مشاوره خانواده (حل مشکلات خانوادگی به کمک روانشناس)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

مشاوره خانواده (حل مشکلات خانوادگی به کمک روانشناس)

1- روال جلسات مشاوره خانواده در همیار عشق به چه صورت هست؟


در این جلسات ابتدا مشاور به ارزیابی دقیقی از مشکلات می‌پردازد و حوزه‌های مشکل را مشخص می‌کند. سپس یک تاریخچه جامع از خانواده می‌گیرد، از زمانی که زن و شوهر با هم ازدواج کردند تا به امروز. با اینکار او به مسیر ایجاد مشکلات در سیستم خانواده پی می‌برد. سپس به خانواده یا زن و شوهر نشان می‌دهد تمام مشکلاتی که بیان می‌کنند در چند حوزه مشخص خلاصه می‌شود و با کمک آن‌ها به هدف‌گذاری برای حل این مشکلات می‌پردازد. مثلا زن و شوهری را تصور کنید که با مشکلات متعدد و دعواهای بیشمار مراجعه کرده‌اند اما مشاور با ارزیابی آن‌ها متوجه می‌شود مشکلات‌شان در دو حوزه نداشتن ارتباط موثر و مشکل در تنظیم ارتباط با خانواده‌ها است. سپس به آنها کمک می‌کند هدف‌های قابل دستیابی برای هرکدام از این دو حوزه مشخص کنند. مثلا: موقع دعوا داد و فریاد نکنیم و بتوانیم حرف همدیگر را بدون توهین بشنویم. سپس مشاور آموزش‌ها و درمان لازم در راستای اهداف را به خانواده ارائه می‌کند.

2- مشاور من چه کسی است و مدرک تحصیلی او چیست؟


مشاورین همیار عشق همگی فارغ التحصیل از رشته‌های روانشناسی (گرایش‌های بالینی، بالینی خانواده، عمومی) و مشاوره از دانشگاه‌های معتبر  در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند و مورد تایید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران و سازمان بهزیستی کشور می‌باشند. برای آشنایی بیشتر با مشاوران همیار عشق لطفا صفحه “معرفی مشاورین همیار عشق” را ملاحظه کنید. ← معرفی مشاورین همیار عشق

3- جلسه مشاوره چقدر طول می‌کشد؟


جلسات خانواده‌درمانی یا زوج‌درمانی معمولا طولانی‌تر از جلسات مشاوره فردی است و بین 1-1/5 ساعت طول می‌کشد. چون در این جلسات مراجع یک نفر نیست و حداقل 2 نفر است. برای اینکه هر دو نفر بتوانند حرف‌ها و مشکلات‌شان را بیان کنند و در ادامه هر دو نفر آموزش‌های لازم را دریافت کنند، زمان بیشتری نیاز است.

4- هزینه جلسات مشاوره تلفنی چقدر است؟


هزینه‌ مشاوره خانواده در همیار عشق طبق تعرفه سازمان نظام روانشناسی کشور می‌باشد.

۱۵ دقیقه مشاوره تلفنی یا آنلاین: ۳۹ هزار تومان

۳۰ دقیقه مشاوره تلفنی یا آنلاین: ۷۸ هزار تومان

۴۵ دقیقه مشاوره تلفنی یا آنلاین: ۱۱۷ هزار تومان

هزینه مشاوره تلفنی یا آنلاین در همیار عشق برای افراد خارج از کشور

۳۰ دقیقه : ۱۲.۲۵ دلار
۴۵ دقیقه : ۱۸.۳۵ دلار
۶۰ دقیقه : ۲۴.۵ دلار

5- چطور میتونم هزینه کمتری پرداخت کنم؟


می‌توانید با تهیه بسته‌های مشاوره هزینه کمتری را به ازاء جلسات مشاوره‌تان پرداخت کنید. اطلاعات بسته‌های مشاوره و مشاوره پلاس را در جدول‌های زیر می‌توانید مشاهده کنید.

توضیحات مربوط به بسته‌های مشاوره+ همیار عشق:

  1. پرسش‌های شما در قالب یک پیام صوتی حداکثر 3 دقیقه‌ای یا پیام متنی حداکثر 300 کلمه‌ای قابل طرح است.
  2. پاسخ شما در قالب یک پیام صوتی حداکثر 3 دقیقه‌ای یا پیام متنی حداکثر 300 کلمه‌ای توسط مشاور روانشناس اختصاصی شما داده خواهد شد.
  3. حداکثر زمان پاسخگویی به مراجعین عزیز 24 ساعت کاری می‌باشد.
  4. به مهلت زمانی استفاده از تعداد پرسش‌های قابل طرح در بسته انتخابی دقت داشته باشید.

6- چطور از همیار عشق نوبت مشاوره رزرو کنم؟


می‌توانید از طریق روش‌های زیر در همیار عشق نوبت مشاوره رزرو کنید:

7- من خارج از کشور هستم آیا میتونم از مشاورهای همیار عشق مشاوره بگیرم؟


اکثر افرادی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند ترجیح می‌دهند با یک مشاور هم‌زبان و هم فرهنگ خودشان مشورت کنند. این افراد به‌ راحتی می‌توانند با مشاوران متخصص همیار عشق از طریق واتساپ بصورت تماس صوتی و یا بصورت چت جلسه مشاوره داشته باشند. همچنین ایرانیان خارج از کشور می‌توانند هزینه جلسه مشاوره خود که به بسیار ارزان‌تر از مشاوره در خارج از کشور است را، از طریق درگاه پرداخت Paypal پرداخت کنند.

8- افرادی که در همیار عشق مشاوره شدن راضی بودن؟


می‌توانید نظرات مراجعینی که از همیار عشق مشاوره گرفته‌اند را در بخش نظرات مطالعه کنید.

9- آیا لازم است حتما همسرم هم در جلسات مشاوره حضور داشته باشد؟


مطمئنا بهترین حالت جلسات زوج‌درمانی یا مشاوره خانواده این است که زن و شوهر هر دو حضور داشته باشند. وقتی فقط یک نفر حضور داشته باشد، درمانگر نمی‌تواند اطلاعات کاملی از سیستم خانواده و زوج به دست آورد، چون مثلا خانم مشکلات را از دید خودش بیان می‌کند و نظر و حرف‌های آقا شنیده نمی‌شود. در روال درمان هم درمانگر باید به هردونفر دسترسی داشته باشد تا بتواند تغییر عمده‌ای در سیستم ایجاد کند. اگر یک نفر حضور داشته باشد، فقط می‌تواند آموزش‌های مربوط به خودش را دریافت کند. با این‌حال چون خانواده و رابطه زوجی مثل یک سیستم عمل می‌کند، تغییر رفتار یکی از اعضا، باعث ایجاد تغییر در رفتار سایر اعضا نیز می‌شود. بنابراین اگر خانم یا آقا به تنهایی در جلسات حضور داشته باشند، درست است که کارآمدی درمان کمتر می‌شود، ولی باز هم می‌توانند تغییرات مهمی در سیستم خانواده‌شان ایجاد کنند. بنابراین حضور یک نفرشان قطعا بسیار مفیدتر از عدم مراجعه است. ضمن اینکه درمانگر می‌تواند در روال جلسات به فرد آموزش دهد چطور مقاومت همسرش را برای حضور در جلسات کمتر کرده و او را ترغیب به شرکت در درمان کند.

10- مشاوره خانواده به چه مسائلی می‌پردازد؟


مشاوره خانواده یا خانواده درمانی نوعی از درمان است که در آن مشکلات و تعارضات میان اعضای خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین انواع این درمان، زوج‌درمانی است. در زوج درمانی زن و مرد به طور جداگانه درمان نمی‌شوند، بلکه مشاور رابطه بین آن‌ها را به عنوان یک موجود مستقل در نظر می‌گیرد، بررسی و درمان می‌کند. درمانگر با بررسی این که زن و مرد چطور با هم صحبت می‌کنند، چطور ارتباط برقرار می‌کنند، در چه حوزه‌هایی دچار اختلاف‌نظر هستند و چطور این اختلافات را برطرف می‌کنند، رابطه‌شان با خانواده‌های یکدیگر چطور است، چقدر می‌توانند به عنوان یک تیم عمل کنند و چه انتظاراتی از هم و یک رابطه زناشویی دارند،‌ به مشکلات رابطه پی می‌برد و به زن و شوهر کمک می‌کند این مشکلات را به شیوه صحیحی حل کنند. البته در مواردی درمانگر ممکن است تشخیص دهد یکی از آن‌ها دچار اختلال بوده و نیاز به درمان فردی دارد، بنابراین او را به درمان فردی ارجاع می‌دهد.

11- مشاور خانواده چه مشکلانی رو میتونه حل کنه؟


12- آیا با یک جلسه مشاوره می‌توان به نتیجه رسید؟


خیر. هر زوج یا خانواده حداقل به دو جلسه برای ارزیابی دقیق و کامل مشکلات نیاز دارد. بدون وجود ارزیابی دقیق مشکلات اصلی مشخص نمی‌شوند بنابراین هرگونه راهکاری می‌تواند شرایط را حتی بدتر کند. بعد از مشخص شدن مشکلات نیز چندین جلسه برای آموزش مهارت‌ها لازم و تمرین آن‌ها نیاز است. تعداد دقیق جلسات مشاوره بسته به مشکلات خانواده است.

  آزاد گذاشتن همسر: درست یا غلط؟ (همسرم رو آزاد بذارم یا کنترلش کنم؟)

13- بین جلسات مشاوره چقدر باید زمان باشه؟

فاصله زمانی بین جلسات طبق تشخیص و نظر مشاور تعیین می‌شود. مشاور بسته به اینکه موضوع و مشکل شما چه بوده و چه برنامه‌ای برای حل مشکلات در نظر گرفته است در انتهای جلسات درمانی به شما اطلاع می‌دهد که برای جلسه بعدی مشاوره چه زمانی باید وقت مشاوره رزرو کنید.

14- چطور میتونم مشاوره رایگان بگیرم؟


حل مشکلات خانوادگی یک امر مهم و حیاتی است و نیاز به بررسی تخصصی و علمی دارد. هرگز برای اجتناب از صرف هزینه، به افراد غیر متخصص و بی‌تجربه مراجعه نکنید چون خسارات جبران ناپذیری بهمراه دارد. بسیاری با تبلیغ مشاوره رایگان که عمدتا از طریق چت توسط افراد ناشی انجام می‌شود، سعی در جلب مخاطب دارند اما متاسفانه مشاوره‌های غلط و غیرحرفه‌ای صدمه بزرگی به خانواده‌ها و روابط میان اعضای خانواده می‌زنند. هزینه جلسات مشاوره در مقایسه با هزینه‌هایی که صرف خوراک یا پوشاک می‌شود بسیار ناچیز محسوب می‌شود. بهتر است به این موضوع به چشم سرمایه‌گذاری برای ساختن یک زندگی بهتر نگاه کنید.

با این وجود در صورتی که سوال کوتاهی از مشاوران همیار عشق دارید می‌توانید در انتهای این مقاله در بخش پرسش و پاسخ کوتاه سوال‌تان را مطرح کنید تا در اسرع وقت به سوال شما پاسخ داده شود.

15- چه تضمینی وجود داره مشکل من با رفتن پیش مشاور حل بشه؟


تنها با مراجعه به مشاور نمیتوان انتظار داشت که مشکلی برطرف شود برای اینکه به نتیجه درست و مطلوب برسید، دو شرط مهم وجود دارد: اول اینکه مشاوری که به او مراجعه می‌کنید فرد متخصص و کاربلدی باشد. اما شرط مهم و اساسی این است که شما، تمامی توصیه‌ها و کارهایی که مشاور از شما می‌خواهد را با صبر و حوصله انجام دهید و جلسات مشاوره را پیگیری کنید. قرار نیست مشکلاتی که طی مدت‌های طولانی بوجود آمده‌اند و به بخش‌های مختلف زندگی‌تان سرایت کرده‌اند بلافاصله با صحبت‌های مشاور برطرف شوند بلکه باید برای حل مشکلاتتان تلاش کنید و پشتکار داشته باشید. حتی ممکن است در جلسات مشاوره گاهی حرف‌های مشاور به مذاق‌تان خوش نیاید اما نباید جلسات مشاوره‌تان را رها کنید باید تمام دغدغه‌ها و احساسات‌تان را مشاورتان در میان بگذارید تا از جلسات مشاورتان به خوبی بهره ببرید.

16- آیا به صورت تلفنی یا چتی هم می‌توان مشاوره خانواده گرفت؟


بله. این روزها مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین جایگزین خوبی برای مشاوره حضوری شده است. در مشاوره تلفنی شما می‌توانید بدون این زمان و هزینه زیادی صرف رفت و آمد و تحمل ترافیک کنید با یک مشاور مجرب و حرفه‌ای مشاوره داشته باشید. بسیاری در جلسات مشاوره تلفنی و یا آنلاین چون بصورت رو در رو با مشاور حرف نمی‌زنند راحتتر می‌توانند راجع به مشکلات‌شان صحبت ‌کنند و اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری را در اختیار مشاورشان قرار می‌دهند. افرادی که در شهرهای کوچک و کم امکانات نیز زندگی می‌کنند، بدون هیچ مشکلی می‌توانند با بهترین مشاورها جلسه مشاوره داشته باشند. همچنین مشاوره تلفنی و چتی برای افرادی که بدلیل شرایط خاص شغلی خودشان یا همسرشان نمی‌توانند بصورت حضوری به مشاور مراجعه کنند نیز گزینه بسیار مناسبی است. اگر چه مشاوره حضوری مزیت‌های خاص خود را دارد اما مطمئنا بهره گرفتن از مشاوره تلفنی و یا آنلاین از دست روی دست گذاشتن و بدتر شدن شرایط بهتر است.

17- مشاوره تلفنی بهتره یا آنلاین؟


در مشاوره تلفنی مراجع و مشاور راحت‌تر باهم ارتباط می‌گیرند و بهتر متوجه منظور حرف‌های هم می‌شوند. مشاور از لحن و انرژی صدای شما هم می‌تواند اطلاعاتی را دریافت کند بنابراین بهتر شرایط‌تان را بررسی می‌کند. همچنین تایپ کردن حرف‌ها در مشاوره آنلاین سرعت روند مشاوره را تا حدی پایین می‌آورد بنابراین بهتر است بخصوص برای جلسات اول، مشاوره بصورت تلفنی انجام شود. مشاوره آنلاین و چتی برای سوال‌های جزئی و مسائل کوچک مناسب است.

18- آیا کسی به اطلاعات شخصی من دسترسی پیدا می‌کند؟ صدای من در جلسات مشاوره ضبط می‌شود؟


خیر. اولین و مهم‌ترین اصل درمان‌های روان‌شناختی رازداری است. رازداری مهم‌ترین اصل اخلاقی است که یک روان‌شناس آموزش می‌بیند، بنابراین باید بدانید که اطلاعات شخصی شما و هرآنچه که در جلسات بیان می‌کنید، کاملا محرمانه و فقط بین شما و درمانگرتان باقی می‌ماند و به‌هیچ‌وجه صدای شما ضبط نخواهد شد. با اینحال رازداری در جلسات زوج‌درمانی یا خانواده‌درمانی تا حدی متفاوت است. چون در این جلسات مراجع یک نفر نیست، بلکه زوج یا خانواده است. بنابراین وقتی شما با همسرتان مراجعه می‌کنید، اطلاعات جلسه بین درمانگر و شما دو نفر است و هر اطلاعاتی که به روند درمان مربوط می‌شود باید در اختیار هردوی شما قرار داشته باشد. بنابراین در این جلسات درمانگر هیچ موضوعی را از یکی از شما مخفی نمی‌کند، چون اون نسبت به هردوی شما مسئول است.

19- چکار کنم از جلسه مشاورم بهترین نتیجه رو بگیرم؟


  • قبل از جلسه مشاوره نکاتی که می‌خواهید با مشاور مطرح کنید را یادداشت کنید.
  • به موقع در جلسه مشاوره حاضر شوید.
  • در صورتی که بصورت تلفنی و یا آنلاین مشاوره می‌شوید حتما در یک فضای آرام و مناسب باشید.
  • در جلسات مشاوره از پرداختن به جزییات غیر ضروری بپرهیزید.
  • چند موضوع جدا را در یک جلسه مطرح نکنید و اجازه بدهید جلسه مشاوره بر روی یک موضوع متمرکز باشد.
  • سوالات مشاور را با صداقت و دقیق پاسخ دهید.
  • صبور باشید. بخصوص در جلسه مشاوره اول مشاور نیاز دارد اطلاعات مورد نیازش را از شما دریافت کند پس با صبر و حوصله به سوالات مشاور پاسخ دهید.
  • در صورتی که متوجه توضیحات مشاوره نشدید حتما از او بخواهید تا بیشتر برای‌تان توضیح دهد.
  • در صورتی که مشاور تکلیف یا تمرینی توصیه کرد حتما آن را انجام دهید.
  • جلسات مشاوره‌تان را پیگیری کنید و نیمه تمام رها نکنید.
  • به مشاورتان اعتماد کنید و همزمان به چند مشاور مراجعه نکنید.
  • انتظار غیر واقعی از جلسه مشاوره نداشته باشید قرار نیست مشکلات بزرگ یک شبه حل شوند.

20- همیار عشق برای مشاوره‌ها چه پروتکلی داره؟


  • تعهد کامل مشاور به آئین‌نامه اخلاقی سازمان روان‌شناسی و مشاوره
  • رعایت اصول رازداری (حفظ اطلاعات شخصی مراجع و پرونده او)
  • تمرکز حواس کامل مشاور حین انجام مشاوره
  • فضای آرام و امن برای مشاوره (هم برای مشاوره حضوری و هم برای مشاوره تلفنی و آنلاین)
  • تسلط کامل مشاور به اصول مشاوره تلفنی و آنلاین
  • تسلط کامل مشاور به تکنیک‌های برقراری رابطه‌ی درمانی با مراجع
  • پرهیز از صمیمیت غیر درمانی با مراجع
  • پرهیز از شماتت و بازخواست مراجع
  • پرهیز از پرخاش و عصبانیت نسبت به مراجع
  • پرهیز از جابنداری در جلسات مشاوره زوج درمانی
  • پرهیز از نصیحت کردن مراجع
  • پرهیز از تصمیم‌گیری به جای مراجع
  • پرهیز از چت همزمان با چند مراجع در مشاوره‌های آنلاین
  • مشخص بودن مرزها و قوانین جلسه مشاوره (زمان جلسه، ساعت شروع و پایان، نحوه برقراری تماس)

21- مشاوره خانواده و خانواده درمانی چه مزایایی داره؟


  • درک بهتر حد و مرزهای سالم و دینامیک و الگوهای خانوادگی
  • مسائل و مشکلات جنسی و روابط زناشویی
  • بهبود روابط و عمیق‌تر کردن همدلی
  • بهبود مهارت‌های حل مسئله
  • کاهش مشاجره و بهتر شدن مهارت‌های مدیریت خشم
  • کنار هم جمع کردن خانواده بعد از بحران
  • ایجاد صداقت و جاری ساختن اعتماد بین اعضاء خانواده
  • ایجاد یک محیط خانوادگی امن و حمایتگر
  • کاهش منابع تنش و استرس درون خانواده
  • کمک کردن به اعضاء خانواده برای بخشیدن یکدیگر
  • کنار هم جمع کردن خانواده‌ای که اعضاء آن از هم دور شده‌اند
  مهارت‌هایی که یک زن قبل از ازدواج باید بیاموزد

به علاوه مشاوره خانواده مهارت‌های لازم برای عملکرد سالم خانواده، از قبیل مهارت‌های ارتباطی، حل مشاجره و حل مسئله را بهبود می‌دهد. وقتی هر یک از اعضاء خانواده توانایی بیشتری در این مهارت‌ها پیدا می‌کند، شانس موفقیت در غلبه بر مشکلات خانوادگی افزایش می‌یابد. هدف اصلی در مشاوره خانواده این است که تمام اعضاء خانواده به مهارت‌ها و ابزار لازم برای بهبود روابط خانوادگی مجهز شوند.

22- سوالات رایجی که از مشاوران همیار عشق پرسیده می‌شود؟


23- آیا مشاوره پیش از ازدواج با مشاوره خانواده فرق داره؟


مشاوره پیش از ازدواج یکی از شاخه‌های مشاوره خانواده می‌باشد که شامل 5 الی 6 جلسه مشاوره می‌شود که در آن ابتدا به شناخت بیشتر دو نفر از خودشان و معیارهایشان پرداخته می‌شود. آمادگی بلوغ دو طرف برای ازدواج بررسی می‌شود سپس تست‌های روانسنجی از دو طرف گرفته می‌شود و در نهایت پس از تفسیر تست‌ها به جمع بندی مباحث، پرداخته می‌شود. برای آشنایی بیشتر در مورد مشاوره پیش از ازدواج لطفا قطب‌نمای مشاوره پیش از ازدواج را مطالعه بفرمایید.

قطب نمای مشاوره پیش از ازدواج

24- کی باید به مشاوره خانواده  رجوع کنم؟


متاسفانه این فکر غلط برای بسیاری از افراد وجود دارد که حتما باید در زندگی به مشکل حادی بربخوریم تا به مشاور رجوع کنیم. خیلی از اوقات افراد با نصیحت گرفتن از دوست و آشناها مشکلی را که ممکن بود به راحتی برطرف شود را به یک مشکل بغرنج تبدیل می‌کنند و بعد از اینکه آسیب زیادی به روابط‌شان وارد کردند تازه به مشاور مراجعه می‌کنند. مشورت گرفتن از یک فرد آگاه باعث می‌شود چالش‌های زندگی‌تان را با کمترین آسیب و در مدت زمان کوتاه‌تری پشت سربگذارید.

همچنین برای تصمیم‌گیری در مسائل مهمی مثل ازدواج مشاوره می‌تواند یک کمک بزرگ، برای گرفتن بهترین تصمیم باشد. بخصوص در مورد ازدواج که موضوع پرهیجان و پر استرسی است احتمال خطا و اشتباه بالا می‌رود. مراجعه به مشاور می‌تواند از دغدغه‌های شما بکاهد و کمک کند به درک و شناخت بهتری از خودتان و طرف مقابل‌تان بدست بیاورید.

25- ما هنوز ازدواج نکردیم اما باهم مشکل داریم آیا مشاوره خانواده میتونه کمک‌مون کنه؟


بله. شما در هر مرحله‌ای از رابطه عاطفی که باشید چه پیش از ازدواج، چه بعد از ازدواج می‌توانید مشکلات‌تان را با مشاور خانوده مطرح کنید و او با توجه به نوع و مرحله رابطه‌تان شما را راهنمایی می‌کند.

26- خجالت می‌کشم برم پیش مشاور چکار کنم؟


این موضوع اتفاق نادری نیست افراد زیادی هستند که  از روبرو شدن با مشاور و مطرح کردن مشکلات‌شان با او خجالت می‌کشند یا می‌ترسند که مورد قضاوت قرار بگیرند. برقراری ارتباط موثر با مراجع یکی از مهارت‌های اصلی مشاورهای حرفه‌ای و با تجربه همیار عشق است، طوریکه مراجع بدون خجالت و یا ترس از قضاوت به راحتی بتواند حرف بزند و دغدغه‌هایش را با مشاور مطرح کند. مشاوره تلفنی و یا آنلاین یک گزینه بسیار مناسب برای این افراد است تا بدون ترس از روبرو شدن با مشاور با آرامش بتوانند با مشاور صحبت کنند. این افراد می‌توانند بعد از اینکه با مشاور خود احساس راحتی کردند جلسات خد را بصورت حضوری ادامه دهند.

27- آیا در جلسات مشاوره خانواده مشکلات من با بچه‌هام حل میشه؟


یکی دیگر از کاربردهای خانواده درمانی در زمینه مشکلات فرزندان است. خیلی از خانواده‌ها برای مشکلات فرزندشان مانند بی‌قراری، عدم حرف‌شنوی، اضطراب، ترس، بیش‌فعالی یا مشکلات تحصیلی مراجعه می‌کنند و در ذهن‌شان آن را مشکل خود کودک می‌دانند، درحالیکه در بسیاری مواقع مشکلات کودکان ریشه گرفته از مشکلات موجود در سیستم خانواده و فرزندپروری است و لازم است همه خانواده برای درمان مراجعه کنند. مشاورین متخصص در حوزه کودک و نوجوان همیار عشق پس از بررسی ریشه و علت مشکل کودک، راهکارهای مناسب را در اختیار والدین و حتی سایر اعضای خانوده قرار می‌دهند.

28- چطور میتونم به همیار عشق اعتماد کنم؟


logo-samandehi

29- آدرس همیار عشق کجاست؟


آدرس : تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی: 02122024728

پیج اینستاگرام همیار عشق: lovesradio
کانال همیار عشق در تلگرام: lovesradio


خانواده یک عنصر اجتماعی مهم است که افراد در آن می آموزند چطور عشق بورزند، چطور ارتباط برقرار کنند و چطور زندگی کنند. سلامت خانواده و ارتباط موثر اعضای خانواده با یکدیگر اهمیت ویژه‌ای در احساس آرامش، رضایت و خوشبختی فردی دارد. مشاوره خانواده (روانشناس خانواده) و خانواده درمانی رویکردی در علم روانشناسی است که تمرکز آن بر سلامت روانی خانواده و بالا بردن کیفیت روابط اعضای خانواده است. “همیار عشق” در این مقاله هر آنچه که لازم است درمورد مشاوره خانواده، رواشناسی خانواده و خانواده درمانی بدانید، در اختیار شما قرار میدهد.

مشاوره خانواده (روانشناس خانواده) و خانواده درمانی چیست؟

خانواده درمانی و مشاوره خانواده نوعی درمان است که برای مرتفع ساختن مشکلات خاصی طراحی می‌شود که سلامت و کارکرد خانواده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. روانشناس خانواده به خانواده کمک می‌کند تا دوران‌های دشوار را پشت سر بگذارد، تحولات مهم را سالم و مستحکم پشت سر بگذارد یا مشکلات رفتاری یا ذهنی با اعضاء خانواده را با موفقیت حل کند.

مشاوره‌ی خانواده مشکلات فردی را در بافت واحد بزرگتری، یعنی در بستر خانواده می‌بیند. فرض در خانواده‌درمانی بر این است که مشکلات را نمی‌توان بدون درک روابط پویای گروهی با موفقیت حل کرد. عملکرد خانواده بر چگونگی شکل‌گیری مشکلات و نقش هر یک از اعضاء خانواده در بروز آنها اثر می‌گذارد.

مشاور خانواده تکنیک‌ها و رویه‌های درمان شناختی، درمان رفتاری، درمان میان فردی یا گونه‌های دیگر مشاوره‌ی فردی را به کار می‌گیرد. تکنیک‌های مورد استفاده مانند هر درمان دیگری به مشکلات خاص هر مراجع بستگی دارد.

مشکلات هیجانی یا رفتاری کودکان از جمله دلایل متداول برای مراجعه به مشاور خانواده به شمار می‌آید. مشکلات کودک در خلأ ایجاد نمی‌شود، این مشکلات در بافت خانواده شکل می‌گیرد و باید در بافت خانواده هم برطرف شود.

واژه‌ی “خانواده” در مشاوره خانواده یا خانواده درمانی لزوماً به معنای خویشاوندان نسبی نیست. خانواده در این بافت به هر آن کسی گفته می‌شود که نقش حمایتی درازمدتی را در زندگی فرد ایفاء می‌کند و ممکن است خویشاوند نسبی یا فرد دیگری باشد که بنا به دلایلی در آن خانه زندگی می‌کند.

  عقد طولانی مدت و مسائل و مشکلات آن

تفاوت مشاوره خانواده با خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده معمولاً برای موقعیت‌هایی به کار برده می‌شود که خانواده از خدمات مشاور یا دیگر متخصصین سلامت روان برای رفع یک مشکل خاص یا مجموعه‌ای از مشکلات بهره می‌گیرد. روان درمانی خانوادگی یا خانواده درمانی روش عمیق‌تر و معمولاً درازمدت‌تری از درمان است که در آن مراجع یا مراجعین درباره‌ی طیف وسیع‌تری از مشکلات و الگوهای مزمن رفتارها، افکار و احساسات مشکل‌آفرین بحث می‌کنند.

برای مثال خانواده‌ای که درگیر موقعیت ناگواری، همچون مرگ یکی از عزیزان، اعتیاد یا بحران اقتصادی است که استرس و تنش مضاعفی را به خانواده تحمیل کرده است، می‌تواند با بهره‌گیری از مشاوره خانواده قوی‌تر و منسجم‌تر از پیش این بحران را پشت سر بگذارد.

اما اگر خانواده‌ای با مشکلات رفتاری یا ذهنی مزمن‌تری همچون شیزوفرنی پدر، افسردگی مادر یا سوءاستفاده از فرزندان دست به گریبان باشد، روان‌درمانی انتخاب بهتری خواهد بود.

مشاور خانواده(روانشناس خانواده) کیست؟

روانشناس یا مشاور در مشاوره خانواده مسئولیت نتیجه‌ی درمان را به عهده می‌گیرد. مشاوره‌ی خانواده هیچ ارتباطی با خوب یا بد بودن، گناهگار یا بی‌گناه بودن، درست یا اشتباه بودن کارها ندارد. افرادی که به مشاور خانواده مراجعه می‌کنند، می‌خواهند تغییر مثبتی را در زندگی‌شان ایجاد کنند.

 مشاور و روانشناس خانواده با توجه به گونه‌های متفاوت خانواده درمانی و مشاوره خانواده لازم است که از عهده‌ی انجام نقش‌های مختلفی بربیاید. مشاور خانواده برای به دست آوردن مهارت‌های لازم برای انجام این عملکردها معمولاً ابتدا درجه‌ی کارشناسی را در مشاوره، روانشناسی، جامعه شناسی یا مددکاری اجتماعی و سپس درجه‌ی کارشناسی ارشد را در مشاوره، خانواده درمانی یا زوج درمانی اخذ می‌کند.

مشاور خانواده چه کمکی میکند؟

هرچند مشاورین خانواده روش‌های مختلف و تکنیک‌های درمانی متفاوتی را به کار می‌گیرند، اما همگی آنها باید از حداقل تجربه در درمان‌ مشکلات زیر برخوردار باشند:

 

 مشاوره خانواده و خانواده درمانی از چه روش‌هایی برای درمان استفاده می‌کنند؟

مشاوره خانواده میتواند به دو صورت مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین(چتی یا تلفنی) با مشاور انجام شود. به طور کلی مشاوره خانواده چه به روش حضوری انجام شود و چه به روش غیرحضوری، به یکی از 4روش زیر انجام میپذیرد:

مشاوره خانواده به روش ساختارمندانه 

مشاوره ساختارمندانه بر تعدیل و تقویت ساختار خانواده تاکید دارد، به گونه‌ای که اطمینان حاصل شود که والدین خانواده را تحت کنترل دارند و حد و مرزهای مناسبی برای فرزندان و والدین تعریف شده است. مشاور در این نوع مشاوره برای مشاهده، یادگیری و ارتقاء توانایی‌های خانواده به آنان ملحق می‌شود تا بدین وسیله بتواند به تحکیم روابط خانوادگی کمک کند.

مشاوره خانواده به روش استراتژیک 

مشاوره خانواده به روش استراتژیک خلاصه‌تر و مستقیم‌تر از روش‌های دیگر است و از طریق تعیین تکلیف برای اعضاء خانواده انجام می‌شود. این تکلیف‌ها با هدف تغییر روش تعامل اعضاء خانواده با یکدیگر، ارزیابی و تعدیل روش ارتباطی خانواده و تصمیم‌گیری تعریف می‌شود. مشاور در این نوع درمان در موضع قدرت قرار دارد و ترتیبی می‌دهد تا دیگر اعضاء خانواده که معمولاً قدرت چندانی در روابط خانوادگی ندارند، حضور موثرتری پیدا کنند.

مشاوره خانواده به روش سیستماتیک

مدل سیستمی به نوعی از خانواده درمانی اطلاق می‌شود که بر ارتباط‌های ناخودآگاه و معنای نهفته در پس رفتارهای اعضاء خانواده تاکید دارد. مشاور در روش سیستمی نقشی بی‌طرف و دور دارد و به خانواده اجازه می‌دهد تا عمیق‌تر درباره‌ی مشکلات و مسائل خانوادگی‌شان فکر کنند.

مشاوره خانواده به روش بوون یان

این سبک از مشاوره بهترین روش برای موقعیت‌هایی است که افراد نمی‌توانند یا نمی‌خواهند دیگر اعضاء خانواده را در روند درمان درگیر کنند. خانواده درمانی به روش بوون‌یان بر دو مفهوم کلیدی مثلث‌سازی (گرایش طبیعی برای تخلیه کردن احساسات از طریق صحبت کردن با طرف سوم) و تفکیک متکی است؛ مراجعین در بحث تفکیک یاد می‌گیرند که واکنش هیجانی کمتری به رابطه‌های خانوادگی نشان دهند.

هدف از مشاوره خانواده چیست؟

هدف از مشاوره خانواده این است که اعضاء خانواده با همفکری و همکاری یکدیگر راهی را برای حل مشکلات ذهنی، هیجانی یا روانی پیدا کنند. برای این که اعضاء خانواده در کنار یکدیگر برای داشتن یک زندگی خانوادگی سالم تلاش کنند، مشاور خانواده در بهبود روابط، حل مشکلات خانوادگی، درک و مدیریت موقعیت‌های خانوادگی خاص و تبدیل کردن خانه به محیطی برای عملکرد بهتر به اعضاء خانواده کمک می‌کند.

اهداف مشاوره‌ی خانواده از منظر گسترده‌تر به نوع خاص مشکلات مراجعین بستگی دارد. برای مثال اهداف مشاوره بسته به موقعیت‌های زیر متفاوت خواهد بود:

یکی از اعضاء خانواده مبتلا به شیزوفرنی یا روان پریشی شدید است: هدف از مشاوره این است که اعضاء خانواده این اختلال را درک کنند و خود را با تغییرات روانی که عزیزشان درگیر آنها است، تطبیق دهند.

مشکلات برخاسته از حد و مرزهای بین نسلی باشد، مثلاً پدربزرگ و مادربزرگ با خانواده زندگی کنند یا مسئول بزرگ کردن نوه‌ها باشند: هدف از مشاوره در این حالت بهبود روابط و کمک کردن به خانواده برای تعیین حد و مرزهایی سالم است.

یکی از اعضاء خانواده قربانی است یا درمانش را در مشاوره فردی جدی نمی‌گیرد: وقتی یکی از اعضاء خانواده از طرد شدن و نادیده گرفتن خود ناراحت است یا حمایت کمی را از دیگر اعضاء خانواده دریافت می‌کند، مشاوره با هدف افزایش همدلی بین خانواده، بهتر درک شدن عضو مطرود و حمایت کردن از او برای ادامه دادن درمان انجام می‌شود.

مشکلات بیمار با مشکلات دیگر اعضاء خانواده در هم تنیده است: چنانچه مشکل یکی از اعضاء عمیقاً در مشکلات دیگر اعضاء خانواده ریشه داشته باشد، مشاوره با هدف تعیین مسائل مرتبط و از بین بردن یا تخفیف دادن پی‌آمدهای این مسائل انجام می‌شود.


در یک کلام
مشاوره خانواده(روانشناس خانواده) به شما و خانوادهتان کمک میکند تا راه برقراری و حفظ روابط سالم خانوادگی، ارتباط سالم با عزیزان و همکاری موثر برای حل مشکلات خانوادگی را پیدا کنید. مشاوره خانواده و خانواده درمانی روشی منحصر به فرد است که مشکلات فردی را از دریچهی دیدی وسیعتر و در بستر ساختار پیچیدهتری به نام خانواده نگاه میکند.
این نگرش به مشاور خانواده اجازه میدهد تا برای رسیدن به ریشهی مشکلات و بهبود روابط به خانوادهها کمک کند؛ این مشکلات میتواند هر مسئلهای مانند اعتیاد یا سوءمصرف مواد مخدر، قربانی سوءاستفاده شدن، اختلالهای سلامت روان، شرایط غیرمنتظره یا دشوار یا استرسهای روزمرهای باشد که همگی ما هر از گاه با آنها دست و پنجه نرم میکنیم.
4 روش عمده برای خانواده درمانی و مشاوره خانواده وجود دارد که عبارت اند از: روش ساختارمندانه، روش استراتژیک، روش سیستماتیک و روش بوون یان.

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام و خسته نباشید خیلی ممنونم واسه وقتی که میذارید من هر موقع وقت کنم میام مقالات سایت شمارو مسخونم خیلی به دردم میخورن خ از مشکلات زندگیمو حل کردن فقط یه درخواست دارم لطفا فایل صوتی هم بزارسن تا یه خلاصه ای از دون مقاله بگه مجبور نشیم همشو بخونیم اینجوری دیگه یه مشورت خانه کامل دارین به قول شاعر که میگه
    ” مشورت خانه بهشتک گردد “

    • سلام دوست گرامی
      ابتدا باید از خودتان بپرسید که به چه دلیلی می‌خواهید گوشی او را چک کنید؟ آیا حرکت بدی از او دیده‌اید؟
      راه‌های بهتری هم برای رسیدن به اعتماد وجود دارد.
      مخفی کردن گوشی می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد، اما لزوماً به معنی خیانت کردن نیست.
      بهترین شیوه رفتار این است که ناراحتی خود را از اینکه او گوشی خود را مخفی می‌کند، به شیوه صحیح بیان کنید.
      شیوه صحیح درخواست به شرح زیر است:
      من+احساسات من+اتفاقی که افتاده است+ درخواست من
      مثال: من ناراحت میشم و حس بدی بهم دست میده از اینکه گوشیتو مخفی می‌کنی، میشه لطفا اینکارو نکنی و گوشیتو مخفی نکنی؟

  • سلام و خسته نباشین به شما.
    من حدود ٧ ماه هست که با آقایی تو رابطه ام ایشون ٣٨ سالشونه و من ٣١ سال. ضمنا ما قصدمون ازدواجه ولی من از شما بابت این مشکلم با این آقا راهنمایی میخوام؛ ایشون مرد بسیار خوب خانواده دار و مهربونی هستن ولی مشکل اساسی اینه اول اینکه ایشون از نظر من میگم (از نظر من چون به نظر خودشون من اشتباه میکنم و هر کی اینجوری نیست مشکل داره نه من) به شدت به خانواده اش وابسته است به شکلی که اگر یه تعطیلی باشه به یه بهونه ای قطعا با اونا مسافرته دائما در حال خرید کردن انجام دادن کارای اوناس مادرشو ببره اینجا باباشو بیاره اونجا اگه یه بیرون بریم دائما زنگ میزنن هر کدوم به یه بهونه کجایی اینو بخر اونو بخر ما یه مسافرت رفتیم دائم داشت به مادرش توضیح میداد اینو خوردم اینجا رفتم اونجا رفتم عکس ویدیو کال اصلا زهرمارم کرد. بعد میگم عزیزم این شدت وابستگی در شرایط سنی تو عجیبه. میگه نه تو خانواده ات حتما وابسته نیستین گرم نیستین اگه بودی اینجوری بودین شما هم در صورتی که ما خانواده گرمی هستیم فقط مستقل بار اومدیم نه به این حد وابسته فکر کنم تا این زمان هم ازدواج نکرده واسه وابستگیشه به مادر و خانواده اشه. مشکل بعدی اینه به جز کار و خانواده اش و چیزای مربوط به اونا از جزیی ترین تا کلی ترین احساس می کنم هیچی واسش مهم نیست اگه خودتو بکشی سرکار جواب تلفنتو نمیده میگه کار دارم ایشون کارخونه دارو سازی داره میگم یعنی ٢٠ ثانیه وقت نمیکنی میگه نه اگه باهات قرار بذاره دو ساعت حاضر نگهت داره تا آروم آروم کارای اونارو بکنه بیاد اصلا به چشمش نمیاد میگه چیه حالا دیرتر میریم ٤ ساعت بیرون بری نگران نمیشه یه زنگ بزنه اصلا هرکاری بخوای بکنی انگار واسش مهم نیست میگه اکی بکن گوشیش خاموش باشه یا جواب نده اعتراض کنی میگه اوه حالا چی شده مگه. خلاصه همه چی واسش بی اهمیته بر عکس من که فوق العاده مسئولیت پذیرم میشه منو راهنمایی کنید چطور باید از پس این داستان ها بر بیام من یعنی مشکل دارم ؟

    • دوست عزیز
      سلام

      نکته‌ای که شما گفتید در بحث ازدواج بسیار نکته کلیدی‌ای هست که اصلا از اون نباید بگذرید. اینکه پسری هوای خانوادش، به خصوص مادرش رو داشته باشه عالیه و اصلا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای پیش‌بینی کننده ازدواج خوبه؛ به عبارت دیگه، مردی که بتونه خانوادش رو دوست داشته باشه، به احتمال خیلی زیادی بلد هست که شما رو هم دوست داشته باشه و به همین دلیل مورد بسیار مناسبی برای ازدواجه.
      اما در شرایطی که شما توصیف کردید، قضیه فرق می‌کنه.
      شما گفتید این آقای 38 سالشه و تمام جزییات سفر رو با مادرش در میون می‌گذاره؛ بزارید براتون کمی توضیح بدم که بعد از ازدواج قراره چه اتفاقی بیافته:
      احتمالا شما برای کوچکترین برنامه‌های زندگیتون باید با پدر و مادر همسرتون هماهنگ بشید، حتی رفتن یا دعوت خانواده خودتون. به علاوه، تصمیمات مهمی مثل خرید خونه، ماشین، بچه‌دار شدن و … نیز باید حتما تحت نظر این عزیزان باشه. حالا شما خودتون ببینید آیا می‌تونید با این شرایط کنار بیاید؟؟؟

      در مورد قضیه دوم. آدم‌ها شخصیت‌های متفاوتی دارن و به همین دلیل اینکه ایشون سر کار نمی‌تونه با شما صحبت کنه، در بعضی افراد کاملا طبیعیه. برای افراد درون‌گرا، ارتباطات بسیار انرژی بر هست، برعکس افراد برون‌گرا. به عبارت دیگه، آدم‌های برون‌گرا از این که با کسی که دوست دارن ارتباط برقرار می‌کنن، انرژی می‌گیرن، اما یه فرد درون‌گرا، احتمالا باید یک انرژی اضافه خرج کنه تا با شما ارتباط داشته باشه. به‌علاوه، مغز مردانه (اکثر مردها، نه همشون)، بسیار متمرکزه. یعنی اگه کار دارن می‌کنن، تمام توجهشون به کارشونه.
      این مواردی که گفتم هیچ کدومش قطعی نیست و به‌علاوه به این معنا نیست که شما اصلا نباید درخواستتون رو مطرح کنید. شما می‌تونید با یادگرفتن مهارت‌های ارتباطی از جمله ابراز وجود، درخواست خودتون رو مطرح کنید، جوری که اعتراض محسوب نشه.

    • سلام دوست گرامی
      وسواس در انتخاب ممکن است از ضعف اعتماد شما به خودتان، تصمیم ها و انتخابتان نشات بگیرد ً
      در انتخابات باید هدف اصلی خودتون رو مشخص کنید
      به این نکته دقت کنید که هیج انتخابی صدردصد درست نیست و نمیشود بخاطر وسواستون از انتخاب خودداری کنید
      بهترین کار این است که نتایج و عواقب انتخابهایتان را قبول کنید و پس از بررسی جوانب امر، و با اعتماد به خودتان و باور اینکه بهترین تصمیم و انتخاب را دارید اقدام کنید
      اگر وسواستان در امر ازدواح هم هست وانتخابی سخت دارید توصبه میکنم ابتدا با شناخت خودتان و بررسی تمامی حوانب ، کسب اطلاعات درست، دید منطقی،مشاوره با بزرگترها و افراد با تجربه، به بهترین نتیجه برسید

  • سلام
    من به عتوان یک همسر چظور میتونم از دخالت اطرافیان در زندگی مشترکم جلوگیری کنم؟

    • سلام دوست گرامی
      شما ابتدا لازم است بین دخالت های دلسوزانه و بدبینانه تمایز قائل شوید.پاهی وقت ها دلسوزی های مثبت باعث رشد و پیشرفت شما می شود
      در مورد دخالت اطرافیان انچه مهم است مدیریت احساسات و هیجانات ناخوشایند است چون در صورت عدم توانایی مدیریت احساسات،ممکن است رفتار یا صحبتی صورت بگیرد که ناخوشایند باشد..
      سپس راههای کنترل احساسات را یاد بگیرید روش هایی متناسب با شرایط خود را یاد بگیرید.
      منفی باف نباشید و از اطرافیان خود هیولا نسازید و رفتارهای افراد را به نیت های بد آنان نسبت ندهید و خودتان را جای انها قرار دهید
      با انها صحبت کنید و محترمانه درخواست کنید که وارد حریم شما نشوند
      بعضی وقتها نه بشنوید و نه ببینید و به روی خودتان رفتارهای انان را نیاورید
      احترا اطرافیان را حفظ کنید

  • با سلام
    من 28 سالمه و دانشجو لیسانس هستم. در فروشگاهی شاگردی می‌کنم اما حقوقم کمه و خونه ای هم از خودم ندارم.
    قصد ازدواج دارم اما نمیدونم الان وقتش هست یا نه؟
    اصلا از کجا بابد زمان مناسب ازدواح رو بدونم؟

    • سلام دوست گرامی
      در زمان انتخاب و تصمیم به ازدواج باید یکسری شناخت هایی از خودتان پیدا کنید و بذون داشتن این شناخت ها، انتخاب درست سخت میشود.
      در کنار اینکه برای فهمیدن زمان ازدواج و توانمندی شما برای ورود به یک رابطه باید از لحاظ جسمی، عقلی و اجتماعی به بلوغ و رشد رسیده یاشید و عدم رشد هرکدام میتواند مشکلات زیادی ایجاد کند
      بهتر است برای فهمیدن زمان ازدواح
      ۱-به خودشناسی برسید
      ۲-اهدافتون از ازذواح را مشخص کنید
      ۳-توقعات و انتظارات از همسر
      ۴-میزان از خود گذشتگی جهت مسایل و مشکلات
      ۵-میزان توان و تحملتان برای پیشزفت

  • با سلام
    سوالی که داشتم این هست که ایا وابستگی همسر به خانواده دردسر ساز هست و چطور میتونم این وابستگی را کاهش بدم؟من خواستگاری دارم که از همین ابتدا زیاد به خانواده وابسته هست و مرتب باهاش تماس میگیرند

    • دوست گرامی سلام
      متاسفانه مشکلی که شما مطرح کردید تقریبا یکی از مشکلات رایج و مطرح هست که مرزی بین وابستگی و دلبستگی افراد قائل نیستند و بعد از ازدواجٍ هم نمیتواند این وابستگی را مدیریت کنند و کماکان مانند فرزند نابالغ به خانواده وابسته هستند
      شما در مرحله انتخاب و تصمیم گیری مهمی هستید و لارم است با درایت شناخت دقیقی از خواستگارتان بدست آورید و در صورتی که این وابستکی بر روی تمام ابعاد رفتاری و تصمیم گیری ایشان موثر است در انتخاب ایشان بیشتر دقت کنید و در صورتی که خود ایشان تمایلی به تغییر و مدیریت وابستگی خود داشتند از مشاوره حضوری استفاده کنی

مقالات مرتبط