اهمیت مشاوره کودک و نوجوان (چطوری برای مشکل بچه ام مشاوره بگیرم؟)

مشاوره کودک و نوجوان (کی به روانشناس کودک مراجعه کنیم؟)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

مشاوره کودک و نوجوان (کی به روانشناس کودک مراجعه کنیم؟)

 

یکی از انواع مشاوره که رایج است و می‌­تواند بسیار مفید باشد، مشاوره کودک است. شاید برای شما سوال باشد که مگر کودکان هم دچار مساله می­‌شوند که نیاز به مشاوره داشته باشند؟ هر انسانی به محض تولد مسائل متعددی را تجربه می­‌کند. کودک هم به واسطه اشتباهات تربیتی و هم عوامل ژنتیکی ممکن است دچار تغییر در خلق­و­خو و رفتار شود. هر تغییری هرچند کوچک می­تواند دنیای ذهنی کودک را به صورت کامل بهم بریزد. شما به عنوان یک والد مسئول باید بدانید کودک­تان چه زمانی به مشاوره نیاز دارد؟ و در صورت لزوم، چگونه می­توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده کنید. در این مقاله سعی کرده‌­ایم تا شما را با اهمیت مشاوره کودک آشنا کنیم. اگر مادر یا پدری هستید که برای مشکلات فرزند خود نیاز به مشاوره دارید، می­توانید پس از مطالعه این مقاله، برای دریافت مشاوره اقدام کنید.

اهمیت مشاوره کودک


مشاوره کودک، یکی از پر­اهمیت‌­ترین انواع مشاوره است. طبق دیدگاه بسیاری از روانشناسان، اثراتی که دوره کودکی بر ذهن فرد می­گذارد، تضمین‌کننده سلامت روان یک فرد در بزرگسالی است. سلامت روان به معنی سلامت هیجانی و روانشناختی است. در واقع ما صرفاً سلامت را در نبود بیماری نمی­دانیم؛ بلکه داشتن کیفیت مطلوب در زندگی از جمله مواردی است که پایه­های آن در کودکی بنا نهاده می­شود. اگر فرد به هر دلیلی کیفیت زندگی مختلی داشته باشد، یعنی از معیارهای سلامت روان دور شده است. دور شدن از سلامت روان از دوره کودکی، مطمئناً هم برای خود فرد و هم برای اطرافیانش منجر به بروز آسیب­های متعددی می­شود. اگر شما والدی هستید که متوجه مشکلاتی در رفتار، احساس و گفتار فرزندتان شده­اید، زمان آن رسیده تا با پیشگیری کردن از بدتر شدن حال او، حتماً با مشاوری که متخصص کودکان است، مشاوره داشته باشید. ممکن است تاخیر در بهبود کیفیت زندگی کودک­تان، در آینده هزینه‌های مادی و معنوی زیادی برای شما به وجود بیاورد.

ایستمن می‌گوید در صورتی که متوجه شدید فرزندتان در حوزه‌های متعددی از زندگی، از قبیل روابط خانوادگی، عملکرد تحصیلی، فعالیت‌های تفریحی و روابط با دوستانش مشکل دارد، باید نگران شوید. اگر فرزندتان احساس بدی درباره خودش پیدا کرده، اعتماد به نفس یا کارآمدیش رو به کاهش گذاشته است و درباره آینده به شدت نگران است، بدانید که مشکلی دارد.

اما به نظر شما چه عواملی باعث می­شود تا والدین به مشاوره کودک مراجعه کنند؟

علت­‌های مراجعه والدین به مشاور کودک

والدین به دلایل مختلفی به مشاوره کودک مراجعه می­کنند. از جمله این دلایل:

  • اضطراب جدایی
  • ناخن جویدن فرزند
  • موکندن
  • پرخاشگری و آسیب به خود یا دیگران
  • ترسیدن­ از عوامل یا فضاهای مختلف
  • انواع مشکلات تحصیلی
  • اختلالات یادگیری
  • نقص توجه
  • بیش فعالی
  • عدم تمرکز
  • انزواطلبی و گوشه نشینی
  • احساس ناتوانی
  • بدخوابی
  • تغییر در عادت­های روزمره زندگی
  • عدم تعامل کودک با همسن و سالان خودش
  • بزهکاری
  • و….

هرکدام از این عوامل می­تواند شما را به عنوان یک والد دچار نگرانی کند و برای رفتن به مشاوره مصمم‌­تر شوید. زنگ خطرهایی وجود دارد که بهتر است پیش از بدتر شدن وضعیت کودک­تان، حتماً با مشاور، صحبت کنید.

  مهارت‌هایی که یک زن قبل از ازدواج باید بیاموزد

هرچه سریع‌تر برای درمان کودکانی که مشکلات رفتاری یا هیجانی دارند، اقدام کنید، راحت‌تر می‌توانید این مشکلات را درمان کنید. در عین حال والدین باید از درمان‌های غیرضروری خودداری کنند و پول و زمانشان را بیهوده هدر ندهند.

وقتی درباره سلامت روان فرزندتان نگران می‌شوید، احتمالاً اعضای خانواده، دوستان و شاید حتی پزشک اطفال فرزندتان به شما بگوید که آرامش‌تان را حفظ کنید و صبر کنید تا این مشکلات به موازات رشد کودک برطرف شود. این توصیه گاهی اوقات به‌جا است و زمان همه چیز را حل می‌کند، اما گاهی هم باعث می‌شود که زمان مناسب برای درمان از دست برود.

زمان شروع درمان و مراجعه به مشاور

گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که منتظر ماندن برای شروع درمان ناراحتی‌های روان به هیچ وجه فکر خوبی نیست. اگر با مشکلات زیر مواجه شدید، بهتر است برای درمان اقدام کنید:

  • اختلالهای تغذیه: هرچه کودک مدت بیشتری با اختلال‌های تغذیه زندگی کند، بهبود یافتن از این اختلال‌ها دشوارتر می‌شود. درمان زودهنگام می‌تواند جان کودک را نجات بدهد.
  • سابقه خانوادگی: اگر در خانواده‌تان سابقه بیماری روانی وجود دارد، باید بدانید که احتمال دچار شدن به فرزندتان به این اختلال بیشتر است. بنابراین به محض مشاهده علائم این اختلال به سرعت به مشاور مراجعه کنید.

برای رزرو نوبت مشاوره

میتوایند با شماره تلفن 02122024728 تماس بگیرید
به شماره 09035714068 در واتساپ یا تلگرام پیام دهید
ویا بصورت اینترنتی در روز و زمان دلخواه خود نوبت مشاوره‌تان رزرو کنید.
تیم همیار عشق متشکل از روانشناسان متخصص در زمینه کودک و نوجوان آماده ارائه خدمات آموزش بصورت حضوری، تلفنی و آنلاین می‌باشد.

چه زمانی مشاوره کودک دریافت کنم؟


چه زمانی مشاوره کودک دریافت کنم

مدت زمانی که باید احساسات و رفتارهای نگران کننده فرزندتان یا علائمش را در نظر بگیرید، به سن کودک و مشکلی که فکر می‌کنید وجود دارد، بستگی دارد.

مشکلات رفتاری

اگر رفتار فرزندتان به بروز مشکلاتی مزمن در مدرسه دامن زده است یا زندگی خانوادگی‌تان را مختل کرده است، بهتر است از مشاور کمک بگیرید. رفتارهای خطرناک، انفجاری یا مخرب می‌تواند در اثر اضطراب، تروما و ناامیدی ناشی از مشکلات یادگیری تشخیص داده نشده ایجاد شده باشد.

وقتی علت اصلی رفتار کودک تشخیص داده شود، میتوان با بهره‌گیری از درمان‌های مناسب به کودک یاد داد که کنترل رفتارش را به دست بگیرد. کودکی که والدین یا آموزگارانش نمی‌توانند او را کنترل کنند، به کمک مشاور نیاز دارد. رفتارهای غیرقابل کنترل این مدل از کودکان به سلامت و رفاه کل خانواده آسیب می‌زند.

برای برطرف کردن مشکلات رفتاری باید از متخصص سلامت روانی مشاوره بگیرید که توانایی تشخیص و درمان اختلال‌های رفتاری را داشته باشد. می‌توانید از روانشناس رفتاری متخصص در مشکلات کودکان و نوجوانان، روانپزشک اطفال یا مددکار اجتماعی متخصص در زمینه درمان جوانان و نوجوانان مشاوره بگیرید.

مشکلات هیجانی

اگر مدتی طولانی است که فرزندتان به شدت مضطرب، ناراحت یا تحریک‌پذیر است و این مشکلات توانایی کودک را برای انجام دادن فعالیت‌های متناسب با سنش مختل کرده است، بهتر است از مشاور کمک بگیرید. کودکی که دائماً با اضطراب یا افسردگی شدید دست و پنجه نرم می‌کند، فقط رنج نمی‌کشد، بلکه بخش مهمی از دوران کودکی خود را نیز از دست می‌دهد. بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر به او کمک کنید، قبل از آن که او از هم‌سن وسالانش در رشد اجتماعی و تحصیلی عقب بیفتد.

  برای سلامت روان به چه چیزهایی نیاز داریم؟

به علاوه درمان زودهنگام از آن رو مهم است که هر چه کودک مدت طولانی‌تری با مشکلاتی مانند اضطراب زندگی کند، احتمال این که چنین مشکلاتی تاثیراتی نامطلوب بر رفتارش بگذارد، بیشتر می‌شود. کودک خردسالی که نمی‌تواند جدا از والدینش بخوابد، در دوران مدرسه به کودکی تبدیل می‌شود که نمی‌تواند به اردو یا خانه دوستانش برود. کودکی که از ترسی شدید در عذاب است، به نوجوانی تبدیل می‌شود که زندگی اجتماعی و هویتش حول پرهیز از عامل‌های تحریک کننده اضطراب شکل می‌گیرد.

آیا مشاوره با کودک شبیه مشاوره بزرگسال است؟


زبان کودک بازی و قصه است. پس باید برای درمان نیز با زبان کودک صحبت کنیم. در طی فرایند مشاوره کودک، مثل بزرگسال با منطق و نگارش با کودک صحبت نمی‌­شود؛ چرا که او هنوز توانایی تفکر منطقی را ندارد. نمی­‌شود با سوال و جواب­‌های متعدد از مشاوره با کودک نتیجه­‌ای بگیریم. معمولاً یا او خسته می­‌شود و یا از سوالات متعدد ما گیج خواهد شد. مشاوره کودک بسیار حساسیت بیشتری نسبت به کار با بزرگسال دارد. چراکه هرگونه اقدامی روی یک کودک، تمامی زندگی او را تحت الشعاع خود قرار می­‌دهد.

فرزندپروری، اولین قدم در درمان

اولین گام در بررسی مشاوره کودک و درمان او، بررسی مدل و شیوه فرزندپروری والدین است. مشاوران با بررسی نوع رابطه پدر و مادر و کیفیت رابطه آنها، متوجه مشکلاتی در شیوه فرزندپروری زوج‌­ها می­‌شوند. وقتی پدر و مادر اختلافات زیادی در زمینه تربیت فرزند با هم داشته باشند، اولین آسیب را به کودک خود وارد می­‌کنند. فرزندپروری به معنی نوع رابطه‌­ای است که والدین با فرزند خود دارند. میزان محبتی که والدین بخصوص مادر به کودک می­‌کند و درعین حال میزان کنترل و توقعی که از او دارند، نوع فرزندپروری خانواده را مشخص می­‌کند.

بازی درمانی در مشاوره کودک

یکی از روش­‌های موثر در مشاوره کودک، بازی درمانی است. جایی که در آن کودک تمامی نیازهای خودش را بیان می‌­کند و در قالب آن، از روحیات و خلق­وخوی خود سخن می­‌گوید، بازی است. در بازی درمانی به کودک فرصت داده می­‌شود تا احساسات، هیجانات، عواطف و افکار خودش را بیان کند. شدت احساساتی که کودکان در روند بازی درمانی از خودشان نشان می­‌دهند، واقعاً تعجب آور است. غم، خشم، نفرت، عشق و خجالت از جمله هیجاناتی هستند که کودک در واکنش به روند بازی و هم­بازی‌­های خود نشان می­‌دهد.

بازی درمانی نوعی مشاوره است که اصولاً برای درمان کودکان به کار برده می‌شود، چرا که ممکن است کودکان نتوانند احساسات و هیجانات خود را پردازش کنند یا مشکلاتشان را به وضوح به والدین یا بزرگسالان دیگر منتقل کنند.

هرچند بازی درمانی شبیه به یک بازی عادی به نظر می‌رسد، اما مطمئن باشید که تاثیر آن بسیار بیشتر از یک بازی معمولی است.

  علائم و نشانه‌های نزدیک شدن به پریود (سندرم پیش از قاعدگی)

مشاور مجرب از بازی درمانی برای تحت نظر گرفتن کودک و درک مشکلات کودک استفاده می‌کند. مشاور به کودک کمک می‌کند تا احساسات و هیجاناتش را کشف کند و بر تروما و آسیب برطرف نشده غلبه کند. کودکان از طریق بازی کردن سازو کارهای مقابله‌ای جدید و روش تغییر جهت دادن رفتارهای نامناسب را یاد می‌گیرند.

متخصصین سلامت روان، از قبیل روانشناس، روانپزشک، متخصص کاردرمانی، رفتار درمانی و طب فیزیکی و مددکار اجتماعی بازی درمانی را انجام می‌دهند.

ضمناً انجمن بازی درمانی برنامه‌های آموزشی تخصصی و گواهینامه‌های پیشرفته را به متخصصین سلامت روان، مشاور مدرسه و روانشناس مدرسه ارائه می‌دهد.

 بازی درمانگر باید توانایی این را داشته باشد که به بهترین روش، اعتماد کودک را جلب کند. فضای امنی را بوجود بیاورد تا کودک بتواند از مشکلات و هیجانات خودش صحبت کند.

قصه درمانی در مشاوره کودک

از دیگر روش­‌هایی که در مشاوره با کودکان از آن استفاده می‌­شود، قصه درمانی است. این شیوه که با متدهای مختلفی اجرا می‌­شود، راهی است که کودک بتواند هیجانات مختلفی را که تجربه می‌­کند در قالب قصه بیان کند. کودک با شنیدن قصه و نیز قصه سازی، می­‌تواند رفتارهای صحیح را بیاموزد، خزانه لغاتش برای گفتگو بیشتر شود، الگوبرداری مناسب از شخصیت­‌های مختلف داستان داشته باشد، روند حل مساله را آموزش ببیند، تجسم خلاق داشته باشد و در فرصت­‌های مختلف بتواند درست تصمیم بگیرد.

خدمات همیار عشق در زمینه مشاوره کودک


خدمات همیار عشق در زمینه مشاوره کودک

شاید برای شما به عنوان یک والد، پذیرش این موضوع که کودک­تان دچار مساله شده باشد، بسیار سخت باشد. انتظار داشتید همیشه زندگی کودکتان سرشار از آرامش و بدون مشکل باشد. حتی ممکن است به خودتان برچسب بزنید که والد خوبی برای کودک­تان نبوده‌­اید. اما همانطور که در این مقاله گفته شد، وجود مشکل را نمی­‌توانیم انکار کنیم و باید برای حل آن قدم برداریم. تا ضمن پیشگیری از بدتر شدن مشکلات، به کودک کمک کنید تا حال و آینده بهتری داشته باشد. شما می­‌توانید با دریافت مشاوره از خدمات تلفنی و آنلاین همیار عشق بهره­‌مند شوید.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با مفهوم مشاوره کودک آشنا کنیم. این نوع مشاوره از رایج‌­ترین انواع مشاوره است. زمان­‌هایی که یک کودک به مشاوره نیاز پیدا می­‌کند؛ ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله این دلایل، بدرفتاری‌­های کودک، پرخاشگری، انزواطلبی او، مشکلات تحصیلی، اختلال یادگیری، استرس، تعویض مدرسه یا محل زندگی و.. باشد. از جمله راه‌­های درمانی که در روند مشاوره کودک به کار می‌­رود، بازی درمانی و قصه درمانی است. بازی و قصه زیان کودک است. با این مدل درمان، می‌­توان شناسایی مطلوبی از وضعیت روانی به دست آورد. در صورتی که طی مدت زمانی فرزند خود را زیر نظر گرفتید و متوجه مشکلات هیجانی، رفتاری و تحصیلی در او شدید، پیشنهاد می­‌شود حتما از مشاوره کودک بهره‌­مند شوید. از دست دادن زمان در برطرف کردن مشکلات کودک، منجر به خسارات مادی و معنوی جبران ناپذیری برای شما و کودک­تان می‌­شود.

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

  • دوست عزیز سلام
    غریبزه جنسی در کودکان معمولا از زمان سه سالگی به شکل کاملا ابتدایی و در رابطه با والدین آغاز میشه، از اونجایی که موضوع کودکان بسیار حساس هست و نیازمند بررسی تخصصی و همه جانبه می باشد توصیه می کنم حتما با یک مشاور صحبت کنید تا راهنمایی های لازم و دقیقی در این خصوص به شما بکند.

مقالات مرتبط

رفتارهای نابودکننده رابطه!

رفتارهای نابودکننده رابطه! بی‌توجه و بی‌تفاوت بودن اگر مدت زیادیه که نسبت به شما و رابطه‌تون بی‌توجه شده و نگفته که دلیلش چیه، بهتره خودتون ازش بپرسین که مشکلی در

مطالعه»