مشاوره-بلوغ-پسران2

مشاوره بلوغ پسران برای واکنش صحیح والدین نسبت به تغییرات سن بلوغ

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

مشاوره بلوغ پسران برای واکنش صحیح والدین نسبت به تغییرات سن بلوغ

اگر فرزند دارید، مطمئناً یک روز با مسائل مربوط به بلوغ فرزندتان روبرو خواهید شد. هم پسران و هم دختران باید دوران بلوغ را پشت سر بگذارند، اما چگونگی این دوران حساس برای هر دو جنس یکسان نیست. بلوغ دورانی هیجان‌انگیز، ترسناک و گیج کننده است. پسرها با تغییر بدن، بم شدن صدا و موهای زائد روبرو می‌شوند و بدنشان ناگهان بوی خاصی می‌گیرد. البته از تغییرات روحی و رفتاری نوجوانان پسر در سنین بلوغ نیز نباید چشم پوشی کرد. همه این تغییرات باعث می‌شوند شما به عنوان والدین پسری که به زودی وارد مرحله بلوغ می‌شود، نگرانی‌هایی داشته باشید و ندانید چگونه باید نشانه‌های بلوغ پسرتان را شناسایی کنید، در این باره با او صحبت کنید یا چه رفتاری در مقابل تغییراتش داشته باشید. مشاورین آماده اند تا هر آن چه لازم است در این زمینه بدانید را در اختیار شما بگذارند.

مشاورین به شما و نوجوان پسرتان برای رویارویی با تغییرات عجیب بلوغ کمک خواهند کرد، بسیاری از والدینی که به مشاوران مراجعه می‌کنند درباره تغییرات آنی فیزیکی و روحی پسر نوجوانشان متعجب هستند در حالی که با کمی مطالعه و کسب اطلاعات در این زمینه قبل از رویارویی با آن می‌توان تغییرات ناگهانی مانند تغییر در اندام و قد نوجوان یا تغییرات روانی مانند خشم و پرخاشگری‌های ناگهانی را پیش­‌بینی نمود و برای آن آماده بود. آگاهی نسبت به این موارد و آماده کردن پسرتان قبل از رویارویی با این تغییرات می‌تواند کمک بسیاری به هر دوی شما برای گذر از این دوران پرهیجان و البته پرماجرا بکند. مشاورین باتجربه در این مسیر شما را همراهی خواهند کرد تا با به کارگیری بهترین روش‌ها نوجوان خود را با با حداقل تنش‌ها از این دوران عبور دهید.

بلوغ در پسران از چه سنی آغاز می‌شود و چه علائمی دارد؟


بلوغ در پسران از چه سنی آغاز می شود و چه علائمی دارد

پسران اندکی آهسته‌تر از دختران بالغ می‌شوند. بلوغ پسران معمولاً حدود 9 سالگی شروع می‌شود. بعضی پسربچه‌ها سریع‌تر از هم سن و سالان خود بالغ می‌شوند و بعضی تغییرات فیزیکی با سرعت آهسته‌تری رخ می‌دهد.

  • بعضی تغییرات جسمی کاملاً شخصی است. بنابراین ممکن است شما متوجه این تغییرات نشوید، اما پسرتان به خوبی آن را حس خواهد کرد. بیضه‌ها و آلت تناسلی پسران در دوران بلوغ بزرگ می‌شود و موی شرمگاهی نیز رشد می‌کند. همچنین پسران در سن بلوغ به موضوعات جنسی فکر می‌کنند و با ترشح آلت در خواب مواجه می‌شوند. این تجربیات احتمالاً برای فرزندتان خجالت‌آور است و او ترجیح می‌دهد که آنها را خصوصی نگه دارد.
  • البته شما نیز متوجه رشد بدن پسرتان خواهید شد. پسرتان بلندتر می‌شود، شانه‌هایش پهن‌تر می‌شود و عضلات حجیم‌تری پیدا می‌کند. پسر رشیدتان قوی‌تر می‌شود و می‌تواند این قدرت را در باشگاه‌های ورزشی به کار بگیرد.
  • بهداشت فردی احتمالاً یکی از بزرگترین تغییرات در پسران جوان است. درحالی که پسرتان به سختی به شستن دست یا حمام رفتن رضایت می‌دهد، به موضوعات جدیدی توجه نشان می‌دهد. خودتان را برای پاسخ دادن به سوالات متعدد درباره تراشیدن کرک‌های صورت یا استفاده از ضدتعریق‌ها برای مقابله با تعریق شدید و بی‌سابقه آماده کنید.
  • هورمون‌های پسران در حال بلوغ نیز چربی بیشتری را روی پوست تولید می‌کند و به این ترتیب احتمال جوش و آکنه زدن بیشتر می‌شود. این زمان بهترین موقعیت برای آشنا کردن پسرتان با روش‌های مراقبت از پوست است.
  سکس نوجوان (سکس دوران بلوغ)

مراحل بلوغ در پسران


مراحل رشد جسمی پسران نوجوان در دوران بلوغ را می‌توان بر اساس یک روش که به مراحل تانر موسوم است، طبقه‌بندی کرد. پزشک یا مشاور مرحله‌ رشد فرزندتان را تعیین می‌کند و بررسی می‌کند که آیا رشد او با سنش تناسب دارد یا خیر.

  • مرحله 1 بلوغ جنسی: مرحله پیش از بلوغ، بیضه‎‌ها کوچک است و آلت نیز همان اندازه دوران کودکی را دارد. ناحیه تناسلی نیز بدون مو است.
  • مرحله 2 بلوغ جنسی: از 9 تا 10 سالگی، اندازه و حجم بیضه‌ها بیشتر شده است. اندازه آلت نیز تغییری نکرده یا فقط کمی بزرگ شده است. کیسه بیضه (اسکروتوم) قرمز، نازک‌تر و بزرگتر شده است. چند تار موی بلند و صاف و نسبتاً تیره رنگ نیز روی ناحیه تناسلی دیده می‌شود.
  • مرحله 3 بلوغ جنسی: از 10 تا 11 سالگی، حجیم‌تر و بزرگ‌تر شدن بیضه‌ها ادامه دارد. آلت نیز بلندتر شده است. کیسه بیضه نیز در حال بزرگ شدن است. موهای شرمگاهی تیره‌تر، مجعدتر و پرپشت‌تر می‌شود.
  • مرحله 4 بلوغ جنسی: از 11 تا 15 سالگی، رشد بیضه‌ها ادامه دارد. آلت نیز بلندتر و قطورتر شده است. کیسه بیضه نیز بزرگتر و تیره‌تر شده است. موهای شرمگاهی زبر و ضخیم‌تر شده و از نظر جعد مانند موی زائد بزرگسالان، البته کم‌پشت‌تر است.
  • مرحله 5 بلوغ جنسی: بیضه‌ها اندازه بیضه بزرگسالان (حجم بیشتر از 20 میلی لیتر) است. شکل و اندازه کیسه بیضه و آلت نیز مانند بزرگسالان است. موهای شرمگاهی نیز از نظر پرپشتی و حالت شبیه به موهای زائد بزرگسالان است.

توصیه‌های کاربردی مشاور به شما به عنوان والدین پسری که سن بلوغ را طی میکند


توصیه های کاربردی مشاور میم به شما به عنوان والدین پسری که سن بلوغ را طی می کند

به عنوان پدر یا مادری که نگران فرزند خود و تغییرات روحی و جسمی او در این سن هستید، باید بدانید با رعایت برخی نکات و در نظر داشتن مواردی ساده که مشاورین به شما پیشنهاد می‌دهند می‌توانید به نوجوانتان برای گذشتن از این دوران با حداقل تنش‌ها و مشکلات کمک کنید.

در فرصت‌های مناسب با پسرتان درباره بلوغ صحبت کنید

اگر صبر کنید که پسرتان شروع به سوال پرسیدن کند، ممکن است این اتفاقات سریع او را گیج و مبهوت کرده باشد. بنابراین سعی کنید که توضیحات لازم را قبل از شروع شدن دوران بلوغ به او بدهید. حجم زیادی از اطلاعات را یکباره به او ندهید، توضیحات را از نشانه‌های جسمی قریب‌الوقوع شروع کنید. برخی والدین ترجیح می‌دهند که از کتاب‌های با موضوع بلوغ استفاده کنند، ارجاع دادن به کتاب شروع گفتگو را راحت‌تر می‌کند. می‌توانید برای پیدا کردن یک کتاب مناسب از مشاور کمک بگیرید.

پسرتان به راهنمایی یک مرد بزرگتر نیاز دارد

اگر در خانه‌تان مردی نیست، از مردان فامیل، مانند برادر، پسرعمو، پسردایی یا دایی و عموی بزرگتر برای راهنمایی فرزندتان کمک بگیرید تا ایشان با تعریف کردن تجربیات دوران بلوغ در پشت سر گذاشتن این مرحله به پسرتان کمک کنند. حتی اگر گفتگو یکطرفه باشد و پسرتان صرفاً شنونده باشد، باز هم مفید خواهد بود. این گفتگوی دوستانه باعث می‌شود که فرزندتان مطمئن شود که همه چیز عادی و درست است و اطمینان خاطر پیدا کند که اگر دچار مشکل شود، می‌تواند از یک فرد معتمد و باتجربه کمک بگیرد.

  نحوه تنبیه کودک به صورت اصولی و درست

ترشحات آلت تناسلی در خواب طبیعی است

ترشحات آلت تناسلی در خواب در دوران بلوغ پسران کاملاً عادی و نتیجه شق شدن آلت و انزال هنگام خواب است. ممکن است اولین باری که این اتفاق می‌افتد، فرزندتان بترسد و فکر کند که مشکلی برایش پیش آمده است. از طرفی او از این موضوع خجالت‌زده است و نمی‌خواهد آن را با شما مطرح کند. بنابراین به فرزندتان توضیح بدهید که این موضوع کاملاً عادی است و وقتی بزرگتر شود، کمتر اتفاق خواهد افتاد.

پسران در دوران بلوغ شروع به خیال‌پردازی‌های جنسی می‌کنند

پسران در دوران بلوغ با جذابیت‌های جنسی آشنا می‌شوند و سعی می‌کنند که جنس مخالف را مجذوب خود کنند. پسران در دوران بلوغ به سرعت و به دفعات تحریک می‌شوند. ممکن است پسرتان ناگهان برای پنهان کردن نعوظ، از اتاق بیرون بدود. به پسرتان توضیح بدهید که در حال بالغ شدن است و به زودی نعوظ و تحریک جنسی را تحت کنترل درخواهد آورد.

پسران نیز مانند دختران در دوران بلوغ دمدمی مزاج می‌شوند

پسرتان یک لحظه خود را خوشبخت‌ترین آدم جهان می‌بیند و لحظه بعد احساس می‌کند که نگون‌بخت‌تر از او وجود ندارد. همچنین ناگهان و بدون دلیل عصبانی می‌شود. یک لحظه پسری آرام و لحظه بعد بسیار زودرنج و جوشی است. این وضعیت بیشتر از آن که برای شما گیج کننده باشد، برای او سرسام‌آور است. در برابر این دمدمی مزاجی‌ها صبور باشید و در عین حال به فرزندتان گوشزد کنید که بدرفتاری و سوء استفاده از دیگران در هیچ حالتی قابل قبول نیست.

بلوغ یک فرایند است، نه یک اتفاق

رسیدن به بلوغ کامل سال‌ها طول می‌کشد. برخی پسران تا 20 سالگی همچنان در حال تجربه کردن تغییرات جدید هستند. ممکن است ابتدا نشانه‌های بلوغ زودرس را در فرزندتان مشاهده کنید و بعد به مدت چند ماه‌ یا یک سال متوجه تغییری نشوید.

احتمالاً پسرتان می‌خواهد که بیشتر با دوستانش باشد، تا با شما

دوستان و هم سن و سالان در این دوران مهم‌تر می‌شوند. پسرتان می‌خواهد در حلقه‌ی دوستان خود پذیرفته شود و مانند آنها رفتار کند. وقت گذرانی با پدر و مادر در دوران بلوغ جذابیت گذشته را ندارد. در عین حال که پسرتان را تشویق می‌کنید تا علائقش را کشف کند و با دوستانش خوش بگذراند، سعی کنید که با او دوست باشید و ارتباط برقرار کنید.

پسرتان از خودش می‌پرسد که آیا وضعیتش نرمال است

تغییرات مداوم جسمی پسرتان را وادار به مقایسه خود با دیگران می‌کند و او را به این فکر می‌اندازد که آیا وضعیت او نرمال است. اگر بلوغ فرزندتان زودتر یا دیرتر از دوستان‌اش شروع شود، این تردیدها و سوالات بیشتر او را آزار می‌دهد. همچنین ممکن است فرزندتان آمادگی صحبت کردن درباره تغییرات عاطفی و جاذبه جنسی خود را نداشته باشد. به فرزندتان اطمینان بدهید که این احساسات کاملاً طبیعی است. به فرزندتان توضیح بدهید که بلوغ یک فرایند است که زمان شروع و پایان آن برای همه یکسان نیست. این قوت قلب را به فرزندتان بدهید که عاشق او هستید.

  روانشناسی کودک چیست و چه اهمیتی دارد؟

می‌توانید با راهکارهای روانشناسی زیر، روابط صمیمانه‌ای با نوجوان پسرخود برقرار کنید


روابط صمیمانه ای با نوجوان پسرخود برقرار کنید

کارهای روزمره و ساده‌ای که خانواده‌ها در کنار هم انجام می‌دهند، به تقویت و تحکیم روابط والدین با فرزندان نوجوانشان کمک می‌کند. مشاوران راهکارهای ساده و موثر زیر را برای برقراری یک رابطه صمیمانه با فرزندان پیشنهاد می‌دهند. اما لازم به ذکر است اگر پسر نوجوان شما که اتفاقاً در سن بلوغ است و تغییرات روحی خاصی پیدا کرده در مقابل برخی از این راهکارها مقاومت نشان داد، به جای بهره گیری از زور و اجبار با مشاور تماس بگیرید تا بتوانید با مشاوره به هنگام و صحیح با یک روانشناس، بهترین رفتار را در مقابل مقاومت نوجوانتان در پیش بگیرید.

صرف غذا با خانواده

صرف غذا با خانواده فرصت مناسبی است تا اعضاء خانواده با هم درباره روزشان یا موضوعات جالب آینده صحبت کنند. اگر شما همه را تشویق به حرف زدن کنید، هیچ کس احساس نمی‌کند که برای حرف زدن و فاش کردن احساسات خود زیر منگنه گذاشته شده است. به علاوه بسیاری از خانواده‌ها معتقدند که خاموش کردن تلویزیون، گوشی تلفن همراه و تبلت صرف غذا را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

گردش‌های خانوادگی

سعی کنید که زمانی را برای گردش‌های خانوادگی اختصاص بدهید و هر بار انتخاب را به یکی از اعضاء خانواده واگذار کنید. یک آخر هفته یا تعطیلات آرامش‌بخش به دور از محیط شلوغ و پرسروصدای زندگی روزمره دوباره خانواده را متحد می‌کند.

گفتگوی خصوصی و گردش دونفره

گفتگوهای خصوصی و گردش دونفره فرصت مناسبی برای حفظ ارتباط با فرزندان و لذت بردن از یک دوستی صمیمانه است. همچنین می‌توانید در این گفتگوهای خصوصی درباره افکار و احساسات خود صحبت کنید. بهتر است هم مادر و هم پدر زمانی را برای تنها ماندن با فرزندشان اختصاص دهند.

سنت‌های خانوادگی

سنت‌ها، مراسم و برنامه‌های خانوادگی به شما و فرزند نوجوانتان کمک می‌کند تا زمان‌های معین و تاریخ‌های مشخصی را برای با هم بودن تخصیص بدهید. برای مثال می‌توانید یک شب در کنار هم فیلم مورد علاقه‌تان را تماشا کنید، غذای محبوب‌تان را بخورید یا با هم آشپزی کنید یا این که بعد از ظهری را به یک بازی خانوادگی و مفرح اختصاص دهید یا عصر با هم به پیاده‌روی بروید.

به عهده گرفتن مسئولیت در انجام دادن کارهای خانه

با یکدیگر درباره وظایف فرزندتان در خانه به توافق برسید تا او نیز حس کند که در امور خانواده نقش دارد و وجودش مهم است. برای مثال می‌توانید خرید، بعضی کارهای خانه یا کمک کردن به اعضاء کوچک‌تر یا بزرگ‌تر خانواده را به او بسپارید.

قوانین خانواده

تعریف قوانین، محدودیت‌ها و عواقب قانون‌شکنی حسی از امنیت، پیش‌بینی‌پذیری و نظم را در فرزند نوجوان‌تان القاء می‌کند. این قوانین به فرزندتان کمک می‌کند که استانداردهای حاکم بر خانواده را بشناسد و بداند که اگر حد و مرزها را زیر پا بگذارد، چه تنبیهی در انتظارش خواهد بود.

جلسات خانوادگی

برگزاری جلسات خانوادگی برای رفع مشکلات مفید است. تمام اعضاء خانواده می‌توانند در این جلسات حرف‌های ناگفته خود را مطرح کنند و راهکار ارائه دهند.

 

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

  • دوست عزیزم نه تنها در دوران بلوغ بلکه در هر مقطعی از زندگی برای همه ما ممکن است پیش بیاید که گاهی بی حوصلهه باشیم یا خلق و خویمان متفاوت شود، اما اگر این حالت ادامه دار شد به مشاور مراجع کنید.

  • سلام عزیزم 11 سالگی چه پسر باشید چه دختر سن زودی برای بلوغ نیست عزیزم و کاملا طبیعیه. اینکه روی قد اثر میذاره یا نه هم به خیلی عوامل مختلف بستگی داره اصلا نگران این موضوع نباشید گلم…

  • سلام عزیزم 11 سالگی چه پسر باشید چه دختر سن زودی برای بلوغ نیست عزیزم و کاملا طبیعیه. اینکه روی قد اثر میذاره یا نه هم به خیلی عوامل مختلف بستگی داره اصلا نگران این موضوع نباشید گلم.

  • سلام من 13 سالمه از یک سال پیش موهای شرمگاهیم رشد کردن ولی زیاد نیس بیضه ام سیاه و موی شده از یک ماه پیش صدام شروع به کلف شدن کرده ولی نه قدم بلند شده نه آلتم رشد کرده اما بگم خود به خود با یه کلمه کوچک مثل ادرار ارضا میشم و از آلتم مایع بی رنگ و چسبناک میاد بیرون و بعد آلتم شل میشه آلتم خیلی کوچیکه لطفاً کمکم کنید که چجوری آلتم و قدم بزرگ بشن
    ممنون

    • علی جان ، دوست خوبم
      بلوغ یک فرآیندیه که زمان شروع و پایان اون برای همه یکسان نیست. نگران نباش. همه چیز در زمان مناسب خودش اتفاق میفته.

  • سلام من ۱۴ سالمه نزدیک ۱۵ ولی پدر و مادرم درباره بلوغ اصلا با من صحبت نمیکنند و خودم هم روم نمیشه بحث کنم چیکار کنم با تشکر

    • آرمان عزیزم سلام
      بهت پیشنهاد می کنم کتاب بلوغ برای پسران رو بخونی، انتشارات مختلفی این کتاب رو چاپ کردن و خیلی برات مفیده. همین مقاله ای که خوندی هم اطلاعات مفیدی برات داره. اگه هم سوال خاصی داشتی حتما از ما بپرس عزیزم

  • سلام.من پسری ۱۳ و نیم ساله هستم.و قدم ۱۶۵سانت است.من موهای ابروم رو برداشتم الان مو های پشت لبم کم کم کامل دارند میشن و کم کم هم دارم ریش در میارم به طوری که تقریبا مشهوده.
    تورو خدا راهنمایی کنید خیلی استرس دارم.و آیا تاثیری در رشد قدم دارد؟لطفا زود جواب بدین.

    • سلام دوست گرامی
      از نشانه‌های بلوغ افزایش موها در صورت به صورت ریش و سبیل است؛ نگران نباشید، دوره بلوغ شما شروع شده است و پا به سن نوجوانی گذاشتید.

  • سلام برادر من ۱۳ ساله هست و منو خواهر ۲۸ ساله و همین برادرم به دلیل شرایط زندگی محبوریم در یک اتاق کوچیک بخوابیم.
    دیشب خواهرم نصف شب بیدارشد و گفت برادرم داشته آلتش را به او میمالیده .
    من به شدت شوکه شدم اصلا از برادرم که پسر عاقلی هست انتظار نداشتم
    چون من باهاش راحتم و سعی میکنم همه چیو براش توضیح بدم اما هیچوقت فک نمیکردم اینطوری شود
    هنوز هم باور نمیکنم و بنظرم خواهرم اشتباه میکند

    • سلام دوست گرامی
      برادر شما در آغاز سن نوجوانی هستند. سنین نوجوانی شروع تمایل به جنس مخالف است. به همین علت برادرتان به سمت خواهرش تمایل پیدا کرده است.
      اشاره کردید که در یک اتاق زندگی می‌کنید، باید شرایط زندگی‌تان مورد بررسی قرار بگیرد که آیا این کار را برادرتان از روی استرس انجام داده است یا علت دیگری دارد؟
      به خواهرتان بگویید در رفتن به حمام و تعویض لباس دقت بیشتر داشته باشند. دقت کنید که آیا حرف‌های برادرتان رنگ و بوی جنسی دارد یا خیر؟
      برای بررسی بیشتر به مشاور کودک و نوجوان همیار عشق مراجعه کنید.

  • سلام ببخشین ی سوالی داشتم اینکه بنده 15سالمه و اینکه حرفه بازیگری را خیلی دوست دارم و ادامه میدم فقط اینکه از این میترسم مبنی بر حرف های که اطرافیان راجب بازیگری میزنم در آینده نظر شغلم عوض نشه فقط دوست دارم ادامه بدم چون میگن نظر ها طی سالها عوض میشود ممنون

  • سلام بنده پسر 15ساله ای هستم بنده نمی‌دونم به چه کاری علاقه دارم و همش از آینده میترسم کارهای هنری دوست دارم ولی مبنی بر حرف های دوستان آشنایان از آینده مالی این کار میترسم و الکی با خودم در گیرم و فکر خیال میکنم

    • سلام دوست گرامی
      یکی از ویژگیهای روانی دوره بلوغ این است که مابین تصمیم‌های مختلف سر دوراهی قرار بگیریم و نمی‌دانیم که کدام مسیر برای ما بهتر است و نتیجه مطلوب‌تری خواهد داشت. تصمیم‌های امروز شما تا حد زیادی وابسته به علاقه، استعداد، شرایط خانوادگی و نظرات اطرافیان دارد و به همین میزان این تصمیم‌ها روی آینده شما اثرگذار است. بهتر است تصمیمات خود را براساس علاقه و استعداد و شرایط محیط یو خانوادگی خود بگیرید و پیامد مثبت و منفی هر تصمیم را کاملا بررسی کنید. درباره کارهای هنری هم بسیاری از هنرمندان در رشته‌های مختلف توانسته‌اند به درآمد مناسبی برسند. اگر بتوانید در کنار درس، مهارت‌های لازم برای درآمدزایی را یاد بگیرید، نگرانی کمتری را تجربه خواهید کرد.

  • سلام من پسری ۱۶ ساله هستم قدم ۱۶۰
    خانواده قد بلندی دارم ولی فقط موهای ناحیه شرمگاهی من در آمده و هیچ تغییری در من رخ نداده میشه کمک کنید؟
    این مشکل اگه هست توضیح بدید. واقعا خسته شدم دیگه از طرف همسالانم طرد شده ام و مسخره میشوم واقعا زجر آور است😔

    • سلام دوست گرامی
      مسیر و فرایند رشد جسمانی و روانی انسان ها تفاوت های زیادی با هم دارد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا به محیط زندگی، خانواده،ارث و ژن های مختلف، هورمون‌های بدن، تغذیه و خواب، استرس‌های مختلف و ..گاهی برای بعضی از افراد، بلوغ دیررس اتفاق می‌افتد که بهتر است برای بررسی بیشتر با پزشک غدد و یا متخصص تغذیه مشورت کنید. بنابراین از اینکه تغییراتی در شما رخ نداده نگران نباشید، این مسائل راه‌حل های مختلفی دارد.

  • سلام
    من یه پسر ۱۵ ساله هستم که تقریبا داره ۱۶ سالم میشه و تقریبا موی خیلی کمی روی صورتم در اومده و لی در بخش های دیگ بدنم موی بیشتری دراومده می خواستم ببینم ایا دلیل خاصی داره یا نه و بعر اینکه قدم نسبت به بقیه ی هم سن و سالم کمه قدمم ۱۵۷ نمیددنم باید چیکار کنم میسه راهنمایی کنین؟؟؟
    ممنون.

    • سلام دوست گرامی
      دوره بلوغ دوره حساسی است که مهم ترین وجه آن تغییراتی است که در ظاهر فرد اتفاق می افتد. شما باید به ژنتیک خانواده خود توجه کنید که آیا پدر شما هم وقتی هم سن شما بوده، ریش صورتش دیرتر درآمده یا خیر؟ آیا قد در خانواده شما به صورت ارثی کوتاه است؟شما باید به تغذیه خود توجه کنید، ورزش کنید. می توانید با یک پزشک تغذیه نیز مشورت کنید.

  • سلام
    من یه پسر ۱۵ ساله هستم که تقریبا داره ۱۶ سالم میشه و تقریبا موی خیلی کمی روی صورتم در اومده و لی در بخش های دیگ بدنم موی بیشتری دراومده می خواستم ببینم ایا دلیل خاصی داره یا نه و بعر اینکه قدم نسبت به بقیه ی هم سن و سالم کمه قدمم ۱۵۷ نمیددنم باید چیکار کنم میسه راهنمایی کنین؟؟؟

  • من ۱۳ سالمه هست.من از اول زندگیم ۲ بار فقط خود ارضایی کردم و توبه کردم دیگه نکنم
    من نگرانم که این ۲ بار برای اینده من مضر نباشه و من در بزرگسالی دچار مشکل شم

    • سلام
      این موضوع در دوران نوجوانی کاملا طبیعیه و لازم نیست نگران باشید. قطعا دوبار خودارضایی هیچ تاثیر منفی در سلامتتون نداره. اگر در این باره نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید با سیستم مشاوره تلفنی تماس بگیرید.

  • سلام.وقتبخیر.خدا قوت.
    لطفا بفرمائید چگونه در مورد بلوغ و مسائل و مشکلات جنسی که در این دوران سختِ نوجوانی،پسرم با ان درگیر است، برخورد کنم.
    خواهش میکنم کمکم کنید.چه کنم؟ چگونه با او در این زمینه صحبت کنم؟ بسیار از این قضیه ناراحت و در رنجم!
    لطفا بفرمایید با پسر ۱۴ ساله ام، چگونه مطرح و بیان کنم؟🥀

    • سلام
      خیلی خوبه که درباره این موضوع دغدغه دارید ولی پاسخ به این سوال خیلی مفصله و لازمه حتما اطلاعات بیشتری درباره پسرتون وجود داشته باشه. بهترین کار اینه که با مشاوری که در زمینه تربیت جنسی و حوزه کودک و نوجوان تخصص داره مشورت کنید.

  • سلام پسر من چهارده ساله است مدتی است که اصرار داره موهاشو رنگ کنه نمیدونم چطور برخورد کنم ما آلمان زندگی میکنیم اما من دوس ندارم موهاشو رنگ کنه آما اصلا کوتاه نمیاد

    • سلام دوست گرامی بهتر هست بجای جبهه گرفتن مقابلش و گفتن کلمه نه،دلیل این رفتار را متوجه بشید و خیلی منطقی باهاش صحبت کنید که یکسری از کارها در شان اایشون نیست .اگر دیدید باز هم اصرار دارد از طریق پدرش باهاشون صحبت کنید که در فرهنگ خانوادگی این کار جالب نیست

  • من پسری 15 ساله هستیم در چند سال گذشته من جزو 4 قد بلند کلاس بودم ولی در امسال من جزو 10 نفر هستم و ریش و سیبیل هم کامل در اوردم میخواستم بدونم بلوغ من کامل شده و من بیشتر رشد میکنم یا خیر ؟

    • سلام دوست گرامی
      چون رشد در طول دوران مدت بلوغ صورت می‎‌گیرد نمیتوان دقیقا گفت که چه زمانی رشد متوقف می‌شود اما پس از سن بلوغ رشد متوقف نمی شود و تا چند سانت افزایش قد خواهید داشت.

    • سلام.بنده ۱۶ سالمه و بلوغ جنسی هم در من اتفاق افتاده.من قبلا خودارضایی میکردم ولی الان دیگه توبه کردم ولی الان یک یا دو سالی میشه که بیضه هام مساوی نیستن.لطفا بگید چیکار کنم؟؟؟ آیا من عقیم شدم؟؟؟؟؟

      • سلام دوست گرامی
        معمولاً تفاوت در اندازه بیضه‌ها نگران کننده نیست، مگر اینکه درد شدیدی حس کنید و یا متورم شده باشد.
        نگرانی شما قابل درک است، اما بهتر است برای اطمینان بیشتر، به پزشک اورولوژی مراجعه کنید.

  • پسري يازده دوازده ساله دارم؛تابستون متوجه شدم از پسرخاله اش كه پنج ساله اس خواسته باآلتش بازي كند بعد آرام باپسرم صحبت كردم وماجرا را رو ازاون خواستم كه بگويد ازچه كسي ياد گرفته وچه صحنه اي ديده و…پسرم پاسخ داد كه دوسه باري كه به منزل داييش رفتيم پسر دايي اش كه همسنش است در مورد اين مسائل واحساسات با او صحبت كرده …او راتوجيه كردم وضرر اين كار راگوشزد كردم تاشش ماه تقريبا صحنه اي از اونديدم تا فروودين كه باز ديدم از پسر ديگه اي كه هشت نه سال دارد وپسرخاله ي دومش هست خواسته همون كار رو تكرار كنه خيلي ناراحت شدم وايندفعه با ناراحتي ونگراني بيشتر دعوايش كردم وبا پدرش مطرح كردم وبيشتر نگرانش كردم ووسواس وحساسيتم را بيشتر متوجه شد قسم خورد كه فبط همين بار انجام داده و…لطفا راهنماييم كنيد خيلي افسرده شدم

    • سلام دوست گرامی
      ابتدا سعی کنید بدون خشونت و برخورد با پسرتان برخورد کنید چون باعث تخریب اعتماد به نفسش می شود و اسیب های حدی به شخصیت او در بزرگسالی میزند
      الان پسر شما باید بداند که حنسیت بخشی از زندگی او هست و با تغییرات جنسی دوران بلوغ اشنایی پیدا کند و در مورد استفاده جنسی اطلاعات پیدا کند
      از طرفی بیشتر رفنار فرزند شما کنجکاوی هست و به دنبال کشف بدن هست
      بهتر هست خونسرد باشید، سرزنش یا تنبیه نکنید و با او صحبت کنید و در صورتی که توسط فردی مجبور به این رفتار سده حتما مراقب پسرتان باشید
      کمک از یک مشاور و متخصص نوجوان هم میتواند مفید باشد

مقالات مرتبط