چطور همسر مناسب انتخاب کنیم؟ (چطور همسر ایده‌آل پیدا کنم؟)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

چطور همسر مناسب انتخاب کنیم؟ (چطور همسر ایده‌آل پیدا کنم؟)

داشتن همسر مناسب تا چه حد می‌تواند در رضایت‌مندی ما از زندگی نقش داشته باشد؟ عوامل بسیاری وجود دارد که می‌توانند سبب رضایت‌مندی و خوشحالی ما باشند؛ اما همسر مناسب چه جایگاهی در این لیست دارد؟ بسیاری از افراد فکر می‌کنند که انتخاب همسر مناسب به بخت و اقبال مربوط می‌شود و منتظر می‌نشینند تا همسر مناسب در خانه‌شان را بزند، اما واقعیت این است که یافتن همسر مناسب همان قدر که کار راحتی است منوط بر عملکرد و تلاش شما نیز است. در این مقاله شما با ویژگی‌های همسر مناسب آشنا خواهید شد و تکنیک‌هایی را فراخواهید گرفت که به شما یاد می‌دهند که چطور می‌توانید همسر مناسب خود را پیدا کنید.

ویژگی‌های همسر مناسب


صداقت

عشق بدون اعتماد غیرممکن است. درست نیست چشم‌بسته وارد رابطه‌ای بشوید و منتظر باشید تا حقیقت ناگهان خودش را به شما نشان بدهد. به دنبال همسری نباشید که مرتکب هیچ اشتباهی نشود. در جستجوی همسری باشید که هرچند گاهی اشتباه می‌کند، اما بعد مسئولیت اشتباهش را کاملاً می‌پذیرد. اگر احساس می‌کنید که خواستگارتان به نحو غیرقابل باوری بدون عیب و نقص است، احتمالاً یک جای کار می‌لنگد. با کسی ازدواج نکنید که همیشه در حال پنهان‌کاری است؛ چون ممکن است وقتی سرانجام ماه از زیر ابر بیرون بیاید و حقیقت آشکار شود، دیگر نتوانید او را دوست داشته باشید. به علاوه در مسیر انتخاب همسر ایده‌آل به کمک خانواده و دوستان معتمدتان نیاز دارید تا چشم و گوش شما بشوند و آنچه را که از شدت عشق و هیجان نمی‌توانید ببینید، به جایتان ببینند و به شما تذکر بدهند. وقتی با کسی پیمان ازدواج می‌بندید، هم شما و هم او مسئول هدایت ماشین زندگیتان هستید. اگر نتوانید با خیال راحت چشمانتان را ببندید و برای هدایت ماشین به کسی که کنارتان نشسته است، اعتماد کنید، چطور می‌توانید به سفر طولانی زندگی در کنار او ادامه بدهید؟ اعتماد مانند مغز استخوان رابطه است؛ بدون اعتماد رابطه‌ای توخالی خواهید داشت که به زودی از هم فرو می‌پاشد.

آمادگی و وفاداری برای کشف ناشناختهها 

وقتی با یکدیگر ازدواج می‌کنید، آیندۀ هر دو نفرتان کاملاً مبهم است و مانند کورسوی نوری می‌ماند که از میان کوه‌های بلند به شما می‌تابد. نمی‌توانید در دامنۀ کوه بنشینید و انتظار داشته باشید که رویاها، اهداف و موقعیتتان در این جهان به یکباره از آسمان بر سرتان نازل شود. هر دو نفر باید دست در دست هم به کاوش جهان بپردازید. بنابراین بخش اعظم دهۀ سوم و چهارم زندگی باید کوله‌بارتان را ببندید و برای کشف ناشناخته‌ها به دل کوه بزنید. واقعاً لازم است که شما و همسرتان آمادگی استقبال از ابهام‌ها و پیچیدگی‌ها را داشته باشید. باید بتوانید آرامشتان را در دل آشفتگی‌ها و بی‌نظمی‌ها حفظ کنید. همواره جنبه‌هایی از زندگی وجود دارد که برایمان ناشناخته است، بنابراین وقتی به میان ناشناخته‌ها قدم می‌گذارید به همراهی و حضور فرد قابل اعتمادی نیاز دارید. فکر می‌کنید خواستگارتان شما را در این سفر هیجان‌انگیز تنها می‌گذارد یا این که راحتی و امنیت شما را تامین می‌کند؟ آیا او حاضر است خطرهای این زندگی مشترک را قبول کند؟

ارزشهای مشترک

بسیاری از ازدواج‌ها با ارزش‌های مبهم و تعریف نشده شروع می‌شود و البته خیلی زود هم به پایان می‌رسد. ارزش‌های اصلی باورهایی هستند که شما را در مسیر زندگی هدایت می‌کنند و به اعمال، افکار، برنامه‌ها و هدفتان در روی این کرۀ خاکی جهت می‌دهند. شاید خودتان را به خوبی نشناسید، اما ارزش‌های خاصی دارید که شیوۀ تفکر، عملکرد و واکنشتان را هدایت می‌کند. درست است که قطب‌های مخالف یکدیگر را جذب می‌کنند، اما ارزش‌های اصلی افرادی که می‌خواهند تا پایان عمر در کنار هم زندگی کنند، نباید متضاد باشد. اگر یکی از همسران برای امنیت ارزش قائل باشد و دیگری طرفدار خطر و هیجان باشد، ارزش‌های آنها با هم در تضاد خواهد بود. اگر یکی برای خانواده و دیگری برای شغل ارزش قائل باشد، این ارزش‌های متضاد آنان را از یکدیگر دور خواهد کرد. وقتی ایمان و اعتقاد برای یک طرف باارزش باشد، اما دیگری فاقد این ایمان باشد، فکر می‌کنید رابطۀ میان این دو تا چه حد می‌تواند عمیق شود؟ اگر شما و همسرتان ارزش‌های اصلی مشترکی نداشته باشید، پایتان در مسیر زندگی دائماً می‌لغزد، زمین می‌خورید و متعجب از خودتان می‌پرسید که چرا نمی‌توانید هماهنگ با یکدیگر حرکت کنید؟

  خواستگار سمج (با خواستگار سمج چه باید کرد؟)

سازگاری، تابآوری و تعهد  

شرط موفقیت در ازدواج این است که خودتان را با تغییرات زندگی وفق بدهید، از قدرت و تاب‌آوری بالایی برخوردار باشید تا بتوانید در شرایط سخت هم رو به جلو حرکت کنید و متعهد به این باشید که تا پایان دست در دست یکدیگر به زندگی مشترکتان ادامه میدهید. بنابراین نمی‌توانید بی‌گدار به آب بزنید و سرنوشتتان را به شانس موکول کنید؛ برای داشتن ازدواج‌های موفق به افرادی نیاز داریم که آستین‌هایشان را بالا بزنند و به خاطر یکدیگر، برای خانواده‌شان و برای آینده‌شان بجنگند. عاقل و مقاوم باشید. خواستگارتان چه واکنشی را تحت شرایط سخت نشان می‌دهد؟ آیا به سرعت تسلیم می‌شود یا این که جرأت به خرج می‌دهد و برای آینده می‌جنگد؟ بدانید که در زندگی مشترک روزهای بسیار سختی را پیش رو خواهید داشت، آیا پیوند میان شما زیر بار این همه فشار از هم می‌پاشد یا این که قوی‌تر و محکم‌تر از پیش از آزمون‌های سخت زندگی سربلند بیرون می‌آید؟

تحصیلات و شغل

غیر از مواردی که در بالا مطرح شدکه بیشتر مربوط به خصوصیات و صفات اخلاقی همسر آینده شما است، باید به نکات دیگری از جمله تحصیلات و شغل او نیز دقت کنید. یک همسر مناسب برای شما شخصی است که از لحاظ تحصیلات و شغل با شما تفاوت چشمگیری نداشته باشد. برای مثال اگر شما با تحصیلات فوق دیپلم با شخصی ازدواج کنید که مدرک تحصیلی دکتری دارد احتمالا در آینده از لحاظ فکری دچار مشکل خواهید شد چراکه نوع جهان بینی شما با یکدیگر متفاوت است. البته به یاد داشته باشید که این یک قانون کلی نیست اما باید به عنوان یک اصل مهم آن را در نظر داشته باشید.

اعتقادات سیاسی و مذهبی 

همسر مناسب شما شخصی است که از لحاظ سیاسی و مخصوصا مذهبی با شما هم عقیده باشد. ازدواج یک زن و مرد از دو گروه سیاسی یا مذهبی متفاوت می‌تواند در آینده زمینه ساز اختلافات زیادی بین آن‌ها شود.

فرهنگ خانواده 

 عامل بسیار مهم دیگری که نشان می‎دهد شما و شخص مورد نظرتان همسران مناسبی برای هم خواهید بود یا نه خانواده‌ها هستند. ازدواج فقط وصلت زن و مرد نیست، بلکه وصلت خانواده‌ها نیز می‌باشد. زمانیکه قصد تصمیم‌گیری درباره شخصی را دارید حتما به خاطر داشته باشید که باید به تناسب و شباهت فرهنگ خانوادگیتان با یکدیگر نیز توجه کنید.

نکات مهم در انتخاب همسر مناسب  


به خودشناسی برسید

بسیاری از ما وقتی وارد رابطه می‌شویم، توقع داریم که طرف مقابل کاملاً خواسته‌هایمان را برآورده کند. اما لازم است که جستجو به دنبال همسر ایده‌آل را متوقف کنید و برای تبدیل شدن به یک انسان ایده‌آل تلاش کنید. خودآگاهی مهارتی است که به اندازه‌ی کافی به آن توجه نشده است. اگر خودتان را نشناسید، چطور می‌توانید با فرد دیگری به نتیجه برسید؛ از این گذشته فقدان خودآگاهی می‌تواند به مشکلی جدی در زندگی مشترک تبدیل بشود. اگر خودتان را نشناسید، چطور می‌توانید انتظار داشته باشید که عشقتان شما را بشناسد؟ اگر فردی که قصد ازدواج با او را دارید، خود واقعیش را نشناسد، چطور می‌خواهید بفهمید که زندگیتان را به زندگی چه کسی می‌خواهید گره بزنید؟ به دنبال همسری نگردید که شیفتۀ خودش باشد، در جستجوی همسری باشد که خودش را می‌شناسد. یک همسر ایده‌آل کسی است که می‌تواند صادقانه با ترکیبی از فروتنی و اعتماد به نفس، در آئینه به خودش نگاه کند. البته اکثر ما به طور طبیعی و بدون سعی و تلاش به خودآگاهی نمی‌رسیم، برای رسیدن به خودآگاهی لازم است که سوالات سختی را از خودتان بپرسید. افرادی که خود را می‌شناسند، می‌توانند هدفمندتر و با قصد و نیت مشخص‌تر در زندگی رو به جلو حرکت کنند.

  طرح‌واره درمانگر کیست (طرح‌واره درمانگر خوب در تهران)

 از روی ترس انتخاب نکنید

افراد بسیاری هستند که از روی ترس به ازدواج با فرد نامناسبی رضایت می‌دهند یا به زندگی در کنار فردی که دوستش ندارند، ادامه می‌دهند. این ترس معمولاً ترس از تنهایی است، هرچند ترس‌های مختلفی می‌تواند انگیزۀ شروع یا ادامه دادن به چنین زندگی‌های نامناسبی باشد. غالباً بهتر این است که تنها منتظر همسر ایده‌آل بمانید تا این که از روی ترس خودتان را گرفتار کنید. تصمیم گرفتن از روی ترس منجر به گیجی، اضطراب و احساس کلی گم‌گشتگی یا گم کردن چیزی مهم در زندگی می‌شود.

مراقب باشید که نسنجیده به دیگری متعهد نشوید

وقتی ارتباط با یک نفر شما را سرشار از شور و هیجان می‌کند، ممکن است وسوسه شوید که به سرعت رابطه‌تان را ابدی کنید و به هم متعهد شوید. اما موضوع اینجا است که شما هنوز او را به خوبی نمی‌شناسید و در حال سرمایه‌گذاری عاطفی بر روی فردی هستید که شناخت چندانی از او ندارید. ممکن است خصوصیات ناخوشایندی را به مرور زمان در این فرد پیدا کنید یا یک روز متوجه شوید که به هیچ وجه با او سازگاری و تناسب ندارید. اما چون بر روی این عشق نافرجام سرمایه‌گذاری کرده‌اید و انرژی فراوانی را در این رابطه گذاشته‌اید، وقتی رابطه‌تان شکست می‌خورد، به شدت ناراحت و آزرده خاطر می‌شوید؛ حال آن که اگر پیش از آن که قلبتان را در طبق اخلاص بگذارید، وقت بیشتری برای شناخت طرف مقابل می‌گذاشتید، آسیب کمتری می‌دیدید. وقتی در مراحل “رمانتیک” ابتدایی یک رابطه قرار داریم، غالباً از سر هوا و هوس و تصورات خیالی تصمیم می‌گیریم و منطق و واقعیت را کنار می‌گذاریم. اما بسیار مهم است که وقتی می‌خواهیم تصمیم مهمی مانند ازدواج بگیریم، صبور باشیم و عاقلانه تمام جوانب را بسنجیم.

در همسر ایدهآلتان به دنبال ویژگیهای کلیدی باشید، جزئیات بیاهمیت را کنار بگذارید

همدلی، شرافت، صداقت، قابل اطمینان بودن، مهربانی و سخاوت عاطفی ویژگی‌های کلیدی هستند که باید در یک همسر ایده‌آل وجود داشته باشد. چنانچه این ویژگی‌ها را در فردی پیدا کردید، حتی اگر او ظاهراً از تیپ مورد علاقۀ شما نبود، بیشتر دربارۀ او تحقیق کنید. داشتن معیارهای دیگری مانند شوخ‌طبعی و علاقه‌مندی به سفر خوب است، اما وجود آنها برای رسیدن به خوشبختی در زندگی مشترک کافی نیست.

  مسئولیت پذیری در رابطه (حس مسئولیت در رابطه عاطفی)

براساس هوا و هوس تصمیم نگیرید 

وقتی یک نفر مانند آهنربا شما را به طرف خودش می‌کشد و در حضور او سرشار از شور و هیجان می‌شوید، معمولاً بسیاری از بدی‌های او را تحمل می‌کنید. این جاذبه‌ی مغناطیسی قدرت بسیار زیادی دارد، چون ما معمولاً چنین جذبی را تجربه نمی‌کنیم. بنابراین وقتی کسی را پیدا می‌کنیم که چنین دیوانه‌وار ما را جذب خودش می‌کند، به شدت تحریک می‌شویم و او را در این حالت برانگیخته با فرد مناسب اشتباه می‌گیریم ـ “این آدم حتماً خودشه، کاملاً حس میکنم که میتونم با اون خوشبخت بشم”. این جذب مغناطیسی قوی فوق‌العاده است، اما نباید به توجیهی برای رفتارهای بد طرف مقابل تبدیل شود.

هیجان زودگذر را با عاشق شدن اشتباه نگیرید

وقتی فردی احساساتش را کاملاً برایمان فاش نمی‌کند یا از نظرش نسبت به خودمان مطمئن نیستیم، دچار نوعی اضطراب می‌شویم. این اضطراب ذهنمان را تسخیر می‌کند، تا به جایی که آن فرد به تمام فکر و ذکرمان تبدیل می‌شود. ما دائماً به او فکر می‌کنیم، این که الان کجا است و چکار می‌کند. به این ترتیب او به سرعت به محور اصلی زندگیمان تبدیل می‌شود و همه چیز حول وجود او می‌چرخد. تصمیم می‌گیرید که تمام برنامه‌هایتان را کنسل کنید و وقتتان را خالی نگه دارید، تا مبادا فرصت با او بودن را از دست بدهید. وقتی هم که او شما را در نهایت می‌بیند و تاییدتان می‌کند، دیگر از خوشحالی در آسمان سیر می‌کنید. بالعکس وقتی او از شما فاصله می‌گیرد، شما را نادیده می‌گیرد، با احساساتتان بازی می‌کند یا سرزنشتان می‌کند، احساس می‌کنید که زندگی برایتان جهنم شده است. رابطه به زودی برایتان به الاکلنگی تبدیل می‌شود که یا شما را به عرش می‌برد یا محکم به فرش می‌کوبد؛ این شرایط دیوانه‌کننده است و با سرشتمان سازگاری ندارد. این نوع احساسات را با عشق اشتباه نگیرید.

از یک روانشناس کمک بگیرید 

اگر بعد از مشخص کردن ملاک‌های خود با شخصی آشنا شدید که نمی‌دانستید آیا این فرد همسر مناسبی برای شما است یا خیر می‌توانید از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. ملاک‌ها و خواسته‌های خود را با او در میان بگذارید و ویژگی‌ها و خصوصیات شخص مورد نظرتان را نیز بیان کنید. روانشناس بعد از گرفتن اطلاعات و انجام آزمون‌های شخصیتی به شما می‌گوید که این فرد چقدر می‌تواند همسر مناسبی برای شما باشد.

انتخاب همسر مناسب یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر شخص است که با کمی دقت و شناخت درستی از خود به راحتی می توانید از بین گزینه های خود بهترین را انتخاب کنید. قبل از هر چیز با خودتان خلوت کنید و ببینید برای ازدواج دنبال چه فردی هستید؟ ملاک ها و معیارهای خودتان را بنویسید. صداقت یکی از مهم‌ترین معیارها برای داشتن یک همسر مناسب است. همسر مناسب وفادار است و ارزش‌هایی شبیه به ارزش‌های شما دارد. او خودش را به خوبی می‌شناسد و می‌داند که در زندگی بدنبال چه چیزی است. خودش را با شرایط تطبیق می دهد و در عین حال مقاوم و متعهد نیز است؛ اما حواستان باشد که ازدواج با یک شخص از روی ناچاری نمی‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. دقت کنید و شتاب‌زده تصمیم نگیرید. کیفیت را فدای کمیت نکنید و اگر بیشتر خصوصیات او مثبت بود دنبال جزئیات بی‌اهمیت نروید. در نهایت برای گرفتن بهترین تصمیم نیز می‌توانید با یک روانشناس متخصص مشورت کنید.

 

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

تقصیر خودم بود که رفت …

اشتباهات زیادی داشتم … ممکنه بعد از جدایی و به هم زدن رابطه، احساس کنید که اشتباهات زیادی در ارتباط انجام دادید که باعث شد این رابطه به جدایی ختم

مطالعه»