بهبود کیفیت رابطه جنسی (چطور بیشتر از سکس لذت ببریم؟)

تقویت و بهبود کیفیت رابطه جنسی (چطور بیشتر از سکس لذت ببریم؟)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

تقویت و بهبود کیفیت رابطه جنسی (چطور بیشتر از سکس لذت ببریم؟)

نقش و اهمیت رابطه جنسی در بهبود روابط و صمیمیت زن و شوهرها موضوعی است که اکثر افراد به آن آگاهند و سعی می‌کنند به شیوه‌های مختلف کیفیت رابطه زناشویی‌شان را بهبود دهند. راه‌های مختلفی برای بهبود کیفیت رابطه جنسی وجود دارد، مثلا تقویت صمیمیت و رابطه بین زن و شوهر، برطرف کردن ناراحتی و دلخوری‌ها، افزایش دفعات رابطه جنسی، ایجاد تنوع و خارج کردن رابطه جنسی از یکنواختی. در این مقاله سعی داریم به راه‌های بهبود کیفیت رابطه جنسی لذت‌بخش‌تر کردن آن بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

چطور یک رابطه جنسی باکیفیت داشته باشیم


وقتی افراد به بهبود رابطه زناشویی و تقویت رابطه زناشویی فکر می‌کنند، تمرکزشان را فقط بر خود رابطه جنسی و همان چند دقیقه سکس می‌گذارند، درحالیکه یک رابطه جنسی خوب خارج از بستر و از روزها و حتی ماه‌ها قبل از آن شروع می‌شود و بعد از تمام شدن آن هم همچنان وجود دارد. بنابراین با رعایت نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود، می‌توانید لذت رابطه جنسی‌تان را چند برابر کنید.

راهکارهایی برای تقویت رابطه زناشویی ( راهکارهای قبل از رابطه جنسی)

یک سکس خوب در بطن یک رابطه صمیمانه، دوستانه و محترمانه بین زن و شوهر شکل می‌گیرد. بسیاری از مشکلات رابطه جنسی مثل بی‌میلی جنسی، اختلال نعوظ یا زودانزالی بیش از اینکه علت جسمانی داشته باشد، ریشه در سردی رابطه زن و شوهر و کدورت‌ها و دلخوری‌های آنها دارد. وقتی زنی از همسرش ناراحت است چون هیچگاه به او ابراز علاقه نمی‌کند یا به خواسته‌هایش در زندگی روزمره توجه ندارد، معلوم است نمی‌تواند با همه وجود در رابطه جنسی باشد و همه انرژیش را بگذارد. طبیعی است اگر میل و علاقه‌اش به رابطه جنسی کم شود و دچار بی‌میلی جنسی شود. بی‌میلی جنسی نیز رابطه متزلزل بین زن و شوهر را کمرنگ‌تر می‌کند. در واقع رابطه جنسی و رابطه عاطفی بین یک زن و شوهر تاثیرات دوطرفه دارند و باید به هردوی آن‌ها توجه کرد. بنابراین اگر مشکلات ریشه‌داری با همسرتان دارید یا صمیمیت بین شما کم شده و روی رابطه جنسی‌تان هم تاثیر منفی گذاشته است، لازم است درپی گرفتن کمک تخصصی از یک زوج درمان‌گر باشید. زوج‌درمانی به شما کمک می‌کند به مشکلات ریشه‌ای‌تر در رابطه‌تان پی ببرید و کیفیت رابطه زناشویی‌تان را ارتقا دهید، موانعی که سر راه صمیمیت و نزدیکی‌تان قرار گرفته را بشناسید و برطرف کنید. خیلی وقت‌ها شما حرف‌ها و دغدغه‌هایتان را نمی‌توانید با همدیگر در میان بگذارید، اما وقتی درمقابل یک فرد متخصص و بی‌طرف قرار می‌گیرید،‌ به راحتی حرف دلتان را می‌گویید و یاد می‌گیرید چطور از این به بعد با هم حرف بزنید و همدیگر را بهتر درک کنید. اگر مشکلات رابطه عاطفی‌تان برطرف شود متوجه می‌شوید که رابطه جنسی‌تان به شکل معجزه‌آسایی بهبود پیدا می‌کند و لذتی را تجربه خواهید کرد که برایتان غیرمنتظره خواهد بود.

گاهی نیز مشکلات اساسی بین زن و شوهر وجود ندارد ولی روش‌های صحیح نشان دادن توجه و علاقه به یکدیگر را بلد نیستند یا از اهمیت و اثر این نوع رفتارها بر سکس خبر ندارند. در ادامه به برخی رفتارهای کوچک و کاربردی اشاره می‌کنیم که خصوصا در ساعاتی قبل از رابطه جنسی اثر پررنگی بر گرمی و لذت‌بخش‌تر شدن رابطه دارد.

محبت‌های جسمانی بهم کنید

برای بهبود کیفیت رابطه زناشویی‌تان تا می‌توانید به هم محبت کنید. محبت کردن شکل‌های مختلفی دارد و هرکسی زبان خودش را در ابراز عشق دارد. بعضی افراد محبت‌شان را در رفتارشان و کارهایی که برای طرف مقابل انجام می‌دهند نشان می‌دهند، برخی با هدیه دادن، بعضی‌ها به صورت کلامی و بعضی افراد نیز آن را به صورت محبت جسمانی ابراز می‌کنند. تمام این اشکال خوب است و در جای خودش کاربرد دارد ولی از بین موارد بالا محبت کلامی و خصوصا جسمانی تاثیر مستقیم‌تری روی رابطه جنسی دارد. عادت کنید به همسرتان بگویید دوستش دارید و او را با الفاظ محبت‌آمیز صدا کنید، به راحتی یکدیگر را در آغوش بگیرید، ببوسید و نوازش کنید و این رفتارها را فقط به زمان سکس محدود نکنید. خیلی از خانم‌ها این گلایه را دارند که همسرشان فقط وقتی به آن‌ها نزدیک می‌شود و می‌بوسدشان که نیاز به رابطه جنسی داشته باشد. گرفتن دست‌های یکدیگر و نوازش کردن‌شان، بازی با موهای هم و ماساژ دادن یکدیگر هنگام خستگی نیز از جمله رفتارهایی است که هم همسرتان را از نظر عاطفی سیرآب می‌کند و هم عطش او را برای رابطه جنسی بیشتر می‌کند و سکس لذت‌بخش‌تری انتظارتان را می‌کشد.

برای تقویت رابطه جنسی‌تان باهم شوخی کنید

برای بالا بردن کیفیت رابطه جنسی‌تان شوخی کردن را فراموش نکنید. شوخی کردن، صمیمیت بین همه افراد از جمله زن و شوهرها را افزایش می‌دهد و روی سکس نیز تاثیر مثبت دارد. یک تحقیق انجام گرفته در این زمینه نشان داد زنانی که همسر شوخ‌طبع دارند، ارگاسم‌های بیشتر و قوی را تجربه می‌کنند و بیشتر برای رابطه جنسی با همسرشان پیش‌قدم می‌شوند. بنابراین با هم طنازانه و با شوخی صحبت کنید. البته فراموش نکنید شوخی به این معنا نیست که هرچیزی دوست داشتید با خنده بهم بگویید یا فکر کنید چون خیلی بهم نزدیک هستید می‌توانید هر شوخی دلتان خواست بکنید، یا به نقص‌های هم اشاره کنید. مثلا بعضی افراد با ظاهر یا اندام همسرشان شوخی می‌کنند و به جای افزایش صمیمیت، دلخوری و کدورت را بین‌شان افزایش می‌دهند. در این بین داشتن شوخی‌ها جنسی نیز بسیار مفید است،‌ چون هم شما را به هم نزدیک‌تر می‌کند و خجالت‌ها را از بین می‌برد و هم بسیار تحریک‌کننده است.

  بعد از رابطه جنسی چه باید کرد؟ (بایدها و نبایدها بعد از سکس)

به بهداشت شخصی‌تان اهمیت دهید 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که بر میل و اشتیاق افراد برای رابطه جنسی و افزایش لذت اثر دارد، بهداشت شخصی طرف مقابل است. در اوایل آشنایی و شروع زندگی مشترک معمولا هردو طرف توجه زیادی روی بهداشت و ظاهرشان دارند ولی با گذر زمان چون احساس راحتی بیشتری با هم می‌کنند، فکر می‌کنند دیگر لازم نیست خیلی به این مسائل توجه داشته باشند! توجه به اصلاح صورت و بدن، نظافت لباس‌ها،‌ حمام کردن مرتب، بوی خوب دادن، توجه به نوع خورد و خوراک و اندام‌تان از جمله مواردی است که هم می‌تواند شما را برای همسرتان جذاب‌تر و خواستنی‌تر کند و هم به او نشان دهد شما برایش ارزش و احترام قائل هستید.

لباس و آرایش متفاوت داشته باشید

به نوع پوشش و جذابیت لباس‌های‌تان در داخل منزل توجه کنید. سعی کنید لباس‌های متنوع با رنگ‌های جذاب انتخاب کنید. لباس‌های بازتری بپوشید، خصوصا در روزهایی که می‌خواهید با هم رابطه جنسی داشته باشید. به لباس‌های زیرتان هم توجه کنید و حتی با سبک‌های مختلف لباس‌های زیرتان، همسرتان را غافلگیر کنید. جذاب‌تر شدن شما لذت رابطه جنسی‌تان را افزایش می‌دهد.

راهکارهایی برای بیشتر کردن لذت جنسی حین سکس

بخش مهمی از کارهایی که برای جذاب‌تر شدن، گرم‌تر شدن و افزایش لذت رابطه جنسی‌تان می‌توانید انجام دهید، مربوط به خود رابطه جنسی و همان زمان می‌شود:

عجول نباشید

برای بهبود کیفیت سکس‌تان عجول نباشید! اکثر مردان دوست دارند کمتر به حاشیه بپردازند و زودتر سراغ اصل مطلب بروند. اما نباید اثر حاشیه‌های رابطه جنسی را دست کم بگیرید. بوسیدن‌ها و نوازش‌های اولیه و حتی ماساژهای جنسی، صحبت‌های عاشقانه در گوش یکدیگر، توجه به فانتزی‌ها و خواسته‌های خودتان و همسرتان، هردویتان را برای برقراری رابطه بسیار آماده‌تر و مشتاق‌تر می‌کند و باعث می‌شود ارگاسم قوی‌تر و متفاوت‌تری را تجربه کنید.

خجالت را کنار بگذارید

بسیاری از افراد با اینکه ذهن خلاق و فانتزی‌های جنسی جذابی دارند،‌ به خاطر خجالت و شرم و حیا خودشان را سانسور می‌کنند. اما باید بدانید سکس جای خجالت کشیدن نیست. بهتر است آرام آرام با کارهایی که برایتان خجالت‌آور است رو به رو شوید. مطمئنا وقتی اثر مثبتی که روی همسرتان دارد را ببینید،‌ همه خجالت و نگرانی‌تان از بین می‌رود. لیستی از این کارها و رفتارها که از آن‌ها خجالت می‌کشید تهیه کنید‌ و آنها را به ترتیب از رفتار یا حرف‌هایی که کمتر از آن خجالت می‌کشید به رفتارها و حرف‌هایی که بیشترین احساس خجالت را در شما ایجاد می‌کنند، مرتب کنید. سپس از بالای لیست شروع کنید و هربار یکی از این کارها را امتحان کنید. مطمئن باشید به اواسط لیست که برسید دیگر خبری از خجالت و احساس شرم وجود ندارد و لذت واقعی در سکس را تجربه می‌کنید.

همدیگر را غافلگیر کنید

اگر همیشه به یک شکل و یک روال ثابت با هم سکس داشته باشید، هرچقدر هم که رابطه‌تان خوب و مطلوب باشد، بالاخره تکراری می‌شود. بنابراین ایجاد تنوع و غافلگیری همسرتان حین رابطه جنسی، یکنواختی و تکراری شدن را از بین می‌برد و باعث بهبود کیفیت رابطه جنسی‌تان می‌شود. نباید نحوه شروع، روش‌های به ارضا رساندن و اتمام رابطه جنسی برای خودتان و همسرتان روتین و قابل پیش‌بینی باشد. سعی کنید در مکان‌های مختلف منزل رابطه جنسی را تجربه کنید و آن را محدود به اتاق خواب نکنید. لیست بلندبالایی از رفتارهای جنسی مثل بوسیدن، مکیدن و نوازش قسمت‌های مختلف بدن،‌ پوزیش‌های مختلف جنسی و روش‌های مختلف ارضا کردن(دهانی، دخول و…) تهیه کنید. فکر کردن به این روش‌ها باعث می‌شود کلی فکر و ایده جدید به ذهن‌تان برسد و در عین حال می‌توانید از جست‌وجو و مطالعه کردن هم بهره ببرید. گاهی چشم‌ها یا دست‌های همسرتان را ببندید و هیجان رابطه را برایش بیشتر کنید، چون در این حالت کمتر می‌تواند رفتارهای شما را پیش‌بینی یا کنترل کند، بنابراین بیشتر تحریک می‌شود. همچنین می‌توانید بسته به علاقه خودتان و همسرتان از صحبت‌های کوتاه یا کلمات تحریک کننده استفاده کنید.

فکر کامل و بی‌نقص بودن را از ذهن‌تان بیرون کنید

خیلی از افراد فکر می‌کنند باید در رابطه جنسی عالی به نظر برسند و بی‌نقص باشند، بنابراین درطول رابطه مضطرب می‌شوند و مدام خودشان را چک می‌کنند که کار اشتباهی انجام نداده باشند. مهم‌ترین نکته در داشتن یک سکس لذت‌بخش و یک رابطه جنسی باکیفیت این است که خودتان را رها کنید. در قید و بند درست و غلط و خوب و بد نباشید. خودتان را با تصاویر یا فیلم‌هایی که دیده‌اید مقایسه نکنید. باور کنید در این لحظه شما جذاب‌ترین و سکسی‌ترین فرد برای همسرتان هستید و فقط لازم است طبیعی و آزاد باشید. در واقع باید کودک درون‌تان را بیدار کنید. یعنی به جای فکر کردن به درست و غلط، فقط به احساس خودتان و همسرتان توجه کنید. اگر در موقعیت‌های دیگر زندگی منطق‌تان را چراغ راهتان می‌کنید،‌ هنگام رابطه جنسی باید و نبایدهای منطق را تعطیل کنید و فقط به احساسات و حس‌های بدنی‌تان توجه کنید. در این صورت همه انرژی‌تان به همان لحظه حال متمرکز می‌شود و مطمئنا لذتی که تجربه می‌کنید کامل می‌شود.

  دلایل میل جنسی بالا در مردان(شهوت و گرم مزاجی زیاد مرد)

درصورت نیاز به سکس‌تراپ یا مشاور خانواده مراجعه کنید

اگر در رابطه جنسی‌تان با مشکلات جدی‌تری مثل بی‌میلی جنسی، ارگاسم نشدن، اختلال نعوظ یا زودانزالی مواجه شدید، حتما باید کمک تخصصی بگیرید. مراجعه به سکس‌تراپ در این مواقع ضروری است. سکس‌تراپ با ارزیابی دقیق شما و رابطه جنسی‌تان تشخیص می‌دهد ریشه مشکل شما جسمانی است یا روانی و مربوط به رابطه عاطفی‌تان است، سپس متناسب با ریشه مشکل به شما کمک می‌کند مشکل را برطرف کنید. ضمن اینکه شما در سکس‌تراپی می‌توانید تکنیک‌های خاصی برای رابطه جنسی یاد بگیرید، که کاملا متناسب با ویژگی‌ها و سلایق هردوی شما و رابطه‌تان است؛ تکنیک‌هایی که جای خارج از فضای درمان نمی‌توانید پیدا کنید. اگر مشکل اصلی فیزیکی و مربوط به سکس‌تان نباشد، یک زوج‌درمانگر یا مشاوره خانواده با شناسایی و برطرف کردن مشکلات رابطه‌ عاطفی‌تان، همزمان کیفیت زندگی مشترک و رابطه جنسی‌تان را بهبود می‌بخشد.

راهکارهایی برای تقویت رابطه جنسی (راهکارهای بعد از سکس)

بعد از اینکه هر دو به ارگاسم می‌رسید، انرژی‌تان افت می‌کند و رابطه جنسی‌تان تمام می‌شود. اما باید بدانید هنوز کار دارید. نوع رفتار شما بعد از رابطه جنسی تاثیر مستقیمی بر احساسات همسرتان و رابطه‌های جنسی بعدی‌تان دارد.

سریعا نخوابید

خیلی از افراد خصوصا آقایان، بعد از تمام شدن سکس دوست دارند سریعا بخوابند یا از همسرشان فاصله بگیرند، درحالیکه چنین رفتاری می‌تواند به احساسات همسرتان آسیب بزند. حتی اگر هردویتان با خوابیدن بعد از رابطه جنسی موافقید، بهتر است گاهی برای ایجاد تنوع برنامه خاصی برای بعد سکس در نظر بگیرید. مثلا خوراکی خاصی آماده کنید و با هم بخورید، با هم حرف بزنید یا مثلا در آغوش هم فیلم ببینید. حفظ ارتباط جسمانی و محبت‌های فیزیکی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر رابطه عاطفی‌تان دارد و خصوصا برای گرم نگه داشتن خانم‌ها بسیار مفید است.

با هم حمام کنید

یکی از مفیدترین و البته لذت‌بخش‌ترین کارها بعد از رابطه جنسی حمام کردن دوتایی است. وقتی بعد از رابطه جنسی با هم حمام می‌کنید، احساس آرامش زیادی را به خودتان و رابطه‌تان تزریق می‌کنید. به طور کلی هر فعالیت دوتایی بعد از رابطه جنسی به نوعی امتداد هیجان و نزدیکی شما در سکس و انتقال آن به زندگی و رابطه عاطفی‌تان است.

درباره رابطه جنسی و احساستان با هم صحبت کنید

برای افزایش کیفیت رابطه‌های جنسی بعدی‌تان بعد از تمام شدن سکس درباره آن به هم بازخورد دهید. مثلا به همسرتان بگویید «اون‌طور که منو می‌بوسیدی و نوازش می‌کردی برام خیلی لذت‌بخش بود» یا اگر همسرتان این‌ بار کار جدیدی انجام داده که برایتان جذاب بوده حتما به او بازخورد مثبت دهید و ازش تعریف کنید. بهتر است هرچند وقت یکبار زمانی را به صحبت‌های مفصل‌تر درباره رابطه جنسی‌تان اختصاص دهید. از فانتزی‌ها و خواسته‌های‌تان و تغییراتی که دوست دارید در رابطه‌تان ایجاد شود باهم صحبت کنید. ضمن اینکه اگر برخی رفتارهای جنسی همسرتان را نمی‌پسندید، بعد از اشاره به رفتارهایی از او که برایتان جذاب است و بیان حس مثبت‌تان به کلیت رابطه‌تان با لحن و کلماتی مناسب به همسرتان بگویید ترجیح می‌دهید فلان رفتارش را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: سکس تراپی چه کمکی به بهوبود رابطه جنسی با همسرم می‌کند؟

 

رابطه جنسی تاثیر زیادی بر گرم شدن و دوام زندگی مشترک دارد، بنابراین بسیار مفید است که روی بالا بردن کیفیت رابطه جنسی‌تان کار کنید. برای بهبود رابطه جنسی باید به راهکارهای مختلفی در سه مرحله قبل از رابطه جنسی (کار کردن روی صمیمیت و رابطه عاطفی، محبت‌های جسمانی، شوخی کردن، توجه به بهداشت شخصی و توجه به تنوع پوشش و آرایش)، حین رابطه جنسی (عجول نبودن، کنار گذاشتن خجالت، غافلگیر کردن یکدیگر و رها کردن خود) و بعد از رابطه جنسی (بیدار ماندن و انجام فعالیت‌های دوتایی، حمام کردن و حرف زدن و بازخورد دادن درباره رابطه جنسی) توجه کرد.

سوالات رایج


1. چندوقتی است که سکس با همسر لذت‌بخش نیست، چه کنم؟

قطعا این مسئله بسیار مهم است و باید به آن توجه کنید. علت این موضوع باید ریشه‌یابی شود که آیا به دلیل مشکلاتی که در رابطه عاطفی‌تان وجود دارد این اتفاق افتاده یا به خاطر یکنواختی هیجان رابطه‌تان از بین رفته است. بهترین کار این است که از یک مشاور خانواده یا سکس‌تراپ، کمک بگیرد تا مشکل را ریشه‌ای حل کنید. همچنین می‌توانید با ابراز محبت بهم، صحبت کردن، وقت گذراندن و تفریح کردن با هم رابطه عاطفی‌تان را گرم‌تر کنید و اثر مستقیم آن را روی رابطه جنسی‌تان ببینید. ضمن اینکه ایجاد تنوع در رابطه جنسی می تواند هیجان و لذت آن را افزایش دهد. یکی از راه‌های افزایش تنوع،‌ استفاده از پوزیشن‌های جنسی جدید است.

2. بعضی از رفتارهای همسرم در طول رابطه جنسی اذیتم می‌کند. چکار کنم؟

خیلی خوب است که زن و شوهر زمان‌هایی را به صحبت درباره رابطه جنسی‌شان اختصاص دهند و در یک فضای امن بتوانند از خواسته‌هایشان در این زمینه صحبت کنند. بنابراین به همسرتان این پیشنهاد را بدهید که هرچندوقت یکبار در این باره با هم صحبت کنید. در طول این صحبت‌ها می‌توانید درباره خواسته‌ها و علایق‌تان در رابطه جنسی صحبت کنید، رفتارهای جنسی جذاب همسرتان را تحسین کنید و سپس با لحنی مناسب به همسرتان بگویید این رفتار خاصش حس خوبی به شما نمی‌دهد. اگر این موضوع را بیان نکنید می‌تواند در آینده به رابطه‌تان لطمه بزند و شما را سرد کند.

  تعداد نرمال سکس در هفته(چند بار رابطه جنسی و نزدیکی در هفته؟)

3. من موقع رابطه جنسی اضطراب زیادی دارم برای همین اونطور که باید نمی‌تونم رابطه جنسی خوبی داشته باشم؟

خیلی مهم است که ریشه این اضطراب‌تان مشخص شود، چون همان‌طور که می‌گویید در رابطه‌تان اختلال ایجاد می‌کند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای افزایش دهنده کیفیت رابطه جنسی این است که دو طرف در هنگام سکس آرامش داشته باشند و کاملا رها باشند. اگر علت اضطراب‌تان به نگرانی در مورد عملکرد جنسی‌تان برمی‌گردد به خودتان یادآوری کنید که همین که درطول رابطه جنسی کاملا خودم باشم و خودم را رها کنم، قطعا هم خودم و همسرم لذت بسیاری می‌بریم. ضمن اینکه با مطالعه و جست‌وجو می‌توانید راهکارها و مهارت‌های زیادی برای بهبود عملکرد جنسی‌تان پیدا کنید. بهتر است با همسرتان هم درباره نگرانی‌هایتان صحبت کنید و از او کمک بخواهید. اگر شدت اضطراب‌تان بالاست و با این راهکارها کنترل نمی‌شود، حتما با یک سکس‌تراپ مشورت کنید.

4. چرا من در رابطه جنسی به ارگاسم نمی‌رسم؟

این موضوع برای خیلی از خانم‌ها اتفاق می‌افتد و اغلب جای نگرانی نیست. خیلی از خانم‌ها از طریق دخول به ارگاسم نمی‌رسند، ولی این به این معنا نیست که آنها مشکلی دارند، یا باید با این موضوع کنار بیایند. ارگاسم شما می‌تواند از طریق تحریک کلیتوریس در طول سکس اتفاق بیفتد. شما می‌توانید از پوزیشن‌هایی استفاده کنید که همزمان باعث تحریک کلیتوریس هم می‌شوند یا اینکه همسرتان ابتدا با تحریک با تحریک کلیتوریس به وسیله دست یا سکس دهانی شما را به ارگاسم برساند و بعد دخول را انجام دهد. اگر این روش‌ها نیز در به ارگاسم رسیدن شما اثری نداشت، ممکن است به دلیل یک علت جسمانی یا افسردگی این اتفاق افتاده باشد، بنابراین بهتر است به سکس‌تراپ مراجعه کنید.

5. من تازه زایمان کردم و حس می‌کنم کیفیت رابطه جنسیم افت کرده، چکار باید کنم؟

این تغییر کاملا طبیعی است و اکثر زوج‌ها بعد از به دنیا آمدن فرزندشان با آن مواجه می‌شوند. تغییرات جسمانی، تمرکز زیاد روی نیازهای نوزاد و اضطراب می‌تواند باعث این افت شود. اما شما نباید بترسید. در درجه اول تغییر در سبک زندگی‌تان را بپذیرید و با همسرتان در این باره صحبت کنید. ضمن اینکه این باور را که قرار است رابطه‌تان برای همیشه سرد شود را کنار بگذارید. شما فقط کافی است اضطراب‌تان را کنترل کنید، روی رابطه عاطفی و صمیمیت‌تان کار کنید و برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید که هرچند روز یکبار بتوانید بدون دغدغه با همسرتان تنها باشید. ضمن اینکه به خاطر تغییرات هورمونی دچار خشکی واژن شده باشید یا احساس درد زیادی کنید. استفاده از ژل‌های روان کننده و همراهی همسرتان می‌تواند این مشکل را به زودی کمرنگ کند.

6. همسرم بعد از اینکه دعوا می‌کنیم اصرار به رابطه جنسی داره. این کار درسته؟

رابطه جنسی بعد از ایجاد دعوا و کدورت یکی از اشتباهات زوجین است و می‌تواند در بلندمدت به رابطه‌شان آسیب بزند. خصوصا خانم‌ها وقتی ناراحتی از همسرشان دارند، نمی‌توانند به خوبی در رابطه جنسی ظاهر شوند و همین باعث بیشتر شدن اختلافات‌شان می‌شود. مهمترین علتی که باعث می‌شود همسرتان بعد از دعوا نیاز به سکس را احساس کند، افزایش اضطراب اوست. اما بهتر است با صحبت کردن و محبت جسمانی بهم این اضطراب و تنش را مدیریت کنید و بعد از اینکه ناراحتی‌تان برطرف شد باهم رابطه جنسی داشته باشید. سکس راه مناسبی برای آشتی کردن نیست.

7. در هنگام رابطه جنسی احساس درد زیاد می‌کنم. میلم کم شده. چه کار کنم؟

احتمالا شما دچار واژینیسم هستید که یک مشکل رایج در بین زنان است و با انقباض‌های واژن و ناحیه لگن نیز همراه است. حتما به سکس تراپیست مراجعه کنید تا این موضوع ریشه یابی و درمان شود البته اغلب مواقع ریشه آن مسائل روانی مثل اضطراب است اما گاهی مسائل جسمانی مثل عفونت نیز می‌تواند باعث این درد شود. پس حتما از مشاور کمک بگیرید.

8. آیا رابطه جنسی باید رویایی و بی نقص باشد تا از آن لذت ببریم؟

انتظارات غیرواقع بینانه از رابطه زناشویی‌تان نداشته باشید. حتی گاهی ممکن است به دلیل بی حوصلگی و خستگی روزانه حوصله نداشته باشید یا نتوانید به ارگاسم برسید اما بخواهید با همسرتان رابطه برقرار کنید. مشکلی ندارد. قرار نیست هر دفعه به ارگاسم برسید. اگر انتظارات درستی از خودتان و همسرتان داشته باشید می‌توانید رابطه خوبی برقرار کنید. مهم این است که روحا و روانا از رابطه لذت ببرید.

9. حس می‌کنم همسرم از بدنم لذت نمی‌بره. چه کار کنم؟

اگر همسرتان از شما انتقاد کرده است و گفته است که نسبت به شما حس خوبی ندارد این مسئله جداگانه باید بررسی شود اما اگر چیزی نگفته است و شما این احساس را دارید، باید احساس‌تان را بررسی کنیم و ببینیم علتش چیست. گاهی اوقات افراد به دلیل نداشتن عزت نفس حس بدی نسبت به خود دارند و فکر می‌کنند طرف مقابل هم همین احساس را دارد، در حالی که اینطور نیست. این موضوع را می‌توانید با مشاور مطرح کنید تا دقیق‌تر بررسی و راهنمایی کند.

10. در یک هفته چند بار باید سکس داشته باشیم؟

هیچ تعداد مشخصی وجود ندارد. این موضوع بستگی به تمایل و توان شما و همسرتان دارد اما حداقل هفته‌ای دو بار رابطه زناشویی داشتن لازم است.

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام منو همسرم ۱۲ ساله که از زندگی مشترکمون میگذره باتوجه به شرایط سنتی خانواده از اول متوجه مشکل شوهرم نشدم ولی رفته رفته مشکل بیشتر می‌شد اول اینکه برای بار اول و رابطه متاسفانه همسرم به دلیل استرس و عدم نعوذ رابطه درد ناکی رو با من داشتن وبه دلیل داشتن آلت کوتاه و زود انزالی ایشون من همیشه با تحریک دست ایشون به اوج لذت
    میرسدم الان مدتی است که مشکل زود انزالی ایشون بدتر ومشکل نعوذ پیداکردن و رابطه بدی رو داریم و باتوجه به اعتقادات همسرم به مشاور سکس تراپی هم مراجعه نمیکنن البته باید بگم ایشون مشکل واریکوسل هم داشتن که ۸ سال پیش جراحی کردن والان برای بارداری اقدام کردیم ایشون بازهم بسیار ضعیف بودن الان ما شدیدا مستاصل هستیم به نظر شما چه کنیم؟

    • مبینای عزیزم سلام
      شرایط شما کاملا قابل درک هست. دوست عزیز خوشبختانه علم پزشکی به راحتی می تونه مساله نعوذ و زود انزالی رو در مردان کنترل کنه و شما و همسرتون حتما باید از پزشک کمک بگیرید. دلیل همسرتون رو بررسی کنید که چرا حاضر نیست از سکس تراپ کمک بگیره. البته در مردان این موضوع ارتباط مستقیم با عزت نفسشون داره و تا حدودی اجتناب ایشون قابل درکه. بنابراین باید کاملا همدلانه این موضوع رو حل کنید. مشاوره تلفنی رو به ایشون پیشنهاد بدید تا شاید راحت تر بتونن قدم های اولیه برای این کار رو بردارن.

مقالات مرتبط

چطور یک رابطه خوب داشته باشیم؟

چطور یک رابطه بُرد-بُرد داشته باشیم؟؟ انواع رابطه سه نوع رابطه عاطفی وجود داره: 1) رابطه بُرد-باخت: در این نوع رابطه، یه طرف به خواسته‌هاش میرسه، اما طرف مقابل نادیده

مطالعه»