دلداری شاخص

حقوق و وظایف متقابل زن و شوهر از نظر روانی (چه وظایفی در قبال همسرم دارم)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

حقوق و وظایف متقابل زن و شوهر از نظر روانی (چه وظایفی در قبال همسرم دارم)

قطعا با جاری شدن خطبه عقد و بستن پیمان ازدواج، هر دو طرف از نظر قانونی، اخلاقی و فقهی حق و حقوقی نسبت به یکدیگر پیدا می‌کنند که بسیار جدی است و حتی رعایت نکردن آن از نظر قانونی مساله ساز است. اما در این مقاله می‌خواهیم به حق و حقوقی بپردازیم که شاید کمتر از آن صحبت شده است و از آنجایی که رعایت نکردنش پیگرد قانونی ندارد خیلی اوقات نادیده گرفته می‌شود. زن و شوهر از لحاظ روحی و روانی چه حقی نسبت به یکدیگر دارند؟ چقدر از چنین حق و حقوقی آگاه هستید و تا چه اندازه خود را ملزم به رعایتش می‌دانید؟ در این مقاله شما را با این حق و حقوق آشنا می‌کنیم.

اول حق و حقوق

چه وظایفی در قبال همسرم دارم

تعهد شیشه عمر رابطه

شاید بتوان گفت مهم‌ترین وظیفه هرکس در یک رابطه عاطفی متعهد بودن به آن رابطه است. فارغ از هر مشکل و مساله‌ای که در رابطه دارید شما وظیفه دارید تا زمانی که با یکدیگر هستید به این رابطه پایبند باشید و توجیهی برای بی وفایی و خیانت در رابطه پذیرفته شده نیست. حتی اگر حل نشدنی ترین مشکلات در رابطه شما وجود داشته باشد علم، عرف، شرع و قانون پذیرای خیانت نیست و معتقد است شما قطعا حق انتخاب بیرون آمدن از یک رابطه را دارید اما خیانت خیر. در واقع تعهد شیشه عمر یک رابطه سالم است و اگر شکسته شود به راحتی به حالت اول باز نمی‌گردد پس مراق این شیشه حساس و مهم باشید.

احترام به یکدیگر

آنقدر راجع به احترام به یکدیگر همه جا صحبت شده است که گاهی رنگ و بوی شعار به خودش می‌گیرد در صورتی که این موضوع به قدری جدی و مهم است که نبودنش مانند یک پیچک سمی به تدریج رابطه سالم شما را از بین می‌برد. برخی تصور می‌کنند احترام گذاشتن در با ادب صحبت کردن و فحش ندادن خلاصه می‌شود در صورتی که احترام بسیار گسترده است، احترام به نیازها، فردیت، حریم شخصی و … تنها بخش کوچکی از واژه مهم احترام در رابطه عاطفی است. برای اینکه بدانید و بتوانید به شریک عاطفی‌تان احترام بگذارید قدم اول این است که بپذیرید او هم در رابطه با شما حق و حقوقی دارد که باید بشنوید و وجودشان برایتان اهمیت داشته باشد.

  رفع خستگی روحی و روانی چگونه است؟

توجه به نیازهای عاطفی

یکی از مهم‌ترین وظایف هر زن و شوهری و هکس که در یک رابطه عاطفی به سر می‎‌برد توجه به نیازهای عاطفی طرف مقابل است. اهمیت دادن به نیازهای عاطفی همسرتان مثل نیاز به محبت، توجه و احساسات او در واقع توجه به چیزهایی است که این رابطه را شکل داده است وگرنه وجود شما با یک دوست معمولی یا حتی همکاری که در محل کار حضور دارد فرق چندانی نخواهد داشت. شاید با خود بگویید اگر نیازهای عاطفی همسرم منطقی نبود مثلا کمبود محبت داشت و انتظار غیر منطقی توجه و محبت از من داشت چه باید بکنم؟ جواب این است که باید کنارش باشید و کمکش کنید غیر منطقی بودن این نیازها را دریابد، ریشه‌یابی کند و تواند این اوضاع را مدیریت کند نه اینکه دائم یادآوری کنید خواسته‌هایش غیر منطقی است.

توجه به نیازهای جنسی

جنسی حقوق

متاسفانه برخی افراد تصور می‌کنند توجه به نیازهای جنسی توجه به جسم و غریزه است و ارزش چندانی ندارد و بهتر است انسان روی موارد مهم تری تمرکز کند! خیلی خوب است که شما به موارد رشد و شکوفایی خود اهمیت بدهید اما این منافاتی با نیازهای غریزی ما ندارد! برعکس هرم نیازهای مازلو نشان می‌دهد برای رسیدن به نیازهای رده بالاتر رفع حد قابل قبولی از نیازهای غریزی و جسمی الزامی است! همه انسان‌های سالم و طبیعی نیاز جنسی را در خود حس می‌کنند و یک رابطه عاطفی سالم و امن بهترین شرایط برای رفع این نیاز است. وقتی همسر شما متعهد به رابطه دو نفره شماست هر دو وظیفه دارید به رفع نیاز جنسی یکدیگر کمک کنید، درباره این نیاز صحبت کنید و اگر مشکلی در این بین وجود دارد که یکی یا دو طرف احساس ارضای جنسی ندارند حتما به رفعش کمک کنید. به خصوص اگر این مشکل از جانب شماست وظیفه دارید برای رفعش قدم بردارید.

عشق ورزیدن به یکدیگر

برخی افراد تصور می‌کنند عشق ورزی و ابراز محبت فقط مخصوص اوایل رابطه و دوران نامزدی است در صورتی که ابراز محبت روح یک رابطه عاطفی است و شاید در طول زمان تغییر شکل دهد اما نباید از بین برود. شما و همسرتان وظیفه دارید این روح را در رابطه حفظ کنید. خیلی‌ها بعد از شنیدن این موضوع سریع می‌گویند عشق ورزیدن باید دو طرفه باشد وقتی همسرم محبتش را ابراز نمی‌کند من چرا باید اینکار را بکنم؟ بله کاملا درست است، رابطه یک فرآیند دو طرفه است و هر دو نفر باید برای آن سرمایه گذاری کنند اما اگر یکی از طرفین این سرمایه گذاری را قطع کرد راه حلش این نیست که شما هم محبتتان را دریغ کنید بلکه باید ریشه این مشکل را بیابید که چرا رابطه‌تان به این شکل درآمد و راه‌حلش چیست؟  البته خیلی وقت‌ها افرادی که گرفتار طرح‌ واره‌های مختلفی مانند طرح واره طرد و رهایی هستند ناخواسته در روابطی قرار می‌گیرند که مدام طرد می‌شوند یا باج عاطفی می‌دهند که طرف مقابل را از دست ندهند! در چنین شرایط مداخله درمانی و کمک روانشناس الزامی است.

  اضطراب جنسی چیست و چطور درمان می‌شود؟

شراکت در حل مشکلات

همدلی حقوقزن و شوهر وظیفه دارند اگر با مشکلی در زندگی مشترک مواجه شدند بدون تلاش برای مقصر جلوه دادن یکدیگر موضوع را حل کنند. فرقی ندارد مشکل از جانب کیست، هر دوی شما باید به اندازه سهم خودتان تلاش کنید موضوع را بررسی و حل کنید. حتی اگر همسرتان مشکل شخصی داشته باشد باید بتوانید با همدلی در کنارش باشید و یادآوری کنید این مشکل هر دوی شماست و رفعش برای هر دوی شما اهمیت دارد.

قدردانی و تشکر

ما در حال صحبت از حق و حقوق زن و شوهر به یکدیگر هستیم اما این بدان معنا نیست که هرکس این موارد را انجام داد وظیفه‌اش بوده و کار خاصی نکرده است! اتفاقا یکی از وظایف اصلی شما در زنگی مشترک این است که در قبال انجام وظایف همسرتان قدردان باشید و از او تشکر و کنید. این کار به او انگیزه می‌دهد که بیشتر کارهای مثبت انجام دهد و از طرفی حس نادیده گرفته شدن به او دست نمی‌دهد.

رازداری

رازداریاگر تمام مسائل ریز و درشت همسرتان را با خانواده یا دوستان مطرح می‌کنید یا در مورد مسائلی که همسرتان دلش نمی‌خواهد کسی بداند با دیگران صحبت می‌کنید بدانید که وظیفه رازداری در قبال او را رعایت نمی‌کنید! شما وظیفه دارید محرم اسرار همسرتان باشید و او بتواند با خیال راحت نزد شما خود واقعی‌اش باشد و درباره مسائلش با شما صحبت کند.

اگر همسرتان به حق و حقوقتان اهمیت نمی‌دهد چه باید بکنید؟

اگر بعد از شناختن نیاهای خودتان در رابطه متوجه شدید همسرتان آن طور که باید و شاید به نیزهای شما اهمیتی نمی دهد چه باید بکنید؟ در ادامه مقاله چند نکته مهم در این خصوص را مطرح می کنیم.

  نحوه درمان خودشیفتگی، خودبزرگ بینی و غرور بیش از حد

شخصی سازی نکنید

برخی افراد تصور می‌کنند چون همسرشان دوستشان ندارد به نیازهایش اهمیت نمی‌دهد. قطعا عشق و علاقه انگیزه بسیار مهمی در این خصوص است اما دلیل نمی‌شود اگر کسی به نیازتان اهمیتی نمی‌داد سریع این نتیجه را بگیرید که دوستتان ندارد! گاهی افراد از روی ناآگاهی نمی‌دانند باید چه رفتاری نشان دهند و شاید با یک توضیح ساده به راحتی قانع شوند که باید به نیازهای شما اهمیت دهند. گاهی نیز افراد به دلیل مشکلات شخصی در مهارت‌های مختلف ضعف دارند و لازم است روی خودشان کار کنند تا در این زمینه بهتر عمل کنند.

صادقانه نیازتان را مطرح کنید

صحبت درباره نیازتوقع علمِ غیب از همسرتان نداشته باشید! گاهی به خصوص خانم‌ها توقع دارند همسرشان خودش بداند چه باید بکند و معتقدند اگر قرار باشد من بگویم چه می‌خواهم فایده‌ای ندارد! این توقع منصفانه نیست! انسان‌ها قدرت فکر خوانی ندارند! بنابراین صادقانه درباره نیازهایتان صحبت کنید و اجازه دهید هسرتان بداند چور می‌تواند شما را خوشحال و راضی کند. به او فرصت دهید لِم شما را یاد بگیرد و کم کم متوجه شود همسرش چه راز و رمزی دارد!

همه چیز را با هم قاطی نکنید

شاید همسرتان در برآورده کردن برخی نیازهای شما ضعیف باشد و به برخی نیازهای دیگرتان توجه کند. همه چیز را با هم قاطی نکنید. نقاط ضعف و قوت همسرتان را در این زمینه بشناسید، همه تمرکزتان روی نقاط ضعفش نباشد، نقاط قوتش را هم ببینید و بابتش از او تشکر کنید. با این کار هم همسرتان برای برآورده کردن نیازهایتان انگیزه بیشتری پیدا می‌کند هم خودتان به رابطه دلگرم‎‌تر می‌شوید.

اختلافاتتان را حل کنید

گاهی وجود اختلاف بین زن و شوهر باعث می‌شود رابطه‌شان به سمت سردی برود و نتیجه‌اش نادیده گرفتن نیازهای یکدیگر شود! اختلافاتتان را با الویت بندی حل کنید و اجازه ندهید روی هم تلنبار شود. اختلافات حل نشده مانند آتش زیر خاکستر عمل می‌کند و ریسک بزرگی برای داشتن و حفظ یک رابطه سالم است.

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط