عدم تمرکز در رابطه جنسی (زمان سکس حواسم پرت می‌شود)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

عدم تمرکز در رابطه جنسی (زمان سکس حواسم پرت می‌شود)

اهمیت رابطه جنسی در رابطه عاطفی بر کسی پوشیده نیست اما رابطه جنسی بالا و پایین‌ها و چالش‌هایی دارد که ممکن است به جای فراهم کردن ارضای نیاز جنسی و لذت بردن از آن تبدیل به یک دغدغه ذهنی شود که شما را از آن فراری کند! یکی از این چالش‌ها حواس پرتی حین انجام رابطه جنسی است که برخی افراد با آن مواجه است. در این مقاله قصد داریم این موضوع را از ابعاد مختلف بررسی کنیم و علاوه بر بررسی دلایل حواس پرتی در سکی راهکارهای عملی برای رفع آن به شما ارائه دهیم. 

رابطه جنسی 1

نداشتن تمرکز در سکس چه عواقبی دارد؟

باعث می‌شود از رابطه جنسی لذت نبریم

لازمه ارضای نیاز و غریزه جنسی در انسان انکار ناپذیر است. در واقع شور و شوق جنسی و ارضای نیاز جنسی یکی از پایه‌های مهم و اساسی رابطه سالم است. داشتن رابطه جنسی سالمی که بتوانید از آن لذت ببرید به اندازه صمیمیت و تعهد در رابطه شما اهمیت  دارد. حواس پرتی در رابطه جنسی شما را از لذت بردنِ از آن محروم خواهد کرد و تا زمانی که نتوانید از رابطه جنسی‌تان لذت ببرید نمی‌توانید ادعا کنید در رابطه سالم و کاملی قرار دارید!

باعث سوء تفاهم شریک عاطفی‌تان می‌شوید

چه مرد باشید چه زن قطعا برایتان مهم است که شریک عاطفی شما از رابطه جنسی با شما لذت ببرد و شما را از این نظر جذاب و مورد قبول بداند، زمانی که در رابطه جنسی حواستان پرت می‌شود رابطه جنسی‌تان کیفیت قابل ملاحظه‌ای نخواهد داشت و این موضوع ممکن است شریک عاطفی‌تان را دچار برخی سوء تفاهم‌ها کند. صحبت‌های علی یکی از مراجعین ما را بخوانید که مساله افسردگی‌اش باعث حواس پرتی‌اش در رابطه جنسی شده بود و همین موضوع منجر به این شده بود که همسرش دچار سوءتفاهم شود:”من خیلی فریبا رو دوست دارم، یعنی تنها امید و انگیزه من تو زندگیه اما خب یه مدته قرص‌های ضد افسردگی مصرف می‌کنم خودشم میدونه این قرص ها یه مقدار رو کیفیت رابطه جنسیمون اثر گذاشته اما فریبا این موضوع رو شخصی می‌کنه و تصور می‌کنه من علاقه‌ام بهش کم شده و دیگه برای من جذاب نیست در صورتی که به هیچ عنوان اینطور نیست.

رفتارهای جنسی‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

رابطه جنسی 2

شاید یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که حواس پرتی در رابطه جنسی به وجود می‌آورد تاثیر آن روی رفتارهای جنسی است. شاید شریک جنسی شما متوجه حواس پرتی‌تان یا لذت نبردنتان از رابطه نشود اما رفتارهای جنسی چیزی نیست که بتوانید آن را پنهان کنید و این موضوع کاملا برای شریک جنسی‌تان قابل مشاهده است که همانطور که توضیح دادیم ممکن است منجر به ایجاد سوء تفاهم در شریک عاطفی‌تان شود یا او را دلسرد کند و حتی باعث شود لذت لازم را از رابطه نبرد و گاهی نیز ممکن است احساس کند خودش را به شما تحمیل کرده است و شما علاقه‌ای به رابطه جنسی با او ندارید.

چرا زمان سکس حواستان پرت می‌شود

نداشتن مهارت رابطه جنسی

رابطه جنسی یک مهارت است، نیاز به تمرین و آموزش دارد! برخی زوج‌ها با وجودی که سال‌ها ازدواج کرده‌اند و رابطه جنسی دارند اما مهارت‌های جنسی را نمی‌شناسند! نمی‌دانند نیازهای جنسی اولیه زن و مرد چیست، چه رفتارهای جنسی موجب تحریک زن و مرد می‌شود، قبل و بعد از رابطه جنسی چه رفتارهایی باید داشته باشند؟اگر نیاز جنسی داشته باشید چطور باید این نیاز را مطرح کنید، چطور باید اشکالات رابطه جنسی‌تان را شناسایی و برطرف کنید؟تمام این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر مواردی هستند که خیلی از افراد از آن آگاه نیستند و همین ممکن است منجر به حواس پرتی شما در رابطه جنسی شود. مثلا اگر شما نیاز خاصی در رابطه جنسی داشته باشید و نتوانید آن را مطرح کنید در حین رابطه جنسی ممکن است حواستان به آن نیاز پرت شود.

  چطوری به دختر مورد علاقم پیام بدم؟

چه باید کرد؟

شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک مشاور جنسی به راحتی اطلاعات کافی در این زمینه به دست بیاورید. سکس تراپ‌ها با انواع و اقسام  تست‌های مربوط به رابطه جنسی، فیلم‌های آموزشی و کتاب‌های خودیاری می‌توانند شما را بدون در معرض آزمون و خطا قرار دادن در رابطه جنسی آگاه کنند. متاسفانه برخی افراد تصور می‌کنند صرفا با داشتن رابطه جنسی می‌توانند مهارت لازم را برای این کار داشته باشند اما چنین تصوری صحیح نیست، شاید با داشتن رابطه جنسی در برخی رفتارهای جنسی مهارت پیدا کنید اما آگاهی از جزئیات آن به چیزی به غیر از انجام رابطه نیاز دارد.

نداشتن اعتماد به نفس

رابطه جنسی3احتمالا در مورد اعتماد به نفس زیاد شنیده و خوانده‌اید. اعتماد به نفس در رابطه جنسی نیز نقش بسیار مهمی بازی می‌کند. اگر شما نسبت به بدن، عملکرد و جذابیتتان در رابطه جنسی اعتماد به نفس ند اشته باشید حواستان کاملا از رابطه پرت خواهد شد. برای روشن شدن این موضوع صحبت‌های سمیرا از مراجعین ما را بخوانید :”من اصلا از اندام خودم راضی نیستم، شوهرم همیشه سعی می‌کنه بهم اعتماد به نفس بده می‌گه من ظاهر و هیکل تو رو دوست دارم اما من ازش خواهش می‌کنم موقع رابطه جنسی چراغ رو خاموش کنه، از اینکه شکمم بزرگه خیلی خجالت می‌کشم، همه مدت زمان رابطه جنسی استرس اینو دارم که نکنه دست شوهرم به شکمم بخوره و از من خوشش نیاد”. همانطور که خواندید کسی که درباره بدنش اعتماد به نفس نداشته باشد تمام مدت رابطه حواسش پرت همین موضوع خواهد بود. این موضوع ممکن است در عملکرد جنسی شما هم اثر بگذارد، مانند آقایی که اعتماد به نفس کافی درباره توان برقراری رابطه جنسی را ندارد و تمام مدت رابطه جنسی حواسش به این موضوع پرت است که نکند دچار انزال زودرس شود.

چه باید کرد؟

اگر در داشتن اعتماد به نفس مشکل داشته باشید نه تنها در رابطه جنسی بلکه در همه ابعاد زندگی دچار چالش‌های جدی خواهید شد. عدم اعتماد به نفس می‌تواند مانند یک ترمز قوی در کل زندگی شما را با قدرت به عقب بکشد، بنابراین عدم اعتماد به نفس شما باید به طور کلی ریشه یابی و درمان شود. در رابطه جنسی اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند بدنتان را دوست داشته باشید و نسبت به عملکردتان در رابطه جنسی خوشبین باشید. با درمان اعتماد به نفس یاد می‌گیرید که افراد می‌توانند در کنار نقص‌هایش جذاب و زیبا باشند و نداشتن اعتماد به نفس به شما و رابطه‌تان بیش از نقص‌هایتان آسیب می‌زند. پس سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید.

ارضا نشدن نیازهای جنسی

هدف اصلی و اولیه برقراری رابطه جنسی این است که بتوانید نیاز و غریزه مهم جنسی را ارضا کنید. قطعا ممکن است برخی مواقع به دلایل مختلف مانند استرس، مشغله ذهنی، مشکلات کقطعی، احتلافات جزئی با همسر، مناسب نبودن مکان و شرایط و هر دلیلی دیگری رابطه جنسی موفقی نداشته باشید و نتوانید ارضای رابطه جنسی را تجربه کنید این موضوع به خصوص در خانم‌ها بسیار شایع است اما اگر این مساله همیشگی باشد یا تعداد دفعات ارضای نیازهای شما کمتر از دفعاتی باشد که سکس موفق ندارید مساله ساز خواهد بود. در این صورت رابطه جنسی شما با همسرتان به جای اینکه تداعی کننده هیجان، اوج لذت جنسی و احساسات عمیق باشد تداعی کننده مسائل دیگری است که حواستان را پرت خواهد کرد.

  چرا بعضی از روابط دوستی به ازدواج ختم نمی‌شوند؟ (دلیل تمام شدن برخی رابطه‌ها)

چه باید کرد؟

اولین قدم این است که ریشه ارضا نشدنتان را پیدا کنید، ابتدا با یک پزشک مشورت کنید تا با انجام آزمایش‌های مختلف مطمئن شوید مشکلتان جسمی نیست، اگر مشکل جسمی داشتید حتما به درمان ادامه دهید و اگر مشکل جسمی نداشتید باید علل روانی و رفتاری را بررسی کنید. با احتمال‌های رفتاری شروع کنید، آیا فانتزی خاصی دارید که همسرتان از آن بیخبر است؟ آیا شما و هسمرتان رفتارهای جنسی تحریک کننده زن و مرد را می‌شناسید؟ درباره ارضا نشدنتان با همسرتان صحبت کرده‌اید؟ خجالت را کنار بگذارید، تا زمانی که دراینباره با همسرتان صحبت نکنید او نمی‌تواند ذهن شما را در اینباره بخواند. اگر هم فکر می‌کنید مسائل روانی منجر به عدم رسیدن شما به اوج لذت جنسی شده است حتما با یک سکس تراپ مشورت کنید.

مشکلات و اختلافات حل نشده

رابطه جنسی4یکی دیگر از موارد مهمی که باعث حواس پرتی در رابطه جنسی خواهد شد مشکلات و اختلافات حل نشده‌ای است که ممکن است با همسرتان داشته باشید. رابطه جنسی که فراتر از ارضای نیاز جنسی افراد باشد نیازمند وجود محبت و صمیمیت است و برای داشتن محبت و صمیمیت بینتان باید بتوانید اختلافاتتان را حل و مدیریت کنید. صحبت‌های ندا از مراجعین ما را در این زمینه بخوانید:” راستش خب من هم مثل هر آدم دیگه‌ای به رابطه جنسی نیاز دارم، میلاد خیلی برای من جذابیت جنسی داشت و هنوزم داره اما وسط رابطه جنسی یهو یاد حرفاش و تحقیرهایی که ازش دیدم میفتم و نسبت بهش سرد می‌شم، مثلا دیشب وسط رابطه یادم افتاد که دیروز صبح به خودم و خانواده‌ام توهین کرد و حتی ازم معذرت خواهی هم نکرد”. متاسفانه زمانی که کینه و کدورت در ذهنتان رخنه کند در تمام ابعاد زندگی‌تان شروع به رشد خواهد کرد و باید برای داشتن یک رابطه سالم، بتوانید در اولین فرصت آن را از ریشه یابی و رفع کنید.

چه باید کرد؟

قطعا زمانی که مشکلات و اختلافاتتان روی صمیمیت و احساس شما سایه انداخته است نمی‌توانید یک رابطه جنسی رمانتیک و لذت بخش را تجربه کنید و در حین سکس مدام خاطرات تلخ بحث‌هایتان برایتان مرور می‌شود. برخی منابع غیر علمی یا روانشناسان زرد ممکن است به شما توصیه کنند رابطه جنسی را با مشکلاتتان قاطی نکنید، شما می‌توانید با یکدیگر مشکل داشته باشید اما رابطه جنسی‌تان سر جایش باشد! روانشناسان علمی اما می‌دانند چنین رویکردی به خصوص برای خانم‌ها به همین راحتی امکان پذیر نیست، رابطه جنسی بدون احساس رمانتیک و صمیمیت شاید شما را از لحاظ جسمی ارضا کند اما به مرور زمان دوری و عدم صمییمت شما را قوی‌تر خواهد کرد.

  توقعات اشتباه در رابطه عاطفی (پرتوقع نباشیم!)

درگیری‌ها و دغدغه‌های روانی

انسان در مقاطع مختلف زندگی با مسائل مختلفی روبروست، همیشه همه چیز بر وفق مراد فرد نخواهد بود، موارد مختلفی مانند تحصیلات، شغل، دغدغه‌های مالی، چالش‌های خانوادگی و بسیاری از مسائل ریز و درشت دیگر می‌تواند در مقاطع مختلف زندگی برای مدت زمانی روح و روان شما را مشغول به خود کند. مثلا فردی که فردا کنکور دارد به احتمالا زیاد قادر نخواهد بود بود با حواس جمع رابطه جنسی برقرار کند یا اگر همسرتان از یک دعوای خانوادگی سخت و پر از تنش به خانه بازگشته است انتظار نداشته باشید بتواند به راحتی و با تمرکز کامل وارد رابطه جنسی شود. این موارد تا زمانی که مقطعی باشند طبیعی است اما زمانی که طولانی مدت فرد را درگیر کند تبدیل به مشکل جدی خواهد شد که رابطه جنسی تان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چه باید کرد؟

قبل از هرچیز باید بپذیرید که همه ما ممکن است گاهی درگیری‌های مختلفی داشته باشیم، نباید به خاطر این درگیری‌های مقطعی کل رابطه‌مان را زیر سوال ببریم. باید یاد بگیرید همه یچز را باهم قاطی نکنید، هیچ اشکالی ندارد که زن و شوهر برای مدتی درگیری‌های ذهنی داشته باشند و نتوانند از نظر جنسی یکدیگر را ساپورت کنند، در این شرایط باید یکدیگر را درک کنید و کمک کنید سریع‌تر این بحران را سپری کنید نه اینکه با زیر سوال بردن رابطه وضعیت را بغرنج‌تر کنید. اگر خودتان دچار چنین درگیری هستید سعی کنید برای همسرتان شرایطتتان را توضیح دهید و به او یادآوری کنید او و رابطه جنسی‌تان اهمیت زیادی برای شما دارند و خودتان در صدد این هستید که مشکل را به زودی برطرف کنید. اگر همسرتان مشکلات مقطعی دارد باز هم به او یادآوری کنید که در کنارش هستید و کمک می‌کنید این مرحله را سپری کند.

داشتن مشکلات و اختلالات روانی

در بالا اشاره کردیم که زمانی که فرد درگیر مشکلات و دغدغه‌های مختلف باشد روح و روانش تحت تاثر قرار خواهد گرفت و حالا تصور کنید این دغدغه روانی به وسیله اختلالاتی مانند افسرگی، اضطراب، فوبی، وسواس، کمال گرایی و بسیاری از مشکلات روانی دیگر همیشه همراه فرد باشد! تمام این اختلالات به خودی خود می‌توانند روی کمیت و کیفیت رابطه جنسی به صورت مستقیم و غیر مستقیم اثر بگذارند و در بسیاری موارد منجر به عدم تمرکز و حواس پرتی نه تنها در رابطه جنسی بلکه در بسیاری از فعالیت‌های شناختی، هیجانی و رفتاری فرد خواهد شد.

چه باید کرد؟

وقتی به دلیل مشکلات روانی در سکس مشکل دارید و در حین انجام سکس حواستان پرت می‌شود صد در صد باید این مشکل را برطرف کنید. در دنیای علمی پیشرفته امروز که هر فردی به راحتی می‌تواند از خدمات بالینی برای مدیریت و کنترل بیماری‌های روانی‌اش بهره‌مند باشد خودتان را از مزیت بی‌بهره نگذارید و هرچه سریع‌تر به فکر درمان اختلالتان باشید. امروزه اختلالاتی مانند افسردگی، اضطراب و … به راحتی با پروتکل‌های علمی و تایید شده قابل برطرف شدن هستند و چرا شما باید با این مساله دست و پرجه نرم کنید؟ پس همین امروز اقدام کنید.

 

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط