دلتنگی زن بعد از جدایی (از شوهرم طلاق گرفتم اما هنوز دلتنگشم)

دلتنگی زن بعد از جدایی (از شوهرم طلاق گرفتم اما هنوز دلتنگشم)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

دلتنگی زن بعد از جدایی (از شوهرم طلاق گرفتم اما هنوز دلتنگشم)

قطعا جدایی و طلاق اتفاق ساده‌ای در زندگی یک شخص نیست و پیامدهای بعد از آن نیز مانند دلتنگ شدن برای شوهر بعد از جدایی و غصه خوردن برای عشق از دست رفته کاملا طبیعی هستند. گاهی بعضی از افراد حتی تحت تاثیر این احساسات شدید قرار گرفته و تصمیم به بازگشت می‌گیرند. احتمالا شما هم که در حال خواندن این مقاله هستید در این شرایط سخت قرار گرفته‌اید و بدنبال راه حل برای غلبه بر مشکلتان هستید. ما شرایط شما را به خوبی درک می‌کنیم و سعی داریم در این مقاله به شما کمک کنیم تا بتوانید به نحو احسن با این احساسات ناخوشایند کنار بیایید.

با دلتنگی بعد از جدایی چه کنیم؟


احساسات بعد از جدایی نه خوب است و نه بد

وقتی دو نفراز هم جدا می‌شوند، روزهای بدی که پشت سر گذاشته‌اند، به جدیدترین خاطره‌ای که از هم دارند، تبدیل می‌شود، اما لحظاتی نیز وجود دارد که هر کدام از طرفین از تغییراتی که در زندگیش ایجاد شده است، احساس تنهایی، آسیب‌پذیری و ترس می‌کند. در چنین لحظاتی است که یاد روزهای خوش گذشته زنده می‌شود. سعی نکنید احساسات و هیجاناتتان را سرکوب کنید، لازم است احساساتتان را در مراحل هیجانی بعد از طلاق تخلیه کنید. دوران بعد از جدایی سخت است، پس خودتان را برای تحمل این سختی‌ها آماده کنید.

قطعا دلتنگی بعد از جدایی شما را از لحاظ روحی بسیار آسیب‌پذیر و شکننده کرده است و احساسات ناخوشایند زیادی مثل ترس، خشم، غم، ناامیدی به شما هجوم می‌آورد. همیار عشق در دوره «زندگی پیروزمندانه پس از جدایی» به شما آموزش می‌دهد چطور این احساسات را به شیوه درست بروز دهید و سرکوبشان نکنید. جهت دریافت دوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید « زندگی پیروزمندانه پس از جدایی» را مطالعه کنید.

 

طلاق یعنی تغییر

متوجه باشید که طلاق زندگیتان را تغییر می‌دهد و کنار آمدن با این تغییرات همواره آسان نیست. لحظاتی پیش می‌آید که وسوسه می‌شوید به عقب برگردید، چون زندگی کردن در گذشته از روبه‌رو شدن با این واقعیت که باید زندگیتان را از نو بسازید، آسان‌تر است. به خودتان اعتماد کنید و باور داشته باشید که می‌توانید این شرایط را کنترل کنید؛ مطمئن باشید که تصمیم درستی را برای جدا شدن از همسرتان و به پایان رساندن یک زندگی ناموفق گرفته‌اید. اجازه ندهید که ترس قضاوتتان را تحت تاثیر قرار بدهد.

تصمیم عجولانه نگیرید

همانطور که گفتیم بسیاری از افراد بعد از قرار گرفتن تحت تاثیر احساسات ناخوشایند و دلتنگی‌های شدید تصمیم به بازگشت می‌گیرند. آن‌ها تمام دلایلی که باعث جدایی آن‌ها از همسر سابقشان شده است را فراموش می‌کنند و فقط به فکر خاطرات خوش گذشته هستند. به همین خاطر بهتر است عجله نکنید و کمی دست نگه دارید و به خودتان فرصتی برای فکر کردن بدهید. با او در تماس نباشید و سعی نکنید به بهانه‌های مختلف به او پیام بدهید.

حتما بخوانید: دلایل پشیمانی بعد از طلاق (جدایی) در زنان و مردان

فهرستی از دلایل طلاق تهیه کنید

تهیه کردن فهرستی از دلایل جدایی و اختلافاتی که با هم داشتید، می‌تواند فکر خوبی باشد. همچنین ویژگی‌های مثبت رابطه سابقتان را هم فهرست کنید. بسیاری از همسرانی که تازه از هم جدا شده‌اند، آن‌قدر روی ویژگی‌های منفی رابطه‌شان تمرکز می‌کنند که نفرت تمام وجودشان را فرامی‌گیرد و قلبشان مملو از کینه نسبت به همسر سابقشان می‌شود. به این ترتیب کنار آمدن با غم جدایی و فراموش کردن زندگی گذشته سخت‌تر می‌شود. از یاد نبرید که هر فردی محاسن و معایب خود را دارد.

  وابستگی بعد از جدایی و طلاق (هنوز دلتنگشم و بهش فکر میکنم)

همسر سابقتان را سرزنش نکنید

هیچ چیز آسان‌تر از این نیست که از همسر سابقتان یک دیو بسازید، اما برای موفق شدن در زندگی و رابطه آینده‌تان باید سهم خودتان را هم در این شکست عشقی قبول کنید. در اکثر طلاق‌ها هر دو نفر مقصرند و زندگی مشترک فقط به خاطر اشتباه‌های یک نفر به پایان نمی‌رسد. بنابراین خشمتان را به روشی سازنده مدیریت کنید.

از حمایت دیگران برخوردار شوید

گاهی اوقات به سنگ صبور و یک جفت گوش شنوا نیاز پیدا می‌کنید، در چنین شرایطی از درخواست کمک و تایید گرفتن از دوستان و خویشاوندانتان خجالت نکشید. اگر احساس کردید برایتان لازم است، برای سرو سامان دادن به افکارتان و رفع استرس به مشاور مراجعه کنید.

حتما بخوانید: مشاوره طلاق چیست؟

از خودتان مراقبت کنید

تحمل کردن سیل احساسات منفی و ناخوشایند بعد از جدایی سلامتیتان را به خطر می‌اندازد، بنابراین سعی کنید در این دوران سخت به خودتان برسید و از خودتان مراقبت کنید. خوب بخوابید، حتی‌الامکان از استرس دوری کنید، کارهای غیرضروری را به بعد موکول کنید و تغذیه سالمی داشته باشید. مراقبت از خود در دوران طلاق و بعد از آن برای حفظ سلامتیتان لازم است.

خودتان را مشغول و سرگرم نگه دارید

خودتان را مشغول و سرگرم نگه دارید

مدتی طول می‌کشد تا از آسیب عاطفی و هیجانی بعد از جدایی بهبود پیدا کنید. گذراندن روزها مانند دوران قبل از جدایی فکر خوبی نیست، چون عادت‌های گذشته روزهای با هم بودن را به یادتان می‌آورد. برای این که فکرتان دائماً مشغول خاطرات دردناک گذشته نباشد، بهتر است خودتان را مشغول نگه دارید. بعضی افراد با غرق شدن در کار حواسشان را پرت می‌کنند. عده‌ای هم سرگرمی‌ها و فعالیت‌های جدید را شروع می‌کنند تا به این ترتیب فرصتی هم برای آشنا شدن با اشخاص جدید و تجربه‌های تازه پیدا کنند. هر کاری که دوست دارید برای منحرف کردن فکرتان از اتفاق دردناک جدایی انجام بدهید.

وقتتان را صرف انجام دادن کارهایی کنید که از آن‌ها لذت می‌برید

اکثر افراد وقتی در حال طلاق گرفتن از همسرشان هستند، تک‌تک لحظات روزشان را به تمام شدن این فرآیند دردناک فکر می‌کنند و به جز رهایی از این زندگی ناموفق به چیز دیگری فکر نمی‌کنند. کمی هم برای کارهای مورد علاقه‌تان وقت بگذارید و کاری انجام بدهید که باتریتان را دوباره شارژ کند. مثلاً می‌توانید با دوستانتان معاشرت کنید یا با خودتان خلوت کنید و کتاب بخوانید. وقتی احساس کلافگی کردید و فکر کردید که دیگر نمی‌توانید انبوه احساسات ناخوشایند را تحمل کنید، بگذارید ذهنتان روی موضوع دیگری به جز طلاق متمرکز شود.

  راه رسیدن به آرامش بعد از جدایی (چطور بعد طلاق به آرامش برسم)

زمانی را برای مسافرت در نظر بگیرید

تغییر محیط کنار آمدن با دلتنگی بعد از طلاق را برایتان آسان‌تر می‌کند، بنابراین اگر امکان مسافرت کردن را دارید، برای یک تعطیلات کوتاه یا اقامت طولانی مدت به سفر بروید. اگر امکان نقل مکان به یک شهر یا کشور دیگر را دارید، دوران بعد از طلاق بهترین زمان برای این کار است که فرصتی طلایی را برای شروع جدید در اختیارتان قرار می‌دهد.

خودتان را منزوی نکنید

خودتان را منزوی نکنید

دوران بعد از طلاق وقت مناسبی برای تنها ماندن نیست. تصمیم‌هایی که در این دوران باید بگیرید، بسیار مهم و بزرگند. اکنون باید برای به سلامت گذراندن دوران بعد از طلاق سرمایه‌گذاری کنید و خودتان را در حلقه افرادی قرار بدهید که در کمک کردن به شما مهارت دارند.

یادتان باشد که هرچقدر اطراف شما با اشخاص مورد علاقه‌تان شلوغ‌تر باشد کمتر دلتنگ عشق سابقتان می‌شوید.

حتما بخوانید: احساس مرد بعد از جدایی( پسرها بعد از جدایی چه حالی دارند؟)

برای خودتان کانون تمرکز و انگیزه ایجاد کنید

به جای آن که خودتان را در خشم و نفرت غرق کنید، سعی کنید توجهتان را معطوف به اموری کنید که در حال حاضر برایتان اهمیت دارد. اگر فرزند دارید، تلاش کردن برای فرزندتان و رفع نیازهایش را به انگیزه اصلی خودتان تبدیل کنید. اگر فرزند ندارید، می‌توانید روی هدفی تمرکز کنید که مدت‌ها است می‌خواهید به آن برسید و تاکنون فرصتش را نداشته‌اید.

اگر فرزند دارید، در دوران بعد از طلاق مراقبش باشید

بعید نیست که بالغانه رفتار کردن و تاب‌آوری فرزندانتان گاهی اوقات متعجبتان کند. اما احتمالاً زمان‌هایی هم پیش می‌آید که خشم یا گوشه‌گیری فرزندانتان نگرانتان می‌کند. درک کنید که مسیر بهبود فرزندانتان مانند شما نیست و احساسات و مشاهدات آن‎ها با شما فرق دارد. برای خودتان و آن‌ها کتاب بخوانید. برای این که بهتر بتوانید سازو کارهای مقابله‌ای فرزندانتان را در دوران طلاق درک کنید، از منابع بیشتری مانند مشاور کودکان یا مربی مدرسه کمک بگیرید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که چه رفتارها و واکنش‌هایی مناسب این دوران است و چه رفتارهایی نیاز به توجه فوری دارد.

حتما بخوانید: آثار طلاق بر فرزندان: اضطراب، افسردگی، دوری از اجتماع و افت تحصیلی

حقیقت را بگویید

درباره احساساتتان با خودتان صادق باشید. نوشتن خاطرات برای اکثر افرادی که در حال تجربه تغییر مهمی در زندگیشان هستند، مفید است. اگر نوشتن خاطرات کمکی نکرد، بهتر است برای مدیریت احساساتتان به یک مشاور مراجعه کنید. تصور این که می‌توانید درونی‌ترین احساساتتان را با یک متخصص حرفه‌ای در میان بگذارید که بعد از اتمام دوره مشاوره دیگر مجبور نیستید او را ببینید، آرامتان می‌کند.

فهرستی از نگرانی‌های عاطفی خود تهیه کنید

چه ترس‌هایی دارید؟ از تنها ماندن می‌ترسید؟ نگرانید که مبادا جدا شدن از همسرتان به فرزندانتان آسیب بزند؟ از این واهمه دارید که چون بعد از طلاق به انسان دل شکسته و بداخلاقی تبدیل شده‌اید، تمام دوستانتان را فراری بدهید؟ نگرانی‌هایتان را بنویسید و سعی کنید جواب و راه‌حلی برای آن‌ها پیدا کنید.

به خودتان زمان بدهید

به خودتان زمان بدهید

می‌گویند زمان حلال تمام مشکلات است، هرچند برخی معتقدند که قلب شکسته هرگز ترمیم نمی‌شود و فقط به مرور زمان یاد می‌گیرید که چطور با غم جدایی کنار بیایید. درهر حال به خودتان فشار نیاورید، سرانجام روزی فرامی‌رسد که متوجه می‌شوید می‌توانید این غم را پشت سر بگذارید و به زندگی عادی برگردید.

  چرا پسر یا دختر بلاک می‌کند؟(چرا بلاکم کرد؟!)

سعی کنید ببخشید

نفرت و کینه‌توزی هیچ کمکی به شما نمی‌کند. طبیعی است که وجودتان بعد از جدایی مملو از احساسات منفی شود، اما سعی کنید پیش از هر چیز خودتان را ببخشید. خودتان را به خاطر شکست در ازدواج سرزنش نکنید. دلایل بسیاری برای فروپاشی زندگیتان وجود دارد، حسرت خوردن و پشیمانی جز آن که روحیه‌تان را ضعیف کند، ثمری ندارد.

قلبتان را به روی عشق نبندید

وقتی از غم شکست در عشق و جدایی بهبود یافتید، در قلبتان را به روی عشق نبندید و کلید آن را دور نیاندازید. فرصت آشنا شدن با افراد جدید را از خودتان سلب نکنید و خودتان را برای دوباره عاشق شدن آماده کنید. طلاق پایان دنیا نیست. نگذارید ترس‌هایتان مانع خوشبخت شدنتان بشود.

تمام مواردی که در این مقاله مطرح شد ریشه و اساس علمی دارند و می‌توانند به بهتر شدن شرایط زندگی شما کمک بسیاری کنند، اما یادتان باشد تاثیرات این تکنیک‌ها زمانی صد چندان می‌شود که شما خود را نسبت به انجام آن‌ها ملزم و متعهد کنید. قرار گرفتن تحت نظر یک روانشناس متخصص در حوزه خانواده به شما کمک می‌کند تا بتوانید این اصول را به طور دقیق و متناسب با شرایط خاص زندگی خودتان بکار ببرید. روانشناسان ما در همیار عشق به شما در این راه کمک خواهند کرد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو وقت مشاوره می‌توانید با شماره 02122024728  تماس حاصل نمایید.

دلتنگی برای عشق از دست رفته بعد از جدایی و طلاق امری کاملا طبیعی است. شما می‌توانید به مرور زمان و با بکار بردن برخی از تکنیک‌ها این دلتنگی را کم و کمتر کنید؛ فقط به یاد داشته باشید که باید به خودتان زمان بدهید و برای هیچ اقدامی عجله نکنید. احساساتی که اکنون آن‌ها را تجربه می‌کنید نه خوب هستند و نه بد بلکه تنها احساسات طبیعی ناشی از نبود شخص موردعلاقه در زندگیتان است. پس یادتان باشد که جدایی به معنی تغییر است و شما باید خودتان را با آن تطبیق بدهید. گرفتن تصمیمات عجولانه مانند تلاش برای بازگشت به رابطه می‌تواند به ضرر شما باشد. لیستی از دلایلی که برای جدایی از عشقتان داشتید تهیه کنید و هرگاه دلتنگ شدید به آن مراجعه کنید. کسی را به خاطر شرایط موجود سرزنش نکنید بلکه برای بهتر شدن حالتان سر خود را به کارها و تفریحات مختلف مانند سفر و دوستان گرم کنید و در صورت نیاز حتما با یک روانشناس متخصص صحبت کنید. مراقب سلامت روان خودتان و فرزندانتان باشید (البته اگر صاحب فرزند هستید). به شرایط موجود زمان بدهید و سعی کنید بخشش را بیاموزید. تمام این موارد دست به دست هم می‌توانند روحیه شما را بهتر کنند و موقعیت‌های عالی‌تری را بر سر راه شما قرار دهند.

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام من هفت ساله ازدواج کردم و الان ۲۸ سالمه و تو این مدت فقط سال اول ازدواجمون همسرم رفت سرکار و بعداز اون دیگه نرفت ومن هر کاری میکنم که شوهرم بره سرکار قبول نمیکنه و هربار که صحبت میکنم جز دعوا و فحاشی چیزی نصیبم نمیشه خسته شدم خودمم هیچ درآمدی ندارم وخرجی زندگیمونو پدرشوهرم میده همسرم میگه اگه یه کار اداری پیدا نکنم نمیرم سرکار منم دیگه نمیدونم چی بهش بگم وهرکاری از دستم براومده انجام دادم خودم افسردگی گرفتم و زندگیم بی معنی شده لطفا کمکم کنید

    • سلام دوست گرامی
      سرکار نرفتن همسرتان قطعاً برای شما مشکلات زیادی به همراه داشته است.
      چون اشاره کردید خرج زندگی‌تان را پدرهمسرتان می‌دهد، با ایشان صحبت کنید تا این کار را انجام ندهد و به همسر شما اعلام کند که باید خودش سرکار برود.
      در صورتی که امکانش وجود دارد، همراه همسرتان به مشاور مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

راز و رمز جذابیت خانم‌ها

راز و رمز جذابیت خانم‌ها هیچ کس به صورت مادرزادی، جذاب متولد نشده! اگر میخواین خانم با وقار، جذاب و متشخص باشین، باید تلاش کنین و روی خودتون کار کنین.

مطالعه»