پشیمانی-بعد-از-طلاق

دلایل پشیمانی بعد از طلاق (جدایی)در زنان و مردان

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

دلایل پشیمانی بعد از طلاق (جدایی)در زنان و مردان

مسلما هیچ دو نفری با قصد جدایی و طلاق با یکدیگر ازدواج نمی‌کنند و هدف همه زوجین، تشکیل یک زندگی پایدار به دور از هرگونه جنگ و دعوا و مشکل است. اما همیشه همه چیز بر وفق مراد پیش نمی‌رود و بعد از گذشت چندی، طرفین با مواجهه با مشکلات زندگی و شناخت بیشتر ابعاد رفتاری یکدیگر، متوجه وجود اختلاف و به اصطلاح امروزی عدم تفاهم می‌شود که گاها با شدت گرفتن حجم اختلافات طرفین تصمیم به جدایی می‌گیرند. اما نکته اینجاست که وقتی با بعضی افراد بعد از طلاق صحبت می‌کنیم با جملاتی مثل “کاش بیشتر برای زندگیمان تلاش کرده بودم”، “قدرش را ندانستم”، “فکر می‌کردم او بزرگترین مشکل زندگی من است ولی الان می‌فهمم اشتباه می‌کردم” مواجه می‌شویم که نشان از پشیمانی از تصمیم جدایی و طلاق دارد. این حس گناه و عذاب وجدان تا جایی پیش می‌رود که زندگی عادی فرد را مختل و او را دچار بحران روحی و عاطفی شدید می‌کند. به گونه‌ای که شرایط پیش آمده باعث بروز مشکلاتی چون ازبین رفتن اعتماد به نفس در شخص و بعضا تصمیمات اشتباه راجع به مسائل مختلف می‌شود. برای جلوگیری از صدمات روحی ناشی از جدایی و پشیمانی حاصل از آن باید به فکر چاره بود. در میان گذاشتن مشکل با مشاوره و روانشناسان با تجربه و به کارگیری راهنمایی‌های آنها برای جلوگیری از پیش‌روی بیشتر پشیمانی و افسردگی بعد از طلاق در فرد، از جمله راه حل‌هایی برای از بین بردن این تنش فکری شدید است.

مشاوران ما در “سامانه آنلاین میم” با بررسی علل مختلف طلاق و هم چنین حالات مختلف فرد بعد از جدایی با مشاوره آنلاین و تلفنی و با ارائه راهکارهای عملی و توصیه شده فرد را از بحران ایجاد شده نجات خواهند داد.

اثرات متداول طلاق که منجر به پشیمانی می‌شود


اثرات متداول طلاق که منجر به پشیمانی می‌شود

با توجه به این که ممکن است پس از طلاق دچار پشیمانی بشوید، بهتر است قبل از آن که ماشه را بچکانید، تمام جوانب را در نظر بگیرید.

نگاه بد جامعه به فرد مطلقه

یکی از مهم‌ترین دلایل پشیمانی بعد از طلاق، به ویژه در خانم‌ها دید بد جامعه نسبت به آن‌ها و واژه سنگین زن مطلقه است و این نگاه سنگین جامعه باعث می‌شود که زنان احساس گناه کنند و بخاطر جدایی خود را ملامت کنند و احساس پشیمانی داشته باشند.

اثر جدایی والدین بر روی فرزندان

اثر جدایی والدین بر روی فرزندان

متوجه می‌شوید که فرزندانتان آن‌قدر که فکر می‌کردید، انعطاف‌پذیر نیستند. طلاق شالوده‌ی زندگی کودک را از تمامی جوانب تهدید می‌کند و کودکان نمی‌توانند به راحتی بزرگسالان با مسئله طلاق کنار بیایند. خانه‌ای که فرزندتان در آن بزرگ شده، احتمالاً به فروش گذاشته می‌‌شود و به این ترتیب کودک بی‌گناه از خانه‌ای که عاشقانه دوستش دارد، از محله‌ای که دوستانش در آن زندگی می‌کنند و احتمالاً از مدرسه‌ای که به آن عادت کرده، جدا می‌شود و باید همه چیز را از نو شروع کند. فراتر از تمام این دلتنگی‌ها، کودک یکی از والدینش، پدر یا مادرش را کمتر می‌بیند. همین جدایی از پدر یا مادر زخم‌های عمیقی را به روحیه لطیف کودک می‌زند و او را از یکی از والدینش دور می‌کند. اگر مادر خانه‌دار بوده باشد، بعد از طلاق مجبور است که شغلی برای خود انتخاب کند تا بتواند مخارجش را تامین کند. به این ترتیب کودک به مهد فرستاده می‌شود یا در خانه حبس می‌شود. دیگر خبری از آن والدین حساس و هوشیاری نیست که تمام حرکات کودک را تحت نظر داشتند و کودک باید به کم دیدن پدر یا مادری که سابق بر این عضو جدایی‌ناپذیری از زندگیش بود، رضایت بدهد. به عبارت دیگر جدایی ضربه عاطفی مهمی را به کودکان وارد می‌کند که اکثر والدین نمی‌توانند آن را جبران کنند.

  4 رفتاری که می‌تواند باعث جدایی شود (چطور احتمال جدایی‌مون رو پیش‌بینی کنم؟)

اثر طلاق بر رابطه بعدی

شاید شنیده باشید که سه سال طول می‌کشد تا زخم‌های طلاق بهبود یابد. اما بگذارید روراست باشیم، اکثر افراد مطلقه ظرف دو سال درصدد ازدواج مجدد برمی‌آیند، یا حتی زندگی جدیدی را در این مدت شروع می‌کنند. تنهایی و فشار اقتصادی اکثر افراد را ترغیب می‌کند که شریک جدیدی برای زندگیشان پیدا کنند. بنابراین به جای آن که بر التیام دادن زخم‌هایتان متمرکز شوید، سعی می‌کنید که زندگی جدیدی را تشکیل بدهید. اگر به خودتان برای پشت سر گذاشتن گذشته و بهبود یافتن فرصت ندهید و سهم خودتان را در فروپاشی زندگی قبلی نادیده بگیرید، همان اشتباه‌ها را در ازدواج بعدی نیز تکرار خواهید کرد. بعید نیست که در زندگی جدیدتان نیز به همان اندازه گذشته ناراضی و ناراحت باشید.

تغییر دیدگاه به مرور زمان

تغییر دیدگاه به مرور زمان

واقعاً قدیمی‌ها درست گفته‌اند که دوری و دوستی. هرچقدر بیشتر از همسری که شما را به سرحد جنون کشانده بود، دورتر شوید و زمان بیشتر بگذرد، او برایتان جذابتر می‌شود، به ویژه وقتی که او را با دوست‌ پسرهای جدیدتان مقایسه می‌کنید. درد پشیمانی پس از طلاق عذابی طولانی است، به خصوص زمانی که عوارض مخرب و مادام‌العمر جدایی را بر فرزند معصومتان در نظر می‌گیرید. شاید در موقعیتی که بوده‌اید، به جز طلاق راه نجات دیگری نداشته‌اید، اگر همسرتان از شما سوءاستفاده می‌کرده یا معتاد بوده، طلاق تنها راه چاره‌تان بوده است. اما اگر مشکلات و جروبحث‌های زیادی در ازدواج‌تان ندارید، نگذارید، یک تصمیم عجولانه یک عمر پشیمانی را برایتان به بار بیاورد.

تاثیر طلاق بر روی وضعیت اقتصادی

طلاق تاثیر مخربی بر وضعیت اقتصادی دارد. هزینه‌های خود طلاق سرسام‌آور است و پس از آن که حسابتان خالی شد، به سختی می‌توانید دوباره آن را پر کنید. پس از آن که مهر طلاق بر شناسنامه‌تان خورد و مبلغی را که برای دانشگاه فرزندتان پس‌انداز کرده بودید، به وکیل طلاق پرداخت کردید، تازه متوجه می‌شوید که باید مخارج دو خانه را بپردازید. درآمد قبل از طلاق کفاف مخارج بعد از طلاق و تامین نیازهای دو خانه را نمی‌دهد.

بعد از طلاق پشیمان شده‌ام، چطور می‌توانم رابطه‌ام را ترمیم کنم؟


طلاق گرفتن یکی از سخت‌ترین تصمیم‌هایی است که فرد باید در مواجهه با یک زندگی شکنجه‌بار بگیرد. هرچقدر هم که همسران از زندگی مشترک خود ناراضی باشند، باز هم از خودشان می‌پرسند که آیا جدایی کار درستی است. متاسفانه فقط بعد از طلاق می‌توانید برداشت درستی از موقعیت‌تان داشته باشید و معمولاً به یاد آوردن آن کارهای عجولانه و حرف‌های نسنجیده تخم پشیمانی را در دلتان می‌کارد. اگر شما نیز چنین حسی دارید و می‌خواهید با همسرتان سازش کنید، هنوز هم راه‌هایی برای برقراری آرامش و ترمیم رابطه‌تان وجود دارد.

بخشی از این پشیمانی طبیعی است

شرایط طلاق هرچه که باشد، مواقعی پیش می‌آید که از قرار دادن خود و دیگران در این موقعیت زجرآور پشیمان می‌شوید. حتی اگر  شما مقصر اصلی طلاق نباشید، باز هم خودتان را با پرسیدن سوال‌های بی‌پایان آزار می‌دهید، از خودتان می‌پرسید که “آیا برای نجات زندگیمان کوتاهی کرده‌ام؟” و بعد این فکر حسرت‌بار ذهن‌تان را اشغال می‌کند که “ای کاش بیشتر تلاش کرده بودم.” البته باید بدانید که پشیمانی بعد از طلاق تاحدی طبیعی و قابل درک است، ازآنجایی که طلاق درد طاقت‌فرسایی را به افراد بسیاری، شامل خودتان، همسر سابقتان و فرزندانتان، تحمیل می‌کند و چون طلاق وادارتان می‌کند که همه چیز را از صفر شروع کنید، بدیهی است که این حجم از فشار باعث شود از پا دربیابید. هر تصمیم سرنوشت‌سازی، حتی مثبت، موجب می‌شود که هر از گاه به عقب، به خصوص به آن روزهایی نگاه کنید که هیچ چیز طبق برنامه پیش نمی‌رفت. بهترین راه برای غلبه بر این احساسات زجرآور این است که به خودتان زمان بدهید، بسته به وضعیت روحی و شرایط زندگی مشترکتان ممکن است به چند ماه یا حتی چند سال فرصت نیاز داشته باشید. به خودتان فرصت سوگواری بدهید، تا با تخلیه کردن اندوه خود خشم و عصبانیت‌تان نیز تخلیه شود و با فراموش کردن گذشته بتوانید از نو شروع کنید.

  زنگ خطرهای مهم در دوران آشنایی (چه رابطه‌هایی را باید تمام کرد؟)

چرخه را متوقف کنید

بعد از طلاق طبیعی است که سیلی از احساسات منفی، مانند شک، حسرت و احساس گناه به ذهنتان هجوم بیاورد. بنابراین زمانی که بذر شک و تردید در دلتان کاشته می‌شود و از خودتان می‌پرسید که آیا کوتاهی نکرده‌اید یا این که آیا می‌توانستید کار دیگری برای نجات زندگی‌تان انجام دهید، به زودی باید منتظر حس آزاردهنده پشیمانی نیز باشید. حسرت خوردن و فکر کردن به ای کاش‌ها و چه می‌شدها به تدریج به حس گناه می‌انجامد، خود را مقصر این فاجعه می‌دانید و خودتان را سرزنش می‌کنید که چرا بیشتر برای نجات زندگی‌تان تلاش نکرده‌اید؟ معلوم نیست که کی، اما دیر یا زود حتماً شکی کوچک در دلتان جوانه می‌زند که این چرخه مخرب افکار منفی را به راه می‌اندازد و در حس گناه و بدبختی غرقتان می‌کند. بهترین راه برای متوقف کردن حس پشیمانی این است که این چرخه را متوقف کنید و شک و تردیدهایتان را قبل از ریشه دواندن در نطفه خفه کنید. شک و دودلی‌تان را بشناسید، باور کنید که این شک‌ها در واقعیت ریشه ندارد، از توقعات غیرمنطقی از خودتان سرچشمه می‌گیرد یا دیگران آنها را در دلتان کاشته‌اند یا این که صرفاً به دلیل طبق برنامه پیش نرفتن زندگی‌تان دچار این دودلی‌ها شده‌اید. آزار دادن خودتان با این فکر که اگر کمتر چاق یا احمقیا فقیر بودید، زندگی‌تان نجات پیدا می‌کرد، جز تخریب روحیه خودتان فایده‌ای ندارد، به علاوه چنین فکرهایی مبتنی بر واقعیت نیست. ریشه‌یابی این شک‌ها و دودلی‌ها کمک می‌کند تا زنجیره این افکار منفی را قطع کنید و تغییرات مثبتی را در خودتان ایجاد کنید.

خودتان را ببخشید

بااین حال اگر شرایط به گونه‌ای بوده که شما در موضع قدرت بوده‌اید و می‌توانسته‌اید کارهایی برای نجات زندگی مشترکتان انجام بدهید، اما نداده‌اید، احساس پشیمانی بعد از طلاق شدیدتر هم خواهد شد. در این حالت باید راهی برای بخشیدن خودتان پیدا کنید. به خودتان بگویید که این اشتباهات عمدی یا سهوی که منجر به طلاقی شتابزده شده است، نتیجه ضعف یا ناآگاهی‌تان در آن زمان بوده است. دلیل طلاق هر چه که بوده، اشتباه کرده‌اید و حال باید اشتباهتان را بپذیرید. به خاطر داشته باشید که انسان جایزالخطاست. تمام انسان‌ها بارها و بارها در طول زندگی خود مرتکب اشتباه می‌شوند، بعضی از این خطاها بزرگ و بعضی کوچک است، درهر حال به این اشتباه‌ها به چشم فرصتی برای یادگیری نگاه کنید، از آنها عبرت بگیرید و خودتان را با توجه به این درس‌های تلخ قوی‌تر و عاقل‌تر کنید.

ارتباط صمیمانه‌ای با همسرتان برقرار کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌های غلبه بر احساسات مخرب بعد از طلاق این است که رابطه‌ی دوستانه‌ای را با همسر سابقتان برقرار کنید. طلاق بدترین خصوصیت همسران را آشکار می‌کند و یک طلاق پرسروصدا با جنجال‌های فراوان و حرف‌های باورنکردنی همراه است. حتی اگر طلاقتان توافقی بوده باشد، برقراری یک رابطه صمیمانه با همسری که حالا برایتان غریبه شده است، فرایندی طولانی و دشوار است. داشتن ارتباط موثر و گوش دادن به احساسات، اولویت‌ها و نظرات همدیگر بدون متهم کردن یکدیگر رمز موفقیت در ایجاد این رابطه است. شکل‌گیری این رابطه در صورت داشتن فرزند مهم‌تر هم می‌شود، چرا که ارتباط موثر شالوده‌ی مشارکت هم پدر و هم مادر در تربیت موفق فرزندان است که شاید، درد جدایی والدین را تاحدی تسکین بدهد.

  طلاق به خاطر پول و مسائل مالی

برای سازش تلاش کنید

تلاش برای ترمیم آسیب‌های طلاق گاهی منجر به سازش و آشتی می‌شود. اگرچه آشتی کردن و ازدواج مجدد همسرانی که از هم جدا شده‌اند، غیرعادی نیست، اما اگر می‌خواهید تکه‌های شکسته‌ی رابطه‌تان را به هم بچسبانید، باید خودتان را برای سفری پیچیده و طولانی آماده کنید. هم شما و هم همسرتان پس از طلاق مدتی مجرد بوده‌اید و حال باید همه چیز را از نو شروع کنید. در این بین آنچه آشتی کردن و ازدواج مجدد را بسیار سخت‌تر می‌کند، احساسات بیان نشده و مشکلات حل نشده‌ای است که از ازدواج قبلی باقی مانده است. تنها در صورتی می‌توانید دوباره در کنار یکدیگر زندگی کنید که هر دو طرف صادقانه و از صمیم قلب این پیوند دوباره را بخواهید و خودتان را برای ایجاد تغییراتی بزرگ آماده کنید.

سطح آگاهی‌تان را بالا ببرید

ساختن رابطه‌ای که یک بار متلاشی شده است کار راحتی نیست، حتما لازم است سطح دانش و آگاهی‌تان را در زمینه برگرداندن رابطه بالا ببرید. همیار عشق بهمین منظور  بسته آموزشی بازگرداندن عشق و ازدواج بصورت آنلاین ارائه داده است که در آن از طریق فایلهای صوتی و یک مشاور اختصاصی آموزش‌های لازم را در اختیارتان قرار داده می‌شود.

کارشناسان ما در همیار عشق آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما در مورد بسته آموزش و مشاوره بازگرداندن عشق و ازدواج، هستند. برای این منظور می‌توانید با شماره 02122024728 تماس بگیرید و یا در  تلگرام و واتساپ (09035714068) پیام دهید.

سطح آگاهی‌تان را بالا ببرید

ساختن رابطه‌ای یک بار متلاشی شده است کار راحتی نیست حتما لازم است سطح دانش و آگاهی‌تان را در زمینه برگرداندن رابطه درست

در یک کلام

همانطور که می‌دانیم جدایی با آثار روحی بدی در ذهن طرفین همراه است که علل و نشانه‌های بروز آن در بین مردان و زنان متفاوت است .در این مقاله به بررسی برخی از دلایل پشیمانی بعد از طلاق پرداختیم و دیدیم که حس پشیمانی بعد از طلاق ممکن است منجر به مشکلات متعدد دیگر در زندگی فرد بشود. در برخی موارد، پشیمانی باعث می‌شود که زوجین به یکدیگر برگردند و بعد از بازگشت به یکدیگر سعی در عدم تکرار اشتباهات سابق را دارند ولی در دسته دیگر پشیمانی به خاطر دلایل مختلف نباید باعث تکرار اشتباه و ادامه رابطه‌ای که قبلا منجر به طلاق شده، شود. مطمئنا حس پشیمانی اجازه فکر کردن صحیح را در این واقع از انسان سلب می‌کند در نتیجه فرد به مشاوره با افراد مجرب نظیر روانشناسان مربوطه نیاز دارد تا با بررسی علل طلاق و علل پشیمانی بعد از طلاق فرد را در جهت تصمیم‌گیری درست یاری دهند. سامانه آنلاین “میم” با تجربه در زمینه مشکلات ناشی از طلاق به شما در تصمیم‌گیری درست و حل بحران‌های ناشی از طلاق کمک می‌کند.

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط