کنار آمدن با غم جدایی (دارم میمیرم از تنهایی و دوری عشقم)

کنار آمدن با غم جدایی (دارم میمیرم از تنهایی و دوری عشقم)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

کنار آمدن با غم جدایی (دارم میمیرم از تنهایی و دوری عشقم)

جدایی و شکست عشقی سخت است و دوباره روی پا ایستادن و تلاش برای بازگشت به زندگی بدون کسی که عاشقش بودیم واقعا سخت‌تر و دشوارتر است. اما آنچه مهم است روحیه و جدیت شما برای ادامه زندگیتان بعد از تجربه غم جدایی است. بسیاری از افرادی که شکست عاطفی را تجربه می‌کنند بر این باورند که دیگر آدم سابق نمی‌شوند و نمی‌توانند دیگر به کسی اعتماد کنند به همین دلیل خودشان را در گوشه‌ای حبس می‌کنند و مدام حسرت گذشته را می‌خورند. این افراد نمی‌دانند که تنها آن‌ها نیستند که این شکست را تجربه می‌کنند بلکه بسیاری از افراد دیگر تجربیات مشابه و چه بسا سخت‌تر از آن‌ها داشته‌اند اما توانسته‌اند با عزم و روحیه، زندگی بهتری برای خود بسازند. به عبارت دیگر آن‌ها از این موقعیت به نفع خودشان استفاده کردند. در این مقاله مهارت‌هایی را به شما آموزش می‌دهیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید شور و نشاط دوباره‌ای به زندگیتان ببخشید.

باید‌ها و نباید‌های برای کنار آمدن با غم جدایی 


درباره قطع ارتباط و ممنوعیت تماس تصمیم بگیرید

یکی از پیچیده‌ترین و بغرنج‌ترین موضوعاتی که بعد از شکست عشقی باید درباره آن تصمیم بگیرید، ادامه دادن ارتباط یا قطع ارتباط و ممنوعیت تماس با همسر سابقتان است. حذف کامل همسر سابقتان از زندگیتان گاهی اوقات در کوتاه مدت و حتی بلندمدت برایتان بهتر است. برای اتخاذ این تصمیم باید به ده‌ها عامل مختلف توجه کنید، از جمله این که چه مدت با هم در رابطه بوده و زندگی کرده‌اید، آیا طلاقتان توافقی و دوستانه بوده یا با قهر و دعوا از هم جدا شده‌اید، دوستان یا فضای زندگی مشترکی دارید یا خیر. مدتی دور بودن از یکدیگر و قطع تماس، صرف‌نظر از تصمیم نهاییتان، فرآیند تصمیم‌گیری را برایتان راحت‌تر می‌کند و استرس آن را کاهش می‌دهد.

حتما بخوانید: شکست عشقی خوردم (11 راهکار برای جبران شکست عشقی)

احساسات و هیجاناتتان را تخلیه کنید

هیچ اشکالی ندارد که گریه کنید. راه‌های سالمی را که به خودتان و دیگران آسیب نمی‌زند، برای تخلیه احساسات و رهایی از چنگال دردی که قلبتان را فشار می‌دهد، پیدا کنید. وقتی اطرافیانتان با مهربانی سربه سرتان می‌گذارند و می‌گویند که تمام جدایی‌ها سخت است، حرفشان را باور کنید، چون واقعاً همین‌طور است. احساساتتان را سرکوب نکنید، در غیر این صورت تمام این احساسات ناخوشایند در درونتان انباشته می‌شود. طلاقتان هر چقدر هم که ساده یا سخت بوده باشد، درهر حال بعد از شکست عشقی دچار غم جدایی می‌شوید و هیجانات منفی وجودتان را فرامی‌گیرد. به احساساتتان احترام بگذارید و بدانید که هر چقدر بیشتر خودتان را تخلیه کنید، این احساسات به مرور زمان کم‌رنگ‌تر می‌شود. بنابراین برای کنار آمدن با غم جدایی و آسان‌تر شدن این دوران به احساساتتان مجال بروز بدهید.

حتما بخوانید: افسردگی بعد از شکست عشقی (افسردگی شکست عاطفی چطور کنترل کنم)

از رفتن به پاتوق‌های همیشگیتان اجتناب کنید

معمولاً با هم به یک فروشگاه می‌رفتید؟ هر دو نفر به یک رستوران خاص علاقه دارید و معمولاً با هم آن‌جا می‌رفتید؟ حتی اگر تصادفاً در فروشگاه به همسر سابقتان برخورد نکنید، احتمال این مواجهه و قرار گرفتن در محیطی که صداها و مناظرش برایتان خاطره‌انگیز است، آن هم وقتی تازه از هم جدا شده‌اید، برایتان سخت خواهد بود.

  کنار آمدن با جواب رد (بعد از شنیدن جواب منفی چکار کنم)

بپذیرید که رابطهتان، حداقل فعلاً به پایان رسیده است

بپذیرید که رابطه تان، حداقل فعلاً به پایان رسیده است

کنار آمدن با شکست عشقی و غم جدایی کمی شبیه به برنامه دوازده قدم است. اگر از همسر سابقتان فاصله بگیرید و قانون ممنوعیت تماس را رعایت کنید، سریع‌تر می‌توانید به نبودنش عادت کنید و واقعیت جدایی را بپذیرید. زمان در این راهبرد بیش از هر عامل دیگری حلال مشکلات است، البته راه‌های دیگری هم برای کنار آمدن با غم جدایی وجود دارد. حتی اگر با جدایی موافق نبوده‌اید، سعی کنید بی‌طرفانه و بدون تعصب درباره موقعیتتان فکر کنید. بیش از حد به این که اگر چه اتفاقاتی می‌افتاد، اوضاع فرق می‌کرد، فکر نکنید. ای کاش‌ها و اگرها، بایدها و می‌شدهای بی‌شماری وجود دارد که فکر کردن به تمام آن‌ها باعث می‌شود در گرداب بی‌انتهایی فرو بروید. زمانی که هنوز در رابطه بودید و طلاق نگرفته بودید، کارهایتان مهم بود؛ حال که از هم جدا شده‌اید، فکر کردن به این اما و اگرها هیچ فایده‌ای ندارد. ماموریتتان در حال حاضر این است که به جایی برسید که دیگر با خودتان بر سر اتفاقات گذشته و وضعیت فعلیتان نجنگید. برای خودتان دلسوزی کنید، با خودتان مهربان باشید و خودتان را سرزنش نکنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا قلبتان این حقیقت تلخ را بپذیرد، اما در این مدت باید بپذیرید که رابطه‌تان به پایان رسیده است.

با “بیخیالی” از دوستان مشترکتان سراغ همسر سابقتان را نگیرید 

بزرگترین اشتباهی که افراد بعد از جدایی مرتکب آن می‌شوند، این است که به جای متمرکز شدن روی آینده خودشان، آینده همسر سابقشان تمام فکر و ذکرشان می‌شود. افکار وسواسی و مشغله‌های دائمی درباره عشق سابقتان را متوقف کنید و دیگر درباره او از دوستان سابقتان پرس‌ و جو نکنید. حقیقت این است که دیگر هیچ کنترلی بر آینده عشق از دست رفته‌تان ندارید. بنابراین چه فایده‌ای دارد که انرژی، احساسات، هیجانات و زمان باارزشتان را با این فکرها هدر بدهید؟ به جای این کارهای بی‌فایده، کاری انجام بدهید که خوشحالتان کند. مهم‌ترین کار در حال حاضر این است که دوباره خودتان را پیدا کنید و با خود واقعیتان، خارج از این رابطه نافرجام ارتباط برقرار کنید.

خودتان را پیدا کنید

احتمالاً بخشی از خودتان را در این رابطه گم کرده‌اید. اکنون فرصت آن را دارید تا خودتان را دوباره پیدا کنید و از این فرآیند کشف لذت ببرید. یافتن خودتان یکی از نقاط مثبت جدایی است، پس از این مزیت استقبال کنید. می‌توانید دوباره از سرگرمی مورد علاقه‌تان که به خاطر همسرتان کنار گذاشته بودید، لذت ببرید. هر غذایی که دوست دارید، می‌توانید برای شام خودتان درست کنید و آن را با لذت نوش جان کنید. هر انسانی ویژگی‌های منحصربه فردی دارد که او را خاص می‌کند، فقط باید ویژگی‌های خاص خودتان را پیدا کنید و آن‌ها را دوباره در خودتان زنده کنید. به علاوه ممکن است در رابطه‌تان رشد کرده باشید و اکنون می‌توانید خصوصیات جدیدی را در خودتان کشف کنید.

  درمان افسردگی شکست عشقی (افسردگی بعد از طلاق و جدایی)

همه جدایی ها سخت و دردناک‌اند و کنار آمدن با آن‌ها به زمان و انرژی زیادی احتیاج دارد اما اگر بدانید که در پس این سختی‌ها چه زندگی آرام و راحتی در انتظار شما است قطعا با تمام انگیزه تلاش خود را برای رسیدن به آن خواهید کرد. زندگی که در آن نگران از دست دادن کسی نخواهید بود چرا که مهارت های خودشناسی و حفظ یک رابطه عاطفی را آموخته‌اید. همیار عشق در «دوره بازگشت به زندگی» تمام این مهارت‌ها را در اختیار شما قرار خواهد داد تا بتوانید با استفاده از آن راحت‌تر با غم جدایی کنار آمده و به زندگی طبیعی خود بازگردید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02122024728 تماس حاصل کنید.

به افکارتان توجه کنید

به افکارتان توجه کنید

همان طور که در حال پشت سر گذاشتن این دوران سخت و کنار آمدن با غم جدایی هستید، سعی کنید خاطرات گذشته را نه انکار کنید و نه به آن‌ها بچسبید. ممکن است خاطره خوب یا بدی از گذشته ناگهان در ذهنتان زنده شود. خاطره‌تان را با وضوح به یاد بیاورید، گریه کنید یا بخندید. بگذارید که این خاطره‌ برایتان زنده شود، اثر آن را تحمل کنید و بعد رهایش کنید؛ این کار بهتر از آن است که بگذارید این خاطره مبهم دائماً آزارتان بدهد. عمداً با نگاه کردن به عکس‌ها یا پیام‌های همسر سابقتان خودتان را آزار ندهید. تنها کاری که باید انجام بدهید، این است که خودتان را پیدا کنید و از زمان حال لذت ببرید. همسر سابقتان بخشی از وجود فعلیتان است و باید بابت رشد خود از او ممنون باشید، اما آن فصل از زندگیتان به پایان رسیده است.

اجازه ندهید که طلاق کارتان را تحتالشعاع قرار بدهد 

اگر متوجه شدید که عملکرد شغلیتان افت کرده است، چون بیش از حد حواستان پرت است یا آن‌قدر ناراحت هستید که نمی‌توانید روی وظایفتان تمرکز کنید، وقت آن است که کاری بکنید. اگر معذب نمی‌شوید، دردو دل کردن با یکی از همکاران صمیمی و مورد اعتمادتان یا رئیستان می‌تواند مفید باشد. اگر سیستم پشتیبانی محل کارتان کافی نیست، بهتر است به مشاور مراجعه کنید. وقتی بدانید که هفته‌ای 45 دقیقه یا یک ساعت وقت دارید تا در محیطی امن با یک متخصص دلسوز و مجرب درباره‌ احساساتتان صحبت کنید، متمرکز ماندن روی وظایف شغلی و زندگی فعلی را برایتان آسان‌تر می‌کند.

زیبایی مجرد بودن را درک کنید و شتاب‌زده رابطه دیگری را شروع نکنید

به خیال این که حالتان خوب است و آماده هستید، رابطه دیگری را شتابزده شروع نکنید. شاید به نظرتان برسد که شروع یک رابطه دیگر بهترین راه‌حل برای فراموش کردن غم جدایی است، اما واقعیت این است که با این کار هرگز نمی‌توانید عشق سابقتان را فراموش کنید. در درازمدت متوجه می‌شوید که همسر سابقتان هنوز در زندگیتان وجود دارد و وقتی رابطه بعدیتان هم به پایان می‌رسد، مجبور می‌شوید که با غم جدایی در دو رابطه نافرجام کنار بیایید. با شروع نسنجیده یک رابطه دیگر فقط درد گریزناپذیر شکست عشقی را طولانی‌تر می‌کنید.

  صیغه پس از طلاق (ازدواج موقت پس از جدایی: مزایا و معایب)

ذهنآگاهی را در زندگیتان تمرین کنید 

ذهن آگاهی را در زندگیتان تمرین کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای کنار آمدن با غم جدایی این است که ذهن‌آگاهی را به تدریج و به آهستگی در زندگیتان ایجاد کنید تا هر مشکلی هم که در زندگیتان پیش آمد، باز هم ذهنتان در صلح و آرامش بماند. ذهن‌آگاهی به این معنا است که به ندای درونتان گوش بدهید، نیازهایتان را به رسمیت بشناسید و بفهمید که چه کارهایی می‌تواند شادتان کند.

سوالات رایج


چقدر زمان می‌برد تا غم جدایی را فراموش کنم؟

 این موضوع بستگی به مدت زمان ارتباط شما با شریک عاطفیتان و جدیت شما برای ساختن زندگی جدیدتان بستگی دارد اما معمولا بین 6 ماه تا یکسال زمان می‌برد.

آیا بعد از تجربه شکست عشقی احتمال بازگشت رابطه هست؟

 نوع رابطه و دلیلی که بخاطر آن ارتباط خود را قطع کرده‌اید بررسی کنید اگر فکر می‌کنید که شانس بازگرداندن شریک عاطفیتان را دارید حتما زیر نظر روانشناس برای این کار اقدام محتاطانه‌ای بکنید.

آیا دوباره به زندگی عادی برمیگردم؟

 اگر جدیت به خرج بدهید و برای زندگی خود هدف و برنامه مشخصی داشته باشید قطعا می‌توانید زندگی بهتر از گذشته را برای خود بسازید.

اگر هیچ وقت دیگر عاشق نشوم چه کنم؟

قطعا این‌گونه نخواهد بود. بعد از اینکه دوران بهبودی خود را پشت سر گذاشتید کم‌ کم هورمون‌های مربوط به عشق و شادی دوباره در بدن شما ترشح می‌شوند و همین موضوع شانس عاشق شدن را در شما صد چندان می‌کند.

شکست عشقی دشوار است اما برای بهترین شدن زندگیتان بعد از تجربه شکست عشقی بهتر است کمی جدیت به خرج دهید و از لاک تنهایی و اندوه بیرون بیایید. بهتر است بعد از جدایی ارتباط خود را از هر نوعی که هست با شریک عاطفی سابقتان قطع کنید. درباره زندگی او کنکاش نکنید و اگر دوستان مشترکی دارید از آن‌ها پرس و جو نکنید. احساسات و هیجانات منفی را تخلیه کنید و کمی به خودتان زمان دهید. سعی کنید از رفتن به مکان‌های مشترک خودداری کنید. بپذیرید که این رابطه تمام شده است و خودتان را اذیت نکنید. کمی به خودتان بها بدهید و اجازه ندهید افکار منفی درباره شکست عشقی در کار، تحصیل و روابط اجتماعی‌تان خلل وارد کند. در لحظه زندگی کنید و به فعالیت‌های ایده‌آلتان بپردازید. از فرصت تنهایی پیش آمده استفاده کنید و به اشتباه برای جبران و فراموش کردن گذشته وارد روابط عاطفی جدید نشوید چرا که این کار اشتباه‌ترین راه ممکن برای جبران شکست عشقی است.

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

طرحواره خویشتن تحول نیافته/گرفتار (نشانه‌ها، علت و درمان تله خویشتن تحول نیافته)

افرادی که هویت و شخصیت‌شان با والدین‌شان ادغام شده است، برای خودشان هویت جداگانه ندارند، به خودشناسی نرسیده‌اند و تمام علاقه‌مندی‌ها و فعالیت‌های زندگی‌شان را براساس علاقه‌مندی‌های والدین خود تنظیم

مطالعه»