شکست عشقی خوردم

شکست عشقی خوردم (11راهکار برای جبران شکست عشقی)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

شکست عشقی خوردم (11راهکار برای جبران شکست عشقی)

شکست عشقی پایان نافرجام یک رابطه عاطفی است که قطعا تاثیرات مخربی بر روحیه و شخصیت فردی دارد که این شکست را تحمل می‌کند. احتمالا شما نیز که در حال خواندن این مقاله هستید از یک شکست عشقی رنج می‌برید و نمی‌دانید باید چطور با آن کنار بیایید. ما حال شما را کاملا درک می‌کنیم چرا که حال و هوای اکنون شما بسیار طبیعی است. کسی را از دست داده‌اید که فکر می‌کردید بسیار به شما علاقه‌مند است اما با رفتنش تمام آرزوهای شما را نقش بر آب کرد. اما نگران نباشید. شکست عشقی پایان راه شما نیست و شما می‌توانید با بکار بردن راهکارهایی که در این مقاله می‌خوانید دوباره روی پای خود بایستید.

راهکارهایی برای جبران شکست عشقی


یادتان باشد که شما تنها نیستید 

شاید بعد از تجربۀ شکست عشقی افسرده شوید و مدام با خودتان فکر کنید که شما بدشانس‌ترین انسان روی کرۀ زمین هستید که این اتفاق برایش رخ داده است. هربار که از کنار یک کافه یا رستوران رد می‌شوید و زوج‌های جوانی را می‌بینید که در کنار یکدیگر نشسته‌اند و بگو بخند می‌کنند داغ دلتان تازه می‌شود و دوباره با ناامیدی خودتان را سرزنش می‌کنید که ای کاش من هم می‌توانستم برای عشقم کامل باشم، شاید او هیچ وقت رهایم نمی‌کرد.  اما یادتان باشد که شما تنها کسی نیستید که شکست عشقی را تجربه می‌کنید. در همه جای این کره خاکی همیشه هستند کسانی که در سوگ عشق از دست رفته‌شان نشسته اند اما بعد از مدتی دوباره دستشان را روی زانو خود گذاشته اند و حتی قوی‌تر از قبل از جا بلند شده‌اند. قطعا جدایی و شکست عشقی تلخ و طاقت‌فرسا است و شما حق دارید تا مدتی به خودتان زمان دهید تا این زخم التیام یابد؛ اما مطمئن باشید که شما اولین نفر نیستید و قطعا آخرین نفر هم نخواهید بود. پس نگاهی به اطراف خود بیاندازید و برای شروعی دوباره تلاش کنید.

برای خودتان سیستم حمایتی درست کنید

پیشنهاد ما به شما در این شرایط این است که دربارۀ اتفاقات رخ داده با یکی از دوستان یا اعضای خانواده که امین و مورد اعتماد شما هستند صحبت کنید. کسی که شما را قضاوت نکند و فقط گوش شنوای درد و دل‌های شما باشد. از تمام احساسات خود با او صحبت کنید و هیجانات منفی خود را تخلیه کنید. داشتن کسی که شنوندۀ صحبت‌هایتان باشد از لحاظ روانی می‌تواند کمک بسیار بزرگی به شما کند. مراجعه به یک روانشناس می‌تواند یکی از گزینه‌های خوب برای این کار باشد. چراکه روانشناسان با توجه به سابقۀ کار با افرادی مانند شما به راحتی می‌توانند حس و حال شما را درک کرده و به شما در این راه کمک کنند.

  مهارت حل مساله (مشکلات و تعارضات رابطه را چطور حل کنم؟)

به خودتان اهمیت دهید 

به خودتان اهمیت دهید

متاسفانه با تجربۀ شکست عشقی بسیاری از افراد کاملا خودشان را نادیده می‌گیرند و دیگر اهمیتی به جسم و روح خودشان نمی‌دهند. تمام روز و شبشان می‌شود فکر کردن به خاطرات گذشته و دیگر وقتی را صرف خودشان و خانواده‌شان نمی‌کنند. قطعا این کار شما یکی از مخرب‌ترین و اشتباه‌ترین کارهایی است که در این شرایط سخت می‌توانید انجام دهید. پس بهتر است کمی هوای خودتان را داشته باشید و از این فرصت جوانی بهترین استفاده را بکنید. در حقیقت شما با این کار خود درحال خراب کردن تک تک لحظه‌هایی هستید که می‌توانستند به بهترین خاطرات شما تبدیل شوند. برنامه‌ای را برای طول روز خود در نظر بگیرید و خود را ملزم به انجام دادن آن‌ها بکنید. سعی کنید در ابتدا برنامه را خیلی سنگین نچینید و از یک پیاده‌روی ساده شروع کنید و به مرور آن را تبدیل به ثبت نام در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی کنید. بعد از گذشت مدتی کاملا متوجه تغییر روحیات خود خواهید شد.

خشمگین نشوید و به خودتان زمان بدهید 

یکی از رایج‌ترین واکنش‌های افراد بعد از تجربۀ شکست عشقی خشم و نشان دادن واکنش‌های هیجانی منفی نسبت به شریک عاطفیشان است. شما حق دارید که بابت اتفاقی که افتاده عصبانی شوید اما حق ندارید که این خشم و عصبانیت را نسبت به کسی ابراز کنید. این رابطه درست یا غلط به اتمام رسیده و شما نباید خاطرات خوب گذشته را با انجام رفتارهای غیر منطقی در ذهن شریک عاطفی سابقتان خراب کنید. یادتان باشد که محترمانه تمام شدن یک رابطه خیلی بهتر از تمام شدن آن با بی حرمتی و ناراحتی است. پس هرگاه احساس کردید که خشم به سراغتان آمده و می‌خواهید اقدامی علیه شریک عاطفی سابقتان بکنید؛ کمی به خودتان فرصت بدهید و درباره عواقب کارتان خوب فکر کرده و بررسی کنید که این کار شما چه نتیجه‌ای برایتان خواهد داشت.

عزت نفس خود را دوباره بدست آورید 

احتمالا بعد از تجربۀ شکست عاطفی نوع نگاه شما نسبت به خودتان نیز تغییر کرده است و بالطبع عزت نفستان نیز در نتیجۀ این جدایی خدشه‌دار شده است. پس اگر از همین الان به فکر ساخت دوبارۀ آن نباشید معلوم نیست که در آینده چه بلایی به سر روح و روان شما خواهد آمد. عزت نفس عبارت است از نوع نگاه و نگرش شما نسبت به خودتان، ارزش‌ها و اهدافی که به عنوان یک انسان دارید و به طور کلی آنطور که خودتان را می بینید و می‌شناسید. قطعا بخشی از باور ما نسبت به خودمان به نوع نگاهی که دیگران دربارۀ ما دارند نیز مربوط می‌شود؛ پس کاملا طبیعی است که بعد از تجربۀ شکست عشقی خود را سرزنش و تحقیر کنیم. اما حقیقت چیز دیگری است و همیشه نظر دیگران دربارۀ ما واقعی نیست و ما درگیر باورهای اشتباهی می‌شویم. شما باید همیشه به گونه‌ای زندگی کنید که خودتان و ارزش‌هایتان در درجۀ اول اهمیت قرار بگیرند نه نگاه دیگران نسبت به شما.

  افسردگی بعد از شکست عشقی (افسردگی شکست عاطفی چطور کنترل کنم)

حتما بخوانید: مشاوره روانشناسی افزایش اعتماد به نفس: توجه به علایق و تغییر دیدگاه  

خودتان را بشناسید 

خودتان را بشناسید

بعد از تجربۀ شکست عشقی باید به شناخت بهتری از خودتان برسید تا بتوانید به نحو احسن با این شکست کنار بیایید و در آینده چنین تجربیاتی در زندگی شما کمتر تکرار شود. در یک برگۀ کاغذ خودتان را توصیف کنید. از ویژگی‌های ظاهریتان گرفته تا غذا و تفریحات مورد‌علاقه‌تان. اکنون در بخش دیگری از برگه بنویسید که چقدر از (خود) کنونی خود راضی هستید. اگر قرار باشد برخی از ویژگی‌های خود را تغییر دهید آن ویژگی‌ها کدامند و چرا باید تغییر کنند. در بخش دیگری از برگه انتظارات خود را از شریک عاطفی آیندتان بنویسید. دوست دارید او چگونه باشد؟ چه ظاهر و اخلاقی داشته باشد؟ بعد از اینکه کارتان به اتمام رسید. یادداشت‌هایتان را به کسی بدهید که خیلی خوب شما را می‌شناسد. از او بخواهید دربارۀ آن نظر بدهد. این فرد حتما باید مورد اعتماد شما باشد. بعد از بررسی این تمرین وقت آن می‌رسد که اهداف خود را عملی کنید و بدنبال ایجاد تغییرات اساسی در زندگی‌تان باشید.

به خودتان عشق بورزید 

سعی کنید در طول روز برنامه‌ای بچینید که در آن بیشتر به خودتان و علاقه‌مندی‌هایتان رسیدگی کنید. زمانی را صرف وقت‌گذرانی با خانواده و دوستانتان کنید و هر از چندگاهی برای خودتان هدیه‌ای بخرید. این می‌دهد که هیچ چیز در زندگی جز سلامت جسم و روح شما اهمیتی ندارد و نباید آن را به هیچ دلیلی به خطر بیاندازید.

روابط عاطفی تنها یک بخش از زندگی شما است نه همه‌اش 

یادتان باشد که زندگی فردی و اجتماعی شما از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که روابط عاطفی تنها یک بخش آن است نه همه‌اش. شما با بی‌توجهی به خودتان و مدام سیرکردن در خاطرات گذشته سلامت سایر بخش‌های زندگی‌تان را نیز به خطر می‌اندازید. برای مثال روابط خانوادگی، تحصیل،  ارتباطات شغلی و … می‌توانند در نتیجه مدیریت رفتاری اشتباه شما روز به روز خراب‌تر شوند.

  شوهرم ترکم کرد (همسرم طلاقم داد)

بخشیدن را یاد بگیرید 

بخشیدن را یاد بگیرید

شاید در ابتدا برای شما کار سختی باشد؛ کسی را که شما را از خود رانده ببخشید؛ اما اگر ما خودمان را دوست داشته باشیم و به ارزشمندی خودمان ایمان داشته باشیم خیلی راحت می‌توانیم دیگران را به خاطر اشتباهاتشان ببخشیم. بعد از اینکه تصمیم گرفتید کسی که شما را آزار داده است ببخشید، احساس سبکی وصف ناپذیری خواهید داشت و در مسیر بهبودی قرار خواهید گرفت.

انتظارات خود را از دیگران پایین بیاورید

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که معتقدید در یک رابطه عاطفی همیشه همه چیز باید سر جای خودش باشد و رابطه‌تان باید شبیه افسانه‌ها باشد باید بگوئیم که کمی انتظارات غیرواقع بینانه‌ای دارید و باید در آن‌ها تجدید نظر کنید. همیشه روابط آنطور که ما می‌خواهیم پیش نمی‌روند و شریک عاطفی شما هم همیشه لزوما مانند شما فکر نمی‌کند. پس همیشه در گوشۀ ذهنتان کمی احتمال خطا بگذارید و به همه چیز صفر یا صد نگاه نکنید. روابط انسانی الخصوص روابط عاطفی پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

زندگی دلخواه خود را بسازید و مستقل باشید

 همه ما همیشه از کودکی تا به امروز درباره ساختن زندگی دلخواهمان خیال پردازی کرده‌ایم. اگر تاکنون برای ساختن آن اقدامی نکرده اید. دست به کار شوید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. هیچ وقت در زندگی برای رسیدن به آرزوهایتان منتظر کسی نباشید. هیچ کس جز شما نمی‌تواند مسیر درست رسیدن به آرزوهایتان را به شما نشان دهد. پس مستقل باشید و روی پاهای خودتان بایستید.

حتما بخوانید: زنان مستقل و باهوش 

شکست عشقی یکی از تلخ‌ترین و سخت‌ترین تجربیاتی است که هر شخص در زندگی‌اش ممکن است با آن روبرو شده باشد. اما درصورت مواجهه درست و به موقع با آن می‌تواند تاثیرات مثبتی هم بر روی زندگی فرد داشته باشد. قبل از هر چیز یادتان باشد که شما در این راه تنها نیستید و هستند کسانی که چه بسا تجربیاتی سخت‌تر از شما دارند. در طول این دوران سخت سعی کنید با افراد مثبت و قابل اعتمادی که در اطراف خود دارید صحبت کنید و حتی موضوع را با یک روانشناس در میان بگذارید. به جسم و روحتان اهمیت بدهید و با فکر و خیال‌های آزاردهنده سلامت خود را به خطر نیاندازید. عصبانیت حق طبیعی شما است اما آن را نسبت به شریک عاطفیتان که روزی با او خاطرات خوشی داشتید ابراز نکنید. روی ترمیم عزت نفستان کار کنید و خود واقعیتان را پیدا کنید. یادتان باشد که روابط عاطفی تنها بخشی از زندگی ما هستند.

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط