سوء‌استفاده دختر از پسر (دوست دخترم ازم سوء‌استفاده میکنه)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

سوء‌استفاده دختر از پسر (دوست دخترم ازم سوء‌استفاده میکنه)

همیشه با شنیدن اسم سوءاستفاده شاید اولین چیزی که به ذهن ما خطور می‌کند، تصویر دختر یا زنی است که مظلومانه و بی‌منت در رابطه محبت می‌کند، اما در عوض با رفتارهای زشت و پرخاشگرانه دوست پسر روبرو می‌شود. شاید در کل دنیا آمار سوءاستفاده از دختران بیشتر از پسرها باشد، اما با این حال کم نیستند مردان و پسرانی که در یک  رابطه عاطفی مورد سوءاستفاده طرف مقابشان قرار می‌گیرند. این سوءاستفاده می‌تواند به طرق مختلفی از جمله عاطفی و احساسی، مالی و حتی فیزیکی اتفاق بیفتد. پسرها معمولا کمتر از دخترها درباره این وضعیت خود حرف می‌زنند و بیشتر ترجیح می‌دهند حرف‌هایشان را در دلشان نگه دارند یا نهایتا با یک دوست صمیمی درمیان بگذارند. در این مقاله انواع سوءاستفاده‌های دختران از پسران و راهکارهای مقابله با آن را توضیح می‌دهیم.

معمولا دختران چگونه از پسرها سوء استفاده می‌کنند؟ 


به طور کلی سوءاستفاده به دو دسته جسمی و  عاطفی تقسیم‌بندی می‌شود. اما دسته دیگری نیز در این گروه می‌تواند جای بگیرد که آن سوء استفاده مالی است. معمولا آنچه در جامعه ما بیشتر به چشم می‌خورد سوءاستفاده مالی و عاطفی از پسران است. برخی دختران تمایل دارند که پسر همیشه در رابطه دوستی برای آن‌ها پول خرج کنند به طوری که دیگر خودشان مجبور نباشند دست توی جیبشان کنند. به عبارتی دیگر آن‌ها خواهان رابطه یک طرفه هستند و براین باورند که چون پسرها کار می‌کنند پس باید همیشه آنها از لحاظ مالی حواسشان به دختر موردعلاقه‌شان باشد. این سوءاستفاده مالی می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد. برای مثال دختری ممکن است مدتی بعد از برقراری رابطه از دوست پسرش درخواست خرید لباس و وسایل گران‌قیمت کند یا برخی ممکن است به بهانه جاگذاشتن کیف یا کارت پولشان در منزل از طرف مقابل بخواهند که این بار هزینه رستوران را او حساب کند یا شاید از دوست پسرشان بخواهند مقداری پول به آنها قرض بدهد که در برخی موارد گاهی بعد از گرفتن پول ناپدید می‌شوند. عده‌ای نیز صرفا به گرفتن شارژ پول برای موبایلشان اکتفا می‌کنند که شاید این گروه کم ضررترین افراد باشند.

نوع دیگری از سوءاستفاده، سوءاستفاده عاطفی و احساسی از طرف مقابل است. بعضی از دختران زمانیکه در رابطه متوجه می‌شوند مورد توجه زیاد دوست پسرشان قرار گرفته‌اند خیلی زود از موقعیت سوءاستفاده می‌کنند و تصمیم می‌گیرند هر خواسته‌ای که از بچگی داشتند را از دوست پسرشان مطالبه کنند. به عبارتی آنها طرف مقابل را چوب جادویی می‌بینند که می‌تواند تمام آرزوهای آنها را برآورده کند. از سفرهای خارجی گرفته تا خرید لباس و کفش و… . پسر هم از روی ناچاری و صرفا بخاطر علاقه‌ای که به دختر دارد مجبور می‌شود بابت برآورده کردن خواسته‌هایش هزینه‌های سنگینی را بپردازد. گاهی اوقات نیز پیش می‌آید که دختر با قهر کردن‌های بیش از اندازه و بی دلیل پسر را مجبور به عذرخواهی و منت‌کشی می‌کند و با این کار نیاز خود به قدرت را ارضا می‌کند. چنین دخترانی معمولا در رابطه احساس ریاست می‌کنند و بر این باورند که من با ناز کردن و پا پس کشیدن می توانم دوست پسرم را شیفته خود کنم. شاید بعضی از پسرها به راحتی گول رفتارهای چنین دخترانی را بخورند اما برخی دیگر تحت هیچ شرایطی چنین رفتارهای سوءاستفاده‌گرانه‌ای را نمی‌پذیرند و رابطه را ترک می‌کنند.

  خیلی ساکت و سرده، چیکار کنم؟

برخی دیگر از مصادیق سوءاستفاده دختران از پسران به شرح زیر است:

  • سو استفاده کلامی: ناسزا گفتن یا مسخره کردن دوست پسرشان در مقابل دوستان و همکاران یا در فضای مجازی
  • داشتن حس مالکیت افراطی، حسادت یا اذیت کردن طرف مقابل بخاطر شک داشتن به وفاداری او
  • تلاش برای کنترل دوست پسرشان (کجا می‌رود و با چه کسانی ملاقات می‌کند)
  • تلاش برای کنترل روی خرج و مخارج دوست پسرشان (چقدر خرج می‌کند، برای چی خرج می‌کند)

چرا آقایان دختری را که از آنها سوءاستفاده میکند، ترک نمیکنند؟


به پایان رساندن یک رابطه، حتی رابطه‌ی همراه با سوءاستفاده، هم برای پسرها و هم برای دخترها دشوار است. به خصوص اگر طرف مقابل فرد را از خانواده و دوستان جدا کرده باشد، او را تهدید و کنترل کند، احساساتش را به بازی بگیرد و جسم، روح و احساسات او را سرکوب کرده باشد، جدایی سخت‌تر هم می‌شود. فرد به دلایل زیر احساس می‌کند که مجبور است در رابطه باقی بماند:

افکار مرد به او حکم میکند که در رابطه باقی بماند

در این حالت ارزشی که مرد برای خود قائل است، آن‌قدر پایین است که احساس می‌کند حق او چیزی جز رابطه داشتن با این دختر سوءاستفاده‌گر نیست.

 قطعا اینطور نیست و شما لایق زندگی با افراد بهتری هستید که بتوانید در کنار آنها رشد کنید. اما اگر پیش خودتان فکر کنید شما لیاقت یک زندگی بهتر را ندارید هر روز روحتان را آزرده‌تر می‌کنید و امکان رشد را از خودتان می‌گیرید.

انکار کردن مشکلات

انکار کردن وجود مشکل در رابطه فقط باعث طولانی شدن سوءاستفاده می‌شود. فرد ممکن است هنوز هم طرف مقابل را وقتی در حال سوءاستفاده از او نیست، دوست داشته باشد و باور داشته باشد که او تغییر خواهد کرد یا خودش می‌تواند به نحوی به او کمک کند. اما تغییر صرفاً زمانی رخ می‌دهد که فرد سوءاستفاده کننده مسئولیت کامل رفتارش را بپذیرد و برای بهره‌گیری از درمان تخصصی اقدام کند.

احساس شرمساری

بسیاری از آقایان و پسرها از مورد سوءاستفاده قرار گرفتن، ناتوانی در دفاع از خود یا شکست خوردن در نقش خود به عنوان شوهر یا دوست پسر به شدت خجالت می‌کشند.

اما متاسفانه این طرز تفکر آسیب زیادی به شما خواهد زد. قبول داریم که تفکر اغلب افراد در جامعه این است که مردان نباید شکست خورده باشند، اما آیا واقعا چنین چیزی امکان پذیر است؟ شرمنده نباشید و به این موقعیت به چشم تجربه‌ای برای محک زدن توانایی‌های خود در حل مسئله نگاه کنید. یادبگیرید که چطور در آینده هنگام مواجه شدن با چنین افرادی باید از خودتان دفاع کنید. خواه این افراد زن باشند یا مرد.

  بایدها و نبایدهای رابطه عاطفی

در هنگام سوء استفاده از خودتان محافظت کنید


یادتان باشد که هدف ما از شروع یک رابطه دستیابی به آرامش و رشد است. زمانیکه در رابطه فقط به چشم ابزار دیده شوید قطعا در آن رابطه آرامشی هم نخواهید داشت، مگر اینکه خودتان تمایل به این کار داشته باشید. شما هیچگاه مسئول برآورده کردن آرزوها و انتظارات غیرواقع بینانه کسی نیستید حتی اگر عاشقش باشید. اساس رابطه روی همکاری دو نفر گذاشته شده است و اگر از همین ابتدا شما بخواهید تن به زیاده خواهی‌های دوست دختر خود بدهید قطعا در بلند مدت چیزی که برایتان می‌ماند یک عزت‌نفس ضعیف شده است چرا که می‌دانید بیشتر از انرژی خود برای رابطه وقت و سرمایه مالی و عاطفی گذاشته‌اید و در عوض چیزی بدست نیاورده‌اید. پیشنهاد ما این است که اگر باتوجه به توضیحات فوق متوجه شدید که در دام چنین رابطه‌ای گرفتار شده‌اید حتما به فکر سلامت روان و عزت‌نفستان باشید.

نخستین گام برای محافظت از خودتان و متوقف کردن سوءاستفاده این است که در این باره با دوستان، خانواده یا فرد مورد اعتمادتان صحبت کنید. قبول کردن مشکل و کمک گرفتن به این معنا نیست که شما مردی شکست‌خورده هستید؛ نباید خودتان را سرزنش کنید و ضعیف بدانید. مطرح کردن جزئیات سوءاستفاده با افراد معتمد، علاوه بر این که تاحدی مایه‌ی آرامشتان می‌شود و شما را از حمایتی که به شدت به آن نیاز دارید، برخوردار می‌سازد، می‌تواند نخستین گام برای شروع مراحل قانونی به منظور اقدام علیه فردی باشد که مدتها است شما را آزار می‌دهد.

در چنین شرایطی بهتر است:

از رابطه کمی فاصله بگیرید

هرچه رابطه صمیمانه‌تر شود، قطعا وابستگی شما به هم بیشتر خواهد شد و دوست دخترتان به بهانه صمیمیت و علاقه‌ای که به شما دارد به خودش اجازه می‌دهد تا خواسته‌های نامعقول و سوء استفاده‌های احساسی‌اش را بیشتر کند. در چنین شرایطی بهتر است رابطه خود را با او کمتر کنید و سعی کنید کمتر با او در تماس باشید. این کار شما به او نشان می‌دهد که انقدرها هم که فکر می‌کند اجازه ندارد از شما سوء استفاده کند و باید رفتارهایش را اصلاح کند. در این مدت بهتر است کمی با او جدی‌تر برخورد کنید و به همه خواسته‌هایش تن ندهید. هرچقدر بیشتر مطابق میل او عمل کنید، رفتارهای اشتباه او بیشتر تقویت می‌شوند.

مرزهای روشنی برای خود مشخص کنید 

در مدتی که ارتباط خود را با دوست دخترتان کمتر می‌کنید، او بیشتر کنجکاو می‌شود که بفهمد علت این کار شما چیست و چرا تا دیروز به همه خواسته‌هایش جواب مثبت می‌دادید ولی الان با او رسمی برخورد می‌کنید. او قطعا درباره رفتارتان سوالاتی می‌پرسد و یا با برخی رفتارها سعی می‌کند احساسات شما را تحریک کند. برای مثال ممکن است با بغض و گریه اعتراض کند که شما دیگر دوستش ندارید و از همان اول هم می‌دانسته در این رابطه قربانی است، یا اینکه بگوید حتما می‌خواهید او را بخاطر دختر دیگری رها کنید. اما حواستان را جمع کنید و گول این نوع برخوردها را نخورید. با او صحبت کنید و کاملا شفاف و روشن به او بگویید که از این پس می‌خواهید شیوه رفتارتان را در رابطه تغییر بدهید؛ برای مثال می‌توانید از این نوع جملات استفاده کنید:” فکر می‌کنم یک مدته که تو این رابطه خیلی انرژی احساسی و مالی گذاشتم اما در عوضش چیزی بدست نیاوردم. رابطه کاملا دو طرفه است اما الان من فقط دارم براش تلاش می‌کنم. انگار که من به چشم تو یک سکوی پرواز برای رسیدن به خواسته‌هاتم. از این به بعد دیگه یک نفره تلاش نمی‌کنم و اگر این رابطه برای تو هم اهمیت دارد باید تلاش‌های تو رو هم ببینم”. با روشن کردن مرزها و خط قرمزهای خود احتمال سوءاستفاده‌های بعدی را در او کاهش می‌دهید.

  عاشقی واسه من جاده یک طرفست

از یک روانشناس کمک بگیرید 

مطمئنا قرار گرفتن در چنین روابطی بسیار آزاردهنده و ناامیدکننده است و ما حس و حال شما را در این شرایط درک می‌کنیم . مورد سوءاستفاده قرار گرفتن می‌تواند تاثیر منفی زیادی روی اعتماد بنفس، عزت‌نفس و احساس شما نسبت به خودتان داشته باشد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم برای کمتر کردن پیامدهای این ارتباط حتما با یک روانشناس صحبت کنید. همانطور که گفتیم پسرها معمولا خیلی سخت‌تر از دخترها درباره این مسائل با کسی صحبت می‌کنند به همین دلیل بهتر است که نگرانی‌های خود را با یک متخصص مورد اعتماد درمیان بگذارید. علاوه بر اینکه خودتان با روانشناس صحبت می‌کنید دوست دخترتان نیز باید با او صحبت کند تا احتمال وجود هرگونه مشکل روانی در او بررسی شود؛ زیرا رفتارهای سوءاستفاده‌گرانه می‌تواند علامت یا پیامد برخی از بیماری‌های روانی باشد.

در صورت لزوم ارتباط خود را با او قطع کنید 

اگر دوست دختر شما به هر دلیلی دست از رفتارهای خود برنداشت و حاضر نشد بخاطر بهبود ارتباطتان کاری کند و یا با روانشناس صحبت کند بهتر است به حسن نیت او درمورد ارتباطتان کمی شک کرده و تا اطلاع ثانوی با او قطع ارتباط کنید. اینکار مطمئنا تاثیر زیادی روی سلامت روان شما در بلند مدت دارد.

شاید سوءاستفاده کردن دختران از پسران برای شما خیلی باورکردنی نباشد اما هستند کسانی که به بهانه‌های مختلفی از دوست پسرشان سوءاستفاده های جسمی، عاطفی و بیشتر مالی می‌کنند. زمانیکه با عصبانیت روی آنها دست بلند می‌کنند، به بهانه‌های مختلف از آن پول‌ می‌گیرند و برای برآورده کردن آرزوهایشان به چشم وسیله به آنها نگاه می‌کنند و یا حتی آنها را تحقیر می‌کنند. پسرها معمولا از روی علاقه و یا شاید ترس از کوچک شدن در چشم دیگران این وضعیت را تحمل می‌کنند؛ اما پیشنهاد ما چیز دیگری است. مدتی ارتباط خود را با دوست دخترتان کم کنید، مرزها و خط قرمزهایی برای او مشخص کنید و از یک روانشناس کمک بگیرید و اگر تغییری در رفتارش احساس نکردید ترکش کنید.

چی کار کنم پسر کمرو و خجالتی به من علاقه‌مند بشه؟

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط