دلزدگی در رابطه عاطفی

دلزدگی در رابطه عاطفی (راهکارهایی برای درمان دلزدگی)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

دلزدگی در رابطه عاطفی (راهکارهایی برای درمان دلزدگی)

دلزدگی در رابطه عاطفی یکی از رایج‌ترین و درعین حال خطرناک‌ترین اتفاقی است که می‌تواند برای دختر و پسر رخ دهد. دلزدگی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و از سوی شما یا شریک عاطفیتان باشد. اما در هرصورت لازم است تا علت اصلی آن را پیدا کنید و برای حل آن تلاش کنید. دلزده شدن از شریک عاطفیتان امری طبیعی است که به راحتی می‌توانید آن را حل کنید اما اگر از آن غفلت کنید احتمالا تا مدت‌ها مجبور باشید یک رابطه سرد و بی‌روح را تحمل کنید و شاید حتی آن را از دست بدهید. اگر هم جز آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید از وقوع این اتفاق پیشگیری کنید بهتر است در این مقاله با ما همراه باشید تا نکاتی را در این زمینه بیاموزید.

دلایل دلزدگی شریک عاطفی شما از رابطه 


نیاز به فضا و حریم شخصی بیشتر 

شاید عجیب به نظرتان برسد، اما صمیمیت و نزدیکی بیش از اندازه هم خوب نیست. وقتی تازه زندگی مشترکتان را آغاز می‌کنید و هنوز‌ در دوران “ماه عسل” هستید، طبیعی است که بخواهید حتی‌الامکان در کنار عشقتان باشید. اما از یاد نبرید که قدری فاصله گرفتن از یکدیگر هم برای دوام رابطه‌تان لازم است. به این موضوع فکر کنید که اگر هرگز از او دور نشوید، طرف مقابل نمی‌تواند دلتنگتان شود. اگر شما تمام ساعات شبانه‌روز کنار هم باشید، احتمال این که شوهرتان از شما دلزده شود و از این زندگی حوصله‌اش سر برود، بالا خواهد بود.

جنگ و دعوای همیشگی بر سر موضوعات بیاهمیت

اختلاف‌های آشتی‌ناپذیر نیز یکی از دلایل اصلی دلزدگی از رابطه است. بسیاری از بحث‌ها و دعواهای غیرضروری بر سر موضوعات بی‌اهمیتی، مانند خیس کردن دمپایی یا مهمان دعوت کردن بدون اطلاع قبلی، شروع می‌شود و از کاهی کوهی ساخته می‌شود که تنش شدیدی را به رابطه وارد می‌کند. ناتوانی در رفع ناسازگاری‌ها یا مذاکره دربارۀ آنها باعث می‌شود که همسرتان بخواهد وقت بیشتری را با دوستانش یا حتی به تنهایی بگذراند تا کمتر در کنارتان باشد و درگیر این بحث‌های بی‎فایده نشود.

اگر می‌خواهید علی‌رغم وجود تفاوت‌های لاینحل و جر و بحث‌های همیشگی زندگیتان را نجات بدهید، باید راه ارتباط برقرار کردن را یاد بگیرید و سعی کنید خودتان را به انسان بهتری تبدیل کنید. البته منظورمان این نیست که باید خودتان را کاملاً تغییر بدهید. کاری که باید انجام بدهید این است که تغییراتی را در خودتان به وجود بیاورید که شما را به انسان و همسر بهتری تبدیل کند.

شریک عاطفیتان فکر میکند که شما بیش از حد غرغر میکنید 

اکثر مردان با تمام قوا از زنان بداخلاق و غرغرو فرار می‌کنند. اکثر خانم‌ها در ابتدای یک رابطۀ عاشقانه وانمود می‌کنند که کاملاً راحت و فارغ‌البال هستند و در کمال آسودگی آماده‌اند تا با شرایط بسیاری کنار بیایند. اما هر چه رابطه بیشتر پیشرفت می‌کند و طرفین به هم وابسته‌تر می‌شوند، صدای گله و شکایت لاجرم اندک اندک بلند می‌شود.

هیچ کس دوست ندارد که خودش را یک آدم “غرغرو” بداند، اما اگر غالباً با خودتان فکر می‌کنید که “هرچه به همسرتان می‌گویید، از این گوش می‌شنود و از آن گوش در می‌کند”، احتمالاً به یک خانم غرغرو تبدیل شده‌اید.

غر زدن یک دور باطل است؛ این گله‌گذاری‌ها باعث می‌شود که خصلت سخاوتمند بودن و تمایل برای کمک کردن به طرف مقابل که آماج تمام این غر زدن‌ها است، کمرنگ‌تر شود، در نتیجه فرد غرغرو باز هم بیشتر ناله و شکایت می‌کند، چون نیازهایش برآورده نمی‌شود.

هر گونه یادآوری یا توصیه‌ای که شما با حسن نیت و به قصد بهبود رابطه‌تان بیان می‌کنید، اما باعث می‌شود، مرد زندگیتان در مقابل جبهه بگیرد و عصبانی شود، در واقع به نظر او غر زدن است.

  دعای برگشت شوهر از طلاق (منصرف شدن مرد از طلاق یا جدایی)

برای مثال ممکن است که در طول روز چندین بار به دوست پسرتان یادآوری کنید که برای شب بلیط سینما رزرو کند چون فکر می‌کنید که ممکن است فراموش کند.

پای زن دیگری در میان است 

یکی از دلایل اصلی دل زده شدن مرد از رابطۀ فعلیش، دل باختن به یک زن دیگر است. اگر دوست پسر یا شوهرتان با زن دیگری آشنا شود که به نظرش زن ایده‌آلی باشد، به احتمال زیاد به سمت او کشیده می‌شود و سعی می‌کند توجهش را جلب کند. حتی ممکن است متوجه شوید که وقتی با شما است، چون دیگر از شما دل زده شده است و فکرش جای دیگری است، بی‌قرار است و می‌خواهد سریع‌تر ترکتان کند.

حتما بخوانید: با دوست پسر خیانتکار چه کنیم (عشقم بهم خیانت کرد) 

 

نشانه‌های دلزدگی در رابطه عاطفی


زمانیکه در یک رابطه عاطفی هستید و نگرانی سرد شدن شریک عاطفیتان را دارید بهتر است نشانه‌‎های زیر را حتما در نظر داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید هرچه زودتر اقدام موثری را انجام بدهید و از تکنیک‌های جذب به خوبی استفاده کنید.

او برای شروع گفتگو پیشقدم نمیشود

اگر متوجه شده‌اید که به تازگی وقتی با هم قرار می‌گذارید، همیشه این شما هستید که باب گفتگو را باز می‌کنید، او می‌گذارد شما مدت‌ها تک‌گویی کنید، وقتی هم که نظرش را می‌خواهید، سرد و کوتاه جوابتان را می‌دهد و به وضوح تظاهر می‌کند که به حرف‌هایتان علاقه‌مند است، می‌توانید مطمئن باشید که خودش در کنارتان است، اما فکرش جای دیگری است. عشقتان یا در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات شخصی است یا دیگر دوستتان ندارد. خودتان باید دست به کار شوید و دلیل اصلی این بی‌توجهی را پیدا کنید.

اخیراً شما را بیش از حد نادیده میگیرد 

یکی دیگر از نشانه‌هایی که به شما می‌گوید احتمالا طرف مقابل از شما دلزده شده است، بی تفاوتی است. او شما را نادیده می‌گیرد و دیگر به آنچه برای شما اتفاق می‌افتد اهمیت چندانی نمی‌دهد. برای مثال اگر در گذشته مدام نگران شما و اوضاع و احوالتان بود و تلاش می کرد تا هرطور شده خوشحالتان کند اکنون دیگر آن شور و اشتیاق همیشگی را ندارد و تلاشی برای شما و رابطه نمی‌کند.

حتما بخوانید: عشقم بهم زنگ نمیزنه و پیام نمیده چکار کنم؟ 

 

وقتی با هم هستید، سکوت ناخوشایندی میانتان حکمفرما میشود

دیگر از تلاش برای پیدا کردن یک موضوع جالب برای گفتگو خسته شده‌اید. او متوجه بی‌انگیزگیتان برای شروع گفتگو می‌شود، اما هیچ کاری برای گرم کردن جو انجام نمی‌دهد؛ انگار که با این سکوت سرد هیچ مشکلی ندارد. وقتی از او دربارۀ خواسته‌هایش می‌پرسید، به جز یک نگاه سرد و بی‌محلی جواب دیگری نمی‌گیرید.

او وقت کمتری را با شما میگذراند

این که شریک عاطفیتان این روزها کمتر در کنارتان است، لزوماً نشانۀ ناخوشایندی نیست، به خصوص اگر او مرد پرمشغله‌ای است و وظایف خانوادگی و شغلی و امور شخصی وقت سر خاراندن برایش نمی‌گذارد. بااین حال اگر او برایتان وقت نمی‌گذارد و فقط از سر وظیفه تماس کوتاهی با شما می‌گیرد، بهتر است از خودتان بپرسید که آیا واقعاً می‌توانید این مشکل جدی را حل کنید و او را به خودتان نزدیک‌تر کنید یا خیر.

بیشتر با تلفنش مشغول است

مشغول بودن با تلفن لزوماً اشتباه نیست، به خصوص اگر لازم باشد که عشقتان به موضوع مهمی رسیدگی کند. بااین حال اگر این رفتار ادامه‌دار شود و او حتی به خودش زحمت ندهد که توضیح بدهد چرا به جای توجه کردن به شما، دائماً مشغول کار کردن با تلفنش است، می‌توانید مطمئن باشید که از شدت بی‌حوصلگی و کسالت جانش به لبش رسیده است.

  بازگشت به رابطه، درست یا غلط؟

مانند سابق از شما تعریف نمیکند 

تازه موهایتان را رنگ کرده‌اید و پوستتان بعد از یک آبرسانی عالی شاداب و درخشان شده است. اما حتی این تغییرات هم توجه او را جلب نمی‌کند و او به شما بی‌محلی می‌کند. اگر عشقتان دیگر از شما تعریف نمی‌کند، بدانید به دلایلی که فقط خودش می‌داند، علاقه‌اش را به شما از دست داده است.

دیگر با شور و شوق با شما بحث نمی‌کند

به قول قدیمی‌ها دعوا نمک زندگی است و هر از گاه بحث و دعوا کردن بخشی از یک رابطۀ سالم است. اما اگر او دیگر مانند سابق با شما بحث نمی‌کند، این بی‌تفاوتی به این معنا است که او دیگر مانند اوایل آشنایی‌تان روی رابطه‌تان سرمایه‌گذاری نمی‌کند. اگر او از هر گونه مشاجره فرار می‌کند یا بدون کوچکترین دفاعی از خودش می‌گذارد که شما برنده شوید، مطمئن باشید که او تا سر حد مرگ از این رابطه خسته شده است.

 سرد شدن در رابطه جنسی

اگر شوهرتان برای شروع رابطۀ جنسی پیشقدم نمی‌شود و هیچ شور و حرارتی ندارد، بدانید که نزدیکی با شما و زندگی مشترکتان دیگر هیجانی برای او ندارد.

از آخرین قرار دونفره‌تان با هم قرن‌ها می‌گذرد

وقتی به شوهرتان می‌گویید که یادتان نمی‌آید آخرین بار کی با هم بیرون رفته‌اید، خودش را به کوچه علی چپ می‌زند، یا بهانه می‌آورد و می‌گوید که حتماً به زودی برای یک قرار عاشقانه برنامه‌ریزی می‌کند، اما این به زودی هیچ وقت نمی‌آید.

او هر از گاه با ناامیدی و کنایه درباره رابطهتان حرف میزند 

اگر چنین نظرات کنایه‌آمیز و ناامید کننده‌ای را از زبان عشقتان شنیدید، شک نکنید که او از شما دلزده شده است. پس اگر چنین اظهارنظرهای ناخوشایندی را از او شنیدید، اما وقتی از او می‌خواهید که بگوید چرا این‌طور فکر می‌کند، هیچ جوابی نمی‌دهد، باید خودتان را برای دل بریدن از او آماده کنید.

چکار کنیم که شریک عاطفیمان از ما دلزده نشود؟ 


شنونده خوبی باشید 

قطعا شما و شریک عاطفیتان در کنار زمان‌هایی که دوست دارید با خودتان خلوت کنید به زمان‌هایی نیز احتیاج دارید که از سمت طرف مقابل شنیده شوید. شنیده شدن و درک شدن از سمت کسی که دوستش دارید می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روحیات و میزان علاقۀ شما نسبت به آن فرد داشته باشد.

بنابراین به طرف مقابلتان بگویید که چه زمانی می‌خواهید با خودتان خلوت کنید و تنها باشید و چه زمانی آمادگی دارید تا گفتگویی طولانی با یکدیگر داشته باشید. به این ترتیب او می‌داند که چه زمانی باید با شما درد و دل کند و نظرتان را بپرسد. زمانی را برای شنیدن به حرف‌های عشقتان اختصاص بدهید و در این زمان با دل و جان به حرفهایش گوش بدهید. اگر وقتی از سر کار به خانه برمی‌گردید، می‌خواهید نیم ساعت استراحت کنید، اشکالی ندارد؛ شاید دوست داشته باشید که سر شام، وقت شستن ظرف‌ها یا قبل از خواب با هم حرف بزنید.

در هر حال فراموش نکنید که برای پایداری رابطه‌تان باید شنوندۀ خوبی باشید. وقتی حرف‌های عشقتان را به دقت می‌شنوید، به او ثابت می‌کنید که برایش ارزش قائل هستید و او آنقدر به نظرتان جذاب و دوست‌داشتنی است که وقتی حرف می‌زند، سراپا گوش می‌شوید. اگر این کار را نکنید، با نشنیده گرفتن حرف‌های او پیام ناخوشایندی را به او منتقل کنید و شیپور جنگ را به صدا درمی‌آورید.

یک شگفتزدگی کوچک معجزه میکند

یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای زنده و مهیج نگه داشتن یک رابطۀ عاشقانه، سورپرایز کردن طرف مقابل است. وقتی مدتی از رابطه‌تان می‌گذرد، دیگر دچار روزمرگی می‌شوید و ناگهان تصمیم نمی‌گیرید که او را برای تعطیلات آخر هفته به سفر ببرید یا بدون دلیل برایش هدیه بگیرید.

  او علاقه‌ای به شما ندارد (رفتارهایی که نشان می‌دهد دوستتان ندارد)

البته احتمالاً هنوز هم برای او هدیه می‌خرید، اما این هدیه یک جفت جوراب است که وقتی جوراب شوهرتان سوراخ می‌شود، از سوپرمارکت برایش می‌خرید، دیگر خبری از آن هدایای خاص و غافلگیر کنندۀ اوایل آشنایی نیست.

دسته گل خریدن و ساعت ناهار با ظرف غذا سر کار شوهر رفتن به خاطره‌ها پیوسته است و دوست ندارید از خودتان یک احمق بسازید تا شاید لبخندی را روی لبان عشقتان ببینید.

خودتان را چند دقیقه به جای همسرتان بگذارید و از خودتان بپرسید که این ماه چکار می‌توانید بکنید تا او را غافلگیر بکنید. لازم نیست بیش از حد خودتان را به زحمت بیاندازید، فقط باید کاری کنید که نشان بدهید به فکرش هستید و از بودن او در کنارتان خوشحالید.

شاید ضدونقیض به نظرتان برسد، اما برنامهریزی کردن برای غافلگیری‌های بیشتر می‌تواند آن احساسات پرشور اوایل رابطه را دوباره زنده کند.

برنامه‌ریزی کردن برای غافلگیری‌هایی که قبلاً بداهه و ناگهانی به ذهنتان می‌آمد، باعث می‌شود که آتش سوزان عشق را دوباره احساس کنید. حتی ممکن است بتوانید توانایی عشق ورزیدن بداهه را دوباره در خودتان پرورش بدهید.

برای یک تفریح مشترک برنامه‌ریزی کنید

برای یک تفریح مشترک برنامه‌ریزی کنید. همان‌طور که کارمندان برای این که احساس کنند کارفرمایشان قدرشان را می‌داند و آماده باشند که به استقبال چالش‌های جدید بروند، نیاز به ترفیع شغلی دارند، زوج‌های عاشق نیز باید هجوم آدرنالین را در خونشان احساس کنند تا بتوانند به رابطه‌شان ادامه بدهند و عاشق بمانند. بنابراین سعی کنید آیندۀ هیجان‌انگیزتر و لذتبخش‌تری را برای خودتان رقم بزنید. برنامه‌ریزی کردن برای قرارهای عاشقانه، مراسم خاص یا یک پروژه مشترک باعث می‌شود به یکدیگر نزدیکتر شوید و یکدیگر را بهتر بشناسید. حتی اگر این برنامه یک سفر کوتاه یا یک مهمانی شام کوچک باشد، منتظر بودن برای یک اتفاق هیجان‌انگیز رابطه را جذاب‌تر می‌کند.

یاد گذشته‌ها را زنده کنید 

فکر کنید که چه چیزی باعث شد تا شما دو نفر به هم علاقه‌مند شوید و سعی کنید بعضی از فعالیت‌های روزهای خوش گذشته را دوباره با هم انجام بدهید؛ به این ترتیب آتش عشق زیر خاکستر دوباره شعله‌ور می‌شود.

بنابراین اگر عادت داشتید با هم تنیس بازی کنید، راکت‌هایتان را از انباری بیرون بیاورید؛ اگر عاشق این بودید که با هم به تماشای فیلم‌های قدیمی بنشینید، این عادتتان را دوباره زنده کنید. سفر کردن به مکانی که خاطرات خوشی را برایتان زنده می‌کند، نیز فکر خوبی است. کاری را انجام بدهید که در گذشته جواب داده است یا فکر می‌کنید الان می‌تواند شما را به هم نزدیکتر کند.

امروزه یکی از شکایت‌های اصلی بسیاری از دختران و پسران دلزدگی طرف مقابل در رابطه است. این دلزدگی می‌تواند تحت تاثیر عواملی باشد که یا به رابطه خصوصی شما مربوط می شود یا به دلایل شخصی طرف مقابل. برای مثال ممکن است شریک عاطفی شما به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. شاید در رابطه عاطفی شما جنگ و دعواهای بسیار زیادی بوده است. بیش از اندازه به طرف مقابل غر می‌زنید و دنبال کنترل او هستید. شاید هم شریک عاطفی شما با شخص دیگری آشنا شده است. دلزدگی علائمی دارد که شما باید حتما از آنها آگاه باشید. شریک عاطفی شما دیگر مانند گذشته نیست. شروع کننده گفتگو با شما نیست، نادیده‌تان می گیرد، وقتی با او صحبت می‌کنید به شما توجهی نمی‌کند، زمان زیادی را به شما اختصاص نمی‌دهد، وقتی در کنار شما است مدام سرگرم تلفن همراه است. تحسینتان نمی‌کند. در چنین شرایطی باید بیشتر از گذشته به او توجه کنید، مشکلاتش را پیدا کنید سعی کنید او را درک کنید، گاهی او را سورپرایز کنید، به روزهای خوش دوران آشنایی بازگردید، تفریحات مشترکی را ترتیب بدهید و با هم سرگرم شوید.

 

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط