ازدواجم دیر شده (از سن ازدواجم گذشته میخوام ازدواج کنم)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

ازدواجم دیر شده (از سن ازدواجم گذشته میخوام ازدواج کنم)

شاید اکنون که این مقاله را می‌خوانید مدت‌ها است در فکر این هستید که چقدر ازدواجتان دیر شده اما هنوز مورد مناسبی برای شما پیدا نشده که بتوانید به عنوان همسر آینده‌تان روی او حساب باز کنید. بالا رفتن سن ازدواج می‌تواند در شما این فکر را ایجاد کند که اگر دیگر نتوانم ازدواج کنم چه؟ اما اگر زود دست بکار شوید و دلیل این مسئله را پیدا کنید می‌توانید همسر مناسب خود را پیدا کنید. علت بالا رفتن سن ازدواج شما می‌تواند مختلف باشد. از سخت‌گیری خودتان و مخالفت خانواده‌ها گرفته تا نداشتن خواستگار و مورد مناسب برای ازدواج. در این مقاله ما سعی کردیم تا این دلایل را بررسی کنیم و سپس متناسب با آن‌ها راهکارهایی را به شما ارائه کنیم.

دلایل دیر شدن ازدواج 


همانطور که گفته شد بالا رفتن سن ازدواج شما به عوامل مختلفی بستگی دارد اما مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

درک درستی از خودتان ندارید

بسیاری از افراد حتی با رسیدن به سن 30 سالگی، باز هم درک درستی از خود، توانایی‌ها و خواسته‌هایشان ندارند. اصلا نمی‌دانند برای چه دارند زندگی می‌کنند و هدفشان در این دنیا چیست؟ چه ارزش‌هایی دارند و از چه چیزهایی بدشان می‌آید؟ خط قرمزهای آنها در زندگی چیست و اصلا چه چیزی حال آنها را خراب می‌کند؟ همین سردرگمی و کلافگی سبب می‌شود تا شما هنگام برخورد با خواستگارانتان یا زمانیکه به خواستگاری می‌روید ندانید که باید چه سوالاتی را مطرح کنید. زمان می‌گذرد و وقتی پیش خودتان فکر می‌کنید می بینید سنتان بالا رفته و یکی پس از دیگری موردهای مناسب ازدواجتان را بخاطر همین سردرگمی و ترس رد کرده‌اید.

از لحاظ مالی آمادگی ندارید 

این مورد بیشتر مربوط به پسرهایی است که ازدواج را تا زمانی‌که به شرایط مالی ایده‌آلی نرسند به تعویل می‌اندازند، اینجاست که این افراد به خودشان می‌آیند و می بینند در سن 30 و چند سالگی که همه تشکیل خانواده داده‌اند او تازه باید به فکر پیدا کردن همسر باشد.

اعتماد کردن به جنس مخالف برایتان سخت است

یکی دیگر از دلایل دیر شدن ازدواج ترس و بی‌اعتمادی نسبت به جنس مخالف است. ریشه این بی‌اعتمادی می‌تواند متفاوت باشد؛ برای مثال دختری که در خانه شاهد بدرفتاری پدر با مادرش بوده است مسلما احساس خوبی نسبت به ازدواج و مردها ندارد یا پسری که در اطراف خود دیده است که همه زن‌های فامیل پر توقع و اهل چشم و هم چشم بوده‌اند و همسرشان را مجبور به کار 24 ساعته می‌کردند طبعا او نیز نسبت به ازدواج جبهه می‌گیرد یا کسی که شاهد خیانت پدر و مادرش بوده است احتمالا بقیه زن و مردها را هم غیرقابل اعتماد می‌بیند. این افراد شاید دوست داشته باشند که ازدواج کنند و در کنار همسرشان آرام بگیرند اما این ترس درونی این تصمیم گیری را برای آن‌ها سخت کرده است.

ملاک‌های سخت‌گیرانه دارید 

اما مهم‌ترین عاملی که امروزه دلیل بسیاری از ازدواج‌های دیر هنگام شده است وجود وسواس و سخت‌گیری در انتخاب است. ما همیشه به لزوم داشتن ملاک‌ها و معیارهای روشن در انتخاب اشاره کرده‌ایم، اما بعضی از افراد در این مورد زیاده روی کرده به گونه‌ای که حالت بیمارگونه پیدا می‌کنند. دختری را تصور کنید که هر خواستگاری که برایش می‌آید را به دلایل نامعقولی مثل طرز نشستن، مدل مو، فرم بینی و… رد می‌کند. یا پسری که حتما می‌خواهد همسر آینده‌اش رنگ چشم و هیکل خاصی داشته باشد و شبیه یکی از ستاره‌های سینمایی باشد. مسلما اگر شما چنین خصوصیاتی داشته باشید شانس‌های خود را برای ازدواج یکی پس از دیگری از دست خواهید داد و در نهایت احتمالا مجبور می‌شوید با کسی ازدواج کنید که خیلی از ملاک‌های سخت‌گیرانه‌ شما را برآورده نمی‌کند.

  چی کار کنم پسر کمرو و خجالتی به من علاقه‌مند بشه؟

خانواده برای ازدواج شما سخت‌گیری می‌کنند

در برخی موارد هم پیش می‌آید که دلیل دیر شدن ازدواج مخالفت والدین و آوردن بهانه‌های ریز و درشت باشد. شاید والدین شما از آن دسته افرادی هستند که معتقدند تا پیدا شدن خواستگاری با شرایط ایده‌آل و درجه یک باید صبر کنید، درصورتیکه شاید خواست قلبی شما اینطور نباشد. گاهی اوقات نیز سخت‌گیری خانواده‌ها روی فرزندان اول و آخر بیشتر است چرا که نسبت به آنها احساس تعلق و وابستگی بیشتری می‌کنند و تصور می‌کنند با ازدواج آن‌ها را از دست می‌دهند و باید کسی پیدا شود که واقعا لیاقت زندگی با آن‌ها را داشته باشد.

شغل مناسب ندارید 

بعضی از پسرها هم از لحاظ روحی آمادگی ازدواج کردن دارند اما هنوز نتوانسته‌اند علیرغم تحصیلات دانشگاهی شغل مناسبی پیدا کنند که حقوقش بتواند کفاف تشکیل خانواده را بدهد. به همین دلیل این افراد نیز علیرغم علاقه و تلاش‌هایی که می‌کنند باز هم ناخواسته سن ازدواجشان بالا می‌رود.

خواستگار ندارید 

از بین مواردی که در بالا مطرح شد، نداشتن خواستگار تنها موردی است که شاید تا حدودی از اختیارات شما خارج است. زمانیکه شما آمادگی ازدواج کردن را دارید اما خواستگار مناسب ندارید احتمالا مجبور می‌شوید تا پیدا شدن مورد مناسب صبر کنید. اما نگران نباشید راهکارهایی هم برای پیدا کردن خواستگار مناسب وجود دارد که در ادامه مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد. یادتان باشد که معمولا همه دختران حداقل یک یا دو خواستگار دارند اما مسئله سر سخت‌گیری و احتمالا مخالفت‌های خانواده شما است که بعد از مدتی سبب می‌شود از تعداد خواستگاران شما کاسته شود.

چکار کنیم که بتوانیم زودتر ازدواج کنیم؟ 


بعد از اینکه متوجه شدید علت بالا رفتن سن ازدواجتان چیست سعی کنید بدنبال برطرف کردن آنها باشید. موارد زیر به شما در این راه کمک می کنند.

خودتان را بشناسید 

یکی از مواردی که بی‌شک به شما کمک می‌کند تا هر چه زودتر بتوانید شخص مورد نظرتان را برای ازدواج پیدا کنید، خودشناسی است. کاغذی بردارید و هر چه درباره خودتان به ذهنتان خطور می‌کند را بنویسید. این لیست باید شامل تمام ویژگی‌های مثبت و منفی، علاقه مندی‌ها، ملاک‌ها و معیارهای شما باشد. با توجه به تمام مواردی که درباره خودتان یادداشت کردید، همسر شما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ چه خصوصیاتی باعث می‌شوند که شما یک نفر را از لیست خود حذف کنید؟ در واقع در طی فرایند خودشناسی خط قرمزها و ارزش‌های فردی شما روشن می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید انتخاب‌های خود را محدود کنید. یعنی فقط به کسانی فکر کنید که از لحاظ روحی و اخلاقی شباهت زیادی به شما دارند.

مسئولیت‌پذیر باشید

اگر از مسئولیت‌های بعد از ازدواج می‌ترسید، بهتر است مسئولیت‌پذیری را کمی بیشتر در خانه تمرین کنید. یادتان باشد که مشکلات خود به خود حل نمی‌شوند و تلاش‌های شما را می‌طلبند. پس توقع نداشته باشید که زمین باز شود و یک همسر ایده‌آل سر راه شما قرار بگیرد. ازدواج مسئولیت دارد و اگر شما هم به ازدواج علاقه‌مند هستید باید مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرید. سعی کنید از این پس غیر از کار بیرون از خانه کمی به انجام کارهای منزل نیز بپردازید؛ برای مثال آشپزی و گردگیری کنید یا اگر پسر هستید، کارهایی مثل خرید کردن برای خانه و تعمیرات را انجام دهید. بعد از مدتی سختی این مسئولیت‌ها در نظرتان دیگر مثل قبل نیست و پذیرش آن برایتان راحت‌تر می شود.

  مگه میشه عاشق این دخترا نشد؟!

کمی برای ازدواجتان پس‌انداز کنید 

قبول داریم که تشکیل خانواده خرج دارد. اما فکر می‌کنید با چند سال کار کردن می‌توانید یک زندگی ایده‌آل را برای خود و همسر آینده‌تان درست کنید؛ در حالیکه می‌دانید انسان ذاتا سیری‌ناپذیر است و هرچه کار کند و پول دربیاورد باز هم به نظرش کافی نیست. بی‌گدار به آب نزنید اما این را هم بدانید که بعد از 15 سال کار کردن به امید درست کردن یک زندگی ایده‌آل شما دیگر شور و حالی برای جوانی کردن و لذت بردن از زندگی نخواهید داشت. پس بهتر است بجای به تعویق انداختن ازدواجتان (در صورتیکه کار مناسب دارید) کمی برای ازدواجتان پس‌انداز کنید و از خرج‌های غیرضروری دیگرتان کم کنید؛ برای مثال اگر پسر هستید و فکر می‌کنید سن ازدواجتان درحال بالا رفتن است بجای خرج‌های اضافه پس انداز خود را برای ساختن یک زندگی مشترک نگه دارید. اگر هم دختر هستید و شاغلید یا هنوز از پدرتان کمک هزینه دریافت می‌کنید، سعی کنید بجای خرید چیزهای غیر ضروری(مثلا چند دست لباس و کفش و.. .) آن را برای خرید لوازم خانگی ضروری پس انداز کنید و کم کم برای خودتان وسایلی تهیه کنید.

واقع‌بین باشید

همانطور که گفته شد یکی از دلیل دیر شدن ازدواج، ترس و بی‌اعتمادی نسبت به جنس مخالف است. “چون پدرم به مادرم خیانت کرده پس همه مردها خیانت کار هستند”. اما واقعا چنین باوری درست است؟ در حقیقت خیر. این طرز تفکر یک خطای شناختی است که شاید همه ما گاهی آن را تجربه کرده‌باشیم. خطای شناختی تعمیم افراطی زمانی رخ می‌دهد که ذهن شما به صورت کاملا خودکار از یک اتفاق نتیجه کلی می‌گیرد و آن را به همه موقعیت‌های دیگر نیز تعمیم می‌دهد، اما زمانیکه شما شواهد را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که هیچ دلیلی ندارد چون پدرم به مادرم خیانت کرده همسر من نیز در آینده به من خیانت کند. مگر خصوصیات فردی پدر من با همسرم یکسان است؟آیا اگر پدر من بدلیل ابتلا به یک مشکل روانشناختی این خطا را مرتکب شده باشد به این معنی است که همسر من نیز دچار مشکل روانشاختی است؟ پس دلایل بی‌اعتمادی خود را نسبت به جنس مخالفتان پیدا کنید و با بررسی شواهد آن‌ها را برای خودتان حل و فصل کنید.

 دامنه روابط اجتماعی خود را گسترش دهید 

اگر فکر می کنید خواستگار مناسبی برای ازدواج ندارید قبل از خواندن این بخش حتما به این چند سوال پاسخ بدهید. آیا دختر درون‌گرایی هستید و بیشتر ترجیح می‌دهید در خانه بمانید؟ چند دوست صمیمی دارید؟ ملاک‌های شما و خانواده‌تان در انتخاب همسر چقدر سخت‌گیرانه است؟ سوالاتی که مطرح شد تا حد زیادی دلایل نداشتن خواستگار را مطرح می کند. پاسخ شما به این سوالات روشن می کند که چرا شما تاکنون خواستگاری نداشتید یا اگر داشتید تعدادشان کم بوده؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم  اگر جز دخترانی هستید که ماندن در خانه را به وقت گذرانی با دوستانتان ترجیح می‌دهید، کمی دامنه روابط اجتماعی خود را گسترش داده، با افراد بیشتری رفت و آمد کنید و اجازه دهید دیگران برای آشنایی با شما پا پیش بگذارند. شرایط خود را با دوستانتان در میان بگذارید و از آنها بخواهید اگر شخص مناسبی را برای ازدواج سراغ داشتند که با ملاک های شما همخوان بودند برای آشنایی بیشتر معرفی کنند. اگر هم دلیل چیز دیگری است و ملاک‌های سخت‌گیرانه شما و خانواده‌تان مسبب این شرایط است بهتر است در ملاک های خود تجدید نظر کنید در غیر این صورت مجبور می‌شوید یا در سن بالا ازدواج کنید یا تا آخر عمر تنها زندگی کنید.

بیکار نباشید

بدلیل شرایط اقتصادی، شاید پیدا کردن شغل دغدغه بسیاری از پسرانی باشد که آمادگی روانی برای ازدواج کردن دارند، اما آمادگی مالی نه. اگر تحصیل کرده هستید و شغلی ندارید حتما همه تلاش خود را بکنید تا بتوانید حداقل حقوق یک کارگر ساده را طبق قوانین وزارت کار داشته باشید. اگر به تازگی شروع به پیدا کردن کار کرده‌اید توقع یک کار با درآمد 5 میلیونی را نداشته باشید. اگرچه شما باید به عنوان یک فرد 30 و چند ساله یک شغل مناسب داشته باشید، به دلیل شرایط اقتصادی شرایط شما قابل توجیه است اما نباید بیش از این بیکار بمانید. برای پول درآوردن به هر شغلی تن ندهید، اما حداقل چند مهارت فنی غیر از رشته تحصیلی خود بلد باشید تا بتوانید در صورت پیدا کردن کار مرتبط با رشته‌تان از آن راه کسب درآمد کنید.

  عدم تمرکز در رابطه جنسی (زمان سکس حواسم پرت می‌شود)

با خانواده درباره علاقه خود به ازدواج صحبت کنید 

اگر دلیل دیر شدن ازدواج شما مخالفت والدینتان است نه عوامل بیرونی و سخت‌گیری‌های خودتان، بهتر است جلسه‌ای ترتیب دهید و با آن‌ها گفت و گو کنید. پیشنهاد ما این است که ابتدا با کسی صحبت کنید که ارتباط صمیمی‌تر و بهتری با او دارید. برای مثال اگر با مادرتان احساس راحتی بیشتری می‌کنید او را در جریان حس و حال خودتان قرار دهید. اما اگر فکر می‌کنید پدر و مادرتان هر دو هم نظر هستند می‌توانید از خواهر بزرگتر، مادربزرگ، خاله، عمه یا هرکس دیگری کمک بگیرید که فکر می‌کنید نفوذ زیادی روی والدین شما دارند. درصورتیکه هیچکدام از این منابع حمایتی را نداشتید بهترین گزینه کمک گرفتن از یک روانشناس است.

دیر شدن ازدواج امروزه شاید معضل خیلی از افرادی باشد که تمایل به ازدواج دارند اما شرایطش را ندارند. برای حل این مسئله باید ابتدا دلایل ازدواج نکردن خود را پیدا کنید. نداشتن درک درست از خود، شغل و درآمد نامناسب، بی اعتمادی به جنس مخالف، مخالفت والدین، نداشتن خواستگار و… از جمله دلایل رایج برای ازدواج نکردن در سنین جوانی است. اما یادتان باشد که برای این دلایل راه حل‎هایی نیز وجود دارد. مثل اینکه سعی کنید خودتان را بشناسید، مسئولیت پذیری را یاد بگیرید، اگر خواستگار ندارید دامنه روابط اجتماعی‌اتان را افزایش دهید، شغل مناسب پیدا کنید، برای ازدواجتان پس انداز داشته باشید و در صورت مخالفت والدین با آنها گفت و گو کنید. با در نظر گرفتن تمام این موارد می توانید به موقعیت‌هایی که در اطراف خود دارید بیشتر فکر کنید.

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط