ازدواج در سن بالا (ازدواج در سنین بالا چه پیامدهایی دارد؟)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

ازدواج در سن بالا (ازدواج در سنین بالا چه پیامدهایی دارد؟)

علیرغم اینکه ازدواج یک انتخاب است و افراد مختارند که آن را انتخاب کند یا نه. اما سن مناسب برای ازدواج بین 25 تا 32 است. به این معنا که ازدواج آگاهانه در این سن می تواند از بسیاری از مشکلات بر سر راه زوجین بکاهد.
امروزه سن ازدواج بسیار بالا رفته و دلایل مختلفی بر این موضوع اثر گذارند، از باورهای افراد درباره ازدواج گرفته تا مشکلات اجتماعی و شرایط حاکم برجامعه. دلیل هرچیزی که باشد تاثیرات و پیامدهای این موضوع بر افراد و جامعه غیرقابل چشم پوشی است. اما باید به تفاوت های فردی بین انسان‌ها نیز توجه کنیم و به یاد داشته باشیم که برخی از افرادی که در سنین بالا ازدواج می کنند به چنان رشد فردی می رسند که شاید اگر در سن پایین تر ازدواج می کردند اینگونه نمی شدند. همین موضوع سبب می شود تا ما برای ازدواج در سن بالا علاوه بر مشکلاتی که با خود به همراه دارد مزایایی را نیز در نظر بگیریم. در ادامه با ما همراه باشید تا به دلایل و پیامد های ازدواج در سن بالا بپردازیم.

دلایل ازدواج در سنین بالا

تمایل افراد برای دستیابی به امنیت مالی

امروزه با تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و با بالا رفتن سطح انتظارات زنان و مردان از ازدواج و همسر آینده، انها تصمیم می گیرند که ابتدا به ثبات شغلی و مالی دست پیدا کنند تا بتوانند یک زندگی ایده آل برای خود و فرزندانشان در آینده بسازند و به عبارت بهتر هیچ کدام به ساختن زندگی از صفر اعتقادی ندارند.

پی بردن به مسئولیت و تعهد در رابطه زن و شوهر

افراد در روابط اجتماعی خود در جامعه، فضای مجازی و بیشتر در فضای خانواده به اهمیت روابط زن و شوهری پی می برند. آنها می بینند که زن و شوهر بودن مسئولیت خطیری است که آزادی های فردی را تا حد زیادی محدود می کند و در عوض بر بار مسئولیت ها و تعهد فرد می افزاید. در نتیجه آنها تصمیم می گیرند که ابتدا از لحاظ روحی خود را آماده کرده و سپس تصمیم به ازدواج بگیرند.

معیار های سخت گیرانه

امروزه بدلیل پیشرفت تکنولوژی و دسترسی افراد به فضای مجازی، معیار های انتخاب همسر نسبت به گذشته تغییر چشمگیری کرده است. مردها بدنبال دخترانی هستند که از لحاظ ظاهری بسیار زیبا و شبیه به ستاره های سینما باشد و دختران نیز به دنبال مردی هستند که با اسب سفید به سراغ آنها بیاید. حساب بانکی زیادی داشته باشد و بتواند او را مدام به سفرهای خارج از کشور ببرد. وجود همین معیار های سرسختانه سبب می شود تا جوانان از ازدواج بترسند یا اینکه اصلا خواستگاری نداشته باشند.

  بعد از رابطه جنسی چه باید کرد؟ (بایدها و نبایدها بعد از سکس)

عدم تمایل به وابستگی

باور اشتباه “با ازدواج آزادی ام را از دست می دهم و اسیر می شوم” سبب شده تا بسیاری از افراد ازدواج نکنند تا از لحاظ مالی و عاطفی به کسی وابسته نشوند زیرا می دانند که وابستگی و تعهد مسئولیت دارد. لذا برای لذت هرچه بیشتر از زندگی و جوانی خود تصمیم می گیرند که زمانی ازدواج کنند که دیگر از جوانی کردن خسته شده باشند و دنبال یک زندگی آرام و بدون هیجان باشند.

درک درستی از خود

بسیاری از افراد بدلیل شناخت و آگاهی خوبی که از خود دارند بدنبال این هستند که ابتدا مشکلات و خلاهای زندگی فردی خود را پیدا و سپس حل کنند تا آن را وارد زندگی متاهلی خود نکنند.

 

مزایای ازدواج در سن بالا

روشن بودن اهداف

از سن 30 سالگی به بعد اغلب افراد به پختگی عقلی و هیجانی رسیده اند و می دانند که در زندگی به دنبال چه هستند. و احتمالا بدلیل ارتباط بیشتر با مردان و زنان در جامعه، خانواده، محیط کار و جمع های دوستانه خود به شناختی خوبی از هر دو جنس دست پیدا کرده اند. و دیگر نگران برخی رابطه های پر خطر دوران نوجوانی و جوانی نیستند. در نتیجه افراد تصویر روشنی از همسر آینده خود در ذهنشان دارند و ملاک های دقیق خود را از ازدواج می دانند.

شناسایی ارزش ها

ارزش ها مفهوم کلی تری نسبت به اهداف دارند. افراد با بالاتر رفتن سنشان نسبت به ارزش های خود نیز مطمئن تر می شوند. برای مثال زن یا مردی که مطمئن شده اند که داشتن بچه مانع رسیدن آنها به اهدافشان می شود، بچه دار نشدن را در لیست ارزش های خود قرار می دهند. یا مثلا شخصی که کار کردن یا پول درآوردن را در زندگی بیشتر از هر چیز دیگری مهم می داند آن را در لیست ارزش های خود جای می دهد. یا شخصی را در نظر بگیرید که حفظ بنیان خانواده و تربیت فرزندان برایش از اهمیت بالایی برخوردار است و حاضر است بخاطر آن شغلش را نیز کنار بگذارد که این هم نمونه ای از ارزش‌های این فرد است. پس در ازدواج تنها علاقه مشترک زن و مرد به رنگ یا موسیقی و غذای مورد علاقه ملاک نیست بلکه ارزش های مشترک از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

  خودکشی همسر در زندگی مشترک (خودکشی در افراد متاهل)

دستیابی به رشد فردی

با ازدواج و پذیرش مسئولیت های زندگی مشترک و زیاد شدن دغدغه ها (همسر و فرزندان، خانه داری یا کار های بیرون از منزل) افراد تا حد زیادی اهداف خود را گم می کنند و زمان زیادی برای فکر کردن به علاقه مندی های خود پیدا نمی کنند. درست در سنین 20 تا 30 سال که افراد باید از زندگی و جوانی خود استفاده کنند و لذت ببرند، تصمیم به ازدواج می گیرند. پس از بالا رفتن سن ازدواجتان نگران نباشید و بجای آن از فرصتی که در اختیارتان قرار گرفته است استفاده کنید.

امنیت مالی

با بالا رفتن سن هم زنان و هم مردان به وضعیت باثباتی از لحاظ مالی دست پیدا می کنند. افراد می تواند با خیال راحت از اینکه شغل و پس انداز خوبی دارند ازدواج کنند و زندگی آرامی داشته باشند. اما متاسفانه یکی از مسائلی که می تواند باعث طلاق و جدایی شود ازدواج بدون در نظر گرفتن شرایط مناسب مالی در سنین پایین تر است.

پایین بودن احتمال طلاق

طبق تحقیقات صورت گرفته کسانی که در سنین 20 تا 25 سال و قبل از آن ازدواج می کنند به احتمال بیشتری از یکدیگر طلاق می گیرند تا افرادی که در سن 25 سال به بالا ازدواج می کنند. سن مناسب برای ازدواج 28 تا 32 در نظر گرفته می شود.

معایب ازدواج در سن بالا

ناسازگاری با یکدیگر

 

زن و مرد زمانی تصمیم به ازدواج می گیرند که مدت های زیادی را تنها زندگی کرده اند و تجربه ای از زندگی مشترک و مسئولیت های آن ندارند. این افراد در شرایط سنی هستند که شخصیت آنها کاملا شکل گرفته است و در نتیجه تغییر دادن نقاط ضعف رفتاری آنها کار دشواری است و همین زمینه ساز ناسازگاری  آنها می شود. در نتیجه همین مسئله سبب می شود تا هر دو طرف هنگام روبرو شدن با مشکلات خود را عقل کل بدانند و زیر بار حرف هم نروند.

از بین رفتن شور و حال جوانی

شیطنت ها، شوخی ها و لحظه های شاد و پویایی که در جوانی وجود داشته است دیگر در زندگی دیده نمی شود. زن و مرد بجای برنامه ریزی برای سفر، رفتن به سینما و پارک بیشتر روی بالا بردن حساب بانکی خود، عوض کردن ماشین و منزل و … تمرکز می کنند.

  ازدواج با فرزند چندم خانواده بهتر است؟ (اثر ترتیب تولد روی ازدواج)

کاهش احتمال بارداری

به همان میزان که سن زن و مرد بالا می رود احتمال باروری در آنها کم می شود. و احتمال اینکه فرزند آنها مبتلا به بیماری هایی از جمله سندرم دان شود زیاد است.

فاصله سنی زیاد با فرزندان

یکی از چالش های اساسی در ارتباط با تربیت فرزند، فاصله سنی زیاد با آنها است که سبب می شود فرزندان و والدین از سوی هم درک نشوند و دچار اختلاف شوند، والدین کنترل کمتری روی فرزندان خواهند داشت و همین باعث می شود تا آنها به بیشتر از یک فرزند فکر نکنند.

زیر سوال رفتن نقش افراد در مسائل مالی

از آنجایی که زنان هم در به ثبات مالی دست پیدا کرده اند، برای رفع نیاز ها و مایحتاج خود کمتر از همسر خود کمک می گیرند و همین سبب می شود تا مرد احساس کند که نقش او به عنوان مدیر خانواده زیر سوال رفته است.

مشکلات جنسی

با بالا رفتن سن زن و مرد احتمال ابتلای آنها به اختلالات جنسی بیشتر می شود. بالا رفتن سن زنان باعث سرد مزاجی آنها و درنتیجه سبب ایجاد اختلافات می شود. مردان نیز دچار اختلالاتی از جمله بی میلی، زودانزالی – دیرانزالی و نعوظ می شوند.


هر انسانی مختار است که ازدواج کند یا نه. اما همواره به یاد داشته باشید که هر سنی را که برای ازدواج در نظر می گیرید مزایا و مشکلات ازدواج در آن سن را نیز بررسی کنید. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که تمایل به ازدواج در سن پایین دارید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما در این زمینه مطالعه قبلی داشته باشید. اما اگر جز آن دسته از افرادی هستید که قصد ازدواج در سنین بالاتر را دارید و تصمیم قطعی خود را درباره این مسئله گرفته اید بهتر است از زمان خود استفاده کرده و بدنبال شناسایی ارزش ها، اهداف و رشد شخصی خود باشید تا پیامدهای ازدواج در این سن کمتر شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ زیرا ازدواج در این سن پیامدهایی به همراه دارد، یعنی سبب می شود تا شما دیگر مانند جوانی شور و حالی برای زندگی کردن نداشته باشید و به طبع آن نتوانید از بودن در کنار همسر و فرزندان خود لذت ببرید. رابطه زناشویی شما تحت تاثیر قرار می گیرد و همین زمینه ساز اختلافات شما با همسرتان خواهد شد. ما امیدواریم تا با تصمیمی سازنده بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

نشانه‌های اعتیاد به عشق

آیا به عشق، معتادم؟! یک لحظه هم نمیتونین ازش دور بشین یکی از نشونه‌های اعتیاد به عشق، وابستگی افراطی هست. یعنی اینکه شما نمیتونین حتی یک لحظه از عشق‌تون دور

مطالعه»

زبان بدن آدم عاشق!

زبان بدن آدم عاشق! 1) مردمک چشمش گشاد میشه. 2) با شما ارتباط چشمی برقرار میکنه. 3) هم در حالت نشسته و هم در حالت ایستاده، بدنش متمایل به شماست

مطالعه»