چرا عشقم بهم خیانت کرد (دلایل خیانت زن و مرد)

علت خیانت زن و مرد(دلایل خیانت شوهر و همسر)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

علت خیانت زن و مرد(دلایل خیانت شوهر و همسر)

خیانت عشق و شریک زندگی‌ شاید یکی از بدترین و سخت‌ترین اتفاق‌های زندگی باشد. کسی که همه آینده‌تان را درکنار او تصور می‌کردید تمام حرف‌های عاشقانه‌ای که روزی به شما می‌گفت را به فرد دیگری می‌گوید. خیانت همسر ممکن است باعث خشم، ناراحتی، استرس، افسردگی و حتی بیماری جسمی شما شود اما بیشتر از همه این‌ها این سوال ذهن شما را آزار می‌دهد “چرا بهم خیانت کرد” پیدا کردن جواب این سوال شاید مرهمی بر قلب شکسته‌تان باشد یا حتی به شما کمک کند در این شرایط بهترین و درست‌ترین تصمیم زندگی‌تان را بگیرید. در این مقاله سعی کردیم اصلی‌ترین دلایل خیانت زنان و مردان در رابطه را مطرح کنیم.

چرا عشقم بهم خیانت کرد؟(دلیل خیانت)


پایین بودن عزت نفس

رابطه جنسی دلیل اصلی خیانت کردن همسران به یکدیگر نیست، ریشه اصلی بسیاری از خیانت‌ها نوعی احساس کمبود در زندگی، به ویژه پایین بودن اعتماد به نفس است. احساس ناخوشایند کامل نبودن است که بسیاری از همسران را به فکر خیانت می‌اندازد. هیجان این بی‌احتیاطی و سعی و تلاشی که همسر خیانتکار برای پنهان نگه داشتن این راز می‌کند، به اندازه خود خیانت هیجان‌انگیز است. انرژی و هیجانی که همسر خیانتکار صرف رابطه نامشروعش می‌کند، باعث می‌شود کم‌تر به نقص شخصیتی خود فکر کند. فرآیند پیچیده و خسته کننده مدیریت رابطه نامشروع به فرد خیانتکار کمک می‌کند تا درد جانکاهی را که در وجودش احساس می‌کند، از طریق اکسیر قدرت، اثبات جنسی و مخدرهای خطرناکی مانند دوپامین و اکسی‌توسین که بدن هنگام برقراری رابطه جنسی و عاشقانه ترشح می‌کند، آرام کند.

ترس

چرا فردی که عاشق همسرش است و همسرش نیز متقابلاً او را دوست دارد، باید مرتکب خیانت شود؟ شروع یک رابطه نامشروع مانند بسیاری از تصمیم‌های اشتباه غالباً از سر ترس است. فرد خیانتکار از این واهمه دارد که مبادا ارزش عشق و دوست داشته شدن را نداشته باشد، جذابیتش را از دست بدهد، دست‌کم گرفته شود و تحقیر شود یا کنار گذاشته شود. جان کلام آن که دلیل خیانت کردن شاید احساس دیده نشدن و تایید نشدن در رابطه باشد.

همسرتان از هر چیزی که بترسد، غلبه بر این ترس به عهده خود او است شما می‌توانید از مشاور کمک بگیرد؛ قرار نیست شما ترس او را مدیریت کنید، به خصوص اگر او نگرانی‌هایش را تا به حال با شما در میان نگذاشته است.

خاموش شدن آتش عشق 

خاموش شدن آتش عشق از دلایل خیانت

احساس مهیج و لذت‌بخش عاشق شدن معمولاً تا ابد دوام نمی‌آورد. وقتی شما و همسرتان عاشق هم شدید، حتی از دریافت یک پیام ساده از یکدیگر به شدت هیجان‌زده می‌شدید و سیل دوپامین در بدنتان جریان پیدا می‌کرد. اما عشق سوزان روزهای نامزدی و اوایل ازدواج معمولاً بعد از مدتی رو به خاموشی می‌گذارد. شکی نیست که عشق پایدار و ماندگار وجود دارد. اما شور و شوق روزهای اول دیرپا نیست و وقتی جرقه‌های اولیه خاموش می‌شود، متوجه می‌شوید که زندگی‌تان خالی از عشق است، حتی ممکن است احساس کنید که فرد دیگری را دوست دارید.

به خاطر بسپارید که احساس عشق نکردن لزوماً به معنای دوست نداشتن یکدیگر نیست.

پایان دادن به رابطه‌ای که هنوز احساس تعلق به خانواده، دوستی، امنیت و پایداری را در شما ایجاد می‌کند، دشوار است. اما ادامه دادن به رابطه‌ای خالی از عشق و تمنای تجربه کردن عشق می‌تواند فرد را ترغیب به خیانت کند.

عشق‌تان می‌خواهد به رابطه پایان دهد، اما در عوض رابطه‌تان را خراب می‌کند

هرچند جدایی پی‌آمدهای ناخوشایند بسیاری را به دنبال دارد، اما ادامه دادن به زندگی با فردی که از او راضی نیستید، هم کار بهتری نیست و به دور از صداقت است. مسلماً نابود کردن یک رابطه برای فرار از جدایی دردناک یا معذب کننده بدترین کاری است که می‌توانید انجام بدهید.

  خیانت اینترنتی زن و شوهر (خیانت چتی در فضای مجازی)

دلیل خیانت برخی مردان متاهل این است که نمی‌خواهند “آدم بد” ماجرا باشند و برای طلاق اقدام کنند، پس به جای آن که روراست باشند و نارضایتی‌شان را از زندگی مشترک بیان کنند، مرتکب خیانت می‌شوند، به این امید که همسرشان متوجه خیانت بشود و زحمت طلاق گرفتن را بکشد.

فکر جدا شدن برخی همسران را به رفتارهای بسیار بدتری سوق می‌دهد که ریشه در ترس دارد. هرچند در اعماق قلبتان می‌دانید که رابطه فعلی‌تان اشتباه است یا حتی همراه با سوءاستفاده است، اما نوروفیزیولوژی وادارتان می‌کند که خطر نکنید و از تعارض میان‌فردی اجتناب کنید. برای مدیریت این ترس به راه اشتباه می‌روید و به جای آن که با آرامش از هم جدا شوید، رابطه‌تان را خراب می‌کنید. خیانت یکی از مخرب‌ترین راه‌ها برای فرار از واقعیت است.

نکات طلایی بعد از جدایی

 برآورده نشدن نیازها

برآورده نشدن نیازها از دلایل خیانت

گاهی اوقات نیاز یکی از همسران یا هر دو در رابطه برآورده نمی‌شود. در چنین شرایطی بسیاری، به خصوص افرادی که به جز عدم رضایت از رابطه جنسی مشکل دیگری ندارند، تصمیم می‌گیرند که به زندگی در کنار یکدیگر ادامه بدهند، به این امید که شرایط به مرور زمان بهتر شود. اما واقعیت این است که برآورده نشدن نیازها منجر به ناامیدی می‌شود و اگر بهبودی در شرایط حاصل نشود، این درماندگی بیشتر هم می‌شود. به این ترتیب شوهر یا زنی که نیازش برآورده نشده است، برای خیانت انگیزه پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد نیازش را در جای دیگری تامین کند. نیازهای جنسی در شرایط زیر برآورده نمی‌شود:

  • متفاوت بودن میل جنسی همسران
  • ناتوانی یکی از همسران در برقراری رابطه جنسی یا بی‌علاقگی وی به رابطه جنسی
  • یکی از همسران یا هر دو غالباً در خانه نیستند و از هم دورند.

برآورده نشدن نیازهای عاطفی و هیجانی می‌تواند انگیزه‌ای برای خیانت باشد. ارائه تعریفی برای خیانت عاطفی دشوار است، به طور کلی می‌توان گفت که خیانت عاطفی وضعیتی است که یکی از همسران انرژی عاطفی فراوانی را بر روی فرد دیگری به جز همسرش سرمایه‌گذاری می‌کند.

برای رزرو نوبت می‌توانید:

با شماره تلفن 02122024728 تماس بگیرید.

به شماره 09035714068 در واتساپ یا تلگرام پیام دهید.

و یا بصورت اینترنتی نوبت خود را در روز و ساعت دلخواهتان رزرو کنید.

مشاورین همیار عشق در زمینه خیانت تخصص و تجربه زیادی دارند و آماده ارائه خدمات مشاوره به مراجعین عزیز می‌باشند.

فکر نکردن درباره عواقب خیانت

خیانت‌های نسنجیده و بدون فکر کمتر در رابطه‌های درازمدتی مانند ازدواج پیش می‌آید. لغزش‌هایی که حین یک سفر کاری یا بین دو دوست رخ می‌دهد، در وهله اول هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و به نظر نمی‌آید که عواقب مخربی به دنبال داشته باشد تا آن که ناگهان بهمنی از مشکلات ناشی از خیانت بر روی زندگی مشترک فرو می‌ریزد.

اغلب افراد به خیانت به چشم سرگرمی نگاه می‌کنند و به هیچ وجه برای روبه‌رو شدن با پی‌آمدهای مخرب آن آماده نیستند و وقتی می‌بینند که همسر قوی و محکم‎شان از شنیدن خبر خیانتشان خون گریه می‌کند، جا می‌خورند. زن یا شوهری که از روی بی‌فکری مرتکب خیانت می‌شود، برای مواجه شدن با رنج و درد عظیمی که به همسرش تحمیل می‌کند، آماده نیست.

حتما بخوانید: خیانت اینترنتی

تنوع‌طلبی

کاملاً طبیعی است که یک نفر افراد دیگری را به جز همسر خود جذاب بداند و به بودن با آنها فکر کند. مشکل از جایی به وجود می‌آید که مرد یا زن متاهلی تصمیم بگیرد به فردی که به نظرش جذاب می‌آید، نزدیک شود و با او رابطه برقرار کند.

همگی ما تمایلات جنسی ذاتی داریم، اما وقتی به فرد دیگری متعهد می‌شوید و با او پیمان ازدواج می‌بندید، در واقع با همسرتان توافق می‌کنید که این تمایلات جنسی را فقط در رابطه زناشویی ابراز و ارضاء کنید. گاهی اوقات به جنبه دیگر وجودمان مجال خودنمایی می‌دهیم. رابطه با انسان‌های مختلف جنبه‌های متفاوتی از شخصیت‌مان را شکوفا می‌کند.

  عشقم رفته با یکی دیگه

یک سوم افرادی که در یک مطالعه شرکت کرده بودند، میل جنسی را دلیل اصلی خیانت به همسرشان بیان کردند. زن و شوهرهایی که درگیر زندگی می‌شوند، ممکن است به رابطه جنسی بی‌توجهی کنند یا خواسته‌هایشان در رابطه زناشویی برآورده نشود، در نتیجه امیال سرکوب شده و نیازهای برآورده نشده راه را برای خیانت باز می‌کند. مردان متاهل بیشتر از زنان به دلیل تنوع‌طلبی مرتکب خیانت می‌شوند.

حتما بخوانید: نشانه‌های خیانت شوهر

خیانت از سر خشم 

زنان و مردان گاهی اوقات از سر خشم یا میل به انتقام گرفتن مرتکب خیانت می‌شوند. شاید تازه متوجه شده‌اید که عشق‌تان به شما خیانت کرده است و از فهمیدن این راز به شدت آزرده خاطر و حیران شده‌اید. اکنون می‌خواهید از زهری که همسرتان به شما چشانده است، به خودش بدهید و به او خیانت کنید تا طعم خیانت دیدن را بچشد. به عبارت دیگر تفکر “حالا که مرا ناراحت کردی، ناراحتت می‌کنم” انگیزه اغلب خیانت‌ها است. خیانت از روی خشم به جز انتقام دلایل دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وقتی از رابطه‌تان ناامید می‌شوید و فکر می‌کنید همسرتان شما یا نیازهایتان را درک نمی‌کند.
  • خشمگین بودن از دست همسری که هیچ وقت کنارتان نیست.
  • عصبانی بودن از دست همسری که به لحاظ مادی یا معنوی چیز زیادی ندارد که در اختیارتان بگذارد.
  • خشم و ناامیدی پس از دعوا

خشم از هر موضوعی که نشأت گرفته باشد، می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای دور شدن از عشقی که آزارتان می‌دهد و نزدیک شدن به دیگری باشد.

مسائل مربوط به متعهد بودن به زندگی زناشویی

مردان و زنان که متعهد ماندن به رابطه برایشان سخت است، بیشتر مرتکب خیانت می‌شوند. به علاوه تعریف همه از تعهد یکسان نیست. بسیاری از افراد عقاید متفاوتی درباره تعهد به رابطه دارند. افراد بسیاری هستند که فردی را دوست دارند، اما از شروع زندگی مشترک و قبول مسئولیت و تعهد می‌ترسند. در این حالت عاشق ترسو برای فرار از تعهد به خیانت روی می‌آورد، هرچند از صمیم قلب ترجیح می‌دهد که به رابطه با عشق واقعیش ادامه بدهد. دلایل زیر نیز می‌تواند باعث خیانت برای فرار از تعهد شود:

  • بی‌علاقگی به تعهدات بلندمدت
  • طرفدار رابطه‌های موقتی بودن
  • به دنبال راهی برای خارج شدن از رابطه بودن

فرصت‌ها و عامل‌های موقعیتی

فرصت‌ها و عامل‌های موقعیتی از دلایل خیانت

فرصت داشتن برای خیانت کردن احتمال خیانت را افزایش می‌دهد. البته منظورمان این نیست که هر فردی که فرصت خیانت داشته باشد، مرتکب خیانت می‌شود. عامل‌های دیگری انگیزه خیانت را تقویت می‌کند.

مثلاً فرض کنیم از این که به تازگی نسبت به هم سرد شده‌اید کلافه شده‌اید و بی‌توجهی همسرتان و ایرادهایی که از ظاهرتان می‌گیرد، عزت نفستان را کاهش داده است. یک روز همکاری که با او صمیمی هستید، تنها گیرتان می‌آورد و می‌گوید: “تا حالا بهت گفتم که چقدر به نظرم جذابی.”

در چنین شرایطی اگر عامل‌های مختلفی مانند سردی رابطه زناشویی، اعتماد به نفس پایین درباره زیبایی ظاهری و توجه همکارتان دست به دست هم بدهد، احتمال خیانت بیشتر می‌شود.

ترمیم رابطه آسیب دیده  


نتیجه واضحی که تمام مطالعات به آن اشاره دارند، این است که خیانت غالباً هیچ ارتباطی با طرف مقابل ندارد. بسیاری از همسرانی که مرتکب خیانت می‌شوند، به هیچ وجه قصد آزار دادن همسرشان را ندارند. به همین دلیل است که اغلب افراد خیانتکار نهایت تلاششان را می‌کنند تا راز خیانت را پنهان نگه دارند. بااین حال خیانت آسیب قابل توجهی به زندگی مشترک می‌زند. خیانت به معنای پایان رابطه نیست، اما ادامه دادن به زندگی مشترک پس از خیانت به سعی و تلاش فراوان نیاز دارد.

  چرا مردان خیانت می‌کنند؟ (خیانت مردان متاهل)

اگر همسرتان به شما خیانت کرده است 

اگر همسرتان به شما خیانت کرده است، احتمالاً هنوز از کشف کردن این راز در بهت و حیرت فرو رفته‌اید. شاید حاضر باشید که هر کاری لازم است برای نجات زندگی‌تان انجام بدهید؛ شاید هم علاقه‌ای به ادامه دادن به این زندگی نداشته باشید.

اگر هنوز از تصمیم‌تان مطمئن نیستید، به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • با همسرتان درباره اتفاقاتی که رخ داده است، صحبت کنید: بهتر است یک مشاور با تجربه را در گفتگوهایتان شرکت بدهید. اگر متوجه انگیزه‌های همسرتان بشوید، شاید تصمیم‌گیری برایتان راحت‌تر شود. بااین حال توصیه می‌کنیم که زیاد وارد جزئیات خیانت نشوید.
  • از همسرتان بپرسید که آیا تمایلی به ادامه زندگی دارد یا خیر: برخی افراد دقیقاً به دلیل تمایل به پایان دادن به زندگی مشترک مرتکب خیانت می‌شوند، بنابراین بهتر است از احساسات همسرتان مطلع شوید.
  • از خودتان بپرسید که آیا میتوانید دوباره به همسرتان اعتماد کنید: مدتی طول می‌کشد تا دوباره بتوانید به همسرتان اعتماد کنید و احتمالاً او نیز این موضوع را می‌داند. اما اگر می‌دانید که دیگر هرگز نمی‌توانید دوباره به او اعتماد کنید، احتمالاً ترمیم رابطه برایتان ممکن نخواهد بود.
  • از خودتان بپرسید که آیا هنوز میخواهید به این زندگی ادامه بدهید: واقعاً همسرتان را دوست دارید و می‌خواهید مشکلات زیربنایی رابطه‌تان را حل کنید؟ یا این که از شروع یک رابطه جدید می‌ترسید؟ فکر می‌کنید رابطه‌تان ارزش آن را دارد تا برای اصلاح و نجاتش تلاش کنید؟

حتما بخوانید: آیا خیانت را باید بخشید و زندگی کرد؟ 

مراجعه به مشاور 


اگر می‌خواهید زندگی مشترکتان را بعد از خیانت نجات بدهید، حتماً از زوج درمانگر کمک بگیرید. البته مشاوره فردی نیز برای آگاه شدن از احساسات و هیجانات خودتان درباره این موقعیت دشوار مفید است.

مشاور به شما کمک می‌کند در ابتدا بتوانید احساسات منفی که نسبت به خودتان و رابطه‌تان پیدا کردید را از بین ببرید و سپس با توجه به شرایطتان بهترین تصمیم را بگیرید که ممکن است این تصمیم ترک رابطه و تمام کردن رابطه باشد و یا ممکن است ترمیم و بازسازی آن باشد.

برای رزرو نوبت با مشاورین متخصص همیار عشق می‌توانید:

با شماره تلفن 02122024728 تماس بگیرید.

به شماره 09035714068 در واتساپ یا تلگرام پیام دهید.

و یا بصورت اینترنتی نوبت خود را در روز و ساعت دلخواهتان رزرو کنید.

خیانت شریک عاطفی یکی از تلخ‌ترین تجربه‌های زندگی است و پیدا کردن جواب این سوال که چرا عشقم بهم خیانت کرد یکی از راه‌های است که برای تسکین حال‌تان و حل مشکل نیاز دارید. دلایل خیانت زن و مرد ممکن است یکی از این موارد باشد پایین بودن اعتماد به نفس، احساس عدم کفایت داشتن، تنوع طلبی، بر آورده نشدن نیازهایشان، داشتن مشکل تعهد در رابطه یا قرار گرفتن در یک شرایط خاص و یا در نظر نگرفتن عواقب کار و آسیب‌هایی که خیانت به رابطه می‌زند. گاهی زنان و یا مردان به این نتیجه می‌رسند که دیگر همسر یا شریک عاطفی‌شان را دوست ندارند و تصمیم به تمام کردن رابطه می‌گیرند اما بجای مطرح کردن این موضوع دست به خیانت می‌زنند. گاهی نیز از سر خشم و برای انتقام این کار را می‌کنند. اگر همسر یا عشق زند‌گی‌تان به شما خیانت کرده است بهتر است با او در این باره صحبت کنید از او بپرسید تصمیم به ادامه رابطه دارد یا خیر سپس از خودتان این سوال را بپرسید که آیا می‌خواهید با او بمانید آیا می‌توانید به او دوباره اعتماد کنید و حتما توصیه می‌شود با یک مشاور در این زمینه مشورت کنید.

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط