چکار کنم روحیم بعد از جدایی خوب شه

چکار کنم روحیم بعد از جدایی خوب شه (تکنیک‌های بهبود روحیه)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

چکار کنم روحیم بعد از جدایی خوب شه (تکنیک‌های بهبود روحیه)

قطعا تجربه شکست عشقی و جدایی بسیار سخت و دردناک است. فراموش کردن کسی که مدت‌ها به او علاقه‌مند بودی کار راحتی نیست؛ اما گاهی واقعا تمام شدن رابطه به نفع هر دو طرف رابطه است. نیازی نیست تا شما بلافاصله بعد از تجربه شکست عشقی روی پای خودتان بایستید و همه چیز را فراموش کنید، بلکه برعکس باید به خودتان کمی زمان بدهید و به مرور برای بهتر شدن حالتان اقدامی بکنید. یادتان باشد که شما برای همیشه نمی‌توانید در غم عشق از دست رفته سوگواری کنید چرا که زندگی هنوز در جریان است و شما باید به دیگر جوانب زندگی نیز توجه کنید. احتمالا اکنون که در حال خواندن این مقاله هستید همین تصمیم را هم برای زندگیتان گرفته‌اید که ما از این بابت به شما بسیار تبریک می‌گوییم. در ادامه مقاله به شما نکاتی را آموزش خواهیم داد تا از طریق آن بتوانید روحیه خود را بعد از شکست عشقی بهبود ببخشید.

تکنیک‌هایی برای بهبود روحیه بعد از جدایی


 به خودتان اجازه بدهید تا در غم این شکست عشقی سوگواری کنید

اندوهگین شدن و سوگواری کردن واکنشی طبیعی به شکست و از دست دادن است؛ جدایی از همسر شکست‌ها و فقدان‌های زیر را در پی دارد:

  • از دست دادن همراه و شریک زندگی و جای خالی تجربه‌های مشترک: البته ممکن است این تجربه‌های مشترک همواره لذتبخش و خوشایند نبوده باشد.
  • از دست دادن حمایت مادی، معنوی، اجتماعی یا عاطفی
  • بر باد رفتن امیدها، برنامه‌ها و رویاها: این شکست ممکن است دردناک‌تر از شکست‌های عملی و از دست دادن مادیات باشد.

تصور این که اجازه بدهید درد تمام این شکست‌ها و فقدان‌ها شما را دربر بگیرد، ترسناک است. شاید واهمه داشته باشید که احساساتتان آن‌قدر شدید باشد که تحمل آن‌ها از توانتان خارج باشد یا این که بترسید تا ابد در زندانی تیره و تاریک گرفتار شوید. از یاد نبرید که سوگواری کردن بخشی ضروری از فرآیند بهبود بعد از جدایی و کنار آمدن با شکست عشقی است. درد ناشی از غم جدایی دقیقاً همان عاملی است که به شما کمک می‌کند تا از رابطه قدیمیتان دست بکشید و به آینده فکر کنید. به علاوه هیچ چیز ابدی نیست، غمتان هر چقدر هم که شدید باشد، روزی به پایان خواهد رسید.

در ادامه نکاتی را که باید در این زمینه به یاد بسپارید را مطرح می‌کنیم:

با احساساتتان نجنگید

بعد از جدا شدن از همسرتان طبیعی است که فراز و نشیب‌ها و غم‌ها و شادی‌های بسیاری را در زندگیتان تجربه کنید و احساسات و هیجانات متضاد بسیاری از قبیل خشم، نفرت، ناراحتی، غم، ترس و سردرگمی وجودتان را در بر بگیرد. لازم است این احساسات را شناسایی کنید و به رسمیت  بشناسید. درست است که این احساسات دردناک است، اما تلاش برای سرکوب کردن یا نادیده گرفتن آن‌ها فقط فرآیند سوگواری بعد از شکست عشقی را طولانی‌تر می‌کند.

درباره احساساتتان حرف بزنید

درباره احساساتتان حرف بزنید

قبول داریم که حرف زدن درباره احساساتتان با دیگران دشوار است، اما بسیار مهم است که راهی را برای بیان احساساتتان پیدا کنید. وقتی بدانید که دیگران از احساساتتان آگاه هستند، کمتر احساس تنهایی می‌کنید و فکر نمی‌کنید که در دنیا با کوله‌باری از غم و درد تنها مانده‌اید. به این ترتیب  بهتر می‌توانید با شکست عشقی کنار بیایید. نوشتن خاطرات روش موثری برای تخلیه احساسات است.

حتما بخوانید: شکست عشقی خوردم (11 راهکار برای جبران شکست عشقی) 

به خاطر بسپارید که هدف نهایی، فراموش کردن شکست عشقی است.

بیان احساسات به طریقی منجر به آزادی شما از بند یک رابطه قدیمی می‌شود، اما نباید به خودتان اجازه بدهید که بیش از اندازه به این احساسات منفی فکر کنید یا موقعیت را بیش از اندازه برای خودتان تجزیه و تحلیل کنید. فرو رفتن در احساسات منفی و ناخوشایندی مانند خشم، نفرت و سرزنش انرژی ارزشمندتان را به یغما می‌برد و اجازه نمی‌دهد که از غم جدایی بهبود یابید و به سمت آینده‌ای روشن حرکت کنید.

  درخواست طلاق از طرف زن (خانمم میخواد طلاق بگیره، چه کار کنم؟)

به خود یادآوری کنید که هنوز هم میتوانید به آینده امیدوار باشید

وقتی با همسرتان پیمان زندگی مشترک می‌بندید، امیدها و رویاهای بسیاری را برای آینده مشترکتان تصور می‌کنید. زمانی که از هم جدا می‌شوید، دست شستن از این رویاهای دور و دراز بسیار سخت خواهد بود. در دورانی که در غم امیدهای برباد رفته و نابود شدن آینده‌ای که با هم برای آن برنامه‌ریزی کرده بودید، سوگواری می‌کنید، به خودتان دلگرمی بدهید که امیدها و رویاهای جدید سرانجام جایگزین تصورات قدیمیتان خواهد شد.

تفاوت بین واکنش عادی به جدایی و افسردگی را بشناسید

اندوه بعد از جدایی می‌تواند فلج کننده باشد؛ اما غم و اندوهتان بعد از مدتی کمرنگ می‌شود. کنار گذاشتن گذشته و حرکت رو به جلو را روز از پی روز، اندک اندک شروع می‌کنید. اما اگر هیچ انگیزه‌ای برای ساختن آینده‌تان احساس نمی‌کنید، احتمالاً دچار افسردگی شده‌اید.

حتما بخوانید: افسردگی چیست؟  

برای حمایت شدن از دیگران کمک بگیرید

برای حمایت شدن از دیگران کمک بگیرید

برخورداری از حمایت دیگران برای کنار آمدن با غم جدایی ضروری است. شاید تنهایی را دوست داشته باشید، اما کناره گرفتن از دیگران فقط این دوران را برایتان سخت‌تر می‌کند. سعی نکنید که این روزهای سخت را به تنهایی پشت سر بگذارید.

 در ادامه با برخی از این گروه‌های حمایتی آشنا می‌شوید:

با اعضای خانواده و دوستان مورد اعتمادتان ارتباط حضوری برقرار کنید

اشخاصی که مانند شما جدایی‌های دردناکی را تجربه کرده‌اند، می‌توانند کمک موثری به شما بکنند. آن‌ها با سختی‌های این دوران آشنا هستند و می‌توانند به شما دلگرمی بدهند که سرانجام روزی از غم این شکست التیام می‌یابید و می‌توانید به روابط جدید امیدوار باشید. ارتباط‌های حضوری مکرر روش فوق‌العاده‌ای برای از بین بردن استرس بعد از جدایی و بازیابی تعادل در زندگی است.

با افرادی که از شما حمایت میکنند، برایتان ارزش قائلند و به شما انرژی میدهند، معاشرت کنید 

وقتی تصمیم میگیرید که افرادی را برای حمایت از خود و دردو دل کردن پیدا کنید، بهتر است این افراد را عاقلانه انتخاب کنید. خود را در حلقه افرادی قرار بدهید که انرژی مثبت دارند و گوش شنوایی برای شنیدن حرفهایتان دارند. مهم است که بتوانید صادقانه و با خیال آسوده درباره مشکلاتتان حرف بزنید و نگران نباشید که مبادا مخاطبتان شما را قضاوت کند، به باد انتقاد بگیرد یا نصیحتتان بکند که چه کاری باید انجام بدهید.

در صورت لزوم از متخصص کمک بگیرید

در صورت لزوم از متخصص کمک بگیرید

اگر نمی‌توانید در محیط عادی با دیگران ارتباط برقرار کنید، بهتر است به مشاور مراجعه کنید یا به یک گروه حمایتی ملحق شوید. نکته مهم این است که مکان امنی را بیابید تا بتوانید احساساتتان را به راحتی و بدون نگرانی تخلیه کنید.

دوستان جدید پیدا کنید

اگر فکر می‌کنید که شبکه‌های اجتماعی ارتباطی خود را بعد از جدایی از همسرتان از دست داده‌اید، سعی کنید با افراد جدید آشنا شوید. به یک گروه مجازی یا انجمن فعال در زمینه مورد علاقه‌تان ملحق شوید، در کلاسی که دوست دارید، ثبت‌نام کنید، در فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی شرکت کنید یا برای شرکت در انجمن‌های دانشگاهی یا سازمان‌های دیگر داوطلب شوید.

بعد از جدایی از خودتان مراقبت کنید

جدایی رخداد پرتنشی است که زندگیتان را برای همیشه تغییر میدهد. وقتی درگیر احساسات مختلف هستید و با تغییراتی سرنوشتساز دست و پنجه نرم میکنید، مراقبت از خودتان بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا میکند. ناراحتی و فشار ناشی از جدایی و شکست عشقی میتواند شما را از نظر جسمی و روانی آسیبپذیر کند.

  تحقیر و توهین در رابطه عاطفی (همیشه در رابطه تحقیر میشم)

در این روزهای سخت درست مانند روزهایی که سرمای سختی خوردهاید، از خودتان مراقبت کنید. استراحت کنید، منشأهای استرس را در زندگیتان به حداقل برسانید و حجم کارتان را در صورت امکان کمتر کنید. مراقبت از خود یکی از ارزشمندترین درسهایی است که بعد از جدایی یاد میگیرید. همان طور که با احساسات مختلف بعد از جدایی کنار میآیید و از تجربههای گذشته درس میگیرید، میتوانید تصمیم بگیرید که از خودتان مراقبت کنید و انتخابهای مثبتی را برای رقم زدن آیندهای روشن داشته باشید.

هر روز وقتی را به آرام کردن خود و پرورش روحیه مثبت اختصاص بدهید

برای این که به بهتر شدن حالتان کمک کنید، هر روز زمانی را به انجام دادن فعالیت‌های آرام‌بخش اختصاص بدهید. با دوستان خوبتان وقت بگذرانید، در دل طبیعت پیاده‌روی کنید، به موسیقی گوش بدهید، از دراز کشیدن در وان آب داغ لذت ببرید، ماساژ بگیرید، کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید، در کلاس یوگا شرکت کنید یا خودتان را به یک فنجان چای گرم مهمان کنید.

به نیازهایتان توجه کنید

تحت هر شرایطی به نیازهایتان توجه کنید. به آنچه که باور دارید برایتان مناسب و بهترین انتخاب است، ارج بگذارید، حتی اگر این خواسته‌ها با خواسته‌های همسر سابق یا اطرافیانتان متفاوت است. با شجاعت و بدون احساس گناه و نگرانی به هر آنچه که مناسبتان نیست، نه بگویید.

به برنامه روزمرهتان وفادار بمانید 

جدایی از همسرتان تقریباً تمام جنبه‌های زندگیتان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و احساس ناامنی، استرس و آشفتگی را پررنگ‌تر از هر زمان دیگری می‌کند. ازسرگیری برنامه روزمره می‌تواند آرامش و آسودگی ناشی از نظم و عادی بودن را به زندگیتان برگرداند.

به خودتان استراحت بدهید

سعی کنید در چند ماه نخست بعد از طلاق، تصمیم مهمی مانند شروع یک کار جدید یا نقل مکان به یک شهر دیگر را نگیرید. اگر می‌توانید صبر کنید تا هیجانتان کمتر و احساساتتان منطقی‌تر شود تا بتوانید تصمیم‌های عاقلانه‌تری را با ذهنی بازتر بگیرید.

از پناه بردن به الکل یا مواد مخدر و پرخوری برای مقابله اجتناب کنید

وقتی در میانه ماجرای جدایی هستید، شاید وسوسه شوید که هر کاری را برای تسکین درد و غلبه بر تنهایی انجام بدهید. اما بدانید که مصرف الکل، مواد مخدر یا پرخوری کردن راه فرار ناسالمی است و در درازمدت به سلامتیتان آسیب می‌زند. باید روش‌های سالم‌تری را برای مقابله با احساسات دردناک پیدا کنید.

علائق جدیدتان را کشف کنید

جدایی از همسرتان پایان یک زندگی و شروع یک زندگی دیگر است. از این فرصت برای کشف علائق و فعالیت‌های جدید استفاده کنید. فعالیت‌های تازه و مفرحی را امتحان کنید که این فرصت را برایتان ایجاد می‌کند تا از زندگیتان لذت ببرید، در زمان حال زندگی کنید و گذشته را به دست فراموشی بسپارید.

یادگیری درسهای مهم از جدایی 

شاید الان که روزهای سختی را بعد از جدایی از همسرتان می‌گذرانید، این حرف به نظرتان سخت و عجیب بیاید، اما باید بدانید که در بحران‌های عاطفی فرصت‌هایی برای رشد و یادگیری وجود دارد. ممکن است الان به جز احساس پوچی و ناراحتی چیز دیگری را احساس نکنید، اما مطمئن باشید که اوضاع همیشه همین‌طور نمی‌ماند. سعی کنید این دوران را به عنوان زمان استراحت در نظر بگیرید، زمانی که باید بذرهایی را برای رشد در آینده بکارید. این تجربه سخت شما را به انسان بهتر، قوی‌تر و عاقل‌تری تبدیل می‌کند.

  چطور کسی که دوستش دارم رو فراموش کنم؟

لازمه پذیرش شکست عشقی و پشت سر گذاشتن آن این است که اتفاقاتی را که برایتان رخ داده است، درک کنید و نقش خودتان را در این ازدواج نافرجام قبول کنید. هر چه تاثیر انتخاب‌های خود را بر رابطه‌تان بیشتر درک کنید، بهتر می‌توانید از اشتباه‌هایتان درس بگیرید و از تکرار این خطاها در آینده جلوگیری کنید.

سوالات مهمی که باید از خودتان بپرسید

1ـ کمی از موقعیت فعلیتان فاصله بگیرید. شما چه سهمی در بروز این مشکلات داشتهاید؟

2ـ آیا معمولاً اشتباههای یکسانی را تکرار میکنید یا دائماً فرد نامناسبی را برای زندگی مشترک انتخاب میکنید؟

3ـ چه واکنشی به استرس نشان میدهید و چگونه با احساس ناامنی و تعارض کنار میآیید. آیا میتوانید به روش سازندهتری عمل کنید؟

4ـ آیا میتوانید دیگران را همینطور که هستند، نه آن شکلی که میتوانستند یا باید باشند، قبول کنید.

5ـ نقطه شروع تغییر میتواند بررسی احساسات منفیتان باشد. آیا میتوانید احساساتتان را کنترل کنید یا این که خود دست بسته تحت کنترل آن‌ها هستید؟

در این مرحله از فرآیند بهبود بعد از شکست عشقی باید با خودتان صادق باشید. سعی کنید دیگر به این که چه کسی مقصر است فکر نکنید و از سرزنش کردن خود به خاطر اشتباه‌هایی که مرتکب شده‌اید، دست بردارید. وقتی به گذشته و رابطه‌تان نگاه می‌کنید، فرصت ارزشمندی برای یادگیری و شناخت بهتر خود پیدا می‌کنید، متوجه می‌شوید که چطور باید با دیگران ارتباط برقرار کنید و چه مشکلاتی دارید که باید برای رفع آن‌ها تلاش کنید. اگر بتوانید رفتارها و انتخاب‌هایتان، از جمله دلیل انتخاب همسر سابقتان، را بی‌طرفانه بررسی کنید، متوجه می‌شوید که کجای راه را اشتباه رفته‌اید و در آینده فرد بهتری را به عنوان شریک زندگیتان انتخاب می‌کنید.

بهبود روحیه بعد از شکست عشقی قطعا بهترین تصمیمی است که می‌توانید در این شرایط برای خودتان بگیرید. اما اینکه چطور با موفقیت این تصمیم را اجرایی کنید بستگی به رعایت کردن چند نکته کلیدی دارد. قبل از هر چیز بهتر است یادتان باشد که برای بهتر شدن حالتان عجله زیادی به خرج ندهید و سعی کنید در ابتدا احساسات و هیجانات ناخوشایند خود را بپذیرید. می‌توانید برای این کار احساسات خود را روی کاغذ بیاورید یا اینکه آن‌ها را با یک شخص مورد اعتماد مانند دوستان یا حتی یک روانشناس متخصص درمیان بگذارید. متاسفانه بسیاری از افراد سوگواری طبیعی بعد از شکست عشقی را با افسرده شدن اشتباه می‌گیرند و ارتباط خودشان را با کل دنیا قطع می‌کنند. پس حتما تفاوت این دو را باهم بشناسید. بعد از شکست عشقی شما از لحاظ روحی و جسمی بسیار آسیب‌پذیر هستید پس بهتر است تا برای تقویت هرچه بهتر روحیه خود کمی به نیازهای درونی خودتان توجه کنید، با دوستان خود تفریح کنید و کمی زندگی خود را بعد از جدایی هیجان انگیزتر کنید. به شدت توصیه می‌کنیم که در این شرایط از مصرف الکل و موادمخدر برای آرام کردن خودتان خودداری کنید و در عوض سعی کنید تا با مصرف غذاهای سالم و ورزش روحیه خود را بازسازی کنید. به رابطه قبلی خود فکر کنید و سعی کنید تا جایی که می‌توانید از آن درس عبرت بگیرید. روانشناسان ما در همیار عشق نیز گام به گام همراه شما هستند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از پس این دوران سخت بربیایید.

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط