اختلاف سنی تو رابطه چقدر مهمه؟

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

اختلاف سنی تو رابطه چقدر مهمه؟

میزان جدایی در آمارهای آمریکا

طبق پژوهش‌هایی که اخیرا در حوزه اختلاف سنی و میزان جدایی در آمریکا انجام شده است، هر چه میزان اختلاف سنی بالاتر بره، درصد جدایی هم بیشتر می‌شه؛ به عنوان مثال، در اختلاف سنی 5 سال 19 درصد، 10 سال 39 درصد و 20 سال حدود 90 درصد احتمال جدایی وجود دارد.

چرا این موضوع اهمیت دارد؟

همانطور که گفته شد، طبق آمارها، با افزایش اختلاف سنی، ریسک جدایی بالاتر می‌ره؛ به همین دلیل بررسی این موضوع در روابط عاطفی بسیار اهمیت داره. اگر شما با شریک عاطفیتان اختلاف سنی زیادی دارید، به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود، توجه کنید.

تغییر نقش‌ها در روابط عاطفی

اختلاف سنی زیاد باعث می‌شه که گاها یکی از طرفین که سن بالاتری داره، نقشش رو به عنوان شریک عاطفی فراموش کنه و بیشتر نقش والدین رو به عهده بگیره. این مساله باعث می‌شه که رابطه از حالت صمیمی خارج بشه و افراد وارد روابط کنترل‌گرانه کشیده شوند.

افزایش سن، تفاوت در نظرات

هر چقدر سن فرد بالاتر می‌ره، مدل تفریحات، نوع نگاهش به زندگی، اهداف، سلایق و … فرق می‌کنه. مثلا اگه آقایی دهه سوم زندگیش باشه، احتمالا تفریحات و جوونی‌های مخصوص به سنش رو انجام داده، حالا اگه دختری بخواد منطبق با سن خودش رفتار کنه، خیلی براش پذیرفته شده نیست.

قضاوت اجتماعی

یکی دیگه از مسائلی که باید بهش توجه کرد این هست که در بسیاری از فرهنگ‌ها، قضاوت‌های اجتماعی بسیار زیاده و همین قضاوت‌ها گاها تاثیرات منفی‌ای روی رابطه می‌گذاره. برای همین، کسانی که قصد ازدواج با فردی با سن خیلی بالاتر از خودشون رو دارن، بهتره برای این نظرات منفی آماده باشن.

  چه کار کنم پسر برام خرج کنه؟

اهمیت سن

یکی از نکات خیلی مهم سن فرد کوچکتره؛ به عنوان مثال، ازدواج یه فرد 18 ساله با 28 ساله و 28 ساله با 38 ساله، ریسک بالاتری داره. به عبارت دیگه، هر دوی این‌ها ده سال اختلاف دارن، اما احتمال آسیب و سوءاستفاده عاطفی یا جنسی از دختر 18 ساله بسیار بیشتره.

سن فقط یه عدده

ممکنه بگید سن فقط یه عدده و لزوما اختلاف سنی باعث مشکلات نمی‌شه. بله، این حرف درسته، اما نه همیشه و نه در مورد همه افراد. این مساله خیلی به میزان پختگی دو طرف بستگی داره. اگه این افراد از نظر هیجانی و عاطفی پخته باشن و از نظر بقیه ملاک‌ها، مشکلی نداشته باشن، اهمیت این اختلاف سنی کم‌تر میشه.

از کجا بفهمیم اختلاف سنی، مساله‌ساز نمی‌شه؟

قبل از هر چیزی، باید بدونید که برای یک ازدواج موفق چندین جلسه ملاقات حضوری لازمه تا افراد با خصوصیات و روحیات هم آشنا بشن. این کار کمک می‌کنه تا مشکلاتی که ممکنه در خصوص اختلاف سنی پیش بیاد تقریبا مشخص بشه.

لزوم مراجعه به روان‌شناس

هر چقدر هم افراد نسبت به یکدیگر شناخت پیدا کنند، باز هم بهتره که قبل از ازدواج حتما با روان‌شناس متخصص مشورت کنند. چرا؟ چون مسائلی هست که افراد خودشان به آن‌ها توجهی نمی‌کنند و یا ساده از کنارش می‌گذرن، چون عاشقن یا نمی‌دونن که چقدر اهمیت داره. به همین دلیل حتما قبل از هر چیزی، با روان‌شناس متخصص در ارتباط باشید.

نظریه تحلیل رفتار متقابل (TA) والد بالغ کودک درون

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط