قوانین ساده اما حیاتی برای زندگی مشترک موفق (ازدواج موفق)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

قوانین ساده اما حیاتی برای زندگی مشترک موفق (ازدواج موفق)

به کلمه ازدواج فکر کنید! چشم‌هایتان را ببندید و برای دقایقی به این واژه فکر کنید! ازدواج برای شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ معنایش برای شما چیست؟ چه کسی را به یاد شما می‌آورد؟ چه خاطراتی را برای شما زنده می‌کند؟ از فکر کردن به آن خوشحال می‌شوید یا ترس دارید و … شاید برایتان جالب باشد که بدانید این سوال‌ها را از هرکسی بپرسید به تعداد افراد جواب‌های متفاوت می‌گیرید! اما با وجود تمام این تفاوت‌ها ازدواج موفق ویژگی‌های خاص خودش را دارد و تقریبا همه افراد در این ویژگی‌ها هم نظر هستند حتی اگر دیدگاهشان نسبت به ازدواج از یکدیگر متفاوت باشد. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم، ازدواج موفق چه ویژگی‌هایی دارد و از آن مهم‌تر برای داشتن یک زندگی مشترک موفق زن و مرد چه قوانینی را باید رعایت کنند؟

ازدواج موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبل از اینکه به شرح چند قانون مهم که ازدواجتان را شیرین می‌کند بپردازیم لازم است ویژگی‌های یک ازدواج موفق را به صورت کلی برایتان شرح دهیم. همانطور که در مقدمه مقاله ذکر کردیم ازدواج برای هرکس معنا و مفهوم خودش را دارد اما از نظر علمی با هر طرز فکری که دارید برای اینکه بتوانید ادعا کنید زندگی مشترکتان موفق است باید چند ویژگی مهم در رابطه و زندگی‌تان وجود داشته باشد:

زنانگی و مردانگی‌تان در آن حفظ می‌شود

مهم‌ترین ویژگی یک زندگی مشترک موفق این است که شما نقش‌های زنانه و مردانه‌تان در رابطه حفظ شود، مورد احترام واقع شود و در یک کلام بتوانید یک زن و یک مرد تمام عیار باشید. در واقع تکامل بر مبنای همین ویژگی‌های زنانه و مردانه ازدواج را در مسیر رشد انسان قرار می‌دهد و شما برای سلامت روانتان به شدت به آن نیاز دارید. ازدواجی که در آن شما به عنوان یک زن ناچار باشید نقش‌های مردانه را انجام دهید و برعکس به عنوان یک مرد به ایفای نقش‌های زنانه بپردازید ازدواج سالمی نیست! باید در خودتان و رابطه‌تان این موضوع را ریشه‌یابی کنید. اینکه شما نمی‌توانید یک زن و یک مرد با تمام ویژگی‌های زنانه و مردانه‌تان باشید از کجا نشات گرفته است؟ این موضوع نه تنها ازدواج شما بلکه تمام ابعاد زندگی‌تان را تحت تاثیر جدی قرار می‌دهد پس به آن اهمیت دهید.

الویت یکدیگر هستید

بارها روی این موضوع تاکید داشتیم که وقتی با فردی در رابطه عاطفی رسمی مانند ازدواج هستید لازم است الویت اول و جدی یکدیگر باشید! در واقع شما حق و حقوقی به گردن یکدیگر دارید که بخش مهمی از آن به حکم قانون و بخش دیگر به حکم عرف و قوانین رابطه صحیح و اصولی بر رابطه شما سایه می‌افکند. در هر صورت در زندگی مشترک موفق زن و شوهر الویت مهم و جدی یکدیگر هستند و هیچ کس حتی فرزندان نمی‌توانند جای همسر را برای فرد بگیرند!

متعهد هستید

تعهد ریشه و اصل و اساس یک رابطه عاطفی است و بدون تعهد داشتن رابطه معنایی ندارد و تنها یک ارتباط معمولی به حساب می‌آید! این تعهد در زندگی مشترک به واسطه قرارداد قانونی که دو نفر با هم دارند رنگ و بوی قوی‌تری نیز می‌گیرد. تا زمانی که شما به همسرتان و همسرتان به شما از لحاظ عاطفی متعهد نباشید نمی‌توانید ادعا کنید زندگی مشترک موفقی دارید. ذکر این نکته نیز ضروری است که تعهد تنها به رابطه جنسی داشتن خارج از ازدواجتان ختم نمی‌شود! شما باید از نظر عاطفی، ذهنی، هیجانی و تمام امور دیگر به یکدیگر متعهد و صادق باشید.

  با عشقم در مورد چی حرف بزنم؟ (موضوع برای صحبت با پسر)

از قضاوت شدن ترس ندارید

یک بخش زندگی مشترک این است که شما در همه چیز یکدیگر حتی در نقاط ضعفتان، ترس‌هایتان، خطاهایتان و … شریک باشید. وقتی چنین چیزی در زندگی مشترک شما وجود داشته باشد دیگر لازم نیست از قضاوت شدن بترسید یا نقاط ضعفتان را از همسرتان پنهان کنید! در یک زندگی مشترک سالم شما آنقدر با همسرتان صمیمی هستید که برایش بدون ترس از نقاط تاریک شخصیتتان صحبت کنید و مطمئن باشید او مانند یک دوست دلسوز پذیرای ضعف‌هایتان است نه اینکه مجبور باشید برایش نقش بازی کنید تا خودتان را به او اثبات کنید.

مسیرتان روبه جلوست

رابطه در زندگی مشترک بالا و پایین‌های زیادی دارد، این بالا و پایین شدن‌ها برای برخی با چالش‌های بیشتر و برای برخی دیگر با چالش‌های کمتری همراه است.آنچه مهم است این است که این پستی و بلندی‌های زندگی مشترک شما را روبه عقب هول ندهد و مسیر روبه پیشرفتی با یکدیگر داشته باشید. به زبان ساده برآیند این چالش‌ها در زندگی شما مثبت باشد و لحظات خوب و شادتان بیشتر از لحظاتی باشد که از یکدیگر دلخور هستید و در حال بحث و جدل!

هم هدف هستید

هر فردی در زندگی شخصی خودش اهداف و آرزوهای متفاوتی دارد، هیچ دو شخصی نیستند که تمام آمال و آرزوهایشان یکسان باشد و هر فردی قطعا می‌تواند و باید روی اهداف خودش تمرکز کند اما وقتی ازدواج می‌کنید در کنار آرزوها و اهداف شخصی‌تان باید بتوانید با اهداف مشترک زندگی تان نیز هماهنگ شوید. اگر یکی از شما به فکر مهاجرت باشد و دیگری بدون فکر مهاجرت در پی بچه دار شدن باشد و … نظم زندگی هردوی شما بهم می‌خورد! در یک زندگی مشترک موفق شما قادر خواهیدب ود اهداف مشترک داشته باشید و مانند یک تیم در کنار هم برای رسیدن به این اهداف تلاش کنید.

به یکدیگر اعتماد دارید

شاید وقتی نام اعتماد در رابطه را می‌شنوید اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد متعهد بودن و خیانت نکردن با جنس مخالف است اما اعتماد در زندگی مشترک تنها به همین موضوع ختم نمی‌شود! اعتمادی که زن و شوهر باید به یکدیگر داشته باشند به زبان ساده یعنی به این معتقد هستند که خیر و صلاح یکدیگر را می‌خواهند و برای یکدیگر نقشه نمی‌کشند! شما در یک زندگی مشترک موفق مطمئن هستید که وقتی نزد همسرتان نیستید تمام منافعتان نزد او محفوظ است و اجازه نمی‌دهد کسی به حریم خصوصی‌تان وارد شود.

قوانین ساده

زنش باشید او خودش مادر دارد

یکی از مهم‌ترین و اولین نکات برای یک زندگی موفق در خانم‌ها این است که به هیچ عنوان در نقش مادر همسرشان فرو نروند و متوجه باشند که نقش مادر فرزندی با نقش زن و شوهری کاملا متفاوت از هم هستند. اگر دائم در حال کنترل او هستید، مانند یک کودک داروهایش را می‌دهید، نگران خورد و خوراکش هستید، لباسش را انتخاب می‌کنید، دوستانش را چک می‌کنید و … جایگزین یک مادر سخت‌گیر هستید و به تدریج شور و شوقی که همسرتان برای بودن با یک زن با تمام ویژگی‌های زنانه‌اش دارد را نسبت به خودتان از بین می‌برید.

  صورت حساب قرار دو نفره رو کی باید پرداخت کنه؟ (میز رو پسر باید حساب کنه یا دختر؟)

مردانگی را بشناسید

تصور کنید قرار است یک وسیله ساده بخرید، مثلا کامپیوتر آیا لازم ینست از قبل کار کردن با آن را بیاموزرید؟ اگر بلد نباشید چطور با کامپیوتر کار کنید به هیچ درد شما نمی‌خورد! حالا تصور کنید قرار است با یک انسان و ویژگی‌هایی متفاوت از خودتان زیر یک سقف باشید! قطعا با کامپیوتر خیلی متفاوت است اما نکته مشترکشان این است که اگر ویژگی‌های او را نشناسید مانند کامپیوتری خواهد بود که تمام قابلیت‌های بی‌نظیرش را بدون استفاده می‌گذارید! پس درباره ویژگی مردان، علایقشان، تفاوت‌هایش با زن‌ها و … آگاهی‌تان را بالا ببرید.

برای شغل و کارش ارزش قائل باشید

از نظر تکاملی مردها این قابلیت را دارند که نقش محافظت‌کننده از زن را داشته باشند. فارغ از اینکه نقش‌های زنانه و مردانه در زندگی مدرن امروز تغییرات بسیار زیادی داشته است اما هنوز هم عموما مردان یکی از وظایف اصلی خود را مدیریت رفاه خانه می‌دانند. در گذشته این وظیفه را مرد با قدرت شکار خودش به نمایش می‌گذاشت امروزه اما این نقش با شغل و موقعیت اجتماعی او مقایسه می‌شود. برای یک مرد مهم است که شما به عنوان همسرش به شغلش و موقعیت اجتماعی‌اش افتخار کنید. خوب می‌دانیم که در شرایط اقتصادی دشوار امروزی داشتن یک موقعیت شغلی و اجتماعی خوب کار آسانی نیست بنابراین خیلی از آقایان احساس حقارت در این زمینه را تجربه می‌کنند و شما در یک زندگی مشترک موفق باید بتوانید این احساس حقارت را به احساس قدرت در او تبدیل کنید و او حس کند به او افتخار می‌کنید.

در جزئیات کمکش کنید

اینکه مردان کلی نگر هستن توسط تحقیقات زیادی تایید شده است. مردان ساختار مغزشان به گونه‌ای است که نسبت به زن‌ها کمتر به جزئیات توجه می‌کنند و صد البته در این بین استثنا هم وجود دارد اما به طور کلی نباید آن‎‌ها را به خاطر توجه نکردن به جزئیات متهم کنید! بلکه باید کمکشان کنید و چشمِ جزئیات آن‌ها باشید! اگر متوجه نمی‌شوند رنگ مویتان را عوض کرده‌اید سریع قضاوتش نکنید و تصور نکنید به شما اهمیت نمی‌دهد. هیچ اشکالی ندارد خودتان این موضوع را با او مطرح کنید. هرگز از او انتظار نداشتهب اشید تمام جزئیاتی که در ذهنتان دارید را بخواند.

اجازه دهید خودش باشد

در اینکه زن و مرد با یکدیگر متفاوت هستند شکی نیست و تحقیقات بی‌شماری آن را تایید کرده است. این تفاوت‎‌ها باید هم توسط شما هم هسمرتان پذیرفته شود. سعی نکنید تغییرش دهید. به ویژگی‌های مردانه‌اش احترام بگذارید. متاسفانه روانشناسی زرد در سالهای اخیر آگاهانه و ناآگاهانه تلاش کرده است زن و مرد را در مقابل یکدیگر قرار دهد.مثلا می‌گوید مردی که روز تولد شما را فراموش کند دوستتان ندارد و بروید جایی که دوستتان داشته باشند! نمی‌خوایم بگوییم خوب است که مردان مناسبت‌های مهم را فراموش می‌کنند! هرگز! افرادی که مناسبت‌ها را به خاطر می‌سپارند دارای یک مهارت ارتباطی مهم در زندگی مشترک هستند چه مرد باشند چه زن! اما اینکه مردان کمتر این مناسبت‌ها را به خاطر می‌سپارند نباید مجوز آزار دادنشان را به ما بدهد! سعی کنید دغدغه‌هایش را بشوید و بپذیرید و کمک کنید در عین حال که خودش است ویژگی‌های مهم زندگی مشترک را نیز بیاموزد.

  بهترین زمان برای ابراز علاقه (زود گفتن دوستت دارم، خوبه یا بد؟)

قوانین ساده مختص آقایان

مرز توجه و کنترل را بشناسید

معمولا در فرهنگ ما مردان سعی می‌کنند کنترل امور منزل و رابطه را به عهده بگیرند. این اصلا بدان معنی نیست که زن‌ها کنترل گر نیستند! خیر تعداد زیادی از خاتنم‌ها نیز درگیر این مشکل هستند اما تحقیقات نشان داده معمولا آقایان درصد بیشتری از کنترل گری را دارند و این کنترل گری را با توجه به رابطه اشتباه می‌گیرند! مثلا می‌گویند:” من گوشی تو را چک می‌کنم چون برای من مهم هستی”! فرق کنترل گری و توجه را بشناسید. کنترل گری نیازمند ریشه یابی و درمان است و توجه یک اصل مهم در رابطه است! این دو را در یک کفه ترازو قرار ندهید.

یادآوری کنید قدرت میخکوب کردن شما را دارد

زنان از نظر تکاملی نیاز دارند بدانند برای مردشان جذاب هستند! منظورمان یک نگاه ابزاری نیست که زنان مجبور باشند برای مردان جذاب باشند! به هیچ وجه! اما تحقیقات مختلف تاکید کرده است زنان نیاز دارند از نظر جذابیت زنانه برای مردشان اعتماد به نفس بگیرند. اگر خانمی تصور کند از نظر همسرش زیبا نیسترفته رفته اعتماد به نفسش را در رابطه از دست می‌دهد. به او نشان دهید جذابیتش می‌تواند شما را میخکوب کند! با کلامتان این موضوع را نشان دهید و هرزگاهی به او یادآوری کند برای شما زیبا و جذاب است.

فرق خرید منزل و هدیه دادن به همسرتان را بشناسید

برخی آقایان تصور می‌کنند اگر برای خانه مبل می‌خرند یا وسایل کهنه را نو می‌کنند در واقع در حال هدیه دادن به خانمشان هستند! وقتی وسیله‎‌ای برای منزل می‌خرید همهمنزل در آن شریک هستید و منتی بر سر همسرتان نیست. صحبت‌های المیرا از مراجعین ما را بخوانید:” من هیچ وقت تو این زندگی دیده نشدم، همسرم اگه فرش ها رو میداد قالی شویی فکر می‌کرد برای من انجام میده! میگفت عیدیت هم که گرفتی دیگه فرشارو دادیم قالی شویی! من دنبال مادیات نیستم ولی توقع داشتم حداقل یه شاخه گل برای خودم شخص خودم بخره!”.

شنونده تمام عیار باشید

شما برای داشتن ارتباط خوب با یک خانم نیازمند مهارت‌های ارتباطی قوی به خصوص در بخش شنونده بودن هستید! لازم نیست در این کار استاد شوید اما اگر در این زمینه نقص دارید حتما برطرفش کنید. بدون داشتن مهارت های ارتباطی و شنونده خوب نبودن نمی‌توانید راه صمیمیت با یک خانم را طی کنید! این موضوع را جدی بگیرید و پای صحبت‌هایش بنشینید و از این همصحبتی لذت ببرید. نگذارید دائم در پی صحبت با شما باشد و وقتی هم در حال وانمود کردن هستید که می‌شنوید مدام بپرسید :”چی؟”، “یه بار دیگه بگو” و … . این رفتار شما همسرتان را رفته رفته از شما دور خواهد کرد!

تمایلشان به جزئیات به معنای حساسیت و وسواس فکری نیست

اینکه خانم شما به جزئیات توجه می‌کند معنایش داشتن وسواس فکری نیست. این دو موضوع کاملا باهم متفاوت هستند!

او یک زن است نه مامور رسیدگی به امور منزل

حافظه‌تان را تقویت کنید

نگذارید روزمره شوید

 

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط