پشیمانی-بعد-از-رد-کردن-خواستگار

پشیمانی بعد از جواب رد دادن به خواستگار(برگرداندن خواستگار)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پشیمانی بعد از جواب رد دادن به خواستگار(برگرداندن خواستگار)

پشیمانی بعد از جواب رد دادن به خواستگار ممکن است برای بسیاری از دختران اتفاق بیفتد. احساس پشیمانی بعد از رد کردن درخواست ازدواج یا خواستگاری می‌تواند به صورت افسردگی، احساس گناه و سرزنش در شخص نمایانگر شود. همچنین مطالعات نشان می‌دهد احساس پشیمانی می‌تواند سلامت جسم را نیز با تاثیر بر هورمون‌ها و کاهش ایمنی بدن در خطر قرار دهد. این موضوع در بلند مدت سلامتی را به خطر انداخته و کیفیت زندگی و روابط بعدی را پایین می‌آورد. مهم نیست به هر دلیلی که خواستگارتان را رد کرده باشید، اگر فکر می‌کنید جواب منفی به او اشتباه بوده و دنبال راهی برای برقراری ارتباط و بازگردادن او هستید شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می‌کنیم. در مقاله پیش رو به بررسی دلایل پشیمان شدن بعد از جواب منفی به خواستگار و روش‌های برگرداندن خواستگاری که رد کرده‌اید می‌پردازیم.

دلایلی پشیمانی بعد از جواب رد به خواستگار


احساس پشیمانی بعد رد کردن خواستگار ممکن است دلایل منطقی یا غیرمنطقی متنوعی داشته باشد. آگاهی به این موضوع که چرا احساس پشیمانی می‌کنید به شما کمک می‌کند در برابر این احساس چه تصمیمی بگیرید. رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود بعد از دادن جواب منفی به درخواست ازدواج یک پسر احساس پشیمانی کنید ، شامل موارد زیر می‌شود:

در دادن جواب منفی عجله کرده‌اید

احتمال پشیمانی در دخترهایی که بدون کسب شناخت کافی از طرف مقابل، به درخواست ازدواج جواب منفی می‌دهند بسیار زیاد است. هیچکس کامل و بی‌عیب و نقص نیست، اگر شما با دیدن اولین نقطه منفی در طرف مقابل و در نظر نگرفتن وجوه مثبت او سریعا تصمیم به رد خواستگار بگیرید احتمالا در آینده پشیمان خواهید شد.

قرار نیست ما به طور کامل شبیه طرف مقابلمان باشیم و در هیچ موردی با او اختلاف نظر جزئی نداشته باشیم. اگر به دنبال شخص کامل و بی‌عیب و نقص هستید و به همین خاطر خواستگار را رد کرده‌اید شما احتمالا پشیمانی را تجربه خواهید کرد. و نه تنها درمورد خواستگاری بلکه در روابط آینده هم با مشکل مواجه خواهید شد. چراکه شما از هرنوع اختلاف و تضادی اجتناب می‌کنید و در هر رابطه‌ای میزانی اختلاف و تضاد وجود دارد.

  تشخیص اعتیاد خواستگار (خواستگار معتاد)

تصمیمتان از روی غرور بوده

غرور باعث مرگ بسیاری از روابط شده است. گاهی اوقات به خاطر وجود ویژگی‌های اجتماعی، اقتصادی یا ظاهری ، احساس خودبزرگ بینی زیادی در فرد ایجاد می‌شود . غرور زیاد عاملی برای از دست دادن فرصت ازدواج و شروع یک ارتباط سالم خواهد شد و به خاطر از دست دادن این فرصت‌‌ها، احتمال اینکه پشیمانی به سراغتان بیاید زیاد است.

“خواستگار خوب” را به امید “خواستگار ایده‌آل” رد کرده‌اید

یکی از تبعات کمال گرایی بیش از حد در انتخاب همسر، احساس پشیمانی خواهد بود. اگر به دنبال شخصی رویایی به عنوان “نیمه گمشده” برای ازدواج هستید فرصت‌های زیادی را از دست خواهید داد. از دست دادن فرصت ازدواج با یک خواستگار خوب ممکن است دوباره نصیب شما نشود و حسرت و پشیمانی را در آینده برایتان به ارمغان بیاورد.

به خاطر ادامه تحصیل یا شرایط شغلی جواب منفی داده‌اید

برخی از دختر خانم‌ها زمانی که در حال ادامه تحصیل هستند یا به خاطر موقعیت شغلی که دارند برای چندین سال ازدواج خود را به تعویق می‌‌اندازند و به خواستگاران خود بدون معطلی جواب منفی می‌دهند. درصورتیکه ممکن است بعد از فراغت از تحصیل یا کار دیگر موقعیت‌های ازدواجی که در گذشته داشتند برای آن‌ها تکرار نشود.

به سبب حرف و نظر دیگران از تصمیم خود پشیمان شده‌اید

ممکن است شما در زمان رد کردن خواستگار دلایل منطقی خاصی داشته باشید و از تصمیم خود مطمئن باشید. اما بعد از مدتی اطرافیان شما را برای جواب منفی دادن به خواستگارتان سرزنش کنند. این موضع باعث می‌شود به تصمیم خود شک کنید و خواستار بازگشت خواستگار شوید. لازم است در این مواقع به دلایل اولیه خودتان رجوع کنید و در صورتی که باتوجه به معیارهای شما، این دلایل منطقی و قابل قبول‌اند به حس پشیمانی خود در اثر مورد سرزش واقع شدن توسط دیگران بها ندهید.

چطور خواستگارم را برگردانم؟


شاید شما هم با این پرسش روبرو باشید که اگر بعد از جواب منفی به خواستگار پشیمان شده‌ام، چطور خواستگارم را برگردانم؟

  جواب منفی دادن به خواستگار (چطور محترمانه جواب رد بدم به خواستگارم)

وقتی صحبت از ازدواج است، ریسک کردن برای بدست آوردن کسی که به او علاقه‌مند هستیم تا حدی می‌تواند مجاز باشد. به این معنی که تا جایی که عزت نفس و شان شما زیر سوال نرود، می‌توانید عوض شدن نظرتان در مورد جواب منفی داده شده را اعلام کنید و  نظر طرف مقابل را در این مورد جویا شوید. زیرا در این شرایط تنها پشیمان بودن و دست روی دست گذاشتن به تنهایی نمی‌تواند چیزی را حل کند و چه بسا بعدها دختر حسرت بخورد که چرا هیچ اقدامی در این مورد انجام نداده بود.

بهترین راه در این شرایط این است که از واسطه خواستگار کمک بگیرید تا به صورت غیرمستقیم موضوع را با پسر یا خانواده او مطرح کند، البته واسطه شما باید فردی مورداعتماد و کاربلد باشد! در غیر این صورت شاید نتواند منظور شما را به درستی بیان کند و نتیجه خوبی نخواهد داد. کسی که به عنوان واسطه قصد برگرداندن خواستگار را دارد باید سعی کند قبل از هر چیز شرایط را بررسی کند. زیرا ممکن است پسر در طول این مدت با فرد دیگری برای ازدواج آشنا شده باشد و در این صورت مطرح کردن موضوع پشیمان شدن دختر از جواب منفی به خواستگار، اصلا درست نیست. پس در قدم اول اطمینان از اینکه پسر رابطه جدید را شروع نکرده است واجب است. در قدم دوم واسطه باید در صورت امکان به صورت غیرمستقیم نظر پسر را برای معرفی دوباره دختر به او جویا شود، درواقع باید از پسر و خانواده‌اش بپرسد که اگر دختری که خواستگاری کرده بودید نظرش تغییر کرده باشد، آیا شما همچنان مایل به آشنایی برای ازدواج هستید یا خیر؟ لازم است واسطه در لحن و گفتار، زیر سوال نرفتن شأن و آبرو دختر و خانواده‌اش را در اولویت قرار دهد. و در صورت مخالف بودن پسر و خانواده‌اش با مساله خواستگاری مجدد و آشنایی بیشتر، به آن‌ها اصرار بیش از حد نکند.

اگر نمی‌توانید شخص مناسبی را واسطه کنید و خودتان راه ارتباطی دارید (مثلا همکار یا همکلاسی هستید) می‌توانید سیاست‌مندانه با تحسین و تایید او،  نظر مثبت خود را درمورد ازدواج اعلام کنید. باید به او نشان نظر منفی شما در مورد ازدواج با او تغییر کرده است و به این نتیجه رسیده‌اید که قضاوت درستی درمورد او نداشته‌اید. اگر مفهوم را رسانده‌اید و او متوجه نیست یا اقدامی نمی‌کند، شاید دیگر قصد ازدواج با شما را ندارد و بهتر است دیگر فکر خود را درگیر این مسئله نکنید و برای بازگرداندن او اصرار و پافشاری نداشته باشید.

  چاقی بعد از ازدواج: علت و پیشگیری

چکار کنم که دوباره خواستگاری کند؟

 آموزه‌های کارگاه بازگرداندن آموزش-محور عشق و ازدواج که به صورت آنلاین توسط همیار عشق برگزار می‌شود به شما می‌آموزد، وقتی یک رابطه آشنایی و خواستگاری به هر دلیلی بهم می‌خورد، چکار کنید تا طرف مقابل‌تان دوباره جذب شما شود و خودش برای برقراری دوباره ارتباط پیش قدم شود. در این کارگاه با استفاده از فایل‌های آموزشی و پشتیبانی مداوم یک روانشناس اختصاصی یاد می‌گیرید چطور بدون اینکه شان‌تان زیر سوال برود کاری کنید که خواستگارتان دوباره به شما پیشنهاد ازدواج بدهد.

جهت ارتباط با کارشناسان همیار عشق و مطرح کردن سوالات خود می توانید با شماره 02122024728 تماس بگیرید. علاوه بر این کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما از طریق تلگرام و واتساپ (09035714068) هستند.

 

همه افراد ممکن است با حس پشیمانی بعد از رد کردن خواستگار مواجه شوند. پشیمانی الزاما اتفاق بدی نخواهد بود چراکه شما می‌توانید اشتباهات گذشته خود را بشناسید و سعی کنید این اشتباهات را در روابط بعدی و برای فرصت‌های دیگر ازدواج تکرار نکنید. ضمن اینکه باور داشته باشید هیچ تصمیمی کاملا اشتباه یا کاملا درست نیست و شاید شما در شرایطی که در آن بودید درست ترین تصمیم را گرفته باشید. اما اگر فکر می‌کنید دلایلی که به خاطر آن خواستگار خود را رد کرده‌اید منطقی نبوده است و احساس پشیمانی شما بجاست، شاید لازم باشد برای برگرداندن خواستگارتان اقدامی بکنید. برای این کار می‌توانید با کسب مهارت‌های ارتباط عاطفی و بالا بردن آگاهی در این زمینه، برای بازگرداندن دوباره او تلاش کنید.

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام من دختری ۱۹ ساله ودر شرف دانشگاه هستم .در طی این ماه گذشته خاستگاری داشتم شرایط خوبی نسبت به بقیه خاستگارام داشتند (نظامی بودن ،دانشجوی نرم افزار ،۲۵ سالشون بود،از لحاظ مالی درامد هم متوسط بودن خونه هم داشتند ).ما از طریق ازدواج سنتی بودیم .خانواده ها هم راضی بودند اما از لحاظ رسم و رسومات خانوادگی به تفاهم نرسیدیم و اون علاقه ای که بینمون بود کم کم از بین رفت .ومنم تحت تاثیر حرف های خانواده و خاستگاران زیادی که داشتم و هم موقعیت خودم که چهره زیبایی دارم مذهبی هستم و اعتبار خوبی اکثرا پیش بقیه دارم و از ترس این که اشتباه نکنم عجله نکنم موقعیت های بهتری میتونم داشته باشم بعد ایشون و غرور کاذبی که پیدا کرده بودم …ایشون رو رد کردم و با رفتارم جواب منفی دادم .الان با دیدن شرایط ازدواج نسبت به بقیه جوونا احساس میکنم موقعیت خیلی خوبی رو از دست دادم ..و پشیمون هستم از طرفی هم هیچ کدوم این راه حل هایی کع بالا گفته شد نمیتونه کمکم کنه …به نظرتون چیکار کنم ؟کله روز فکرم دائم درگیر این مسئلست …هم خودم هم نظرات خانواده هم غرور خودم و هم بعضی نقاط منفی ایشون مثل دهن بینیشون ..تابع امر خانواده بودنشون .و…باعث شد جواب منفی بدم …اما الان حس بدی دارم حس میکنم قرار نیست موقعیت خوبی مثل ایشون با اونهمه تفاهم برام بیاد و به از ایشون کمترش راضی بشم که یه نوع پسرفته …خواهش میکنم کمکم کنید ممنونم

  • با سلام من مدتی پیش خواستگاری رو رد کردم ایشون بعد از من یه ازدواج میکنن که در دوران عقد جدا میشن بعد دوباره به خواستگاری من اومدن و چون خیلی عجول بودن و من هم حسی بهشون نداشتم باز جواب منفی دادم بعد از گذشت یه ماه دوباره به من پیام دادن و از من فرصت خواستن که اون علاقه رو در من بوجود بیارن ما با اطلاع خانواده مدتی با هم صحبت کردیم که البته در این مدت ایشون خیلی با امید و احساس پیش میرفتن ولی من چون کامل مطمئن نبودم با احتیاط و سعی میکردم رسمی پیش برم و مدام از ایشون میخواستم منطقی تصمیم بگیره یه شب ک ناراحت شدن سعی کردم از دلشون دربیارم و نشون دادم که بهشون علاقه مند شدم اما ایشون به یکباره ارتباط رو قطع کردن و جواب منفی دادن حالا من نمیدونم مشکل از کجاس و باید چه کنم از طولانی شدن سوال عذر خواهی میکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام دوست گرامی
      به نظر می‌رسد طرف مقابل شما، مهارت حل مساله را بدرستی یاد نگرفته است و صرفا برای حل مسائل فرار می‌کند.
      در ضمن حتما تاکید داریم که شما باید علت جدایی او را دقیقا مورد بررسی قرار دهید، ممکن است همین رفتار کودکانه ایشان باعث جدایی شده باشد.
      توصیه می‌کنیم پیش از اصرار برای بازگرداندن ایشان، مشاوره فردی دریافت کنید.

  • سلام ممنون از سایت خوبتان
    من با یک آقایی از طریق یکی از اقوام اشنا شدم بعد از صحبت به یک سری دلایل غیر منطقی جواب نه دادم ولی الان پشیمانم به نظرتان از طریق فامیلی که واسط شدن دوباره اقدام کنم?

  • سلام، مرسی از سایت خوبتون
    من تازگیا، یه خواستگار داشتم از هر نظر عالی بود(تحصیلات، مالی، شغل) اما وقتی اومدن و کمی دیدمشون نه ظاهرشون به دلم نشست، یکمم حس کردم اخلاقشونو دوس ندارم و خوشم نمیاد، واسه همین از صحبت کردن با ایشون تو جلسعه اول سرباز زدم،(این صحبت نکردن از سر بی احترامی نبود، از سر استرس بود) ک حتی مادر ایشونم فهمیدن و گفتن این جلسه جفت بچه ها استرس دارن نمیشه، حالا از اون موقع ک اینا رفتن، اطرافیان همه سرزنشم میکنن، انقد ک خودمم انگار پشیمونم از قبول نکردنش( به خاطر تاثیر بقیه) حس میکنم دیگه کیسی مثل ایشون برام نمیااد،( البته من جوابم قطعی نه بود اطرافیا روم تاثیر گذاشتن) الان چیکار کنم که پشیمون نباشم اعصابم خورده خودم میدونم ک فقط نظر من مهم ترا اما خب دیگران رو ذهنم خیلی تاثیر گذاشتن چجوری از ذهنم بیرون بکشمش
    ممنون میشم کمکم کنید

  • سلام خسته نباشيد،
    من اخيرا از يه رابطه جدا شدم يا به نوعي جواب رد شنیدم، یعنی خودم چنین برداشتی کردم مدت تقریبا یک سال میشد که توی یه رابطه از راه دور بودم قبلا هم یکی دو تا دیدار خیلی کوتاه داشتیم. این اواخر با درخواست آقا من به دیدنشون رفتم و یه ملاقات و یکم صحبت کردیم بعد از این ملاقات ارتباطشون رو خیلی با من کم کردن طوریکه توی اون هفته اگه من پیام نمیدادم از ایشون خبری نبود. وقتی راجع به این موضوع صحبت کردیم بمن گفتن که برنامه ای برای آینده رابطه ندارن و براشون چت کردن از راه دور خوشایند نیست. با اینکه رابطه با اصرار ایشون شروع شده بود و ایشون چندین بار بمن گفته بودن که سن من به دوست دختر نمیخوره و دلم میخواد برای آینده تصمیم بگیرم. الان من کلی سوال تو ذهنم هست که یدفعه چی شد و این سوال ها و فکر کردن بهشون اذیتم میکنه.
    و یه سوالی که میخوام ازتون بپرسم این هست که اگر احیانا باز سمتم اومد من باید چه رفتاری باهاش داشته باشم.
    پیشاپیش از پاسخگوییتون ممنونم.

    • دوست عزیز،
      سلام

      قبل از پاسخ به سوال شما، می‌خوام به این فکر کنید که قصدتون از این رابطه چی بود؟ آیا به رابطه متعهدانه و طولانی مدت فکر می‌کردید یا …؟
      می‌خوام به این سوالات فکر کنید و تکلیفتون رو با این رابطه مشخص کنید. اگه واقعا دلتون یه رابطه طولانی و متعهد می‌خواد، آیا به نظرتون از راه دور و با یکی دوبار همدیگه رو دیدن، می‌تونید به چیزی که می‌خواید برسید؟
      اما برسیم به دو سوال شما؛ اول پرسیده بودید، چی شد؟ جواب به این پرسشتون رو فقط خود این آقا می‌دونن و برای اینکه بدونید چرا، بهترین راه اینه که ازشون بپرسید (البته بهتره قبلش ببینید که چقدر براتون مهمه و چرا). ممکنه ایشون جواب درستی ندن، اما حداقلش اینه که پرسیدید.
      و سوال دوم، اگه بازم سمتتون برگردن چی کار کنید؟
      سوالاتی که اول ازتون پرسیدم اینجا به دردتون می‌خوره؛ اول تکلیف رابطه رو با خودتون مشخص کنید، بعد از اون خیلی راحت می‌تونید به این سوال جواب بدید. اگه می‌خواید با ایشون تو رابطه باشید، با در نظر گرفتن تمام جوانب (مثلا اینکه مجدد ممکنه برن یا ممکنه هیچ‌وقت ندونید که رابطتون به کجا می‌رسه و …)، به رابطه برگردید. اگر هم تصمیم گرفتید که بودن در این ارتباط به آسیب‌هاش نمی‌ارزه، خب اینطوری می‌تونید محترمانه ولی قاطع بهشون بگید که دوست ندارید رابطه ادامه پیدا کنه و ارتباطتون رو کامل قطع کنید که حتی خودتونم وسوسه نشید. یادتون باشه، ممکنه دلتنگی و وابستگی باعث بشه چشمتون رو روی حقایق ببندید و دوباره وسوسه بشید که به رابطه برگردید، بنابراین، اگه تصمیمتون این شد که این رابطه براتون خوب نیست، به طور کامل ارتباطتون رو قطع کنید!

  • خواستگاری داشتم که با وجود علاقه شدید بین هردو خودم بهش جواب نه گفتم به این دلیل که احساس کردم خسیسه و حالا بعد از یکماه بسیار پشیمانم چون هیچ کس رو تا به حال تا این اندازه دوست نداشتم. هیچ واسطه و آشنایی این وسط وجود ندارد و دیگر اورا ندیدم با اینکه اون خیلی علاقه داشت اما چون از زبان خودم نه را شنید دیگر مثل دفعه های قبل نتونست اسرار کنه. حالا نمیدونم چیکار کنم اگه مادرم با مادرش بخاد تماس بگیره خیلی سبک میشم ؟ تازه مادرم چی بگه بهشون ؟ و اینکه من باید باهاش بازهم رفت و آمد کنم خودم نمیدونم جوابم صددر صد مثبت بشه بعداز رفت و آمدها یا نه ؟

    • سلام دوست عزیز
      نیازی نیست به صورت مستقیم رابطه را برگردانید. اگر از ایشان شماره تماسی دارید فقط جرقه یک ارتباط را بزنید طوری که قصد شما از پیام دادن دقیقا مشخص نباشد که میخواهید ایشان را برگردانید یا فقط یک سوال در ذهن داشتید…

    • وای منم اتفاق مشابه تو رو داشتم عزیزم😞 پسری که دو سال منتظر خودش و خونوادش بودم اومدن خواستگاریم ولی از روی بی تجربگی و جاهلیت و این که فک کردم خیلی فرد جدیو خشکیه ردش کردم درحالی که فقط یک بار صحبت کرده بودیم الان خیلی پشیمونم و واقعا نمیدونم چیکار کنم یک ماه از رد کردنشون میگذره ، من حالم خیلی خرابه احساس میکنم دیگه هیچ کسی به خوبیه اون پیدا نمیشه… حتی از مادرم خواستم که به مادرش زنگ بزنه و بگه پشیمون شدیم ولی مادر پدرم مخالفن و میگن خیلی کوچیک میشیم حالا دارم مادرمو راضی میکنم که به اون واسطه بگه که بهشون بگه اگه هنوز راضین برگردن… خلاصه پاک کلافم نمیدونم کار درستیه یا نه😞 فقط از خدا میخوام و دعا میکنم شاید تو دلشون انداخت خودشون برگشتن

      • سلام دوست گرامی
        برای رد کردن افراد فرصت هست اما مهم این هست که افراد را زود قضاوت و ارزیابی نکنیم تا دچار افسوس نشویم
        مخصوصا در خواستگاری، اگر بر چیزی شک دارید، اجازه بدهید خواستگارتان بیشتر رفت و امد کنند تا از انتخاب یا عدم انتخاب این شخص مطمئن شوید

مقالات مرتبط

8 نکته در اولین قرار ملاقات(دیت)؟

بایدها و نبایدهای اولین قرار عاشقانه اولین قرار ملاقات، میتونه استرس‌آور باشه وقتی دو نفر میخوان همدیگه رو برای اولین بار ملاقات کنن، ممکنه اولین ملاقات خیلی استرس‌آور و هیجان‌انگیز

مطالعه»