طلاق رجعی(بازگشت به زندگی با همسرتان بعد از جدایی و طلاق)

طلاق رجعی (بازگشت به زندگی با همسرتان بعد از جدایی و طلاق)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

طلاق رجعی (بازگشت به زندگی با همسرتان بعد از جدایی و طلاق)

طلاق و جدایی از همسر همیشه با یک تصمیم قاطعانه و بدون تردید همراه نیست؛ در بعضی موارد ممکن است شوهر پس از جدایی و طلاق از همسرش، قصد بازگشت به او و از سرگیری مجدد رابطه را داشته باشد. در صورتیکه این درخواست در زمان عده(تا 3 دوره پاکی بعد از حیض و یا تا زمان وضع حمل خانم باردار) باشد، مرد می­تواند بدون نیاز به صیغه و یا رجوع به دادگاه، به همسر خود بازگردد و او را یک مرتبه دیگر شریک زندگی خود کند. به این نوع طلاق، طلاق رِجعی گفته می­شود و شرط آن درخواست کلامی و یا ارتباط لمسی و جنسی با زن از جانب مرد است.

در صورتی که دوران بعد از طلاق را میگذرانید و اصطلاحاً در زمان عده هستید و خود یا همسرتان قصد بازگشت به رابطه و زندگی مشترکتان را دارید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

دلایل بازگشت به رابطه در دوران طلاق رجعی چیست؟


دلایل بازگشت به رابطه بعد در طلاق رجعی

در بسیاری موارد زوجی که از هم طلاق گرفته‌اند، بنا به دلایل متعدد دوباره به رابطه برمی‌گردند. دامنه این دلایل از دلایلی کاربردی مانند مزایای زندگی کردن در یک خانه تا دلایل عاطفی از قبیل تربیت مشترک فرزندان متغیر است. آشنایی با فردی که مدت‌های مدید با او زندگی کرده‌اید و عشق و علاقه‌ای که بینتان وجود دارد، از هر دلیل دیگری برای دادن یک فرصت مجدد به یکدیگر مهم‌تر است.

برخی دلایل بازگشت زوج به هم در طلاق رجعی:

فرد باور دارد که همسر سابقش تغییر کرده است 

وقتی دو نفر بعد از طلاق رجعی تصمیم می‌گیرند که دوباره در کنار یکدیگر زندگی کنند، صرف نظر از این که چه مدت از طلاقشان گذشته باشد، باور دارند که همسر سابقشان تغییر کرده است و به فرد بهتری تبدیل شده است.

همسران سابق معتقدند که روشهای ارتباطیشان بهبود یافته است 

چون ارتباط برای حفظ یک رابطه صمیمانه و جلوگیری از فروپاشی آن ضروری است، همسرانی که تصمیم می‌گیرند دوباره با هم زندگی کنند، خودشان را متقاعد می‌کنند که تمام نقص‌های ارتباطی قبلی به نحو معجزه‌آسایی برطرف شده است و اگر به زندگی مشترک برگردند، می‌توانند به خوبی با هم ارتباط برقرار کنند. هرچند همان‌طور که پژوهشگران می‌گویند، بهبود مهارت‌های ارتباطی هیچ ربطی به معجزه و جادو ندارد و فقط سعی و تلاش دو نفر است که می‌تواند به بهبود مهارت‌های ارتباطی کمک کند.

زوجی که زمان بسیار زیادی را بر روی هم سرمایهگذاری کردهاند 

همسرانی که بعد از طلاق به زندگی مشترک برمی‌گردند، به این موضوع فکر می‌کنند که آیا حاضرند چنین زمان و تلاش زیادی را برای شناختن یک فرد جدید و شروع زندگی با او صرف کنند. آیا همه حاضرند که از نو شروع کنند و تمام مشکلات و دردسرهای ازدواج را به جان بخرند؟ قطعاً خیر.

ترس از آینده نامعلوم

هرچند پژوهشگران اصرار دارند که ترس از آینده نامعلوم نباید عامل تصمیم زوج مبنی بر طلاق شود و اگر هم ترس از آینده، محرک اولیه زوج برای برگشت نزد یکدیگر بوده است، آن­ها باید در استدلال خود تجدید نظر کنند و دلیل دیگری را برای شروع دوباره پیدا کنند، اما ما انسان‌ها از ناشناخته‌ها می‌ترسیم. ما بیشتر از همه از این می‌ترسیم که مجبور شویم در آینده تنها بمانیم و تا ابد در تنهایی زندگی کنیم.

شک در درست بودن تصمیم طلاق

برخی زوجین بعد از طلاق گرفتن مردد می‌شوند و شک می‌کنند که آیا تصمیمشان برای جدا شدن از یکدیگر درست بوده است. این تردید کاملاً منطقی است، نمی‌شود که زندگی مشترک را نسنجیده به هم زد. هیچ تصمیم مهمی نباید بدون فکر گرفته شود.

باور به فرصت دوباره 

اگر مشکلاتی مانند سوءاستفاده رفتاری در زندگی قبلی وجود نداشته باشد، باور به فرصت دوباره همواره فکر بدی نیست. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که زندگی دوباره این بار پایدار باشد و به طلاق مجدد نیانجامد. بااین حال برخی افراد لیاقت شانس مجدد را دارند.

  چرا زن درخواست طلاق می‌دهد؟ (علت‌های جدایی و طلاق در خانم‌ها چیست؟)

یافتن دلایلی واقعی برای برگشت به زندگی 

زوجی که مطمئن هستند که صرفاً به خاطر ترس از تنهایی یا ترس از آینده نامعلوم و شروع مجدد نیست که می‌خواهند نزد یکدیگر برگردند. آنها می‌دانند که دلایلشان برای برگشت نزد یکدیگر واقعی و منطقی است. درهر حال عشق همواره پیروز است، مگر نه؟

آیا میتوانم پس از طلاق رجعی از همسر سابقم به زندگی مشترک برگردم؟ 


برگشت به زندگی مشترک بعد از طلاق آخرین چیزی است که برخی زوجین به آن فکر می‌کنند. عده‌ای نیز که دائماً به همسر سابقشان فکر می‌کنند یا سعی می‌کنند مشکلاتی را که سد راه خوشبختیشان در زندگی قبلی شده بود، برطرف کنند، به طور طبیعی به طرف هم کشیده می‌شوند. ترمیم رابطه پس از طلاق گرفتن می‌تواند دشوار باشد، اما روش‌هایی برای دادن یک فرصت دوباره به زندگی مشترک وجود دارد زندگی مشترکی که این بار بر پایه اعتماد متقابل بنا شده است و ماندگار است. اگر شما و همسر سابقتان بعد از طلاق رجعی به فکر آشتی کردن هستید، بهتر است به توصیه‌های زیر توجه کنید.

نکات طلایی در مورد بازگرداندن عشق

دلیلی را که باعث شد طلاق بگیرید، پیدا کنید

دلیلی را که باعث شد طلاق بگیرید، پیدا کنید

مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از برگشت نزد یکدیگر در دوران طلاق رجعی باید بررسی کنید، این است که آیا زندگی مشترکتان این بار هم پایان مشابهی خواهد داشت. از خودتان بپرسید که با چه دلایلی برای طلاق رجعی اقدام کردید. مشکلات ازدواجتان را ریشه‌یابی کنید و تصمیم بگیرید که آیا ممکن است این مشکلات دوباره سد راه خوشبختی‌تان بشود؟ برای مثال فرض کنیم که خیانت همسر سابقتان علت طلاق گرفتن‌تان از هم بوده است. احتمالاً همسر سابقتان به شما قول می‌دهد که دیگر این کار را تکرار نخواهد کرد، اما اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید به او اعتماد کنید، سازش و آشتی برایتان مناسب نخواهد بود. بهتر است در آشتی کردن عجله نکنید و قبل از هر چیز مطمئن شوید که آینده روشنی در کنار یکدیگر خواهید داشت و گذشته تلختان دوباره تکرار نخواهد شد.

از خودتان بپرسید که آیا شرایط تغییر کرده است

انتظار نداشته باشید که بعد از طلاق رجعی دوباره همان رابطه قبل از طلاقتان را تجربه کنید، یا حداقل با هدف بازیابی زندگی گذشته نباید با هم آشتی کنید. به این فرصت دوباره به چشم شروع یک رابطه کاملاً جدید نگاه کنید. اگر نهایت تلاشتان را بکنید تا همه چیز را همان‌جور که قبلاً بود، دوباره بسازید، مسلماً همان مشکلات قبلی که زمینه‌ساز طلاق شدند، دوباره سر راهتان سبز می‌شود. احتمالاً هم خودتان و هم همسر سابقتان در فاصله بین زمان طلاق گرفتن و زمان حال تغییر کرده‌اید. اگر همسرتان معتقد است که تغییر کرده است، به او فرصتی بدهید تا اثبات کند که به انسان بهتری تبدیل شده است. اگر باور دارید که خودتان تغییر کرده‌اید، هیچ دلیلی ندارد که فرض کنید همسرتان همان فردی است که از او جدا شده‌اید.

مشاوران مرکز مشاوره همیار عشق با بررسی دلایل جدایی و احتمال موفقیت در بازگشت شما به زندگی مشترک با همسرتان، راهکارهای لازم جهت بازگشت را به شما ارائه می‌دهند.

جهت دریافت اطاعات با شماره 02122024728 با همیار عشق تماس حاصل فرمائید.

نوبت‌دهی

برای رزرو نوبت می‌توانید:

راههای شروع زندگی مشترک بعد از طلاق رجعی 


راه های شروع زندگی مشترک بعد از طلاق رجعی

اتفاق دردناکی است، اما بسیاری از زوجین بعد از طلاق گرفتن از هم متوجه می‌شوند که چه زندگی خوبی در کنار یکدیگر داشتند و قدرش را ندانستند. اگر شما هم به این نتیجه رسیده‌اید و نمی‌توانید همسر سابقتان را فراموش کنید، توصیه‌های زیر را بخوانید تا راهی را برای شروع مجدد در کنار همسر سابقتان پیدا کنید.

  پیام خداحافظی عاشقانه غمگین (متن اس ام اس خداحافظی با عشقم)

واقعبین باشید

اگر همسر سابقتان می‌خواهد زندگی مشترک را بعد از طلاق رسمی دوباره شروع کند، نخستین گام برای یک آشتی موفق این است که قبول کنید مشکلاتی در رابطه قبلیتان وجود داشته است و اگر می‌خواهید زندگی خوبی در کنار هم داشته باشید، باید ابتدا این موانع را از سر راهتان بردارید. اگر به تازگی مثلاً یک هفته است که از هم جدا شده‌اید، عاقلانه‌تر این است که تا جایی که می‌توانید از همسر سابقتان دور بمانید. تماس‌های مکرر، گریه کردن، جنجال به راه انداختن یا دیدارهای زودهنگام بعد از طلاق باعث می‌شود که محتاج و نابالغ به نظر برسید. از سوی دیگر اگر همسر سابقتان مدام برایتان پیام‌های احساسی و عاشقانه می‌فرستد، بهترین کار این است که آن­ها را مدتی نادیده بگیرید تا هم خودتان و هم همسرتان مطمئن شوید که قصدتان برای شروع مجدد جدی است.

بررسی گذشته

وقتی دو نفر از هم جدا می‌شوند، فرصت دارند تا درباره دلایل طلاق گرفتنشان به خوبی فکر کنند. خیانت یکی از همسران دلیل طلاق بوده یا تفاوت در اولویت‌ها و اختلاف‌های شخصیتی زندگی در کنار یکدیگر را غیرقابل تحمل کرده بود؟ در این بین اگر دو نفر قصد دارند در دوران طلاق رجعی نزد هم برگردند، باید از خودشان بپرسند که چه چیزهایی را لازم است تغییر بدهند. برای مثال اگر یکی از زوجین احساس می‌کرده که دیگری او را نادیده می‌گیرد یا دوستش ندارد و دلیل شکل‌گیری این احساسات سفرهای کاری مکرر بوده است، آیا این همسر پرمشغله حاضر است بیشتر برای خانواده‌اش وقت بگذارد، آیا نکته‌ای وجود دارد که ثابت کند او در اولویت‌های شغلیش تجدید نظر کرده است. به همین ترتیب اگر خیانت دلیل اصلی طلاق بوده است، دو طرف چطور می‌توانند مطمئن شوند که همسر خیانت دیده آماده است تا خیانت همسرش را ببخشد و فراموش کند؟ در عین حال دو طرف باید دلایل برگشتشان نزد یکدیگر را بررسی کنند. مشخص کردن دلایلی که طرفین را به آشتی سوق می‌دهد، به همسرانی که با هم بیگانه شده‌اند، کمک می‌کند تا زندگی جدیدشان را به بهترین شکل بنا کنند.

مراقب خودتان باشید و به خودتان برسید

همسرانی که می‌خواهند زندگی جدیدی را پس از طلاق رجعی با هم شروع کنند، باید به لحاظ ظاهری و رفتاری آن‌قدر بهتر شوند که همسر سابقشان را که در گذشته وجود آنها را نادیده می‌گرفت، تحت تاثیر قرار بدهند. نهایت تلاشتان را برای بهبود ظاهرتان بکنید، حتی عوض کردن مدل مو یا تجدید نظر در سبک لباس پوشیدن هم می‌تواند تاثیر چشمگیری بر ظاهر داشته باشد. از همه مهم‌تر اهمیت ورزش منظم و رعایت رژیم غذایی سالم را برای زیباتر و جذاب‌تر به نظر رسیدن و ارتقا سلامتیتان دست‌کم نگیرید.

بازگشت به رابطه‌ای که یک بار خراب شده است اگرچه کار غیر ممکنی نیست اما نیاز به تلاش و آموزش دارد زمانی که تصمیم می‌گیرید به همسرسابق‌تان رجوع کنید هر قدمی که برمی‌دارید مهم و اساسی است پس لازم است در این مسیر آموزش ببینید و از یک متخصص کمک بگیرید چون در غیر این صورت احتمال اینکه دوباره مرتکب همان اشتباه‌های گذشته شوید بسیار زیاد است.

حتما بخوانید: نکات طلایی در مورد بازگرداندن عشق

برگشت به اصول

به همسرانی که در دوران طلاق رجعی می‌خواهند دوباره نزد یکدیگر بازگردند، توصیه می­شود که سعی کنند همان فردی باشند که همسر سابقشان در گذشته عاشقش شده است. بنابراین اگر همسر سابقتان شیفته هوش و ذکاوتتان شده بود، فعالیت‌هایی را دنبال کنید که ذهنتان را تقویت کند و افق‌های ذهنیتان را گسترش دهد. اگر همسر سابقتان جذب روحیه معاشرتی و خونگرم‌تان شده بود، سعی کنید فرد بانشاطی باشید که معاشرت با او مفرح و لذت‌بخش است. نگرش‌های منفی را که پس از طلاق در ذهنیتتان نفوذ کرده است، اصلاح کنید. به این ترتیب همسر سابقتان انرژی مثبتی را که از وجودتان ساطع می‌شود، دریافت می‌کند و از صمیم قلب آروز می‌کند که بتواند همیشه در کنارتان باشد.

  تفاوت دختر و پسر بعد از جدایی (زن و مرد بعد جدایی چه حالی دارند؟)

به همسر سابقتان بفهمانید که هنوز هم به او فکر میکنید

برای بازگشت به رابطه به همسر سابقتان بفهمانید که هنوز هم به او فکر میکنید

هرچند همسر سابقتان نباید احساس کند که او را برای یک شروع دوباره تحت فشار قرار داده‌اید، در عین حال باید به او بفهمانید که همچنان به او فکر می‌کنید. برای مثال می‌توانید برای همسر سابقتان پیام بفرستید و به او بگویید که وقتی کتاب محبوبش را در کتابفروشی دیدید، یادتان آمد که چه اوقات خوشی در روزگار گذشته با هم داشتید و چقدر از گشتن در کتابفروشی‌ها و برنامه‌های تعویض کتاب لذت می‌بردید. البته مراقب باشید که پیامتان به داستانی غم‌انگیز تبدیل نشود، حالت تهدیدآمیز پیدا نکند و سرخوشی و انرژی در آن موج بزند.

گذشته مشترکتان را غنیمت بشمارید

برای بازگشت به رابطه گذشته مشترکتان را غنیمت بشمارید

یکی از بزرگترین مزایایی که همسر سابق نسبت به همسر جدید دارد، داشتن گذشته‌ای مشترک است. همسران سابق می‌توانند از گذشته مشترکشان، مثلاً خاطره‌ای شاد یا پوشیدن لباسی که با هم خریده‌اند، برای تجدید پیوند استفاده کنند. همچنین می‌توانید از والدین یا همکاران همسر سابقتان بخواهید که از شما نزدش تعریف کنند. اما مراقب باشید که نباید از فرزندانتان استفاده کنید، اگر فرزند مشترکی دارید، از او به عنوان طعمه برای برگرداندن همسر سابقتان استفاده نکنید. شروع مجدد باید برمبنای صمیمیت بین دو زوج و قدرت پیوند میان آن دو شکل بگیرد، نه به این خاطر که فرزندان می‌خواهند هم پدر و هم مادر را در کنار خود داشته باشند.

موضوع آشتی کردن را مطرح کنید

وقتی دوران حساس بعد از طلاق را پشت سر گذاشتید و توانستید به راحتی با هم برخورد کنید، باید ببینید که آیا همسر سابقتان تمایلی به صحبت درباره گذشته دارد یا خیر. البته دقت کنید که مقصر جلوه دادن همسر سابقتان به خاطر شکست در ازدواج، حمله کردن به او و انگشت گذاشتن روی عیب‌هایش هیچ کمکی به آشتی کردنتان نخواهد کرد. در ابتدا بگویید به خاطر این که اوضاع بر وفق مرادتان نگذشت و مجبور شدید از هم طلاق بگیرید، متاسفید، در ادامه پیشنهاد بدهید که فکر می‌کنید این بار می‌توانید زندگی متفاوتی را رقم بزنید. در این بین واکنش‌های همسر سابقتان را هوشمندانه تحت نظر بگیرید و اگر به نظرتان رسید که معذب شده است و تمایلی به صحبت درباره گذشته ندارد، ادامه ندهید. اما اگر او از ایده‌تان استقبال کرد، درباره مشکلات زندگی گذشته‌تان و تغییراتی که برای ترمیم رابطه‌تان باید ایجاد کنید، با هم گفتگو کنید.

گاهاً افراد بدلیل شرایط سختی که در برهه خاصی از زندگی مشترک گریبان گیرشان می­‌شود تصمیم به جدایی از شریک زندگی خود می‌گیرند. در بسیاری موارد این تصمیم بدون تفکر منطقی و عجولانه است و دو طرف بعد از گذشت مدتی از جدایی در تصمیم خود دچار تردید شده و تصمیم می‌گیرند زندگی مشترک را دوباره شروع کنند. تقاضای بازگشت با دشواری‌های خاص خود همراه است و نیازمند مراقبت و تصمیم‌­گیری­ منطقی است.

 اگر بازگشت به رابطه با همسر خود در طلاق رجعی را در سر دارید، پس از گرفتن راهنمایی از مشاوران و دریافت بهترین راهکار برای پیش‌قدم شدن، شانس دوباره‌­ای به زندگی مشترک خود با همسرتان بدهید.

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط