سندروم پیش از قاعدگی (ریشه اکثر دعواهای دخترها)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

سندروم پیش از قاعدگی (ریشه اکثر دعواهای دخترها)

 

تا حالا برایتان پیش آمده احساس کنید اصلا حالتون خوب نیست؛ بی­ دلیل گریه می‏ کنید، بهانه‏ گیر شدید، دائم مضطربید، در رابطه با شریک عاطفیتان دچار مشکل شدید، سر مسائل کوچک با او بحث می‏ کنید، سریع از او دلخور می‏ شوید و کلا دعوا و جر و بحث ناگهانی زیاد می‏ شود و حتی نمی‏ دانید که چرا اینقدر تغییرات هیجانی داشتید؟ ممکن است دلیل آن سندروم پیش از قاعدگی باشد!

اگر این علائم را در خود می‏ بینید، بهتر است به ادامه این پست توجه کنید.

چرا ناگهان دچار این حالت‏ها می‏ شوید؟


حدود یک هفته تا ده روز پیش از قاعدگی، برای بعضی از خانم‏ها تغییراتی در احساسات و هیجاناتشان ایجاد می‏ شود که اصطلاحا به آن «سندرم پیش از قاعدگی» یا «PMS» گفته می‏شود. این تغییرات، تاثیر خیلی زیادی در زندگی دختران می‏ گذارد که مهم‏ترین شان در روابط عاطفی است.

جالب است که بدانید اکثر دعواهای زوجین و اکثر پیشنهادات طلاق، در همین یک‏ هفته/ ده روز است!!!

چه اقداماتی باید برای مدیریت سندرم پیش از قاعدگی انجام داد؟


  • اول مطمئن شوید که سندرم پیش از قاعدگی دارید؟
  • حتما یک تقویم، برای خودتان درست کنید؟
  • درباره این شرایط با کسانی که در ارتباط هستید صحبت کنید. (به خصوص شریک عاطفی)
  • سبک زندگی خود را تغییر دهید.
  • با روان‏شناس مشورت کنید.

 

اول مطمئن شوید که سندرم پیش از قاعدگی دارید؟

حدود 10 روز قبل از قائدگی نشانه ‏های زیر را در مورد خودتان بررسی کنید.

(توجه داشته باشید حدود روز اول تا سوم قاعدگی باید تمام این علائم تمام شده باشند)

  • احساس شدید غم و ناراحتی
  • احساس تحریک ‏پذیری شدید (آمادگی برای دعوا و بحث)
  • احساس اضطراب و ترس
  • عدم تمرکز
  • خواب بی‏ کیفیت
  • تغییرات اشتها (بیشتر علاقه به غذاهای چرب)
  • دردهای متعدد در سر، شکم و کمر

و ….

حتما یک تقویم، برای خودتان درست کنید؟

اگر در این مدت اکثر علائم بالا را دارید، بهتر است برای کاهش شان کاری بکنید، چون از چهار هفته در ماه، حدود یک هفته با این علائم سر کردن هم بسیار خسته کننده است و هم اینکه رابطه عاطفی به‏ شدت به خطر می‏ افتد.

  جلب اعتماد همسر بعد از خیانت (چطور اعتماد را به رابطه برگردانم)

برای اینکار یک تقویم درست کنید و روزهای PMS خود را علامت بگذارید. این علائم به شما کمک می­کند در این مدت، تصمیم‏های مهم زندگی خود (مثلا قطع ارتباط با دوستان خود) را به بعد موکول کنید و بدانید اکثر عصبانیت‏ ها و ناراحتی‏ هایتان به دلیل همین موضوع است.

درباره این شرایط با کسانی که در ارتباط هستید صحبت کنید.

حتما در مورد این دوره با نزدیکان خود صحبت کنید؛ به خصوص اگر در یک رابطه عاطفی هستید. در مورد این سندرم و علائمش به آن‏ها اطلاعاتی بدهید. درک و همدلی اطرافیان در این زمان بسیار مفید خواهد بود. به علاوه، زمانی که شما فراموش کردید در این دوران هستید، می‏توانند به شما این موضوع را یادآوری کنند که این خود در مدیریت بهتر این دوره، بسیار کمک کننده است.

سبک زندگی خود را تغییر دهید.

با وجود اینکه آگاهی اطرافیان در این زمان می‏تواند بسیار کمک کننده باشد، اما نمی‏توان همیشه از آن‏ها انتظار داشت که شرایط را درک کنند و از دست شما ناراحت نشوند. به همین دلیل بهتر است، برای بهبود این وضعیت، از خودتان شروع کنید. برای این‏کار بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهید.

چطور سبک زندگیمان را تغییر دهیم؟

  • ورزش کنید: پژوهش ‏ها نشان می ‏دهد حداقل نیم ساعت پیاده‏روی سریع (با کمترین زمان شروع کنید)، به دلیل تغییراتی که در نوروترنسمیترهای مغز ایجاد می‏کند، می‏تواند در مدیریت بهتر علائم بسیار کمک‏ کننده باشد و احساس شادابی و لذت زیادی به همراه داشته باشند. (ممکن است اوایل به جای احساس خوب، خسته شوید، اما کم‏کم تاثیر معجزه‏آسای فعالیت بدنی را خواهید دید.)
  • تغذیه مناسب داشته باشید: مصرف غذاهای چرب و شور، علاوه بر ناراحتی‏ های جسمانی‏ که ایجاد می‏ کنند، روی خلق و خوی شما هم تاثیر منفی می‏ گذارد.
  • روابط اجتماعی خود را افزایش دهید: صحبت کردن با دیگران و در میان گذاشتن احساسات خوشایند و ناخوشایند با آن‏ها، یکی از بهترین روش‏‏های مدیریت عواطف است. دورهمی‏ های دوستانه و حتی گفت‏و‏گوهای تلفنی با عزیزانتان را حتما جز برنامه ‏های اصلی زندگی خود قرار دهید.
  • تفریحات و سرگرمی‏ های مناسب را انتخاب کنید: تفریح کردن، ده‏ ها برابر قرص‏ های ضدافسردگی بر روی مغز تاثیر می‏گذارد. به همین دلیل، برای کاهش احساسات ناخوشایند و افزایش لذت در زندگی، لیستی از کارهای مورد علاقه‏ تان تهیه کنید و سعی کنید حتما در هر روز برنامه ه‏ای هر چند کوتاه برای خودتان داشته باشید.
  زنی که شما را برای پولتان می‌خواهد (زن پولکی و آهن پرست)

با روان‏شناس مشورت کنید.

اگر علائم شما شدید بودند و با این اقدامات خیلی نتوانستید علائم را کنترل کنید، حتما با یک روان‏شناس متخصص مشورت کنید. روان‏شناس به شما کمک می‏کند که راه‏های بیشتری برای مدیریت این علائم به کار ببرید و در صورت لزوم وشدید بودن علائم، شما را به یک روان‏پزشک ارجاع می ‏دهد تا از دارو هم برای مدیریت بهتر علائم، کمک بگیرید.‏

 

توصیه‌هایی برای آقایون!

[dopts id=”79″]

قاعدگی چی هست؟

خانم‌ها هر 3 الی 4 هفته یکبار (ماهانه)، وارد دوران قاعدگی می‌شن که به خاطر تغییرات هورمونی (هورمون‌های پروژسترون و استروژن) این دوران با علائم فیزیکی و روان‌شناختی بسیاری همراهه و این تغییرات، روی زندگی فردی و ارتباطاتیشون بسیار تاثیر می‌گذاره.

 

چرا مردها باید در مورد آن بدانند؟ 

همانطور که گفته شد، قاعدگی به صورت ماهانه اتفاق می‌افتد و اثرات روان‌شناختی بسیاری دارد. یعنی حدودا 5 روز در ماه؛ به‌علاوه طبق تحقیقات جدید 75 درصد خانم‌ها، درجاتی از سندرم پیش از قاعدگی رو در طول ماه تجربه می‌کنند که این هم خودش حداقل 5 روز از ماه رو در بر می‌گیره.

با توجه به آنچه گفته شد، شما در ماه حداقل 10 روز با کسی طرف هستید که به دلیل تغییرات هورمونی، مسائل روان‌شناختی خاصی رو تجربه می‌کنه که روی بسیاری از جنبه‌های زندگیش، از جمله روابط عاطفیش تاثیر می‌گذاره. پس بهتره برای جلوگیری از هرگونه مشکل، خودتون رو براش آماده کنید.

تاثیرات روان‌شناختی قاعدگی در زنان

جالبه بدونید، در یک تحقیقی نشون داده شد که اکثر دعواهای زن و شوهری و درخواست‌های طلاق در زمان قاعدگی و یک هفته قبل از اون (PMS) مطرح می‌شه. اما چرا؟ همانطوری که گفته شد، تغییرات هورمونی در این زمان می‌تونه روی مسائل مختلف روان‌شناختی تاثیر بگذاره و به همین دلیل خانم‌ها، در این دوران عصبی و تحریک‌پذیر می‌شوند!

  مشاوره زوج درمانی (برای حل اختلافات زناشویی و مشکلات خانوادگی)

تاثیرات روان‌شناختی قاعدگی در زنان (انعطاف‌پذیری شناختی)

پژوهش‌ها نشون دادند که انعطاف‌پذیری شناختی خانم‌ها در این دوران کمتر می‌شه؛ اما این یعنی چی؟ مثلا فرض کنید با هم در یک ساعتی قرار دارید و شما به دلایلی دیر به این قرار می‌رسید؛ معمولا خانم ممکنه چیزی نگه یا با یه گله کوچولو، مساله رو حل کنه، اما اگه در این دوران باشه، ممکنه این موضوع رو خیلی بزرگ‌تر از اون چیزی هست ببینه و … .

 

تاثیرات روان‌شناختی قاعدگی در زنان  (افسردگی)

شاید شنیده باشین که بعضی آقایون ممکنه بگن، «نمی‌دونم چی گفتم، یه دفعه زد زیر گریه!». تغییرات خلقی یا چرخش‌های خلقی در این دوران بسیار متداوله. مثلا یه خانمی که علائم روان‌شناختی شدیدی رو تجربه می‌کنه، ممکنه وسط یه بحث شاد یاد یه موضوع ناراحت کننده بیافته (حتی بی‌ارتباط به موضوع) و بزنه زیر گریه.

تاثیرات روان‌شناختی قاعدگی در زنان (تحریک‌پذیری)

یکی دیگه از هیجانات متداول در این دوران، تحریک‌پذیری بالا هست؛ اما یعنی چی؟ خانم‌ها معمولا در این تحریک‌پذیر می‌شوند. به عبارت دیگه، موضوعاتی که قبلا باعث خیلی باعث عصبانیتشون نمی‌شده، اینبار می‌تونه اون‌ها رو عصبانی و خشمگین کنه.

اما آقایون چی کار کنند؟ 

اول اینکه بدونید همه خانم‌ها این شرایط رو تجربه نمی‌کنند و اگه هم اینطور باشه، درجاتش مختلفه. ولی اگه با کسی در ارتباط هستید که در این دوران، چنین شرایطی رو تجربه می‌کنه و دوست دارید با اون فرد روابط سالم‌تر و بهتری داشته باشید، بهتره که در درجه اول نسبت به علائمش شناخت پیدا کنید.

شناختن علائم و دونستن زمان قاعدگی بهتون کمک می‌کنه سعی کنید در این دوران همراه بهتر و مناسب‌تری برای شریک‌عاطفیتون باشید تا بتونه با کمک شما این دوران رو بهتر پشت سر بگذاره. سعی کنید ناراحتی‌ها و اضطراب‌هاش رو درک کنید و در صورت شدت داشتن این موضوع، بعد از دوران قاعدگی بهش پیشنهاد بدید که با روان‌شناس متخصص برای بهبود شرایط، مشورت کنه.

 

 

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

  • سلام. خیلی ممنون از سایت خوبتون… واقعا تنها جایی که میتونم جوابمو بگیرم فکر میکنم اینجا باشه.. با خانومی در ارتباطم و تقریبا رابطه‌ی جدی و دو طرفه ای داریم .. مشکلی که هست اینه که بحث و سوتفاهم‌هایی پیش میاد و حین این بحث‌ها توهین‌هایی از طرف ایشون هست که واقعا منو اذیت میکنه و از طرفیم میدونم و مطمئنم که منو خیلی دوست داره و اگه حرفی هست از روی عصبانیته.. بگین چیکار کنم منطقی‌تر بشن و کمتر بحث داشته باشیم و توهینی نباشه خیلی ممنون میشم راهنمایی کنین

    • دوست عزیز
      سلام

      بحث و اختلاف نظر در هر رابطه‌ای پیش میاد و کمتر (به ندرت حتی) اتفاق می‌افته که در روابط، شما چنین مساله‌ای نداشته باشید؛ اما به هر حال یک سری اصول در روابط وجود داره که رعایت کردنش به بهبود رابطه کمک می‌کنه. یکی از این موارد، همین مساله توهین نکرده … . مثل همیشه، اینبار هم می‌خوام شما رو به صحبت کردن و ابراز وجود قاطعانه ولی با آرامش دعوت کنم. شما می‌تونید براشون توضیح بدید که این رفتار شما رو اذیت می‌کنه و … . اما مساله اینه که گاهی این مسائل خیلی ریشه‌ای‌تر از یک تربیت غلط هست و به همین سادگی‌ها این مورد رفع نمی‌شه. اینجاست که شما باید انتخاب کنید آیا می‌خواید بمونید یا … .

مقالات مرتبط