خواستگار بیکار (خواستگارم شغل نداره چه جوابی بدهم؟)

تاریخ آخرین بروزرسانی :

اشتراک گذاری

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

مشاوره

02122024728
رزرو نوبت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

خواستگار بیکار (خواستگارم شغل نداره چه جوابی بدهم؟)

با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در کشور جای تعجب نیست اگر کسی که به خواستگاری شما می‌آید یا کسی که به او علاقه‌مند هستید، بیکار باشد. براساس آخرین آمار نرخ بیکاری در کشور ما،7/11درصد می‌باشد. جوانان بدلیل پیدا نکردن شغل مناسب با حقوق مکفی تصمیم به ادامه تحصیل می‌گیرند تا شاید بتوانند با داشتن مدرک بالاتر شغل بهتری بیابند. پس در این وضعیت پسری که قصد ازدواج دارد چه باید بکند؟ و مهم تر از آن اگر چنین شخصی به خواستگاری شما بیاید اما از سایر ویژگی‌های مثبت اخلاقی برخوردار باشد چه می‌کنید؟ در این مقاله مخاطب ما دخترانی هستند که در این موقعیت قرار می‌گیرند، اما نمی‌دانند تصمیم صحیح کدام است! پیشنهاد ما به شما این است که فورا جواب منفی ندهید و کمی با او آشنا شوید.

باید‌ها و نباید‌های ازدواج با خواستگار بیکار

 

نظر خانواده شما چیست؟

بسیاری از خانواده‌ها، سرمایه دار بودن یا حداقل داشتن یک شغل مناسب با حقوقی مکفی که بتواند برای دخترشان زندگی مرفهی فراهم‌کند را اولویت اول برای انتخاب داماد آینده خود می‌دانند. معمولا افرادی که در جایگاه اقتصادی بالایی قرار دارند، بیشتر طرفدار این دیدگاه هستند. پس موقعیت خود را بررسی کنید و ببینید آیا در خانواده شما همه دارای شغل و جایگاه اجتماعی بالا هستند؟ یعنی اگر با این خواستگار ازدواج کنید او تنها فرد بیکار در خانواده شما خواهد بود؟ چقدر نسبت به خانواده خود برای پذیرش این مسئله شناخت دارید؟

آیا انتظارات مالی بالا است؟

اگر جز آن دسته از دخترهایی هستید که تمایل دارید از همان ابتدا، زندگی مرفه و ایده آلی داشته باشید بهتر است بگوییم که تصمیم به چنین ازدواجی قطعا مناسب حال شما نخواهد بود. چون تا پیدا‌کردن شغل مناسب فراز و نشیب‌های زیادی پیش روی شما قرار خواهد‌گرفت، و احتمالا تا پیدا نشدن شغل مناسب نمی‌توانید زندگی‌ای  مشابه زندگی دوران مجردی خود داشته باشید.

آیا درباره بالا رفتن سن ازدواج خود نگرانید؟

گاهی مواقع برخی از دختران فکر می‌کنند به اولین خواستگاری که برایشان می‌آید، صرف نظر از اینکه چه خصوصیات اخلاقی دارد، باید جواب مثبت بدهند، چون در غیر این صورت از سن ازدواج آنها می‌گذرد. دلیل این مسئله شاید ناشی از پایین بودن اعتماد بنفس در دختران جامعه ما و یا روشن نبودن ملاک‌های آنها از همسر آینده‌شان است.

ملاک‌های خود را از انتخاب همسر آینده چقدر می‌شناسید؟

بسیاری از دختران همواره درباره همسر آینده خود خیال پردازی می‌کنند. اما چند درصد از آنها نسبت به ملاک‌های خود آگاهی دارند؟ آمار بالای طلاق در کشور پاسخ سوال ما را می‌دهد. انتخاب هیجانی و روشن نبودن ملاک‌های دختر برای انتخاب سبب بروز اختلافاتی در زندگی آینده خواهد ‌شد. لیستی از معیار‌ها و ملاک‌های خود تهیه کنید. اما، به هیچ عنوان وارد جزئیات ریز و بی‌اهمیت نشوید. بعد از تهیه این لیست به اولویت‌بندی آنها بپردازید و این کار را از طریق نمره‌گذاری بین 1 تا 10 انجام دهید. 10 مهم‌ترین معیاری است که به هیچ عنوان نمی‌توانید از آن چشم پوشی کنید، و 1 کم اهمیت‌ترین معیاری است که احتمالا تحت شرایطی می‌توانید آن را نادیده بگیرید. خوب، داشتن پول و سرمایه و شغل آبرومند در کجای لیست شما قرار دارد؟ اگر به آن نمره 10 داده‌اید، پیشنهاد ما این است که اگر خواستگار شما در سایر معیارها نمره بین 8-10 گرفته بود، زمان بیشتری را برای آشنایی با او اختصاص دهید. در غیر این صورت او انتخاب خوبی برای شما نخواهد بود.

  رفتارهایی که مردان را از شما بیزار و فراری می کند

آیا مسئولیت‌پذیر است؟

زمان مناسب برای رسیدن به یک شناخت نسبی، حداقل 6 ماه است. در این مدت تمام ملاک‌های خود برای انتخاب همسر آینده‌تان را در این فرد بررسی کرده و با او در میان گذارید. با توجه به شرایط این شخص، اولین چیزی که باید در او پیدا کنید روحیه مسئولیت پذیری است. آیا تک فرزند است؟ آیا تک پسر خانواده است؟ یا در یک خانواده پر جمعیت بزرگ شده؟ ترتیب تولد و جمعیت خانواده یکی از مواردی است که می‌تواند در ایجاد روحیه مسئولیت پذیری نقش داشته باشد، برای مثال افرادی که تک‌فرزند یا تک‌پسر خانواده هستند، معمولا بیشتر زیر ذره‌بین حمایت والدین هستند تا کسانی که در یک خانواده پرجمعیت بزرگ شده‌اند و یادگرفتند که خودشان باید گلیمشان را از آب بیرون بکشند.

دلیل بیکار بودنش را سوال کنید؟

نکته‌ای که در این مرحله  باید به آن توجه کنید مسئله سن است که در قسمت بعد به تفصیل توضیح داده خواهد‌شد. از خواستگار خود سوال کنید که در تمام دوره‌های مهم زندگی‌اش مشغول چه کاری بوده؟ برای مثال در سن 19 سالگی که همه وارد دانشگاه می شوند، چه می‌کرده؟ اگر خواستگار شما 30 ساله است و تا مقطع لیسانس بیشتر تحصیل نکرده، در بازه زمانی 23 تا 30 سال مشغول چه کاری بوده؟ به سربازی رفته یا معاف بوده؟ اگر معاف بوده پس چرا شغلی پیدا نکرده. پس بدون خجالت و رودربایسی تمام سوالات خود را مطرح کنید تا متوجه شوید که آیا نداشتن شغل او ناشی از نداشتن روحیه مسئولیت‌پذیری و تبلی است یا خیر.

خواستگار شما چند ساله است؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در پیش بینی یک ازدواج موفق نقش مهمی دارد، فاکتور سن و سال است. پسری که به خواستگاری شما آمده‌ چند ساله است؟ به طور میانگین در جامعه ما اگر شخصی به صورت متوالی مقطع لیسانس و فوق لیسانس را پشت سر گذاشته ‌باشد باید سن او بین 25 تا 27 سال باشد، تا بتواند یک شغل مناسب و با درآمد خوب برای گذران زندگی دو نفر را داشته‌باشد. اگر خواستگار مورد‌نظر تا مقطع لیسانس درس خوانده‌، باید حدودا در 23 تا 24 سالگی درسش را تمام کرده‌باشد و دارای یک شغل متوسط با حقوق جزئی باشد که احتمالا گذران زندگی با آن اندکی دشوار است. پس حتما به این نکته توجه‌کنید که فرد مورد نظر چند ساله است و با سنی که اکثر افراد جامعه در آن سن وارد بازار کار می‌شوند چقدر تفاوت دارد. اگر او زمانش را برای خواندن درس سپری کرده ‌است، برنامه بلند‌مدت او را سوال کنید. آیا برنامه روشنی برای آینده دارد یا خیر. ولی اگر چنانچه خواستگار شما شغلی ندارد و مشغول تحصیل هم نبوده‌است، باید حتما بیشتر درباره او فکر کنید!

  ازدواج با دختری که دانشجوی پزشکی است (خواستگاری از خانم دکتر)

رشته تحصیلی او چیست؟

ما فرض می‌کنیم که علت بیکار بودن خواستگار شما پذیرش او در مقطع بالاتر بوده‌است. این امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد، اما آیا رشته‌ای که در آن مشغول تحصیل است، جز دسته رشته‌های با بازار کاری‌خوب است یا خیر؟ برای مثال شخصی که در رشته داروسازی تحصیل می‌کند، امکان ورودش به بازار کار بیشتر از شخصی است که در رشته کشاورزی درس می‌خواند. پس در این مورد هم هوشیار باشید و از طریق سوال درباره برنامه‌ریزی او برای آینده خیال خود را راحت کنید!

چند سال از درس او باقی مانده؟

نکته دیگر مدت زمانی است که شما باید منتظر باشید تا او درسش را به پایان برساند. برای مثال اگر شما 30 ساله‌اید و خواستگار شما 32 ساله، آیا می‌توانید دو سال دیگر تا تمام شدن درس او صبر‌کنید؟ در این مدت تکلیف شما چیست؟ با فرض مناسب بودن سایر شرایط لازم برای ازدواج‌ خرج و مخارج شما در این مدت برعهده کیست؟

آیا خانواده حمایت‌گری دارد؟

تصور‌کنید که خواستگار شما همه شرایط یک مرد مناسب برای ازدواج را دارد، جز نداشتن شغل که آن هم امروزه مشکل خیلی از افراد است. اما با وجود این شرایط آیا خانواده او از لحاظ مالی شما را حمایت خواهند‌کرد؟ در این قسمت به دو نکته مهم توجه داشته باشید:• برخی از پسر ها شخصیت مغروری دارند و حاضر نمی‌شوند تا در هزینه‌های زندگی از خانواده خود کمک بگیرند.• برخی از خانواده‌ها معتقدند که پسر و دختر باید روی پای خود بایستند و در نتیجه از لحاظ مالی حمایتی نمی‌کنند.

آیا زود بچه‌دار شدن در فرهنگ شما مرسوم است؟

 

یکی دیگر از مواردی که باید حتما به آن توجه‌کنید تمایل شما، همسرتان و خانواده‌هایتان برای بچه‌دار شدن است. در برخی از فرهنگ‌ها، رسم بر این است که یک تا دو سال بعد از ازدواج دختر و پسر باید بچه‌دار شوند و این در صورتی است که با توجه به بیکار بودن همسر شما چنین چیزی منطقی نیست و با مشکلات و فشارهای زیادی برای شما همراه خواهد بود.

دوره عقد شما چقدر است؟

مناسب‌ترین زمان برای عقد یک سال در‌نظر گرفته می‌شود، که البته این مسئله‌ در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. پیشنهاد می‌شود تا زمانی‌که شخص مورد نظر شما شغل مناسب پیدا نکرده‌است، دوره عقد ادامه داشته‌باشد و برای گرفتن مراسم عروسی عجله نکنید.

همه جوانب را بررسی کرده‌اید؟

مسلما هرچقدر هم شما ملاک‌های خود را با خواستگارتان درمیان گذاشته باشید و درباره تاریخچه زندگی شخصی و خانوادگی او تحقیق کرده باشید، باز هم اطلاعات ناقصی از شخصیت او دارید. پیشنهاد ما این است که حتما قبل از دادن پاسخ نهایی چند جلسه ای زیر نظر یک روانشناس متخصص باشید.

معایب ازدواج با مرد بیکار

• اگر خواستگار مورد‌نظر شما به مدت طولانی بیکار بوده، احتمال اینکه در آینده نیز بدنبال شغلی نرود بسیار زیاد است و شما این موضوع را می‌توانید به راحتی در مرحله آشنایی قبل از ازدواج متوجه ‌شوید.

  کنترل افکار منفی (مدیریت افکار ناکارآمد و خطاهای شناختی)

• بیکار بودن روحیه و انگیزه را در فرد کم‌رنگ کرده و بعد از مدتی آن‌ را از‌بین می ‌برد. اگر شما دختر با‌انگیزه و پر‌تلاشی هستید، این ازدواج ممکن است که باعث ایجاد بی‌انگیزگی در شما نیز شود.

• اگر شما شاغل باشید، مسلما از لحاظ مالی از همسرتان مستقل می‌شوید. این موضوع غیر‌از وابسته کردن همسرتان به شما باعث ایجاد حس منفی در او شده و ممکن است بر ارتباط شما تاثیر‌گذار باشد.

• شاید همسرتان بعد از ازدواج، از شما انتظار داشته باشد که تا زمانیکه خودش شغل مناسبی پیدا کند، شما مسئولیت تامین مخارج خانه را برعهده بگیرید، و شما نیز به‌دلیل علاقه‌ای که به او دارید این موضوع را می‌پذیرید، اما از درون احساس سرخوردگی می‌کنید، شما هر دو باید با هم مسئولیت‌های زندگی را برعهده بگیرید، تنها به دوش کشیدن امور مربوط به خانه و مسائل مالی برای یک نفر به تنهایی خسته کننده خواهد بود.

• با بیکاری همسرتان، شما باید یکسری از خواسته‌ها و تفریحات خود و فرزندانتان را محدود کنید. شاید شما بتوانید این وضعیت را تحمل کنید، اما احتمالا فرزندانتان نمی‌توانند.

• درصورت شاغل بودن شما، مسئولیت‌هایتان چند برابر می‌شود؛ کارهای بیرون از منزل و سپس خانه‌داری.

• بیکاری همسرتان شما را ناچار به مقایسه با دوستانتان می‌کند، حتی اگر خودتان هم تمایل به اینکار نداشته باشید، با طولانی شدن مدت زمان بیکاری همسر‌تان شما با قرار گرفتن در جمع دوستانی که تقریبا همگی از لحاظ مالی به ثبات نسبی رسیده‌اند، احساس سرخوردگی کرده و زندگی خودتان را با آنها مقایسه خواهید کرد. همین موضوع سبب می شود تا با همسر خود درباره مسائل مالی اختلاف پیدا کنید.

امروزه به دلیل بالا بودن  آمار بیکاری در جامعه، داشتن چند خواستگار بیکار چیز عجیبی نیست؛ پس این مسئله را ناشی از پایین بودن شان خود ندانید. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد شغلی ندارند، تمایل آنها برای تحصیل در مقطع بالاتر برای بدست‌آوردن شغل بهتر است. پس اگر خواستگار بیکاری داشتید یا اینکه به پسری علاقه‌مند شدید که شغلی نداشت، حتما به یاد داشته باشید که به سن و سال او توجه کنید، رشته تحصیلی او باید به گونه‌ای باشد که در آینده به توان از آن کسب درآمد کرد.به ملاک‌ها و معیارها و اهداف خود از ازدواج فکر کنید، دیدگاه خانواده را حتما در این مورد بررسی کنید. داشتن روحیه مسئولیت پذیری و همچنین خانواده ای حمایتگر نیز از جمله مواردی هستند که می‌توانند در صورت متناسب بودن تمام شرایط به شما برای انتخابتان کمک‌کند. اما درکنار تمام این‌ها پیامد‌های‌این انتخاب را نیز نادیده‌نگیرید. بی‌انگیزگی پسر بعد از مدت‌ها برای پیدا کردن شغل، نیاز به ازخودگذشتگی شما، اضافه شدن بار مسئولیت ها بر دوش ما و مقایسه همسرتان به دیگران از جمله مواردی هستند که این ازدواج می‌تواند با خود به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری مقاله

فیسبوک
تلگرام
توییتر
واتساپ

در کدام زمینه می‌تونیم کمکتون کنیم؟

رزرو نوبت مشاوره

مشاوره روانشناسی برای

ایرانیان خارج از کشور

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عضویت در خبرنامه

پرسش و پاسخ کوتاه

برای پرسش و پاسخ کوتاه سوال خود را از طریق فرم زیر مطرح کنید. پاسخ، زیر این مقاله در سایت منتشر می شود و به ایمیلتان هم ارسال خواهد شد. برای گرفتن نوبت و مشاهده شرایط مشاوره و گفتگوی آنلاین یا تلفنی با مشاورین روانشناس رادیو عشق اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

  • خواستگارم ۳۲ ساله.سطح تحصیلاتش دیپلم.و درحال حاضر بیکار
    بازه سنی ۲۰ تا ۲۵ در یه شرکت بوده.دلیل ول کردنش اینه که حال ادامه کار نداشته و از شرکت بدش میاد.دنبال کار آزادراه که بتونه بیشتر از شرکت درآمد کسب کنه.
    از لحاظ اخلاقی و بقیه اوکیه.
    خودم دختر ۲۴ ساله.سطح تحصیلات فوق لیسانس شیمی و بیکار.
    خواهش میکنم راهنمایی کنید

    • سلام دوست گرامی
      تفاوت‌های مابین شما محسوس است؛ اما حتماً برای بررسی بیشتر به مشاور پیش از ازدواج مراجعه کنید.
      در ضمن شغل داشتن، هویت مهمی در کل زندگی به افراد می‌دهد، بنابراین باید تلاش کند ابتدا هویت شغلی خودش را ثابت کند، سپس به سمت ازدواج بیاید.

مقالات مرتبط